Møte for foresatte 1.trinn IBN vår 2016. Klassemiljø – sosial kompetanse MÅL: trivsel og faglig utvikling PERSPEKTIV: nå og i framtiden (skolens visjon)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barns utvikling av algoritmer. (Fra Marit Johnsen Høines)
Advertisements

Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
Velkommen til Minde skole
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
”TALL-LINJEN” Positive og negative tall
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Matematikk hver dag Hvordan kan vi bruke dagliglivet til å gi
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Saksliste Skolens mobbeplan Sosiale mål Trivselsundersøkelsen
UKEPLAN FOR 3. KLASSE UKE mars 2015
Foreldremøte 2. klasse Velkommen.
22. Mars  Hva er formålet med lesingen?  Lesing i alle fag.
Uke april -17.april I would like a pizza, please.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Plan for uke 25 og 26 – 2. kl. Konsentrasjon om tegning av hus.
Velkommen til foreldremøte 1. rød. Informasjon om 2. klasse  Klassene fortsetter slik de er nå.  Jeg fortsetter som kontaktlærer.  Anbjørg fortsetter.
Oppstartsoppgave 2 : 0,5 Diskuter med læringspartneren din (Den som sitter ved siden av deg). Hvordan kan du forklare/vise/konkretisere denne oppgaven.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Referat fra foreldremøtet tatt rett ut fra PowerPoint presentasjonen.. Forventninger til oss i 2a (Lars) Våre klasseregler utarbeidet av klassen.
Hvordan er det tenkt her? = = = 78 a) b) c) Teknikk: Legg sammen tiere og enere hver for seg.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Uke mars Verdiord: Lydighet Vi holder på å lære oss gitargrepet D i musikk. Da kan vi spille «Ro,ro, ro din båt og «Fader Jakob».
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker - Skiftetøy - Påkledning - Tur.
Foreldremøte trinn. MATEMATIKK På skolenLeksebok.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Velkommen til foreldremøte. Agenda Presentasjon En vanlig uke i 1.klasse Lese- og skriveopplæringen Regning Engelsk Lekser Vennegrupper Praktisk informasjon.
Plan for 1.klasse Uke 1 4. – 8. januar. MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 1 Norsk Samling 2 Norsk Gym 3 MatteEngelsk Samfunnsfag Norsk 4 MatteK&HMusikkMatte.
Foreldremøte 2. trinn Velkommen. Agenda  Presentasjon  Praktisk informasjon  Fagene: norsk – matematikk - engelsk  Trafikk  Samling klassevis.
Velkommen til foreldremøte. Sosialt miljø O Veldig kjekk klasse O Generelt godt miljø i klassen O Elevene er inkluderende og hjelpsomme mot hverandre.
23. September  Jobbevenner og stasjonsgrupper  Samtaler om sosiale mål  Klasseregler som elevene har laget selv. Elevrådet lager konsekvenser.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Uke 45 2.nov.- 6.nov. Ord å forklare: Tro Data på stasjon er kjempegøy. Vi øver på å logge på/av, og jobber med kjekke matte og norsk spill.
Velkommen til foreldremøte. Agenda Presentasjon Lenden - ressurssenter En vanlig uke i 1.klasse Lese- og skriveopplæringen Regning Elevens arbeidsmiljø.
Uke sep-18.sep. Ord å forklare: Modig/tappe r.
Oppstarten Første uke- strålende Jobber med gode rutiner og arbeidsro Lesestund hver morgen. Øver på å skrive stavskrift Alle har venner, godt klassemiljø.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. PROGRAM Quiz Info om klassemiljø, lekser, leksehjelp, foreldreundersøkelsen, lesediplom, utviklingssamtaler, kontakt med.
23. September  Ønsker at elevene får en god leseopplæring  Ønsker at det skal være et godt miljø  Ønsker at det skal være trivsel.
Velkommen til foreldremøte på 4. trinn
Velkommen til foreldremøte i 2d
MATEMATIKK 1. trinn.
Naturen som møteplass Oslo og Omland Friluftsråd Ingvild Kavli
Matematikk i skole og hjem
FORSKJELLER MELLOM BHG OG SKOLE
Velkommen til foreldremøte i 2a
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Omgrepssamling 1. og 2. trinn
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Foreldremøte rød.
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Velkommen til foreldremøte, 28. februar
Regning.
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Les litt i leseuniversboka hver skoledag
DKS (den kultruelle skolesekken)
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Møte for foresatte 1.trinn IBN vår 2016

Klassemiljø – sosial kompetanse MÅL: trivsel og faglig utvikling PERSPEKTIV: nå og i framtiden (skolens visjon) Daglig fokus – gode skolevenner og gode læringsvenner. Elevrollen. Individuell oppfølging, arbeid i grupper og hel klasse. Tverrfaglig aktivitet, friminutt. Regler. Eksempel: Butikklek (å finne suksesskriterier)

Vi leker butikk Forberedelser: skaffe materielaer, planlegge, sette standard for hvordan vi vil ha det, noen enkle regler. Samarbeid om klargjøring. Gjennomføring: Dele på utstyr, fordele seg på grupper og hvert sitt område, bytte på roller, akseptere reglene. Glade barn! Evaluering: Hva var bra? Hva kan bli bedre? Hvordan?

Vi leker i skolegården

Innspill i evalueringen Det var veldig gøy! Den beste dagen på skolen! Jeg likte å selge! Jeg likte å kjøpe! Vi klarte å dele på varene! Det var fint å leke familie samtidig. Vi tok tingene med i huset vårt. Det er ikke greit å stjele varer. Alle må betale! Man må av og til få penger igjen. Det er litt vanskelig.

Vi prøvde på ny. Butikklek i skogen.

Så gikk det på engelsk og norsk

Utviklende opplæring i matematikk Å skrive sifrene 1 – 9, følgen av de naturlige tall Likheter 5 = 5 Ulikheter 5 > 3 3 < 5 Addisjon, regnetegn = 5 (sum og verdi) Subtraksjon, regnetegn - 5 – 2 = 3 (differanse og verdi) Sammenheng mellom addisjon og subtraksjon = 9 9 – 6 = 3 9 – 3 = 6

forts. andre halvår Den kommutative loven for addisjon = Ensifrede tall ( 1-9) og tosifrede tall (10, 11, 12 osv.) April-juni: Tosifrede tall. Tiere og enere. Å løse en likning. X + 5 = 7 Å regne med parenteser 4 + (3 + 2) = = 9 Hvor mye større er et tall enn et annet tall? 17 – 9 = 8 17 er 8 større enn 9 Vi finner dette ut ved å bruke subtraksjon

Stasjoner. Vi øver på addisjonstabellen.

Vi jobber i grunnboka

Oppgaver på ark

Tallinja fra 1-100

Vi samarbeidet godt!

Midt i oppgaven

Vi klarte det!

Hva skal eleven kunne om et naturlig tall etter 1.trinn? Lysbilde, v. Kjersti Melhus UIS

Kartleggingsprøver i regning Formål: Å finne ut om noen trenger ekstra oppfølging og tiltak. Vi tilrettelegger for den enkelte. Viktig å få fram hva eleven kan. Øveprøve, tips, pauser (mat/drikke), ro. Samarbeid skole- hjem om tiltak videre.

Viktig! Telleramsen 1, 2, 3 …..20 osv. 1 flere, 1 færre Telleramsen 10, 20, 30 ….100 Skrive og forstå. Forskjell på 15, 51, 50 (ikke 05) Bruk gjerne penger til å telle med. Gjør addisjon og subtraksjon med bruk av myntene 1 kr 5 kr 10 kr