Modul 3 Fosterhjemsomsorgen Opplæring for tilsynspersoner.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Trygge organisasjoner
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Psykiske utfordringer ved MS
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Mestring og forebygging av depresjon
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
Mette Grytten, prosjektleder for BIRUS 2009 – 2012
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Aktivitet på Mestringssenteret
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Vold i parforhold 14. mars 2013 Didrik Hægeland.
Barn i sorg og krise Hva er Sorg?
Barneverntjenesten ISK
Barns læring, voksnes ansvar!
Barn utsatt for seksuelle overgrep
Mestring og forebygging av depresjon
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
"God bagasje på livets reise."
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Barnevernets målsetting og oppgaver
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
BARNAS BARNEVERN 2020.
Aggresjon.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Side 1Navn på seminar / Familieråd En dette en arbeidsmåte som bidrar til å realisere artikkel 12 i BK?
Fosterbarna Modul 2 Opplæring for tilsynspersoner.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Samfunnskunnskap Emne 3: Barn og familie. Familie «Hele familien» – mor, far, barn, svigerbarn, barnebarn.
Felles tema i mars: Selvkontroll
De formelle rammene for tilsynsordningen Modul 1 Opplæring for tilsynspersoner.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Krisesenteret i Telemark
KRISETEAM Informasjon om PSYKOSOSIALT Hva er et kriseteam
Barneverntjenesten i Åmot
Hvordan forebygge mobbing?
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Helsesøsterkongressen 2017
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Kapittel 1 SAMSPILL.
KRISETEAM Informasjon om PSYKOSOSIALT Hva er et kriseteam
Psykisk helse.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Invitasjon til Helt sjef!
Verktøykassa.
COS arbeid i en kommunal barneverntjeneste
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Norsk Fosterhjemsforening <fylke>
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Viktige spørsmål om kjønn, samliv og barn
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte om
Utskrift av presentasjonen:

Modul 3 Fosterhjemsomsorgen Opplæring for tilsynspersoner

Fosterhjems- omsorgen Hvem er fosterforeldrene? Hva kreves for å bli fosterforeldre? Hva er god omsorg? Fosterforeldrenes egne barn Fosterbarnas familie; samvær og kontakt 2

Hvem er fosterforeldrene? 3  Med hensyn til utdanning og inntekt er fosterforeldre som gruppe, ganske like «folk flest».  Fosterforeldres deltagelse i arbeidslivet, før de ble fosterforeldre, er også ganske lik deltagelsen til «folk flest»

Hva kreves for å bli fosterforelder? 4  Generelle krav som gjelder alle som skal bli fosterforeldre  Kriterier for valg av fosterhjem til det enkelte barn  Alltid sjekke om det er mulig med fosterhjem i slekt og nettverk  Fosterhjemsplassering i et hjem barnet ikke kjenner fra før  PRIDE-kurs, et opplæringsprogram for fosterforeldre

Fosterforeldrenes egne barn 5  Endringer i fosterfamilien, roller, aktiviteter  Et fostersøskens erfaringer  Informasjon og involvering  Alder  Søskenrelasjon og utfordringer

Hva er god omsorg? Trygg basemodellen Gode oppdragelsesmetoder Oppdragelse – straff Oppfølging av skole og opplæring Teamarbeid og veiledning 6

Hva er egentlig god omsorg? 7 Hvorfor er det viktig for tilsynsførere å vite noe om hva god omsorg er?

Barns behov for en trygg base 8  Målet for fosterhjemsomsorgen er å hjelpe barnet til å modifisere sine grunnleggende negative antagelser, og utvikle en positiv indre arbeidsmodell av seg selv og andre  Det som skiller fosterforeldres omsorg fra «vanlige foreldres» omsorg, er først og fremst at den trenger å være mer reflektert og bevist – den kommer ikke «helt av seg selv»

9

Omsorgsstjernen ”TRYGG BASE” 10

Fem sentrale omsorgsdimensjoner 11 Å være tilgjengelig – hjelper barn til å kjenne tillit Å gi sensitive gjensvar – hjelper barn til å håndtere følelser og adferd Å godta barnet som det er – hjelper barnet til positiv selvfølelse Å gi samarbeidsorientert omsorg – hjelper barn til å føle seg kompetente Å fremme familiemedlemsskap – hjelper barn til å føle tilhørighet

Definisjon på «oppdragelse» 12 «Å lære opp barn til å bli et sosialt vesen, til å følge samfunnets moralske bud og dets skikk og bruke» (Norsk Riksmålsordbok)

Oppdragelsesmetoder 13  Handlemåter som styres av en mer overordnet forståelse av barnet. Det vil si:  Forstå barnets adferd som motivert av indre tilstander som følelser, tanker, behov og fantasier.  Hva kan være eksempler på gode oppdragelsesmetoder?

Oppdragelse og straff  Oppdragelse  Lære barn en ønsket sosial atferd  Straff  Reaksjon på allerede uønsket atferd gjennom utøvelse av makt 14

Kom med eksempler 15  Hva kan være straffetiltak i oppdragelsen av barn?

Hva kan være straffetiltak? Karakteristika ved oppdragelse Karakteristika ved straff Oppmuntre til ønsket adferd 2. Fokus på forhindre problemer 3. Hjelp til god selvfølelse 4. Fremmer ønske om samarbeid og positiv relasjon barn og foreldre 5. Oppmuntrer barn til læring, ansvarlighet, ta egne valg 1. Kan forsterke uønsket adferd, hvis eneste måte å få oppmerksomhet på 2. Fokus på å håndtere oppståtte problemer 3. Svekket selvfølelse 4. Fremmer, frykt, sinne og avstandtagen til omsorgspersoner 5. Autoritetstilpasset adferd

Side 17 Hva sier loven om straffereaksjoner? Lov om barn og foreldre § 30, 4. avsnitt Barnet må ikke bli utsett for vald eller anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsatt for skade eller anna fare

Oppfølging av skole og opplæring 18  God skolefungering og utdannelse beskytter utsatte barn mot videre negativ utvikling  Fosterforeldres interesse for det som skjer på skolen, både for fagene og læringsmiljøet, har stor påvirkning for barns motivasjon for læring  En stor del av ansvaret for omsorgen innebærer at fosterhjemmet aktivt arbeider for at barnet mottar og følger opp skole- eller opplæringstilbudet og samarbeider med aktuelle instanser om tilrettelegging av tilbudet

Behovet for veiledning og for teamarbeid 19  Fosterforeldre skal vær en del av et team som samarbeider om å gi barnet et god omsorgstilbud  Teamet skal bestå av fosterforeldrene selv, barneverntjenestens saksbehandler, eventuelt biologiske foreldre og andre med aktuell helse/sosialfaglig kompetanse  Fosterforeldre skal kunne få veiledning hvor de blir sikret mulighet til å reflektere over hva som kan ligge bak barnets væremåte og handlinger, hvilke følelser de gir opphav til hos dem selv, og hvordan barnet best kan møtes.

Fosterbarnas familie; samvær og kontakt Foreldrenes opplevelse Samvær Oppfølging og samarbeid Tilsyn under samvær 20

 Krise, sjokk, sorg, sinne, skyld, skam, sjalusi  Ensomhet og isolasjon  Usikkerheten på foreldrerollen  Levekårsproblemer  Dårlige opplevelser med barnevernet forut for plasseringen 21 Foreldrenes opplevelser

 Noen foreldre har selv bedt barnevernet om hjelp  … og er enig i at barnet skal plasseres  Noen er helt uenig i at barnet deres skal plasseres,  … og vil anke på avgjørelse om plassering og samvær i alle rettsinstanser 22 Foreldrene er som fosterbarna – forskjellige 1

 Noen foreldre opplever at de får flere problemer,  … f.eks. at de ruser seg mer  Mange foreldre ønsker å samarbeide med barneverntjenesten og fosterforeldrene  … til det beste for barnet  Noen foreldre vil imidlertid ikke klare å følge opp kontakten med barnet  … eller barneverntjenesten 23 Foreldrene er som fosterbarna – forskjellige 2

 Foreldrene representerer en kontinuitet i barnets liv  Foreldrene har viktig informasjon om barnets historie og familiebakgrunn  Barna er glad i foreldrene sine, og kjenner på savn og sorg  Mange barn er bekymret for sine foreldre 24 Hvilken betydning foreldrene har for sine barn 1

 Oppfølging av barnas foreldre oppleves som en lettelse for mange fosterbarn  Hjelp til foreldre til fosterbarn, kan bidra til at foreldrene blir bedre samværsforeldre og samarbeidspartnere, noe som igjen fører til en positiv utvikling for barnet i fosterhjemmet 25 Hvilken betydning foreldrene har for sine barn 2

Oppfølging og samarbeid  Barneverntjenesten har et oppfølgingsansvar  Tredelt foreldreskap; foreldreansvar, omsorgen og daglig omsorg  Informasjonsutveksling  Bruk av livsbok  Samarbeidsmøter med foreldre, fosterforeldre og barneverntjenesten (og ev. barna)  Ansvarsgruppemøter 26

Kontakt og samvær med foreldre, søsken og familie  Beslutninger om samvær, telefonkontakt, tilsyn under samvær  Mål med samvær og gevinster  Vurderingstemaer ved fastsettelse av samvær  Når bør det ikke være samvær eller sterkt begrenset  Samvær med søsken og andre i familien  Kontakt på sosiale medier 27

Grunner for at det settes inn tilsyn under samvær  fare for kidnapping av barnet  fare for at foreldrene vil skade barnet eller utsette det for overgrep, vold eller store psykiske belastninger  hvis barnet viser tegn til angst for å møte foreldrene  begrense at uønskede tema tas opp til diskusjon under samværene 28

Mål og gevinster ved samvær 1 Når barnet skal bo kortvarig i fosterhjemmet og det er mål om tilbakeføring;  bygge opp og/eller bevare tilknytning og tilhørighet til foreldrene. Når målsettingen er at barnet skal vokse opp i fosterfamilie;  gi barn og foreldre informasjon så de får kjennskap til hverandre  Foreldrene får mulighet til å følge barnets utvikling 29

Mål og gevinster ved samvær 2  bidra til å dempe smerten fra atskillelsen  gi barn en opplevelse av kontinuitet i livet  gi barn anledning til å forstå hvorfor flyttingen var nødvendig  barn kan få erfare at foreldrene bryr seg  gi barnet et realistisk bilde av foreldrene sine  mulighet og valg til å opprettholde en nær tilknytning 30

Vurderingstemaer ved fastsettelse av samvær  Forhold ved:  barnet  foreldrene  fosterhjemmet  Organisatoriske forhold 31

Grunner for at det ikke skal være samvær, eller sterkt begrenset  Når foreldre har utsatt barn for vold eller seksuelle overgrep, og det vurderes at tilsyn under samvær ikke kan forebygge nok barnets behov for trygghet  Når foreldre ikke makter å "frigi" barnet til å knytte seg til sin fosterfamilie. Noen barn blir truet med sanksjoner fra foreldrene hvis de blir glad i fosterfamilien sin  Når det vurderes som en reell fare for at foreldre kan rømme med barnet  Når foreldrene involverer barn i konflikter i barnevernsaken og i sine liv som fører til at barnet blir svært utrygge.  Hvis barnet over tid nekter å møte foreldrene og barnet viser symptomer på belastninger og mye uro før og etter samværene.  Når samværene fungerer så dårlig, og barnet opplever en reaktivering av traumer som det opplevde før det ble flyttet (eller under tidligere samvær). 32

Samvær med søsken og andre i familien 33  Barneverntjenesten skal, der hensynet til barnet ikke taler imot det, legge til rette for samvær med søsken  Barn trenger informasjon om sine søsken (livsbok)  Barn kan ha nære relasjoner til andre i familien eller nært nettverk, som det kan være viktig for dem å opprettholde kontakt med  Når kan fylkesnemnda ta stilling til om barnets slektninger eller nære nettverk kan ha rett til samvær?

Kontakt på sosiale medier 34  Kontakt gjennom sosiale medier kan gjøre hverdagen mer håndterlig for barn  Med sosiale medier har foreldre anledning til å utøve kontinuerlig press overfor barnet  Vanskelig å regulere – må snakkes om  Tilsynspersonen bør være oppmerksom på denne mulighet for kontakt på sosiale medier, og om barnet har behov for beskyttelse og om det trenger hjelp til å sette grenser overfor uønsket kontakt

Spørsmål? 35

36 KURSET ER UTARBEIDET AV BARNE-, UNGDOMS- OG FAMILIEDIREKTORATET DESEMBER 2015 Postadresse Postboks 2233, 3103 Tønsberg Besøksadresse Stensberggaten 27, 7. etasje, Oslo E-posthenvendelser Sentralbord Nedlastning: Foto: colourbox.comcolourbox.com