Hva vet vi om IT-bransjens evne til å levere nyttige løsninger med god kvalitet? Når er risiko for at det går galt størst? 20 Mai, 2015 Magne Jørgensen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nasjonalt studieveilederseminar 22. september 2015 Hvordan har studentene det, egentlig?
Advertisements

o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
Utvikling av forretningsmodeller Dialogkonferanse torsdag 7.april 1.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Produktivitetskommisjonen Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under.
Best Value En bedre tilnærming til prosjekter Ari Soilammi, utviklingssjef RIF September 2015.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Gang 7 Temaer: –Metode/ramme for utvikling av IS-løsninger –Identifikasjon av lederes informasjonsbehov Litteratur: L&L, kap. 9, s RS, Wetherbe,
9 Juni, 2015 Magne Jørgensen Simula Research Laboratory, Scienta og Universitetet i Oslo Å (mis)lykkes med IT-prosjekter.
Utfordringer for Norge Høyres Produktivitetsseminar, Stortinget 12. oktober 2015 Hilde C. Bjørnland Senter for anvendt makro- og petroleumsøkonomi.
1. Problemstillinger  I hvilken grad påvirker kompetansesituasjonen kommunenes evne til å levere gode tjenester?  Hvilke utfordringer har kommunene.
Hva skiller IT- prosjekter som lykkes fra de som mislykkes? Hva vil det si å lykkes? Magne Jørgensen Simula og Scienta Maleri av: Carrie Jackson.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Om BALANSE (Kjønnsbalanse i faglige toppstillinger og forskningsledelse) Knut Liestøl Programstyreleder Kick-off seminar
Suksess og fiasko i offentlige IKT-prosjekter Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90.
Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta.
Stor, større, smidigere … Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90.
Den gode kunde Kompetanse, involvering og kultur Magne Jørgensen Simula Research Laboratory.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 7. januar 2016.
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Strategiforum Inntektssikring Mars
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING 1 Rapport 26/2006 IKT i grunnskolen Oppfølging av rapport 17/2005.
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
Hva kjennetegner IT-prosjekter som lykkes?
Veileder for gevinstrapportering
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 2H 2016
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
IKT-Utviklingen i statlig forvaltningen Mål, rammer og virkemidler
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Resultatmåling av brukerstyrt forskning Styrker og svakheter
Sluttkonferanse Opplevelser i nord
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Suksess med offentlige IT-prosjekter
Maleri av: Carrie Jackson
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Leverandørutvikling i sjømatnæringen
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Gang.
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Verktøy for leverandørkategorisering
SkatteFUNN Eirik Normann,
Presentasjon for virksomhetens ledelse
NAV i tall og fakta 2016.
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
E-handel.
Matematikk på ungdomstrinnet
Kandidatundersøkelsen 2018
Plan for forbedring av kundetilfredshet FORBEDRE KUNDE-TILFREDSHETEN
Ingen flere store offentlige IT-prosjekter
Margaret Louise Fotland, AF Elin Stangeland, Universitetsbiblioteket
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
Den skandinaviske biogasskonferansen 2018
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Oppfølging av kontrakt Det offentlige i Norge kjøper inn.
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Status – Tekniske alarmer
NVP – Avstandsoppfølging på Agder Prosjektperiode: 2018 – okt 2021
Kundesenter Direkte Undersøkelse av bruken av
Oppsummering fra forrige gang
Utskrift av presentasjonen:

Hva vet vi om IT-bransjens evne til å levere nyttige løsninger med god kvalitet? Når er risiko for at det går galt størst? 20 Mai, 2015 Magne Jørgensen Simula Research Laboratory, Scienta og Universitetet i Oslo

Hva vil det si å lykkes med et IT-prosjekt? Suksess er kontekstavhengig, men ofte en prioritert kombinasjon av: Levert nytte (gevinster, måloppnåelse, ROI) Kostnadskontroll Tidskontroll Prosjekteffektivitet Tekniske produktegenskaper (kvalitet, utvidbar, bærekraftig)

Skreddersydde IT-tjenester sto i 2013 for en bruttoverdiskaping på 36,1 milliarder kroner og sysselsatte personer. Bransjen er med dette næringens største med 38,6 prosent av IKT-næringens samlede sysselsetting og 36,6 prosent av IKT-næringens samlede bruttoverdiskaping. Bransjen har hatt positive, men volatile, utviklingsbaner for sysselsettingen og verdiskapingen. Skreddersydde IT-tjenester har siden et dårlig utgangspunkt ved milleniumsskiftet foretatt store immaterielle investeringer som har resultert i svært høy lønnsomhet. Veien mot høy lønnsomhet har imidlertid vært volatil og ustabil vekst, som på nettoinntektsiden er drevet av høy volum- og kvalitetsvekst, og motvirket av negativ prisvekst. På kostnadssiden har veksten vært drevet av bedret utnyttelse av arbeidskraften, men motvirket av mindre avkastning på produktinnsatsen. Bransjens bruttoverdiskaping per sysselsatt lå i 2013 på kroner per sysselsatt. Den volumbaserte årlige TFP (totalfaktorproduktivitet)-veksten siden år 2000 har ligget tre til fire ganger så høyt som i det representative næringslivet. Dersom kvalitetsforbedringer hadde blitt ihensyntatt i TFP-målingen, ville denne veksten vært ytterligere høyere. Menon Business Economics rapport (oppdrag fra IKT Norge), Mai 2015

Hvor gode er vi til å levere nyttige løsninger? Ca. 10% av IT-prosjektene fører til ingen eller svært liten nytte (Nokså robuste nasjonale og internasjonale tall fra flere kilder) Ca. 15% av IT-prosjektene leverer mye mindre nytte enn planlagt. (Nasjonal undersøkelse) Ca. 50% leverer kategoriseres som å levere bra mhp nytte. (Nasjonal undersøkelse) Ca. 25% av IT-prosjektene har ikke noe nytte/mål-bilde å måle opp mot. (Nasjonal undersøkelse) I gjennomsnitt leveres ca. 30% mindre enn planlagt nytte (internasjonale tall fra Oxford-undersøkelse).

Hva vil det si å feile? Noen ganger trenger vi kanskje å feile for å lykkes Eksempel: Flexus kan beskrives som en suksess, ved at det var NSBs første steg inn i vellykkede selvbetjente løsninger.

Noen resultater fra fersk norsk undersøkelse SuksessfaktorSuksessAkseptabelLav suksess/fiasko Nytte36%59%5% Teknisk kvalitet24%66%10% Budsjettkontroll38%40%22% Tidskontroll33%40%30% Prosjekteffektivitet19%57%24% Suksess på alle faktorer: 8% Minst akseptabel på alle faktorer: 49% Omhandler siste fullførte (mao uten stoppede prosjekter) prosjekt til ca. 80 deltagere på seminar om nyttestyring (2014).

Korrelasjon mellom suksessfaktorer NytteKvalitetBudsjettTid Kvalitet0.6 Budsjett0.2 Tid Effektivitet Budsjettoverskridelse får ofte mest fokus. Korrelerer lite med nytte! Skala: 1: Suksess - 2: Akseptabelt - 3: Lav suksess - 4: Svært lav suksess/fiasko

Prosjektstørrelse og suksessrate < 10 mill mill> 100 mill Nytte31%47%35% Kvalitet24%28%25% Budsjett24%47% Tid29%35% Effektivitet24%12%24% Ingen klar sammenheng mellom budsjettkategori og andel prosjekter som er suksessfulle. De store (> 100 mill) er imidlertid sterkt overrepresentert i gruppen av fiaskoprosjekter. I en annen studier (vWorker-prosjketer) finner jeg at en tidobling av størrelsen dobler riskoen for fiasko.

Kontrakttype og suksessrate (noen anga mer enn en type kontrakt) FastprisPer time”Smidig”Risikodeling Nytte0%59%29%22% Kvalitet22%24%43%22% Budsjett33%31%71%22% Tid11%29%43%44% Effektivitet0%19%29%33% Andel18%37%14%41% NB: Lite data om noen av kontraktstypene. Fastpris gjør det svært dårlig. Stemmer med annen studie jeg har gjort. Ingen store forskjeller i prosjektstørrelse eller type for ulike kontraktstyper.

Endringshåndtering og suksessrate I hvilken grad ble behov, krav eller løsninger endret underveis i prosjektet som et resultat av eksterne endringer eller læring innad i prosjektet? I stor gradI liten grad/fraværende Nytte67%21% Kvalitet53%13% Budsjett47%27% Tid33%25% Effektivitet33%10% Tilsvarende resultat for grad av nyttestyring. Prosess for endringshåndtering (og nyttestyring) viktig.

Andre resultater fra undersøkelsen Ingen forskjell i hvor vellykket prosjektene var mhp sektor (offentlig eller privat). Prosjekter som (i stor grad) utarbeidet plan for realisering av nytte hadde dobbelt så høy andel av prosjekter som var svært vellykket mhp nytte enn andre prosjekter. Prosjekter der IT-kompetanse hos kunde var høy, hadde neste dobbelt så høy suksessrate som andre prosjekter. Samme for prosjekter der andel av prosjekttimene utført av kunde var høy. Prosjekter der kunde vektet lav pris ved valg av leverandør med minst 30% gjorde det dårligere (ca. 30% vellykket mhp nytte) enn prosjekter som vektla lav pris mindre enn 30% (ca. 50% vellykket mhp nytte). Prosjekter som ble offshoret (det var ikke så mange, så tallmaterialet er tynt her) var i mindre grad vellykket enn prosjekter der alt arbeid ble utført i Norge (ca. 20% vs ca. 40% vellykket mhp nytte). Hyppige leveranser (til kunde) var forbundet med høy grad av suksess på levert nytte. Prosjekter som brukte Scrum eller andre smidige metoder hadde ikke en større andel prosjekter som var vellykket mhp nytte. De hadde derimot en større andel som var vellykket mhp prosjektkontroll og prosjekteffektivitet. (lite data).

Når er risiko for å feile størst Vi gjør ting som er grunnleggende forskjellig fra det vi har gjort før Urealisme i ambisjoner Mange grensesnitt til andre systemer og/eller mange interessenter Problemene som skal løses er komplekse eller risiko ved teknologi Lav relevant kompetanse hos leverandør Lav IKT-kompetanse hos kunde Manglende involvering, støtte, og ledelsesforankring hos kunde Prisfokuserte anbudsprosesser (fastpris) Offshoring Uflaks

Prediksjon av risikoen for at et prosjekt feiler (Modell basert på nesten prosjekter) Jørgensen, Magne. "Failure factors of small software projects at a global outsourcing marketplace." Journal of Systems and Software 92 (2014):

Risikoreduserende virkemidler ved kjøp og bruk av IT-utviklingstjenester Leveransebeskrivelser som fokuserer på (helst målbar) nytte og målsetninger God risikoanalyse som skaper risikobevissthet –Blant annet viktig for å unngå over-ambisiøse mål Per time kontrakter (inkludert smidig-kontrakter med budsjettramme) –Unngå ”winner’s curse” og sterkt fokus på lav pris Valg av kompetent leverandør gjennom utprøving på (trialsourcing) Hyppige leveranser til kunde underveis (hvis mulig) –Smidig utvikling, underveislæring Endringshåndtering (endringer som mulighet til å øke nyttet, ikke som trussel) og fleksibilitet i krav/leveranser Nyttestyring fra start til mål Være en kompetent kunde med stor grad av involvering i prosjektet (f eks som testere og produkteiere)