Na Hvordan jobbe for forbedring? Jo-Inge Myhre, Martin Paulson. 22.01.14.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Advertisements

PLO meldinger versjon 1.6 test og pilotering
Pilotprosjekt KK Helse Bergen
HTV-konferanse 28. oktober 2013
En suksesshistorie fra Vestfold….
«Forbedringsprosess(en)»
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Målinger – i forbedringsarbeid
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Hvordan ser sjekklisten ut? London, UK EUROEMRO WPRO I SEARO AFRO PAHO I Amman, Jordan Toronto, Canada New Delhi, India Manila, Philippines Ifakara,
TIMEOUT OPERASJONSSYKEPLEIERS ROLLE ER ESSENSIELL
Standardisering og kvalitetssikring av prosesser i SSB
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
Incidensregistrering i Midt-Norge St.Olavs Hospital HF
HVORDAN KAN MÅLINGER BIDRA TIL FORBEDRING?
Trygg kirurgi – særlig vekt på forebyggelse av postoperative sårinfeksjoner Stig Harthug leder av fagrådet og kvalitetssjef/professor Haukeland universitetssykehus.
Bruk av sjekkliste i kirurgi - kommer vi i mål eller trenger vi noe mer enn sjekklisten? Læringsnettverk for Trygg Kirurgi Trondheim 2011 Arvid Steinar.
1 Pasientsikkerhetsvisitter Adm. dir. Einar Magnus Strand.
Typiske utfordringer ved bruk av sjekklisten – en interaktiv diskusjon Tonje E Hansen Seksjon for pasientsikkerhet Nordlandssykehuset.
Forebygging av fall Læringsnettverk, Drammen, 13. oktober 2015 Hilde H. Holte, seniorforsker.
Tiltakspakken for Trygg kirurgi og postoperative sårinfeksjoner Tiltakspakken på innsatsområdet Trygg kirurgi og POSI skal bidra til å sikre rett praksis.
Eksempelet er inspirert av: sykehjem-i-oslo-spiser-lite
Læringsnettverk legemiddelgjennomgang. ? Læringsnettverk.
Program for samling 1 Tirsdag 2. februar 2016Onsdag 3. februar 2016Torsdag 4. februar Mulighet for individuell veiledning Forbedringsmodellen.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Ledelse av pasientsikkerhet Styreinvolvering. Sett et mål Del fakta og pasienthistorier Sett i gang og følg opp tiltak på systemnivå Forbedre pasientsikkerhetskulturen.
1 ​ Tilhørende målinger i tiltakspakken Samstemming og riktig legemiddelbruk i hjemmetjenesten.
Erfaringer med legemiddelgjennomgang ved Nygård Sykehjem Bjørn Schreiner sykehjemslege Bjørn Schreiner
Å bygge sterke hjemme- grupper Å bygge sterke hjemme- grupper.
Målinger. Hva kan vi gjøre annerledes? Veiledersamling, april 2014.
Klinikk Belastningslidelser Ivar Rossvoll Ortopedisk avdeling.
Statusrapport Læringsnettverk for ledelse av pasientsikkerhet [Navnet på ditt forbedringsprosjekt] [forbedringsagent navn/e-post/tel.nr] [tittel på din.
Pasientsikkerhetskampanjen Pilotprosjekt KK Helse Bergen.
Forbedringsmetode for klinikere v/Jo-Inge Myhre & Martin Paulson.
Målinger og bruk av Extranet –nasjonale og lokale registreringer Vi vet hva vi skal måle på og hvorfor ? Prosess målinger: 1.Andel operasjoner der sjekkliste.
Helse Førde! EU-prosjektet i Trygg Kirurgi
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Kompendium for læringsnettverk
Hvordan komme godt i gang? En lang reise mot et Soria Moria…
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.
Medarbeiderundersøkelsen 2014
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Klinikk for psykisk helsevern og rus
Forbedringssamlingen
Forebygging av hypotermi hos operasjonspasienten
RIS-metoden for prosessforbedring
Landskonferanse i alderspsykiatri, Bodø 2014
Frokostmøte 5. mai 2017 Lansering Frilux.
Samarbeid og medbestemmelse
Hvordan forstå og lære av data?
Om veiledning av team i læringsnettverk
STATUSRAPPORT/SLUTTRAPPORT Tiltakspakke:
Behandling av hjerneslag Hva har vi oppnådd? 4. LNV 6. november 2013
Tidlig oppdagelse av forverret tilstand
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Innovasjon i lokalarbeidet
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hovedfunn: (uttrekk) Dokumentasjon av kvalitet Kartleggingsundersøkelse Nasjonal platform for ledelse Kun 40% opplever at eget foretak evner.
med pasienten som likeverdig part
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Na Hvordan jobbe for forbedring? Jo-Inge Myhre, Martin Paulson

Agenda Undervisning og gruppearbeid, med fiktiv kasuistikk og relatert til egen virksomhet. Effektiv implementering av tiltakspakken Trygg Kirurgi, som et forbedringsprosjekt:

Hattfjelldal sykehus: Dag 1 Dagens oppgave: å bistå Hattfjelldal sykehus i implementering av tiltakspakken Trygg Kirurgi. Innføringen har pågått i et år. Det går “trått” på flere områder. Sjefen er ikke helt fornøyd. Deres team, som dere sitter på bord med idag, har fått i oppgave å drive implementeringen videre!

Oppgave 1 Hvilket mandat behøver dere for å bedre pasientsikkerheten i kirurgisk avdeling, knyttet til innføringen av Trygg Kirurgi? Hva må avklares? Diskuter rundt bordet, 5 minutter. Drøfting i plenum, 5-10 minutter.

Diskusjon, oppgave 1: Forslag til løsning: Er det satt klare mål for oppgaven? Er det avsatt tid og ressurser til prosjektet? Hvem skal delta i arbeidet? Har vi vurdert avgrensninger? (tid, enhet/avdeling) Har vi vurdert metode? Annet?

Hattfjelldal sykehus: Dag 2 Mål: Oppnå 100 dager mellom hver dype postoperative sårinfeksjon innen Målinger: Hold pusten, neste lysbilde! Endringer: Sjekkliste for Trygg Kirurgi Antibiotika profylakse Forhindre hypotermi Korrekt hårfjerning

Oppgave 2: Hvordan ville dere identifisert mulige forbedringsområder? Hvilke verktøy ville dere eventuelt benyttet? Diskuter rundt bordet, 10 minutter. Drøfte i plenum, 10 minutter.

Oppgave 2: Diskusjon Forslag til løsning: Prosesskartlegging: stemmer kartet med terrenget? Mini-audit: spørreundersøkelse, direkte observasjon av et utvalg Fiskebensdiagram: årsaksanalyse Paretodiagram: identifiser hyppigste årsak Annet?

Oppgave 2: Diskusjon Paretodiagram illustrerer hyppigste årsak, mao prioritert innsatsområde

Hattfjelldal sykehus: Dag 3 Deres team har nå identifisert følgende utfordringer med de ulike innsatsområdene: Korrekt bruk av sjekklisten: Audit avdekker kun 3/10 med korrekt bruk: f.eks kun etter hukommelse Antibiotika profylakse: Antibiotika blir administrert for tidlig, feil preparat og feil dose. Hypotermi: Målinger ikke foretatt og usikkerhet vedr målemetode. Både per- og post-operativt? Korrekt hårfjerning: Prosedyre for korrekt hårfjerning ikke fulgt. Pasienter ikke informert om korrekt hårfjerning.

Hattfjelldal sykehus: Dag 3 Dere vet hvorfor ting ikke går som de skal. Dere har konkrete ideer om hva som skal til for å lykkes. Dere vil ikke innføre endringer før dere vet hvordan de skal gjennomføres. Dere vil gjennomføre en test først. SÅ Hvor stor skal første test være? (skala) Når skalerer vi opp og videre? Når er vi klare for å implementere en endring? (når vet vi at noe fungerer?)

Skalering: Verktøy for skalering: Forbedringsteamets vurdering Avdeling: Intet eierskap til endringen Avdeling: Noe Eierskap til endringen Avdeling: Mye eierskap til endringen Liten tro på at tiltak vil føre til Mislykket forsøk vil koste mye Test i veldig liten skala forbedringMislykket forsøk vil koste lite Test i veldig liten skal Småskalatest Stor tro på at tiltak vil føre til Mislykket forsøk vil koste mye Test i veldig liten skala SmåskalatestStorskalatest forbedringMislykket forsøk vil koste lite Test i veldig liten skala StorskalatestImplement- ering

Skalering: Hva er veldig liten skala? Så liten som mulig for å kunne gjennomføre en test = Èn pasient, ett operasjons-team. Hva mener vi med kostnad av mislykket test? Den ”belastning” en test medfører, ifa ressurser (økonomi eller tid) Den risiko en test medfører Eksempel: Første test av WHOs Trygg Kirurgi sjekkliste Raskere forflytning av pasient ved akutt sectio

Oppgave 3: Design en test Deres team skal gjennomføre en endring knyttet til ett av tiltakene i Tiltakspakken. Design en test for sengepost, operasjonsstue eller begge. Velg ett av tiltakene i Tiltakspakken: Korrekt bruk av sjekklisten Antibiotika profylakse Forhindre hypotermi Riktig hårfjerning

Oppgave 3: Design en test Benytt PDSA skjema utdelt 15 minutter i team 20 minutter diskusjon i plenum.

Oppgave 3: Diskusjon Hva er hensikten med å teste en endring? Å øke troen på at en endring vil lykkes Å forberede implementering: øke motivasjon og eierskap til endringer Historisk tilbakeblikk: Opprinnelig implementering av WHOs Sjekkliste Startet med ett operasjonsteam som simulerte sjekklisten Implementeringsguiden fra WHO anbefaler småskala testing før implementering.

Hattfjelldal sykehus: Dag 90! Arbeidet deres har pågått i 3 måneder. Flere endringer er testet ut og målinger er samlet inn. Andel ”Sjekkliste benyttet”

Oppgave 4: Resultater Hvordan bruker dere målingene i dag? Hvordan bruker dere de til kontinuerlig forbedring? Diskusjon i team: 10 min Diskusjon i plenum: 15 min

Oppgave 4: Diskusjon Hvordan benytter dere målinger til diskusjon i klinikk? Hvorfor måler vi (med SPC)? Variasjonskontroll = er prosessen statistisk stabil og forutsigbar? Nivåkontroll = oppnår vi det målet vi har satt oss? Forbedringskontroll = beveger vi oss i riktig retning?

Oppgave 4: Diskusjon Ved publisering og diskusjon rundt målinger oppnår vi et felles ansvar for de resultatene vi oppnår. Vi SER problemet. Vi EIER problemet. Vi jobber for å LØSE problemet.

Læringsmål: Innføring av en tiltakspakke som et forbedringsprosjekt: 1)Sett konkrete mål. 2)Identifiser områder for forbedring. 3)Benytt småskala testing for å prøve ut endringer. 4)Gjennomfør målinger og bruk resultatene aktivt Om skalering av en test: 1)Første test så liten skala som mulig. 2)Skaler opp når en test er vellykket. 3)Benytt verktøy for å vurdere skala. 4)Implementer når: eierskap og tro på forbedring er stor.

Læringsmål: Takk for oppmerksomheten! Spørsmål?

Anbefalt lesestoff: 1)Borchard A, Schwappach DLB, Barbir A, Bezzola P. A Systematic review of the effectiveness, compliance, and critical factors for implementation of safety checklists in surgery. Ann Surg. 2012; 256(6): )Agency for Healthcare Research and Quality (AHRQ). Making Health Care Safer II: An Updated Critical Analysis of the Evidence for Patient Safety Practices Available from: (section C, chapter 13) 3)Haynes AB, Weiser TG, Berry WR, Lipsitz SR, Breizat AH, Dellinger EP, Herbosa T, Joseph S, Kibatala PL, Lapitan MC, Merry AF, Moorthy K, Reznick RK, Taylor B, Gawande AA. A surgical safety checklist to reduce morbidity and mortality in a global population. N Engl J Med 2009;360(5): )WHO Safe Surgery Saves Lives. Starter Kit for Surgical Checklist Implementation.