Endring av inntektssystemet for kommunene: virkninger for små og spredtbygde kommuner Jan Mønnesland 27-28. januar 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forsterket levealdersjustering i offentlig tjenestepensjon Pensjonsseminaret 13. januar 2014 LO i Oslo/Forsvar offentlig pensjon Jan Mønnesland, pensjonsutvalget.
Advertisements

Endret skattlegging av pensjonister Forsvar offentlig pensjon, 10. mai 2010 Jan Mønnesland.
Regnskapsanalyse Utgiftsbehov, ressursbruk og produksjon
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
LEVANGER KOMMUNE Budsjett 2002 Presentasjon formannskapet 07. November 2001.
Levanger kommune Budsjett 2005 Presentasjon av regjeringens forslag til statsbudsjettet og status for arbeidet pr
Analyseopplegg i ASSS-rapport 2010 brukt på data fra 20+ kommunene
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
IPLOS –sammenstilling av ferske indikatorer for kommunene og hva betyr disse for egen tjeneste/omsorgstrapp, ressursbruk etc. v/Geir Halstensen, KS.
Manglende lokalt handlingsrom – kommunene drar kredittkortet Strategikonferansene 2010.
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Utfordringen Tidligere presentert: Best case: Bufferfond mill i minus i 2012 Worst case: Bufferfond 1 milliard i minus i 2012 Anslag pr 20. mai:
KS Kommuneøkonomikonferanse, Tromsø
Statsråden Kommuneproposisjonen Pressekonferanse 15.mai 2004 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Fylkesmannens time.
1 Inntektssystemet Kommunal- og regionaldepartementet - Inntektssystemet Nytt inntektssystem Jevnere fordeling av kommunenes inntekter Større.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
KS Strategikonferansen
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Seniorrådgiver Trond Hjelmervik Hansen, KS
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
Kommunereform i Valdres. Dialogmøte, Fylkesmannen i Oppland,
Norsk mal: Startside alt. 2 For engelsk mal Velg KMDmal – engelsk under ”oppsett”. Inntektssystemet for kommunene og økonomiske virkemidler i kommunereformen.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Ved seniorrådgiver Børre Stolp, KS
Agenda Kaupang Hermansverk Finn Arthur Forstrøm Fylkeskommunes økonomi og driften i
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Høringsforslag - revidert inntektssystem Seniorrådgiver Trond Hjelmervik Hansen, Gardermoen 4. april 2016.
Høringsforslag nytt inntektssystem – eventuelle effekter kommunesammenslåing Sigmund Engdal, Fredrikstad, Hvaler, Råde, 22.. januar 2016.
Høringsforslag - revidert inntektssystem Gardermoen, 11. februar 2016.
1 NYTT KOMMUNALT INNTEKTSSYSTEM «TA FRA DE SMÅ OG GI TIL DE STØRSTE OG STERKESTE» LOKALSAMFUNNSFORENINGEN BJARNE JENSEN.
Nytt inntektssystem Rune Bye Spydeberg, 6. januar.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
Dialogmøte for økonomiansvarlige hos Fylkesmannen Onsdag 9. mars 2016 Flyktingesituasjonen.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal:Tekst med kulepunkter Tips bunntekst: For å få sidenummer, dato og tittel på presentasjon: Klikk på.
YS` Inntektsplitiske konferanse TBU DE TØRRE, MEN VIKTIGE, TALLENE.
Agenda møte Litt om økonomi Null alternativet Likheter mellom de ulike alternativene Ulikheter mellom de ulike alternativene.
Forslag til statsbudsjett Budsjettmøter - med formannskapet og komiteer, strategisk ledelse, enhetsledere og økonomienheten Strategisk ledelse.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Rådmann – Økonomiske rammebetingelser.
Kommuneproposisjonen 2017 og RNB enkeltheter med særskilt relevans for Telemarkskommunene.
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
Til beste for folk, samfunn og livsgrunnlag Status for kommunane 2015 Revidert nasjonalbudsjett 2016 Kommuneproposisjon 2017 og nytt inntektssystem. Kommunekonferansen.
Høringsforslag - revidert inntektssystem Martin Skramstad.
NYTT INNTEKTSSYSTEM FOR KOMMUNANE 17. FEBRUAR 2016 Lars K. Fylling Økonomisjef Skodje kommune Tlf DET HANDLAR.
Kort om barometeret Et journalistisk bearbeidet produkt, laget av Kommunal Rapport Basis i offisielle tall levert av kommunene til staten Kostra, Utdanningsdirektoratet,
Aktuarforeningen 22. mai 2008 Fredrik Haugen
Kommuneøkonomikonferansen 2016 – Trond Erik Lunder
Kommunesammenslutningers effekter på rammeoverføringene Eksempelberegninger av 5 tenkte kommunekonstellasjoner Av Karl Gunnar Sanda og Trond Erik Lunder.
Demografikostnader Skaun kommune ( )
Regulering av alderspensjoner, hva med veien videre?
Kommune av Flora og Vågsøy
KOSTRA- og effektivitetsanalyse Skaun kommune 2015
HMS-kort i Byggenæringen
Demografikostnader Luster kommune ( )
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Statsbudsjettet for 2018 – fra KMDs budsjettproposisjon til Prop
Grue - Kommunesammenslåing.
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
Børre Stolp, tidligere KS-økonom
Kommunesammenslutningers effekter på rammeoverføringene Eksempelberegninger av 5 tenkte kommunekonstellasjoner Av Karl Gunnar Sanda og Trond Erik Lunder.
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Samhandlingsstatistikk Del I: Komparativ statistikk
Kostnadsutvikling fosterhjem
Fordeling av kommunens inntekter
Økonomiplan Seniorrådet Levanger 3. juli 2019
Utskrift av presentasjonen:

Endring av inntektssystemet for kommunene: virkninger for små og spredtbygde kommuner Jan Mønnesland januar 2016

Høringsnotatet av Nye kostnadsnøkler: Samme metodikk som siste revisjon 2011 Negativ utvikling fra revisjon til revisjon helt fra Rattsø-utvalget 1996

Rattsøutvalget: Kostnadsnøkler estimert sektor for sektor ved partiell regresjon Resultat: markert reduksjon i vektene for bosettingsrelaterte variable Hvorfor det? Utvalgets tolkning: bosettingsvariable (basis, reisetid) var vektlagt for sterkt, bør reduseres Faglig innvending: metoden gir for lave anslag for gjennomgående faktorer slik som bosetting

Faglig innvending: metoden gir for lave anslag for gjennomgående faktorer slik som bosetting Årsak: faktorer som påvirker flere sektorer blir undervurdert når estimeringen skjer sektorvis Sektorvis estimering fanger ikke opp at økte utgifter i en sektor reduserer ressursbruken i andre sektorer

Nøkler 1996 Forslag nye nøkler Aldersstruktur 0,47300,7800 Sosiale kriterier 0,44600,1520 Bosettingskriterier 0,08100,0680 Sum1,0000 Rattsø-utvalgets endringer i kostnadsnøklene etter hovedgrupper Samlet nedgang bosetting: 16 prosent Fordeling bosettingskriteriene: Basis: fra 0,056 til 0,026 (nær halvering) Spredtbygd, reisetid fra 0,025 til 0,042

Regjeringens vedtak: Rattsø-utvalgets regnefeil implementeres fullt ut Ett unntak: økte spredtbygdkriteriet med 0,003 (tre promille) Kompenserende tiltak: nytt regionaltilskudd, til små kommuner i DU-området som kompensasjon for redusert basistilskudd

Nytt utvalg, Borgeutvalget 2005 Aksepterte innvendingene mot Rattsø-utvalget Oppdrag til SSB: avklar hvilke feil en gjør ved å bruke sektorvise og ikke samlede regresjoner SSBs rapport: klar underestimering av bosettings- variable ved sektorvis estimering, ellers små avvik Resultat: utvalget brukte SSBs simultane anslag for bosettingsvariablene. Sterkere effekt enn hos Rattsø, fikk bl.a. effekt for slike kriterier for helse og pleie/omsorg Unntak: Grunnskole. Gikk bort fra Agdermodellen med skranker for klassestørrelse og reiseavstand, ga lavere effekt for reisetid enn hos Rattsø

Bortsett fra for grunnskolen har basis og spredtbygd, reisetid fått økt vekt, for grunnskole er vektene redusert. Gir samlet reduksjon for spredtbygd, reisetid Nøkler per 2005 Forslag nye nøkler Aldersstruktur 0,71800,7676 Sosiale kriterier 0,21600,1821 Bosettingskriterier: Basis 0,0250 0,0269 Spredtbygd, reisetid 0,03600,0234 Sum1,0000 Borge-utvalgets forslag til nye kostnadsnøkler etter hovedgrupper

Borge-utvalgets forslag satt på vent mens Sørheim- utvalget så på de øvrige delene av inntektssystemet. Implementeringen kom først i Da kom departementet med et nytt forslag Departementets opplegg for bosettingsvariable: - fikk simultane oppdaterte beregninger fra SSB - laget egne partielle regresjoner sektor for sektor -lot vektene bli snittet mellom egne og SSBs anslag Gjennomsnittet mellom forventningsrette anslag (SSB) og egne partielle anslag med dokumentert underestimering, vil nødvendigvis gi for lav vekt for bosettingsvariablene

SSBdep.vedtakavvik pst Administrasjon, landbruk, miljøBasis0,12520,1172-6,4 GrunnskoleBasis0,02430, ,3 Sone+nabo0,06560, ,6 HelsetjenesteBasis0,09670, ,3 Sone+nabo0,09270,09563,1 Pleie,omsorgBasis0,02050, ,5 Sone+nabo0,03060, ,2 Avvik mellom SSBs anslag og departementets vedtak for bosettingskriteriene

Nøklene for 2010 er i hovedsak basert på Rattsø- utvalget men med tilpasninger pga. innlemminger etc Nøkler 2010 Nye nøkler 2011 pst. endring aldersfordeling0,72400,6736-6,96 Sosiale, landbruk0,21400,276529,21 bosettingsmønster0,06200, ,52 Sum1,0000 Endringer i kostnadsnøkler for hovedgrupper per 2011

Høringsnotatets forslag for 2017: Samme modell som i 2011: - nye anslag SSB basert på simultan estimering - egne dep-beregninger basert på sektorvis estimering -bruker snittet av anslagene som nye vekter for bosettingsvariablene Dermed er en garantert underestimering av bosettingsfaktorene i kostnadsvektene

SSB Hørings- forslag avvik pst Administrasjon, landbruk, miljøBasis0,16110, ,2 GrunnskoleBasis0,03210, ,6 Sone+nabo0,05080, ,4 HelsetjenesteBasis0,10340, ,8 Sone+nabo0,08960, ,6 Pleie,omsorgBasis0,03470, ,3 Sone+nabo0,03440, ,5 Avvik mellom SSBs anslag og høringsnotatets forslag for bosettingskriteriene Konklusjon: bosettingskriteriene vil fortsatt være betydelig undervurdert i den nye kostnadsnøkkelen Påstandene i høringsnotatet om at kommunene får fullt ut kompensert ulikhetene i objektivt utgiftsbehov stemmer ikke

Strukturkriteriet Skal brukes til å avkorte basistilskuddet Beregner distanse fra sentrum i grunnkrets for å nå en befolkningsmengde på 5000 innbyggere, uavhengig av kommunegrense. Snittet for kommunens grunnkretser er strukturkriteriet. Er distansen lavere enn 25,4 km skal tilskuddet avkortes med faktisk distanses andel av 25,4 Påstand: da vil en få korrigert for at kommunestørrelse noen steder er frivillig Vanskelig å se at et slikt kriterium har noe med mulighet til kommunesammenslåing å gjøre. Vil bl.a. ramme en rekke kommuner med høyt folketall

Problemer med forslaget: Rammer basistilskuddet, som er den delen av kostnadsnøklene som i utgangspunktet er underestimert Står at en ikke skal ramme sektortilskuddene. Basistilskudd inngår som element i en rekke sektornøkler. Må framgå at det bare er basisdelen av nøkkelen for administrasjon som skal berøres Foreslås at avkortningsgevinsten tilbakeføres ved økt vekt på de andre kriteriene. Uheldig, det er basistilskuddet som i dag er kraftig undervurdert. Bør heller tilbakeføres til basisdelen i sektornøklene utenom administrasjon Sammenslåinger kan skje årlig. Opplegget medfører en årlig nøkkelrevisjon som bidrar til uforutsigbarhet for kommunenes økonomi

Regionalpolitiske tilskudd Småkommunetilskuddet skal omgjøres til et eget tillegg innenfor hhv. Nord-Norge/Namdaltilskuddet og distriktstilskudd Sør- Norge. Tillegget skal graderes ut fra dirstriktsindeksen. Alle tilskuddene skal justeres ut fra at en vil ha større vekt på beløp per innbygger og mindre på beløp per kommune. Det samme skal vurderes for skjønnstilskuddet. En slik omlegging er uheldig, ved at den rammer nettopp de kommunene som i dag underkompenseres ved for lav vekt for basisdelen av kostnadsnøklene

Skatt Det meldes at en gjeninnfører deler av selskaps- skatten som kommunal skatt (altså ikke noe som nå er til høring). Denne skal inngå i den ordinære inntektsutjevningen. Samtidig må en regne med at inntektene vil bli sett på som en del av den samlede kommunerammen, og dermed bety en omfordeling fra næringssvake til næringssterke kommuner.