Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertBård Samuelsen Endret for 7 år siden
1
Høringsforslag - revidert inntektssystem Seniorrådgiver Trond Hjelmervik Hansen, Gardermoen 4. april 2016
2
Høringsnotatet fra KMD Rettet inn mot kommunereformen Nye kostnadsnøkler for kommunene Ny modell der det skilles mellom frivillig og ufrivillige smådriftsulemper Endringer i de regionalpolitiske tilskuddene Kun en oppsummering av skatteelementene i inntektssystemet
3
Viktige funksjoner for inntektssystemet Tilføre kommunesektoren frie inntekter – Supplement til skatt Utjevne forskjeller – Forskjeller i skattegrunnlag – Forskjeller i beregnet utgiftsbehov Regionalpolitisk virkemiddel
4
Fag og politikk Politikerne må ”løse” målkonfliktene: – Utjevning vs lokal forankring – Utjevning vs regionalpolitikk Faglige analyser kan bidra til: – Klargjøre politiske valg – Operasjonalisere politikken Virkemidler
5
Utgiftsutjevningen Politikk: – Grad av utjevning Ufrivillige forskjeller Ikke-påvirkbare – Hvilke tjenester Fag: – Beregne forskjeller i utgiftsbehov Kostnadsnøkler – Kriterier – Vekter
6
Utgiftsutjevningen Kompenserer for ulike kostnads- og etterspørselsforhold (ufrivillige) for at kommunene skal kunne gi et likeverdig tjenestetilbud. Variasjoner for behovet for kommunale tjenester fanges i hovedsak opp gjennom – Alderskriterier – Sosioøkonomiske kriterier – Strukturelle kriterier Gjennomsnitt Beregnet utgiftsbehov kr pr innb Kommune A Kommune B Omfordeling trekk Omfordeling tillegg Kr 48.097
7
Inntektsutjevningen Politikk: – Grad av utjevning – Hvilke inntekter Fag: – Utjevningsmodeller Symmetrisk Tilleggskompensasjon – Referansenivå – Kompensasjonsgrad
8
Inntektsutjevningen (pst av landsgjsnitt)
9
Regionalpolitikken Politikk: – Hvilke områder / kommuner – Grad av støtte Fag: – Utforme tilskuddsmodeller Tilskudd basert på distriktsutfordringer – Regionaltilskudd Sør-Norge » Distriktsindeks » Delvis per kommune og delvis per innb Nord-Norge-tilskudd (per innb) – Småkommunetilskudd (per komm)
10
Andre tilskudd innenfor inntektssystemet Kompensere for forhold som ikke fanges opp av utgiftsutjevningen Skjønnstilskudd Veksttilskudd Storbytilskudd Overgangsordninger
11
Kystkommunene: Sum frie inntekter korrigert for forskjeller i utgiftsbehov (Pst av landsgjsn)
12
Endringer i utgiftsutjevningen (utenom strukturkriteriet)
13
Kostnadsnøkkelen er sammensatt av delkostnadsnøkler
14
Nye delkostnadsnøkler Hovedsakelig en omvekting av eksisterende kriterier Ett nytt kriterium: Aleneboende 30-66 år i sosialhjelpsnøkkelen Tre kriterier utgår: Urbanitetskriteriet i sosialhjelpsnøkkelen Norskfødte 6-15 år med innvandrerforeldre i grunnskolenøkkelen Dyrket areal i landbruksnøkkelen Innbyggere over 67 år erstatter dødelighet i nøkkelen for kommunehelse Lavere vekting av kriteriet psykisk utviklingshemmede 16 år og over vil berøre ordningen for ressurskrevende tjenester
15
Men det skjer også en oppdatering av vektene i delkostnadsnøklene (ut fra hvor mye som er brukt til tjenesteområdene i regnskapet for 2014) En kommune med delindeks >1 tjener på at sektoren vektes opp En kommune med delindeks < 1 tjener på at sektoren vektes ned Bør oppdateres årlig
16
Fylkesvis omfordeling fordelt på nye sektornøkler og oppdatert vekting av sektornøklene 16
17
Ny kostnadsnøkkel: Omfordeling etter fylke
18
Ny kostnadsnøkkel: Omfordeling etter innbyggertall
19
Alternativ kostnadsnøkkel barnehager 19 Ikke foretrukket i høringsutkastet Ett nytt kriterium: – Heltidssysselsatte 20-44 år To kriterier utgår: – Utdanningsnivå – Barn 1 år uten kontantstøtte Om lag samme forklaringskraft som dagens – Litt lavere
20
Effekter av alternativ barnehagenøkkel 20
21
Nytt strukturkriterium 21 KMD foreslår å innarbeide et strukturkriterium Formålet er – å identifisere kommuner som har smådriftsulemper som ikke fullt ut kan anses som ufrivillige – å gi redusert basistilskudd til kommuner som har frivillige smådriftsulemper – stimulere til kommunesammenslåinger
22
Utspring i Borgeutvalget (NOU 2005:18) (1) 22 Mandatet pkt 4: – «… I tillegg til å utrede en utforming av fordelingsmekanismene [] basert på kommunestørrelse som «ufrivillig» kostnad, bes utvalget utrede en utforming av fordelingsmekanismene ut fra en forutsetning om at kommunestruktur er en «frivillig» kostnad i deler av landet.»
23
Utspring i Borgeutvalget (NOU 2005:18) (2) 23 Alternativ 3: Et nytt bosettingskriterium – Utvalget har utviklet et nytt strukturmål for bosetting der måling av reiseavstand ikke er påvirket av kommunestørrelse. – Det nye kriteriet beskriver gjennomsnittlig reiseavstand per innbygger i en kommune for at de skal kunne nå et bestemt antall personer. – Reiseavstanden beregnes på tvers av kommune- og fylkeskommunegrensene. – Strukturkriteriet må vurderes i lys av at utvalget har diskutert muligheten for å finne indikatorer som kan gjenspeile i hvilken grad kommunale smådriftsulemper kan sies å være frivillige eller ikke.
24
Utspring i Borgeutvalget (NOU 2005:18) (3) 24 Utvalget mener at alternativ 3 med differensiering av basistilskuddet er det beste alternativet dersom lavt innbyggertall i større grad skal betraktes som en frivillig kostnadsulempe i utgiftsutjevningen. – Utvalget finner den underliggende ideen om å knytte graden av frivillighet opp mot reiseavstander mellom kommuner attraktiv. – Utvalget har imidlertid reservasjoner knyttet til operasjonaliseringen eller den konkrete utnyttelse av strukturkriteriet, som i vesentlig utstrekning må baseres på skjønnsmessige vurderinger. – Det er vanskelig på en objektiv måte å fastsette hvor lang reiseavstanden for å nå 5 000 innbyggere må være for at smådriftsulempene skal kunne karakteriseres som ufrivillige, – og det er tilsvarende vanskelig å fastsette hvordan graden av frivillighet øker med avtakende reiseavstand. En innvending kan være at når antall innbyggere i en kommune øker opp mot og over 5 000, så sier strukturkriteriet mer om bosettingsmønsteret internt i kommunen enn om reiseavstanden til befolkningskonsentrasjoner utenfor kommuner. – Det bør derfor arbeides videre med å operasjonalisere dette kriteriet.
25
Om basistilskuddet/kriteriet 25 Likt beløp per kommune – 13,2 mill i 2016 – 14,2 mill kr i forslaget til ny kostnadsnøkkel Størst beløp per innbygger i små kommuner Når flere kommuner slår seg sammen vil den nye kommunen bare få ett basistilskudd Inndelingstilskuddet skal kompensere for dette i en overgangsperiode (15+5 år)
26
Innarbeiding i inntektssystemet 26 KMD fastsetter en minimums reiseavstand for når smådriftsulempene er ufrivillige I høringen er det gitt 3 eksempler for reiseavstand til 5 000 innb: – 25,4 km, 16,5 km og 13,3 km Kommuner med reiseavstand utover dette beholder full basis Kommuner med reiseavstand under dette får en forholdsmessig reduksjon i basis – Eksempel Brønnøy med reiseavstand 7,3 km 25,4 km: Får beholde 29 prosent (7,3/25,4) 16,5 km: Får beholde 44 prosent (7,3/16,5) 13,3 km: Får beholde 55 prosent (7,3/13,3) Midlene som trekkes ut av basis skal tilbakeføres kommunene – KMD forslår at dette skjer gjennom en justering av kostnadsnøkkelen
27
Gradert basis er skjønnsmessig Gradert basis i hovedsak basert på skjønn: – Bør holdes utenfor kostnadsnøkler / utgiftsutjevning F.eks som korreksjon på samme måte som for statlige/private skoler – Vil bety enkelhet og gjennomsiktighet
28
Gradert basis basert på strukturkriteriet 28 Gir store omfordelingsvirkninger mellom kommunene Det er behov for å arbeide mer med operasjonaliseringen av strukturkriteriet
29
Gradert basis gjør inndelingstilskuddet mer verdt Inndelingstilskuddet er innført for at kommuner som slår seg sammen ikke skal tape basistilskudd (mm) i en overgangsperiode (15 år pluss 5) Inndelingstilskuddet skal nå beregnes ut fra (full) basis i 2016 Kommuner med gradert basis vil tape på ikke å slå seg sammen – Inndelingstilskuddet vil være høyere enn tapet på gradert basis 2017 vs 2020 – Sikre basis i kommuner som er i sammenslåingsprosess?
30
Regionalpolitiske tilskudd
31
Forslag endringer i regionalpolitiske tilskudd Småkommunetilskudd, Nord-Norge og Namdalen tilskudd og distriktstilskudd Sør-Norge foreslås i høringsnotatet samlet i 2 nye tilskudd: – Nord-Norge og Namdalen tilskuddet videreføres og slås sammen med småkommunetilskuddet for disse kommunene til et nytt Nord- Norgetilskudd. – Distriktstilskudd Sør-Norge og småkommunetilskuddet slås sammen – Småkommunetilskuddet videreføres som et eget småkommunetillegg innenfor de to tilskuddene; Nord-Norgetilskuddet og Sør- Norgetilskuddet. – Satsene på småkommunetillegget vil differensieres i forhold til kommunenes verdi på distriktsindeksen (indeks for grad av distriktsutfordringer), slik at tilskuddet graderes på samme måte som satsene innenfor dagens Distriktstilskudd Sør-Norge. – Det blir gjort justeringer i tilskuddene slik at mer enn i dag fordeles per innbygger.
32
Distriktsindeks kommuner med under 3 200 innbyggere 32 Kommuner med distriktsindeks på 0 – 46 får distriktstilskudd i dag Kommuner med distriktsindeks 47 eller høyere kan miste småkommunetilskuddet. Kan gjelde Finnøy og Midsund Høyeste sats til kommuner med distriktsindeks 0 – 35. Kan bety redusert sats til kommuner med indeks på 36-46 Kan gjelde Træna (42), Sandøy (41) og Tysnes (38)
33
Skatt og inntektsutjevning 33
34
Høringsnotatet skatt og skatteutjevning 34 Det gis en beskrivelse av dagens system for skatt og skatteutjevningen. Det fremmes ikke konkrete forslag til endringer i dagens modell, men vises i stedet til at skatteandel og graden av skatteutjevning er noe som fastsettes hvert år i tilknytning til kommuneopplegget i statsbudsjettet. Høringsnotatet slår fast at ny selskapsskatt skal være en del av skatteutjevningen
35
Takk for oppmerksomheten!!!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.