Studiesentrenes rolle Forum for kompetanse og arbeidsliv Saltstraumen 6.-7. november Heidi Meland.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Side 1 Betydningen av et aktivt regionrådssamarbeid Salten som eksempel.
Advertisements

Rekruttering til utdanning
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Forventninger og videre arbeid…...
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
- TIL NYTTE FOR SAMFUNNETPLANINFORMASJON STEDSDATA - TIL NYTTE FOR SAMFUNNET Orientering Nordland digitalt arbeidsutvalg – Planprosjekt Nordland.
s. 1 Forum Nordlandsløftet Stokmarknes 11. juni 2013.
BIKUBEN – Regionalt brukerstyrt senter 1 Et samarbeid mellom: Mental Helse Nordland, Mental Helse Troms, Mental Helse Finnmark LPP Troms ADHD Norge Troms.
Toppskolering AOFs tilbud.
s. 1 Møte Nordlandsløftet Narvik, den
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Innovasjon Norge Fauske 20. november 2008 Inger Teigstad Avdelingsleder.
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Fylkeskommunal boligpolitikk?
Ungdomstrinn i utvikling
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Velkommen til samling om rådgiving 23. – 24. oktober 2013.
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
Regionale partnerskap en vei å gå for helhetlig kompetanse Regional kompetanseutvikling desember 2009 Kjell Magne Johansen.
Vårt behov for studiesenteraktører
Erfaringer og veien videre Studiesentre i Nordland
Regionale rådgivernettverk Utg.pkt: Kartlegging – drøftinger møte rådgivernettverk 2012 Utkast felles føringer –Mandat/oppgaver –Deltakelse –Organisering.
Fremtidsrettet kompetanseutvikling i Statens vegvesen Bidrag til BA – bransjen Bodø Torbjørn Naimak.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
BIKUBEN – Regionalt brukerstyrt senter
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
BIKUBEN – Regionalt brukerstyrt senter
Side 1 Betydningen av et aktivt regionrådssamarbeid Salten som eksempel.
Velkommen til møte i Salten Regionråd Fauske Hotell 20. – 21. november 2008.
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Velkommen til Kompetanseforum 14.oktober Saksliste Sak 36/14Referat Sak 37/14Orienteringssaker Sak 38/14Anbefaling av strategiplan Sak.
Samling om rådgivning og karriereveiledning
Forskningsbasert Kompetansemegling i Nordland – organisering og status Et samarbeid mellom: Nordland fylkeskommune Innovasjon Norge – Nordland Nordlandsforskning.
Statssekretær Frank Jenssen 9-k seminar Hankø 11. mars 2004 Modernisering i kommunesektoren 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Regjeringens politikk og.
Videregående opplæring – mål og strategier
Fleksible nettbaserte helsefagutdanninger ut fra kommunenes bestilling og behov. Samarbeid med vgs, høgskole og universitet Gry Bårnes.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Idéportalen Idéportalen Et initiativ for å formidle studentoppgaver fra næringsliv og forvaltning.
Dokumentasjon av realkompetanse i landbruket Nasjonalt samarbeidsprosjekt  Norges Bondelag i samarbeid med faglaget i Nordland  Norsk Bonde og Småbrukarlag.
Veisøkere og elever Studieverksted Karrieresenter.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Varige samarbeidsarenaer skole-bedrift Roar Jensen 27.Januar 2016 Foto: Dagfinn Kolberg.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Regionalt prosjekt utprøving sammenslåing. Steigen, Knut Hamsun vgs Fauske, Fauske vgs Saltdal, Saltdal vgs Meløy/Gildeskål, Meløy vgs Sørfold Beiarn.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Velkommen til erfaringssamling Prosjekt sammenslåing karrieresenter studieverksted/OPUS
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
Internasjonalisering
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Orientering om sammenslåing karrieresenter og studieverksted
Målsetting med prosjektet
Oppstart og oppfølging av øvrige regioner i Sammenslåing karrieresenter studieverksted -OPUS Skulpturlandskap.
Styrevedtak sak 2011/3533, 29/6-11.
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Jobbilag Regionalt rekrutteringssamarbeid i Salten
Samhandling mellom Folkehelsealliansen og kommunene i Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Studiesentrenes rolle Forum for kompetanse og arbeidsliv Saltstraumen november Heidi Meland

Hvorfor Studiesenter Salten? Rekruttering av kompetanse –Tilflytting høg kompetanse –Utdanne de som er etablert lokalt Utviklingsbehov i kommuner og næringsliv –Interessant å bo i distriktet? –Rett kompetanse for å forvalte ressursene og samfunnet Store avstander, spredd bosetting Lavt utdanningsnivå i Nordland Høg realkompetanse på mange områder Behov for utdanning uten å forlate jobb og familie

UTDANNINGSNIVÅ 2006 høgre utdanning

Her er vi…

Vår rolle Studiesenteret er den lokale agenten for å få i stand utdanning (legge til rette) Studiesenter Salten skal ikke være leverandør av utdanning, men vil bruke –Universitet, høgskoler, videregående skoler, Opus, opplæringskontor, konsulenter, private leverandører, grunnskole,voksenopplærings- organisasjoner osv. –Når de kan og vil levere…

Hva gjør studiesenteret? Megler, motor, møteplass Skaper ”etterspørselsmakt” –ved å etablere nettverk av kommuner og aktører som trenger utdanning Finner fram til utdanningsbehovet –lokalt og regionalt –grunnutdanning/basiskompetanse, videregående utdanning, høgre utdanning og korte kurs Utvikler og megler studietilbud –i samarbeid med kunder og leverandører Legger til rette lokalt –administrerer kurs, samlinger, eksamen Studieverksted for ”Den åpne skolen”

Hva mer? Yrkes- og utdanningsveiledning for voksne – førstelinje Service for småbedrifter Etablererstøtte Samarbeider – lokalt, regionalt, nasjonalt Regionale kompetansekontor (RKK), NAV, Vekstbedrifter,Videregående skoler/NFK, Private tilbydere, Opplæringskontor, Høgskoler,Universitet, VOX

Hva er vår styrke? Til stede i lokalsamfunnet God lokalkunnskap og tillit Gode nettverk Flinke folk som utfyller hverandres kompetanse, på tvers av kommuner Studiesentrene er trivelige miljøer, som motiverer til læring

Hvordan jobber vi? Eks. Kontraktsledelse, 30 stp 1.Avdekker et behov 2.Tar kontakt med leverandør (Høgskolen i Nord- Trøndelag), avtaler vilkår og arbeidsdeling 3.Utvikler en markedsstrategi 1.Definerer potensielle studentgrupper: ledere, innkjøpsansvarlige, controllere/økonomimedarb, byggeledere, anleggsledere 2.Utarbeider annonsemateriell og fordeler markedet mellom. Bruker våre nettverk og lokalkunnskap for å markedsføre tilbudet. 4.Som følge av markedsarbeidet: Emnet delt i fire, redusert framdrift, samlinger endra fra to-dagers til en-dags 5.Gjennomført 1.Kontraktsrett 21 studenter, topp resultat 2.Forhandlingspsykologi 14 studenter 3.Kontraktsrett V09 4.Akkvisisjon H09

Aktivitet hittil 2006 –55 opplæringstiltak – nesten 1000 studenter –Et kurs med studiepoeng 2007 –113 tiltak og over 1600 studenter Seks kurs med studiepoeng, fire videregående skole

Videregående opplæring Barne- og ungdomsarbeider Akvakultur Reinhold x 2 Helsefagarbeider, DÅS Trevaresnekker Tømrer Industritekstil Forkurs ingeniørutdanning

Høgre utdanning Fag/emneStpHøgskole/universitet Spesped ADHD, Tourette, Asperger I, II, III 10x3Harstad Grunnkurs ledelse9Industriskolen Framtidsstudium15UiTromsø Saltenvert20Nesna Kontraktsledelse7,5x4Nord-Trøndelag Økonomifag10x6UiTromsø Rus og psykisk helse 15Tromsø

Fag/emneStpHøgskole/universitet Naturfag, lærere10Nesna Miljøledelse60Nord-Trøndelag Økonomifag10x4UiTromsø Kommunal saksbehandling 30Volda Ingeniør180Gjøvik Ex phil10UiT Ex fac10UiT Sos/spesped30Nesna? MBA, fleksibel90UiT? Sykepleierutdanning180? Lærerutdanning ? Karriereveiledning30??

Andre kurs Start Opp Salten Ledertrening i bedrift Torskeslakting Business English Stroppekurs Traverskranførerkurs HMS Båtførerprøven VHF Etikk i helsesektoren Legemiddellære Datakurs Avklaring, NAV Fagforedrag barnevern og demens (10-12) Spansk Bokføring Førstehjelp Brannvernledelse Elevvurdering Midlertidig ansettelse Medarbeiderskap Bedriftskultur Klasseledelse Kostra MVA-kompensasjon Varme arbeider

Oppsummert Nærstudier – ikke fjernstudier Heller hente en lærer til 15 studenter enn 15 studenter til læreren Utdanning knyttet til arbeidspraksis Økt kontakt mellom universitet/høgskoler/videregåen de skoler og næringsliv/arbeidsliv

Hva sier naboen? Hälsingland, Sverige: 85 % av studenter ved studiesentra ville ikke tatt utdanning uten studiesenter! De aller fleste studentene i studiesentra kommer fra miljø uten akademiske tradisjoner – motsatt for institusjonene

Hva vil vi nå? Permanent drift, alle kommunene i Salten, full stilling som ”agent” Tilby karriereveiledning i studiesentrene – optimal tilgjengelighet for brukerne Samordne RKK og studiesenter Nasjonal pilot for effektiv tilrettelegging/megling av utdanning til voksne Sentral plass i regionens strategi og partnerskap med fylkeskommunen Mer uttelling av DA og regionale utviklingsmidler

Studiesenter Bodø Studiesenter Steigen Studiesenter Hamarøy Studiesenter Meløy Studiesenter Sørfold Studiesenter Beiarn Studiesenter Fauske Studiesenter Gildeskål Studiesenter Saltdal Lyd/bilde Ørnes Lyd/bilde Vikan Lyd/bilde Rognan Lyd/bilde Leines Det Interaktive Salten 2009  Det Interaktive Salten 2009 

Utviklingsarbeid Samarbeid med U-vett og ”Vi I Nord” –Styrke kontakten med FoU og forskingsbasert undervisning, 200’ –Doktorgradsstipendiat –Følgeevaluering Norut/Nibr, Hammerfest –VIN – nettverk i Nord-Norge Samarbeid med Salten Regionråd og RKK: ”Salten kompetanse” –Partnerskap Salten Regionråd og Nordland fylkeskommune –Saltenstrategier : Hovedsatsing: Profilering, omdømme, rekruttering og kompetanse

Utviklingsarbeid Strategisk kompetanseutvikling –RDA-bedrifter Meløy Kompetanseutvikling på tvers av bransjer –RDA- Gildeskål og Beiarn Salten Forvaltning –Kommunikasjonsbehov i det regionale samarbeidet NFK’s bredbåndsatsing –Mer enn infrastruktur Bodø og DA-midler –Bodø som regionsenter

Videomøter for bedrifter og kommuner Spare tid, penger og miljøbelastning Styrke det interkommunale samarbeidet Jobbe nasjonalt og internasjonalt Tverrfaglig rådgiving med sentrale eksperter Kundekontakt, leverandørkontakt Jobbintervju

Studiesenter Salten Kompetanseløft for voksne i eget lokalsamfunn, på deres premisser