Fra ”helvete” til himmelen - eksempel på oppstart og prosess Arbeidsgiverstrategi Grue kommune v/ Anne Berit Gullikstad Kommunalsjef oppvekst (tidligere.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Advertisements

”Sammen om en bedre kommune”
Erfaringer fra Tromsø kommune
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Rolighetsmoen barnehage
Side 1 Sammen om en bedre kommune Mari Frogner Ruud – Prosjektleder Kongsberg kommune.
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Personalpolitisk handlingsplan Onsdag 11
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Likestilling som strategi ”en mangfoldig bydel i endring”
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Idrettsglede for alle – en åpen og inkluderende idrett
Kommunen som arbeidsgiver
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Veileder i Trepartssamarbeid
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Ordfører Bente Elin Lilleøkseth i utvidet ledergruppe onsdag
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
KOMMUNIKASJON.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Kommunesammenslåing Avdeling - dato, Nye Sandefjord.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
IA-ledelse – 2 nye tilbud fra KS WORKSHOP
Folkehelseplan (kommunedelplan) for Aurskog-Høland kommune
Modellkommunene Hva er unikt?
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Nettverk for arbeidsgiverpolitikk - samling 1: «Utfordringer, visjoner og verdier - En arbeidsgiverpolitikk blir til» oktober 2015 En nyskapende.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Kommunestyret i Bø kommune Mandag 10. mai Asbjørn L. Stavem Seniorrådgiver i KS Organisasjonsutvikling Ledelse – og lederutvikling Seniorpolitikk.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Elverum kommune: Arbeidsgiverpolitikk, -strategi, ledelse og Ugleskolen v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
1 Verdier til hverdag og utvikling Nettverk for arbeidsgiverpolitikk Arne Skogsbakken.
Håndbok for psykososialt arbeidsmiljø / årlig kartlegging i Vest-Agder fylkeskommune Oslo,
Sammen skal vi bygge Nordre Follo kommune
Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen
Den gode skoleeier I Nes.
Velkommen som ny medarbeider i Modum Kommune
Klubben for alle.
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Hvorfor satse på IA? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
Hvorfor satse på IA?.
Innspill til utkast: «NTNUs retningslinjer for håndtering av personkonflikter, trakassering, utilbørlig opptreden mv.» Trondheim – Gjøvik – Ålesund Retningslinjene.
1 Kommunikasjon.
«Et NAV med muligheter»
Danning og voksenrollen i barnehagen
Verdier og visjon i nye Stavanger
Prioriterte mål i kommunalt og fylkeskommunalt planarbeid
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Fra ”helvete” til himmelen - eksempel på oppstart og prosess Arbeidsgiverstrategi Grue kommune v/ Anne Berit Gullikstad Kommunalsjef oppvekst (tidligere leder av utviklingsenheten)

Fakta om Grue Ca 4900 innbyggere (synkende fra over 5000 i 2011) Grue kommune grenser til Sverige i øst, Åsnes i nord og Kongsvinger i Sør. Hører til Glåmdalsregionen Hovednæring: Jord – og skogbruk Grue kommune har ca 460 ansatte fordelt på 360 årsverk

2009: Oppstart av prosess Oppstart i rådmannens ledergruppe: (”Stolt og unik” er inspirasjon) –Arbeidsgiverpolitikk Eller –Arbeidsgiverstrategi Enighet om prosess som involverer : –Ansatte –Politikere –Tillitsvalgte –Administrasjon (rådmannens ledergruppe og enhetslederne)

Hvorfor utarbeide arbeidsgiverstrategi? Utgjør et felles fundament for folkevalgte, ledere, medarbeidere og tillitsvalgte Fremmer utvikling og måloppnåelse, arbeidsmiljø og trivsel Kan brukes i kommunikasjon overfor omgivelsene for å øke kommunens attraktivitet

Arbeidsgiverstrategi Synliggjøre felles mål, verdier, holdninger og handlinger som arbeidsgiver Tydeliggjøre forventninger Lederverktøy Synliggjøre hva som er ”unikt” med Grue kommune som arbeidsgiver Rekruttering

Todelt prosess: Verdier: -alle parter inviteres til deltakelse -KS vedtar verdigrunnlaget Arbeidsgiverstrategi (tekst ut over verdier): –Utformes av ledere –Drøftes med tillitsvalgte –Behandles i administrasjonsutvalget HELE DOKUMENTET VEDTAS I KS

Prosess Verdiverksted Arbeid med tekstutforming Dialogmøte Utkast Høring Behandling og beslutning mars juni sept oktnov Alle Politikere Tillitsvalgte ledere Rådmann Alle Adm. utvalget Kommunestyret

Opplegg på Verdiverksted Info om målet med Arbeidsgiverstrategi og verdier –prosess/ framdrift Alle deltakere inndelt i grupper på tvers ”Helvetskommunen” – lanseres –Hvilke verdier ble berørt hos deg i helveteskommunen? Hva skal vi satse på som felles verdier? Alle grupper blir enige om 3 verdier til ”verdibanken”

Samling for ansatte i Grue kommune 16.mars 2010 En øvelse: Velkommen til helveteskommunen! Som komitè for vedlikehold og utvikling har vi ansvar for å planlegge et mer vellykket helvete. Vær snill å hjelp oss med å komme med dine beste forslag til for å skape et mest mulig effektivt helvete. Hvordan opptrer de ansatte i helveteskommunen? Hvilke krav har vi til brukerne av helveteskommunen? Hva vil de ansatte i helveteskommunen aldri gjøre? Hva er det verste du kan tenke deg å oppleve i et samfunn?

Samling for ansatte i Grue kommune 16.mars 2010 Øvelsen fortsetter…. Hva opplevde du som viktig i dette øyeblikket? Hvilke verdier ble berørt hos deg i denne opplevelsen? Hva gjorde denne opplevelsen med deg som yrkesutøver?

Samling for ansatte i Grue kommune 16.mars 2010 Gå sammen i grupper Presenter verdiene du mener er viktige på din arbeidsplass og hvorfor de er viktige? Gruppa velger 3 verdier som kan være aktuelle som felles verdier for Grue kommune

Arbeid med ”verdibanken” Gruppering /sammenstilling av verdiordene Utvalg i rådmannens ledergruppe Arbeid med utforming av ”kortord” og handlinger på bakgrunn av verdiene

Felles verdier i Grue kommune. (KS ) Felles verdierKjennetegn for våre handlinger R Raushet Våre handlinger og holdninger som tjenesteytere og kollegaer bygger på samarbeid, toleranse og aksept. Vi har tillit til enkeltmennesket, fremmer kreativitet og møter nye forslag, løsninger og innspill med et åpent sinn, er imøtekommende og tar innbyggerne på alvor. Raushet handler om å dele kunnskap og erfaringer, og gi støtte til både den som lykkes og den som feiler. E Engasjement Vi utfører vårt arbeid med glede og begeistring for det vi som individ og gruppe kan forme av positiv utvikling for kommunens innbyggere og det kollegiale fellesskap. Humor og glede er kjennetegn i vår organisasjon. Vi er stolte av en livskraftig og levende kommune og er ambassadører for dette i våre handlinger og ord! A Anerkjen- nelse Vi erkjenner det fundamentale behovet for å bli akseptert og respektert som menneske. Dette betyr at alle blir sett, hørt og får bekreftelser og tilbakemeldinger. L Likeverd Alle, uansett bakgrunn, skal ha de samme muligheter og rettigheter og skal møtes med respekt. Vi stimulerer forskjellighet som ressurs. Likeverd betyr rett (og plikt) til å medvirke og bidra fra sitt ståsted.

Videre arbeid med dokumentet i ledergruppa Enhetsledergruppa: KS – konsulent: Bistand til tema –Ledelse av myndiggjorte medarbeidere –Hva er de viktigste fokusområdene i arbeidsgiverstrategien Utarbeidet innholdspunkter (6 tema) Etablere et rammeverk for hvordan fokusområdene skulle beskrives: –mål – suksessfaktorer og tiltak –Bygge på helhetlig mål – indikatorer for kommunen

Takk for meg!