refleksjon og utvikling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Nordlys Drivhus- effekten Ozonlaget Solvind→
Hvordan er et atom bygd opp?
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Vernetjenesten Kristiansund Hovedverneombudet.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Idrettsfaglærere ”Lillehammer-seminaret”
Terrenglandslaget «The Golden Chain»
Selvfølelse vs selvtillit
Mestring og forebygging av depresjon
LEDELSE.
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Mestring og forebygging av depresjon
Frontlinjeserivce
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
LÆRING Grunnleggende prosesser
Aktivitet på Mestringssenteret
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
Utdanningsforbundet Troms Lederkonferansen 2013
Dette er Raskere tilbake
ved psykolog Magne Vik Psykologbistand as
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Kurslederkurs Bra mat for bedre helse Endringsfokusert rådgiving
Mestring og forebygging av depresjon
Astma og allergi Det større perspektivet
Selvhjelpsideologien
SAMSPILL I KREATIVE PROSESSER
Link er viktigere enn matte,
Lederutviklingsprogram
Hverdagsrehabilitering Del 2 Brukerrolle – Tjenesteyterrolle/hjelper Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og.
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Lederstil og Motivasjon.
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Lederlegitimitet Vårkonferansen - NHH Tirsdag 23. mai 2006 Kristijane Cook Bulukin.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Skoleledelse og skoleutvikling
For lokale tillitsvalgte
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Reklame vs innholdsmarkedsføring Monolog eller dialog? #someoslo.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Oift Fartøyvernets ABC Kostnadsoverslag. Fartøyvernets ABC KOSTNADSOVERSLAG Er det noen vits i å få et kostnadsoverslag på en jobb som skal utføres? Hvorfor.
YS Spekter tariffkonferanse SAMARBEID MELLOM LEDERE OG TILLITSVALGTE YS Spekter 16. januar 2008 Kari Saastad Dag Bjørnar Jonsrud Spekter YS Spekter.
Stoffenes byggesteiner og modeller
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Barn & smerter Å møte barn- Forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo Rikshospitalet 19. oktober 2009.
Forbedringssamlingen
Fremgangsmåte for å gjennomfør SWOT
Vi er nærmere en løsning …….
Nasjonale lederkrav Ansvarlig og helhetstenkende
Relasjonskompetanse DEL 2
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Sett inn video fra Vimeo:
Arbeidsledelse – Aktuelle lederstiler
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Utskrift av presentasjonen:

refleksjon og utvikling Talent & overslag En modell for innsikt, refleksjon og utvikling

Daniel Ofman: Kjernekvaliteter Iboende ledelse= å lede innenfra (fra kjernen) Krever bevisstgjøring om egen kjerne Kjenne egne talent og reaksjonsmønstre Være ansvarlig for egen motivasjon og inspirasjon Inspirere andre gjennom å forstå seg selv Utforske egen effekt på andre og trene på utfordringer Modellen egner seg for personer og organisasjoner

Talent De positive egenskapene som ”farger” en person Det første som faller deg inn når du tenker på en persons spesielle kvaliteter. ”Typisk” Utrykker jeg`et i positiv forstand Talentet er der alltid, kommer innenfra og kan ikke læres/avlæres (egenskaper vs ferdigheter) Jo bedre en lederstil er tilpasset talentet, eller jo sterkere talentet gjennomsyrer ledelsesstilen, jo mer troverdig og inspirerende (autentisk) vil den være. Danner utgangspunktet for modellen

Overslag (Fallgruve) For mye av det gode Er uløselig knyttet til talentet ”Autopilot” – man tyr ubevisst og lett til Andres perspektiv: Negativ effekt, kritikk Eget perspektiv: Negativ selvfølelse, selvkritikk Ledere konfronteres ofte med overslaget: kritikk og klage (åpent og skjult) God nyhet: Det ligger alltid et talent bak overslaget Viktig: Skille mellom person og handling/oppførsel

Treningsleiren Den positive kvalitet som er diametralt motsatt av overslaget Ferdigheter man må trene på. Komplementerer talentet Tenke både – og (ikke enten eller) Mål: Balanse mellom talent (”medfødt”) og treningsleirens innhold (tillært/tilpasset) Kan ofte være vanskeligere enn man skulle tro!

Allergier Det motsatte av talentet Jo mer man konfronteres med allergien, jo lettere går man i overslag Forakt er en typisk reaksjon når man konfronteres med sin allergi. Forakt er ødeleggende for relasjoner og gjør en selv sårbar, ettersom man går i overslag (fallgruve) og blir ineffektiv Det man er allergisk for hos en annen, er sannsynligvis (noe av) det man selv mangler og trenger

Eksempel 1 Beslutningsdyktig Dersom dette er bildet av en leder og en medarbeider, gjør det stor forskjell hvorvidt medarbeideren bare fortelles at han eller hun må være mer initiativrik eller om det hele settes inn i en større sammenheng slik det er gjort over.

Eksempel 2 Ettertenksom Dersom dette er bildet av en leder og en medarbeider, gjør det stor forskjell hvorvidt medarbeideren bare fortelles at han eller hun må være mer initiativrik eller om det hele settes inn i en større sammenheng slik det er gjort over.

Når den enes allergi er den andres overslag Beslutningsdyktig Pågående Passiv Tålmodig Ettertenksom Pågående Dersom dette er bildet av en leder og en medarbeider, gjør det stor forskjell hvorvidt medarbeideren bare fortelles at han eller hun må være mer initiativrik eller om det hele settes inn i en større sammenheng slik det er gjort over. Initiativ

Egne kvadranter - individnivå Talent Overslag Treningsleir Allergi

Hjelp til å finne egne kvadranter Hva jeg krever og forventer hos andre Det jeg kan tilgi andre for Det andre irriterer seg over hos meg TALENT FALLGRUVE Hva andre setter pris på hos meg For mye Kjernekvalitet Overslag Det jeg prøver å rettferdiggjøre hos meg selv Hva jeg setter pris på hos meg selv/ mine talenter Balanse Det motsatte Jeg trenger ALLERGI UTVIKLING Det jeg savner hos meg selv Det jeg vil hate hos meg selv ”Allergi” Treningsleir: Det positivt motsatte av overslaget Jeg frykter Det jeg ikke utstår ved andre Det andre ønsker utviklet hos meg Det jeg beundrer hos andre