16. Mars 2007 Mobilisering, involvering og eierskap til resultater.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
“Læringsmiljø Hadeland”
Advertisements

Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
7.-8. nov. Velkommen til Forum Nordlandsløftet. Forum Nordlandsløftet7.-8. nov. Om deltakerne/ gruppene Om programmet.
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
Christian Høyskolelektor, Handelshøyskolen BI Strategi, ledelse, innovasjon, markedsføring.
OPAD stormøte/ BK1 Samordning - dvs. endring - av administrasjonen er nøkkelen til suksess Birger Kruse NVH.
Forum for EVU og digitale medier i læring
IKT Orkide Ledelse og Skole
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Endringskapasitet Inger Stensaker, NHH Lederne 19.april, 2012.
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Velkommen til temadag! Litt om Norsk senter for prosjektledelse
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad Når krisen er et faktum Beredskap når en organisasjon er i krise.
Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Profil og omdømme Modul 2 Kommunikasjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Profil og omdømme Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Endring og omstilling.
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
God intern kommunikasjon vær trygg
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
God kommunikasjon – vær trygg
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Prosjektoppgave eGovernment NTNU 2008 Innføring av elektroniske tjenester i Halden kommune - et delprosjekt i ”Det Døgnåpne Østfold” Prosjektoppgaven er.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
#tilveggs Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling Girl Geek Dinner August 2014 Hvordan forberede seg på å fortelle.
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Lederstil og Motivasjon.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Cake Q3 Storulykke 1.
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Valgforums valgkonferanse 2014 Har du tenkt på hva som kan gå galt?
Modellkommunene Hva er unikt?
For lokale tillitsvalgte
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Det strukturelle perspektivet
Verktøy for å kartlegge holdninger
Klubben for alle.
Virksomheten din skal effektivisere
Samarbeid og medbestemmelse
Samarbeid og medbestemmelse
Arbeidsledelse – Aktuelle lederstiler
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Barneverntjenestenes erfaringer med bruk av tolk
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Utskrift av presentasjonen:

16. Mars 2007 Mobilisering, involvering og eierskap til resultater

in collaboration with 1 Kilde: Capgemini / EIU Business Transformation European Survey Hva går galt i store omstillingsprogrammer ? Manglende aksept hos de ansatte og dårlig gjennomføringskontroll, er de vanligste årsakene til at omstillingene mislykkes Hvordan er målene kommunisert ? = Dårlig/svært dårlig= Brukbart= Bra / svært bra Bl.a fordi Toppledere Mellomledere 26 % 55 %..og det skyldes bl.a Målene er ikke forstått eller akseptert av de ansatte Innser topplederne at de ofte ikke når frem med sine omstillingsbudskap?

in collaboration with 2 Hva ønsker vi å formidle ? Mobilisering er nøkkelen til en vellykket omstilling

in collaboration with 3 Mobilisering – et ord brukt i mange ulike sammenhenger  Informasjon – enveis formidling av ”fakta”, gjennom ulike typer kanaler  Kommunikasjon – toveis utveksling, åpner for diskusjon og dialog, hensikten er å virke inkluderende og ikke styrende (er politisk korrekt)  Mobilisering – i denne sammenhengen brukt som en metode/teknikk for å endre større gruppers oppfatning og synspunkt.

in collaboration with 4 Hva karaktiriserer en ”mobilisert organisasjon” ?  Toppledelsen har vist sterkt engasjement og gått foran  Visjon, mål og verdier er forstått i hele organisasjonen  Medarbeiderne vet hvordan de kan bidra til at målene nås  Enkeltpersoner tar ansvar og føler eierskap til at målene skal nås  Kommunikasjonen er åpen, ærlig og bidrar til aktiv involvering  Tonen er god mellom ledelse, fagorganisasjonene og enkeltansatte  Motstanden mot endring er liten De ansatte har en felles forståelse for hva som er målene og aksepterer hva som kreves for å nå dem

in collaboration with 5 God gjennomføringskontroll forutsetter riktig håndtering av de menneskelig aspektene Rasjonell Hva vil endringen bety for den enkelte? Hvordan styre forventninger? Politisk Hvordan håndtere intern maktkamp og konkurranse? Hvordan sikre balanse mellom individer/avdelinger Strategier Strukturer Prosesser Emosjonell Manglende aksept hos de ansatte og dårlig gjennomføringskontroll, er de vanligste årsakene til at omstillingene mislykkes..og et endringsprosjekt har gjerne følelsesmessige ned- og oppturer

in collaboration with 6 Mobiliseringsprosessen er en serie sammenhengende trinn Klarlegge mål og endrings- agenda Identifisere målgrupper Fastsette kommunikasjo ns-behov og budskap identifisere kommunikasjons kanaler Utarbeide aktivitetspl an Fastsette roller og ansvar Planlegge og gjennomfør e samlinger Følge opp kontinuerli g Både planlegging og gjennomføring krever nøye koordinering med alle delprosjekter Prosjekt 1 Prosjekt 2 Prosjekt 3 Prosjekt 4 Mye planlegging, deretter tett gjennomføring og oppfølging…

in collaboration with Viktig at informasjonen “henger sammen” og tilbakemeldingene ikke stopper opp Område- ledere Område- ledere Topp- ledelse Avdelings- og førstelinje ledere Medarbeidere Top Down Valg av kanal må tilpasses målgruppen Førstelinje ledere føler seg ofte nedprioritert, og opplever at de ansatte, gjennom tillitvalgte, får informasjon langt tidligere

in collaboration with 8 Kommunikasjonshjulet - ”du får aldri kommunisert/informert nok !” Revir Hvorfor & til hvem Hvordan & fra hvem Når & hvor ofte Sikre tilbakemelding Velg kanal Bearbeid tilbake- melding Neste steg Motstand Skepsis Neste runde ? BOHICA Rykter Start Mobiliseringseffekten følges opp ved kontinuerlig måling

in collaboration with 9 Rykter kan bli både grus og lim i maskineriet Rykter oppstår fordi...  Det er en følelse av at man ikke mottar informasjon om organisasjonen i tide (I motsetning til ”alle andre”)  Informasjonen man mottar virker ikke til å stole på  Det er forskjellig informasjonsbehov mellom ulike grupper  Budskapene virker uklare og henger tilsynelatende ikke sammen med noe som ble sagt tidligere  Løftene om hva fremtiden bringer endres kontinuerlig Og kan motvirkes av...  Kommuniser alle involvertes perspektiver og situasjon  Kommuniser på et tidlig tidspunkt og kontinuerlig  Sikre at informasjon er spredt I “riktig rekkefølge”  Om det ikke er ny informasjon: Kommuniser nettopp dette!  Legg vekt på å tydeliggjøre sammenhenger og konsekvenser  Kommuniser både det som er vellykket og det som ikke går så bra Troverdighet bygges gjennom åpen og ærlig kommunikasjon !

in collaboration with 10..og noen ganger kan kritikken komme åpenlyst Kritikk oppstår på grunn av:  Usikkerhet om fremtiden  Trusler mot min stilling/ min avdeling/ mitt departement  Gap mellom forventning og resultat  Politikk  Motstand  Mangel på forståelse for prosjektets innhold og mål  Prestisje ... Og kan imøtegås ved å..  Har vi forstått mottaker (kommunikasjon er alltid på mottakers premisser)?  Gjennomgå retorikken: er beskjedene eller metodene feil, er det for mye fokus på informasjon på bekostning av kommunikasjon eller er det mangel på involvering?  Har vi forstått hvem som er mest berørt av endringene?  Har vi valgt riktig avsender?( velg alltid den med mest tillit)  Hvor mange er aktive kritikere og hvor samlet er organisasjonen?  Har vi forstått virksomhetens kultur godt nok?