Disposisjon utredning: 2 deler Del I: – Tar utgangspunkt i rolle- og kriteriegrunnlaget fra Ekspertutvalget – Formålet med denne delen av utredningen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunestruktur og tjenestekvalitet - og nogo attåt
Advertisements

Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Kommunereformen Nasjonal reform Regionale og lokale prosesser
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Kommunestruktur Frå viljeserklæring til handling.
Rømskog og kommunereformen. Stortingets oppdrag til alle kommunene (Kommuneprp 2015): Kommunene skal gjennomføre en vurdering av om de oppfyller forventingene.
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Kommunereform - hva skjer?
GLÅMDAL REGIONRÅD: Utredning av kommunestruktur Kongsvinger 15. oktober 2015.
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
Kommunereformen og Averøy kommune Hva betyr kommunereform for meg her i Averøy kommune? Skal Averøy kommune slå seg sammen med annen kommune? Hvem skal.
Innbyggerundersøkelse Undersøkelse gjennomført for kommunene Fredrikstad, Hvaler og Råde Presentasjon i Fredrikstad rådhus 11. desember 2015 Henrik Høidahl.
Halsa kommune – kjenn kor du trivest! Kommunereformen i stikkord: Initiert av Regjeringen med støtte i Stortingsflertallet "Oppdraget" er å se på som en.
Kommunereform Telemark: KS’ rolle Jan Erik Innvær, KS BTV.
Kunnskapsløftet – fra ord til handling Elevinfo - database for planlegging, gjennomføring og vurdering Elevinfo - database for planlegging, gjennomføring.
Veisøkere og elever Studieverksted Karrieresenter.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Aure, Averøy, Eide, Fræna, Gjemnes, Halsa, Kristiansund, Nesset, Rindal, Smøla, Sunndal, Surnadal, Tingvoll Bredbånd IT-infrastruktur (datarom etc.) Kontor.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
”Valgets kval” av Peter Samuelsen. innhold Hva er en kommune? Hvordan styres en kommune? Hvilke oppgaver har kommunen? Hvor får kommunen penger fra? Hva.
Folkeavstemning i Stavanger 30. mai Jarl Harry Gjedrem.
Utredning av innføring av et Opplevelseskort i Asker Hvordan samskape med innbyggerne om deltagelse og aktivitet på tvers av funksjonsevne, kulturelle.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Kommunereformen i Sunndal – Fagforbundet Harriet Berntsen, ass. rådmann - norske kommuner og reformen - utredninger - sonderinger/forhandlinger.
-Ein tydeleg medspelar Kommunereformen Fagforbundet – 5. november 2014 Fylkesrådmann Ottar Brage Guttelvik.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Kommunereform Kommunereform: 1.Utredningene 2.Våler kommunes vedtak 3.Nabopratene 4.Status 5.Økonomi ved å stå alene 6.Utfordringer og fordeler ved å stå.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
EBygg2009 Digital dialog i plan- og byggesaker eBygg
Dialogmøte kommunereform Bakteppe for kommunereformen - Kommunen som tenesteytar.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
Vedtak fra KS Hovedstyre om oppgaveoverføring til kommunene sier bl.a. På barnevernsområdet bør statlige hjemmebaserte hjelpetiltak og fosterhjem.
Hurtigbåter og lokale båtruter i Nordland.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: Samfunnsdel
«Oppvekst og kunnskap» Que vadis?
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
På sporet av en lokal frivillighetspolitikk?
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
Prehospitale tjenester HMR
Bærekraftig samfunnsutvikling
Fylkesmannens notat: EN STRATEGISK PLAN FOR SAMFUNNSUTVIKLING I HAMARREGIONEN. En viktig forutsetning for utvikling er å se sammenhengen mellom sine sterke.
Utgreiing av kommunestruktur
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Samhandlingsreformen
Samarbeid og medbestemmelse
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
BAKGRUNN STORTINGSMELDING 18 (2015–2016)OM FRILUFTSLIV:
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Organisering av administrasjonen ved UiT
Finanskomite 24. januar 2018 KOSTRA HOVEDTALL 2016.
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Gruppe 3: samarbeid i partnerskap
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Midsund kommune og kommunereformen
Presentasjon på KS-nettverk
Kulturrådet Fagetat underlagt Kulturdepartementet
Prosjekt samfunnskonsekvenser og kommunestruktur
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Utskrift av presentasjonen:

Disposisjon utredning: 2 deler Del I: – Tar utgangspunkt i rolle- og kriteriegrunnlaget fra Ekspertutvalget – Formålet med denne delen av utredningen er å danne seg et bilde av status Halsa i dag (alternativ 0) Del II: – Utredning av ulike sammenslåingsalternativer

Ekspertutvalget RollerKriterier TJENESTEYTING Tilstrekkelig kapasitet Relevant kompetanse Effektiv tjenesteproduksjon Økonomisk soliditet Valgfrihet Statlig rammestyring MYNDIGHETSUTØVELSE Tilstrekkelig kapasitet Relevant kompetanse Tilstrekkelig distanse SAMFUNNSUTVIKLING Funksjonelle samfunnsutviklingsområder Tilstrekkelig kapasitet Relevant kompetanse DEMOKRATISK ARENAHøy politisk deltakelse Lokal Politisk styring Lokal identitet Bred oppgaveportefølje Statlig rammestyring

1: Tjenesteyting (del I) Kapasitet: skissere en oversikt over hvert tjenesteområde m/ antall årsverk (inkl. ik-samarbeid) Kompetanse: skissere oversikt over tilgjengelig kompetanse, samt evt. kompetansegap for hvert tjenesteområde Produksjon: danne seg et bilde av leverte tjenester (KOSTRA, kommunebarometer, nykommune.no) Økonomi: danne seg et bilde av kommunens økonomiske tilstand (driftsresultat, lånegjeld, disposisjonsfond, pensjonsutgifter, etc.) Valgfrihet: Danne seg et bilde av grad av valgfrihet innenfor de ulike tjenestene Statlig rammestyring: Primært rettet mot staten

2: Myndighetsutøvelse (del I) Danne seg et bilde av utmåling av tjenester til en part i form av et enkeltvedtak – Omsorgstjenester – Skatteinnkreving – Barnevern – Tilskudd til kultur- og næringsformål – Innenfor grunnopplæring – Innenfor barnehage – Byggesaker – Etc. Kapasitet: Få oversikt over kapasitet pr. myndighetsområde Kompetanse: Få oversikt over kompetanse pr. myndighetsområde Distanse: Mellom innbygger og saksbehandler, også ut fra et habilitetsperspektiv

3. Samfunnsutvikling (del I) Kommunen som planmyndighet Næringsutvikling Samhandling/dialog med befolkning og andre aktører Funksjonelle samfunnsutviklingsområder: definere Halsas bo- og arbeidsmarkedsregion (er) (nykommune.no, fylkesstatistikk) Tilstrekkelig kapasitet: Oversikt over tilgjengelig kommunal kapasitet innenfor plan og næring Oversikt over kontaktpunkter med befolkningen (lag og organisasjoner, lokalkretsene, etc.) Relevant kompetanse: Oversikt over tilgjengelig kompetanse innenfor de nevnte områdene

4. Demokratisk arena (del I) Høy politisk deltakelse: – Oversikt over valgoppslutningen fra de siste kommunevalgperiodene – Oversikt over antall partier som stiller med liste i førstkommende kommunevalg Lokal politisk styring: – Til hvilken grad har administrasjon kompetanse og kapasitet til å utarbeide gode beslutningsgrunnlag – skaffe oversikt over antall k-styre og f-skapssaker de siste 4 årene – Habilitetsproblematikk – Oversikt over antall IK-samarbeid Lokal identitet: – Opplevd tilknytning til et geografisk område – Felles identitet med andre områder Bred oppgaveportefølje: – Tilleggsoppgaver som er tiltenkt kommunesektor og Halsas evne/kapasitet til å kunne ivareta disse Statlig rammestyring – Se tidligere

Del II Utredning av ulike sammenslåingsalternativer Her bør vi ta utgangspunkt i: – Gruppearbeid ungdomstrinnet – Tilbakemeldingene fra folkemøtene – Resultat fra innbyggerundersøkelsen – Tilbakemeldingene fra andre dialogarenaer – nykommune.no

Utredningsalternativer (del II) Halsa som egen kommune (0-alternativet – er på mange måter utredet i del I) Halsa – Surnadal – (Rindal) Halsa – Tingvoll – Gjemnes – Kristiansund – Averøya – Smøla (Byregionen) Halsa – Aure – Smøla – Hemne – (Hitra – Frøya – Snillfjord).

For oss er det viktig å kunne sikre fortsatt lokal samfunnsutvikling til tross for at mann vil få en sentraliseringskraft

Bo- og arbeidsmarkedsregion??