1 Unge voksne på trygd – hva betyr lese- og skrivevansker? Stipendiat Kristine Pape, Institutt for samfunnsmedisin, NTNU Prosjekt: Individual, cultural.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

1 Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk på muligheter og begrensinger Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk.
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Helseoppfølging fra primærhelsetjenesten
Habiliteringsteamet for barn og voksne
Jan Tøssebro NTNU Samfunnsforskning
«Er vi på nett? – Trosopplæring ut til konfirmantfamiliene » Stiftelsen Kirkens Familievern1.
Ungdomstid og endring Skole, familie og fritid
Norske elevers leseferdighet på 4. og 5. trinn
Omsorg for barn og permisjon
”Det koster å være kul!” ”Knapphetens tyrrani!
1 Nettverkskonferanse om barnefattigdom Gardermoen 29. mai 2008 Går fattigdom i arv? En studie av mottak av sosialhjelp hos foreldre og barn Thomas Lorentzen.
Barn og unges helse Levanger kommune
Eliteutdanninger i Norge?
Ung.no, en kanal for informasjon og svar uten terskel. Helsesøsterkongressen Kragerø 2012 Anne Holter Bentzrød
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Vellykket, veldrevet ungdomsarbeid Utopisk mål eller morsom utfordring?
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Strategi - Metode Likestilling på Sørlandet 2003 De to Agder-fylkene har hatt lavest score på likestillingsindeksen av alle landets fylker i mange.
Pårørendes rettigheter og muligheter Møte med pårørende i klinisk arbeid. Molde 16. mars 2010.
Folkehelse i Nord-Trøndelag
© 2008 Aker Solutions part of Aker Bø2y AvSlide 1 Bøy Av Ungdom – ressurser og muligheter Sidsel Dahl Bjørgvik Aker Piping Technology.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Opplæring av nyansatte hos Blend.
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
Kjell Erik Øie Statssekretær
- HsPro Hvorfor tenke nytt rundt dataprogram i skolehelsetjenesten
Temakveld Nettvett og spill.
Foreldremøte 2. trinn
Utekontakten i Bergen kommune /UTE ETTER NYE MULIGHETER/ Strømgaten 10.
Folkehelseprofilene, statistikkbankene og skolemiljøet Heidi Lyshol Avdeling for helsestatistikk 2015.
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Den gode barndommen, de store utfordringene Grete Herlofson Norske Kvinners Sanitetsforening 5/10-15.
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
1 Ungdom og rusmidler - noen utviklingstrekk. Debutalder, drukket en enhet alkohol, Norge Øl14,514,615,0 Vin14,915,115,6 Brennevin15,1 15,5.
ADHD: tiltak i forhold til skolebarn Del av kursrekken Reguleringsvansker (ADHD/ADD) hos barn i barnehage og skole Torill Håkonsen Ingebjørg Tønnesen PPT.
Ungdomsskoleelever og skolemotivasjon Bakgrunn for dette innlegget er rapporten: Bakgrunn for dette innlegget er rapporten: Øia, T.: Ungdomsskoleelever.
Argumenterende tekster
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Mobbing. Mobbing defineres som systematisk vold, fysisk eller psykisk, rettet mot et offer og utført av personer eller grupper Se film: Kan man bli kvitt.
Mellom to stoler? Mads Andreassen – styreleder i Unge funksjonshemmede Forum for oppfølging av Nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering HOD.
1 ANGST OG DEPRESJON BLANDT ELDRE I DEN GENERELLE BEFOLKNING. Fjernundervisning alderspsykiatri Overlege Eystein Stordal.
Gerirespirologiatri1 cand. med. Jon Hardie stipendiat institutt for Indremedisin avd. Diakonissehjemmets Sykehus Haraldsplass Universitetet i Bergen.
Bergen Studentsamfunn LIKESTILLING FOR MENN? Trenger vi likestilling for menn, og i så fall, hvorfor det? Guttorm Grundt; MannsForum.
PPT Psykisk helse – «Hør på meg» Noen funn fra Ungdomsundersøkelsen På alle områdene ligger Stavanger veldig godt an når sammenlignet med landsgjennomsnittet.
PSYKISK HELSE & OVERGANG FRA UNGDOMSSKOLEN Skolehelsetjenesten i Stavanger.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
BARN TRENGER TO LIKESTILTE FORELDRE
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Fattigdommens sosiale kostnader
Ung-HUNT4: Velkommen!.
Uteseksjonen i Stavanger
Samhandling med ungdom
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Erfaringer med studenter
Kursstart i januar-februar 2018
Forskjeller mellom gutter og jenter
Klassereiser og utdanningens betydning
Forskningskunnskap om ettervern Elisabeth Backe-Hansen
Avdeling for helse og ulikhet, Folkehelseinstituttet
Forskningskunnskap om ettervern Elisabeth Backe-Hansen
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Kan foreldre påvirke ungdommers alkoholbruk?
Unge deltakere i Kvalifiseringsprogrammet
Vi vil være en kirke som Strategi for Stavanger bispedømme
Utskrift av presentasjonen:

1 Unge voksne på trygd – hva betyr lese- og skrivevansker? Stipendiat Kristine Pape, Institutt for samfunnsmedisin, NTNU Prosjekt: Individual, cultural and structural causes for sick leave and exclusion form work in early age (18 – 40 yrs)

2

3 Hva vet vi? Lese-/skrivevansker er vanlig hos barn og unge Barn og unge med lese- /skrivevansker/dysleksi har oftere psykiske plager enn andre Det er en sammenheng mellom leseferdigheter og yrkesdeltakelse hos voksne Hva vil vi vite? Er det en sammenheng mellom lese-/skrivevansker hos ungdom og eksklusjon / manglende inklusjon i yrkeslivet som ung voksen? Beskytter høy foreldre- utdanning ved lese- /skrivevansker? Hvilken rolle spiller psykiske helseforhold? Lese-/skrivevansker og eksklusjon / manglende inklusjon i arbeidslivet Kilde: Bratsberg: Lese- og tallforståelse, utdanning ogarbeidsmarkeds- suksess. Lesesenteret (Stavanger)

4

5

6

7

8 35% 23%

9

10 Statistisk metode

11

12 Logistisk regresjon. Modell justert for alder, mors utdanning, livssituasjon, somatisk helse og psykisk helse 19%23%16%33%

13 Konklusjon? Jenter med lese-/skrivevansker har omtrent dobbelt så høy risiko for å bli mottaker av langtids trygdeytelser i perioden fra 24 til 28 år sammenlignet med jenter uten lese-/skrivevansker; OR 2,1 (95% konfidensintervall 1,51 – 2,86). Gutter med lese-/skrivevansker har omtrent 50% økt risiko for å bli mottaker av langtids trygdeytelser i perioden fra 24 til 28 år sammenlignet med gutter uten lese-/skrivevansker; OR 1,5 (KI 1,13 - 1,99) søsken 8,2% L&S ingen OR 1,1 (KI 0,5 – 2,4) 0,9 – 5,0