Innkjøp og kontrahering I dette kapittelet vi vil fokusere på innkjøp og kontrahering i forhold til følgende verktøy: Tidsplan Innkjøpsplan og BPIT-plan.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNDERENTREPRISE ER NÅR INNLEIE ER NÅR
Advertisements

PLO meldinger versjon 1.6 test og pilotering
Krav til dokumentasjon i kap
Totalentreprenørens avtale
PLANLEGGING SOM STYRINGSVERKTØY
Kontraktsoppfølging mv.
Kontraktsforhandlinger
En Guide Til Å Bygge Hus.
Gjennomføring av prosjekter
FREMDRIFT- OG RESSURSPLANLEGGING
Gardermoen, 24. september 2013 Ståle Tunang-Nybakk Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6.
OPPFØLGING AV PROSJEKTERENDE Hoved – og totalentreprise
(7) Vederlag og betaling
ANDRE AKTUELLE PLANER I ET BYGGEPROSJEKT
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
NESOs formannsskole – klasse 18
Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
Byggforedrag ved NTNU Prosjekteringsledelse Trond Bølviken, Veidekke Entreprenør As Nils A Mogstad, Veidekke Entreprenør As.
Konstruksjoners sikkerhet
Byggherreforskriften
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Organisering med oppgave- og ansvarsfordeling på prosjekt
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)

Entreprisekontrakten oppbygging
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
Kontrakter og BIM Fagtreff BIMFag – v/Inge Handagard.
Prosjekt i faget SIB 3010 Studieobjekt: Barnehage i område RIT
Byggesaksforskriften (SAK 10)
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
Tilbyderkonferanse Anskaffelsesprosess – Dekk og tilhørende tjenester, DL nr
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Organisering av byggeprosesser.
Tilbudskonferanse Konkurransegrunnlag Asfaltarbeider Hammerfest kommune.
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale Rådgivertjenester til Bergen kommune Tilbyderkonferanse 24. september 2015, kl
Oift Fartøyvernets ABC Kostnadsoverslag. Fartøyvernets ABC KOSTNADSOVERSLAG Er det noen vits i å få et kostnadsoverslag på en jobb som skal utføres? Hvorfor.
Byggesaksreformen Sluttkonferanse for evaluering av byggesaksreformen i plan- og bygningsloven.
ANLEGGSLEDER KAIA CONRADI ENTREPRENØRBRANSJEN.
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Aktører/roller i byggeprosessen ”Prosjektorganisasjonen”
ForfatterProsjektittel FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon Økt operativ evne.
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – Byggetrinn 2 Tilbudskonferanse 25. september 2012.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Konsulent for utvikling av kriteriesett med veiledning for miljøtilpassede innkjøp til bygg og anlegg Tilbudskonferanse 12. oktober Viel Sørensen, Seniorrådgiver.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
ForfatterProsjektittel FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon Økt operativ evne.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
NHH-Ombygging auditorium Dag Coward Informasjonsmøte / anbudsbefaring for entreprise K202 Totalentreprise NHH-infomøte/anbudsbefaring
Tilbyderkonferanse Rammeavtale for vaktmestertjenester Møterom Deichmann.
Tilbyderkonferanse Anskaffelsesprosess – produksjon og levering av blanketter Ref
Tilbyder konferanse/ befaring Rehabilitering av 3. etg ved Stord sjukehus §
Tilbudskonferanse for kjøp av avlastningstjenester Konkurransegrunnlaget - Prosedyre for gjennomføring av anskaffelsen Byrådsavdeling for helse.
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale Kjøkkeninnredning til Bergen kommune Tilbudskonferanse 13. mai 2015, kl
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale blomster(2) Tilbyderkonferanse torsdag 15.januar kl
Offentlige anskaffelser 7 A vslutning av konkurranser Endringer i kontrakten og oppsigelse Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst.
Informasjonsmøte 19.juni 2017 Konkurranse om arkitekt- og rådgivertjenester for nytt sykehus i Drammen.
Bybanen Utbygging (BU)
Offentlige anskaffelser 10 Rammeavtaler
Samling Fokus – Kurs Trine Reitehaug FLO Forsyning DAA 1.
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Kundeforholdet Etablering av oppdrag
Arbeidsopplegg Reguleringsplan Skovveien
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
NESOs Bas skole Ukeplaner
Prosjektering av trekonstruksjoner
Sandaker borettslag Nye dører og vinduer mm. OBOS Prosjekt AS.
Utskrift av presentasjonen:

Innkjøp og kontrahering I dette kapittelet vi vil fokusere på innkjøp og kontrahering i forhold til følgende verktøy: Tidsplan Innkjøpsplan og BPIT-plan Bestilling/kontrahering/kontraktsformular

Innkjøp og kontrahering I et byggeprosjekt er det mange større og mindre innkjøp av Varer og tjenester. må For at bygget skal kunne oppføres innenfor den planlagte fremdriften - og innenfor et oppsatt budsjett må innkjøpene vies mye oppmerksomhet!

Innkjøpsplanleggingen starter allerede når vi kalkulerer et prosjekt. Postbeskrivelsen beskriver i sin enkleste form hva som trengs av materiell til hver post. Flere poster utgjør et delprodukt, og flere delprodukter utgjør en konstruksjon. Med kjennskap til når hver konstruksjon skal utføres og hva som trengs av innkjøp av varer og tjenester for å oppføre denne kan man sette opp innkjøpslister i sammenheng med fremdriftsplanen. Fremdriftsplan utarbeides med utgangspunkt i kjennskap til hva som skal bygges, kjente avhengigheter, ressursbehov og tidsbehov for de ulike konstruksjonene. I tillegg bør nødvendig slakk legges inn i planen.

Basert på fremdriftsplanen kan vi legge inn aktivitetene som er knyttet til innkjøp av leveranser og underentrepriser. Forskjellige produkter har forskjellige leveringstider. Heiser, rulletrapper, vinduer, dører etc. har gjerne leveringstider på 8-14 uker. Dette er viktig å ta hensyn til under planleggingen. Mange innkjøp er også basert på en del detaljprosjektering, uttegning og forskjellige valg både av entreprenør og oppdragsgiver. Slike avhengigheter og ikke minst tiden som går med i slike prosesser er viktige å kjenne til, og agere ut ifra.

Fig.1 – Eksempel på fremdriftsplan for bygging av klimavegg Fremdriftsplan

Fig.2– Eksempel på fremdriftsplan med innkjøp lagt inn i samme plan med leveringstider Fremdriftsplan m/innkjøp lagt inn i planen

Fig.3 - Innkjøpsplan Innkjøpsplan

BPIT Plan Beslutning, prosjektering, innkjøp og tegningsleveranseplan BESLUTNINGS-, PROSJEKTERINGS-, INNKJØPS- OG TEGNINGELEVERANSEPLAN (BPIT - PLAN) * Ansvarlig prosjekterende må ferdigstille tidligere enn fristene for aktiviteter som krever flerfaglig prosjektering ANSVARLIG PROSJEKTERE NDE AKTIVITET BYGGHERRE VERIFISERING GRUNNLAG/PRI NSIPPBESLUTNI NG START DETALJPROSJEK TERING PROSJEKTERING KLAR* START INNKJØP INNKJØP FERDIG ARBEIDSTEGNI NGER KLAR LEVERINGSTID OPPSTART BYGGEPLASS KOMMENTAR: ARKBekrefte alle plan og fasadetegningerxx-xx xx-ukerxx-xx Med xx-xx menes (uker-år) ARKHimlingerxx-xx xx-ukerxx-xx ARK Bekrefte utomhusplan / grunnlag fall/avrenningxx-xx xx-ukerxx-xx ARKGlassfasaderxx-xx xx-ukerxx-xx ARKUtv tømrerarbeider klimaveggerxx-xx xx-ukerxx-xx ARKYtterdørerxx-xx xx-ukerxx-xx ARKInnvendige systemveggerxx-xx xx-ukerxx-xx ARKFasadekledning - værhudxx-xx xx-ukerxx-xx ARKInnvendige plassbygde gipsveggerxx-xx xx-ukerxx-xx ARKRekkverkxx-xx xx-ukerxx-xx ARKUtomhusanleggxx-xx xx-ukerxx-xx Fig.4 – BPIT Plan

Innkjøp - vurderinger Fig.4 – Vurderings skjema innkjøp

Innkjøp - vurderinger Fig.5 – Vurderings skjema innkjøp

Kontraheringsfasen deler vi gjerne inn i følgende hovedelementer: Utarbeidelse av tilbud Tilbudsevaluering Avklaringsmøter Kontraktsmøte Kontrakt Kontrahering

Utarbeidelse av tilbud. I denne fasen må man bestemme hva man vil innhente priser på. Hvis ikke det forefinnes en mengdebeskrivelse for dette, bør dette lages. En gjennomgang av ytelsesbeskrivelse mot oppdragsgiver, mengdeberegninger av tegninger, telling osv. er da nødvendig. Dette kan være en ganske omfattende jobb avhengig av hvilke fag man skal sende ut forespørsel på og ikke minst størrelse og kompleksitet på bygget. Når man har utarbeidet en mengdebeskrivelse og funnet frem de tegninger og detaljer som er aktuelle bør man vurdere når dette arbeidet er planlagt utført for at de aktuelle tilbyderne skal kunne vurdere konkurranseelementet i pristilbudet. Eksempel på dette kan være et tømrerfirma med 10 ansatte som har fullt opp med oppdrag kun en måned frem i tid, og om dette aktuelle oppdraget skal startes om ca 1 måned vil det være mye mer interessant og de vil legge inn tøffere pris enn om de hadde nok arbeid i lang tid fremover….. Kontrahering

Tilbudsevaluering. Etter mottak av tilbudene vil man gå gjennom disse og finne ut om alle har svart komplett på oppgaven. Er det noen manglende priser, vil man måtte ta kontakt og avklare slike forhold, eventuelt sette inn priser fra andre tilbud (med forbehold selvsagt). Etter dette kan man sette opp en liste med noenlunde sammenlignbare priser fra de ulike tilbudene for på den måten finne den aktøren som har det mest fordelaktige tilbudet. Kontrahering

Avklaringsmøter Etter de første evalueringer og spørsmål er avklart er det naturlig å kalle inn noen av de billigste tilbyderne for avklaringsmøte, gjerne begrenset til de to mest konkurransedyktige tilbudene. I dette møte vil man gjerne få avklart forbehold som er gitt i de ulike tilbudene, og søke å få disse bort, eller spesifisere kostnader eller annen konsekvens ved disse. Hvis det er tilbydere som man ikke er kjent med fra før vil det også være naturlig å be om at de presenterer sitt firma. Viktige faktorer man er ute etter vil gjerne være kompetanse (referanseprosjekter), ressurser (antall ansatte) etc. Avklaringsmøte er innledende møte før kontraktsmøte. Det er ikke uvanlig at man går inn i kontraktsforhandlinger i samme møte hvis forholdene ellers er i tråd med de forventninger man har. Kontrahering

Kontraktsmøte Når avklaringsmøter er holdt, spørsmål i disse er avklart og lagt inn i vurderingene. Har man som regel avklart og bestemt hvem man vil tildele kontrakten. I dette møtet vil man gå gjennom de elementer som skal medtas i en kontrakt, og som ikke er tatt opp i tidligere avklaringer. Dette kan være følgende: Kontraktsdokumentenes rekkefølge Oppsummeringer av pristilbud, evt. Korrigereringer på pris, nye prisede elementer osv. Summering av dette angir Kontraktssummen inklusive mva. Fastpris eller indeksregulering. Mengdekontroll: Frist for dette må angis. Timepriser og påslagsfaktorer. Avklaringer om sikkerhetsstillelse fra underentreprenør og hovedentreprenør. Kontrahering

Kontrakt Det finnes flere måter å sette opp et kontraktsformular. Den enkleste og oftest beste måten er å benytte seg av allerede standardiserte kontrakts formularer basert på Norsk Standard. For underentrepriser gjelder NS8415A «Formular for underentreprisekontrakt om utførelse av bygge- og anleggsarbeider». Denne er basert på bestemmelser i NS 8415 «Norsk underentreprisekontrakt» For mindre og enkle entrepriser eller leveranser kan man benytte NS8416A Forenklet formular for underentreprisekontrakt. Hvis underentreprenøren har egen prosjektering i leveransen skal man benytte NS8417A «formular for totalunderentreprise». Kontrahering

Kontrahering – NS8415A blankett

Kontrahering – NS8416A blankett

Kontrahering- NS8417A blankett