Samordning av IKT i spesialisthelsetjenesten v/Administrerende direktør i Nasjonal IKT HF, Gisle Fauskanger INFOBRUK-KURS 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Advertisements

Elektronisk samhandling
Visjoner, mål og satsninger i e-helse
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Norm for informasjonssikkerhet Helse-, omsorgs- og sosialsektoren.
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Prosjekt FUNNKe Bardu, 5 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Datatilsynet og tilgang på langs Helge Veum, overingeniør Tilgang på langs (TTec) Tromsø 13. juni 2007.
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
Meldingsløftet/ FUNNKe prosjekt. IKT –samarbeid i Lofoten
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling
Meldingsutveksling og kommunal utbredelse
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Strategi for elektronisk samhandling i kommunene
Enkel og trygg tilgjengelighet til pasientopplysninger i EPJ ved ytelse av helsehjelp – vurdering av lovendringer Seniorrådgiver Hilde Jordal.
Prosjekt FUNNKe Nord-Troms Regionråd 10 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder, NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Prosjekt FUNNKe Bodø kommune 25. januar 2011 Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST Lars Andreas Wikbo, HN-IKT.
Prosjekt FUNNKe modell for støtte til arbeidet i kommunene ved innføring av elektronisk meldingsutveksling i PLO-tjenesten Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Tale Teisberg, Helse- og omsorgsdepartementet
Om KITH Kompetansesenter for IT i helse- og sosialsektoren
Regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Møte HOD og NHD, 26. januar 2007 Hans Petter Aarseth Sosial- og helsedirektoratet.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder, Indre.
Helse, samhandling og kommunene Bjørn Gudbjørgsrud KS –
Nasjonalt meldingsløft Seniorrådgiver Ellen Strålberg.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Prosjekt FUNNKe VK møte med Skånland, 24 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
STYRING OG SAMORDNING – NASJONALT SYKEHUSBYGG HF Bjørn Remen, prosjektleder Sykehusbygg.
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
Agdersamling 13 sept kommunal responssentertjeneste og felles anskaffelse av trygghets- og varslingsteknologi Agdersamling 13. september 2016 Prosjektleder.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen.
Helse Midt-Norge PAS/EPJ Eneste bruker i verden av dagens systemer.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Nasjonal og regionale utviklingstrekk innen IKT
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Styrende dokumenter 2013 Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF Protokoll fra foretaks-møte i St. Olavs Hospital HF 18. februar 2013 Krav og rammer.
Direktoratet for forvaltning og IKT
IKT Handlingsplan Versjon 0.9.
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Pasientens legemiddelliste
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Pasientens legemiddelliste
Bygg21-styret Det nye styret består av:
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Digitale innbyggertjenester - målbilde
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Hva er elektronisk samhandling?
Utskrift av presentasjonen:

Samordning av IKT i spesialisthelsetjenesten v/Administrerende direktør i Nasjonal IKT HF, Gisle Fauskanger INFOBRUK-KURS 2016

GISLE FAUSKANGER 16 mnd. fartstid som adm. dir. for Nasjonalt IKT HF Tidligere erfaring: 25 års erfaring fra DNB i mange ulike lederstillinger Kom fra stilling som Divisjonsleder med IT ansvar for investeringsbanksiden, forsikring og eiendom, samt ansvar for og styreleder i DNB Meglerservice AS Vært i prosjektledelsen ved sammenslåing av IT- systemer, prosesser og organisasjoner etter fem ulike fusjoner/oppkjøp i DNB sin historie 4 års erfaring fra Cap Gemini som konsulent

3 Agenda 1.Om Nasjonal IKT HF 2IKT-Strategi for spesialisthelsetjenesten

Siste 10 år: en stegvis utvikling som samarbeidsarena

5 Kort om Nasjonal IKT HF – etablert 2014 Nasjonal IKT HF er liten strategisk enhet som skal være spesialisthelsetjenestens hovedarena til samhandling innen informasjons- og kommunikasjonsteknologi. Nasjonal IKT HF skal utarbeide og følge opp nasjonale strategier, prinsipper og føringer innen IKT-området i samarbeid med helseregionene, styre og koordinere fellesregionale prosjekter/tiltak samt lede og videreutvikle Nasjonal IKT HF sine fagfora. Nasjonal IKT HF bidra til spesialisthelsetjenestens gjennomføring av nasjonale prosjekter og til dialog og samarbeid med relevante interessenter. Nasjonal IKT HF består foreløpig av personell med tung breddekompetanse innen strategisk IKT, prosjekt- og porteføljestyring, virksomhetsarkitektur og klinisk IKT. Den videre rekrutteringen vil vektlegge de samme kompetanseområdene. STRATEGISK ENHETDIALOG OG SAMARBEID MOBILISERE FELLES STRATEGIKOMPETANSEPROFIL

Nasjonal IKT HF Andre fagmyndigheter 428 kommuner Kommunale og interkommunale IKT-funksjoner KommIT Fastleger Ca. 160 avtale- spesialister og institusjoner Ca. 108 avtale- spesialister og institusjoner Ca avtale- spesialister og institusjoner Ca. 330 avtale- spesialister og institusjoner Leverandørmarkedet 627. januar 2016 Nasjonal IKT i det store bildet – styringslinjene i helsesektoren som helhet

7 Agenda 1.Om Nasjonal IKT HF 2IKT-Strategi for spesialisthelsetjenesten

8 Regionenes IKT-målbilde skal støtte regjeringens overordnete mål for sektoren Helsepersonell skal ha enkel og sikker tilgang til pasient- og brukeropplysninger Innbyggerne skal ha tilgang på enkle og sikre digitale tjenester Data skal være tilgjengelig for kvalitetsforbedring helseovervåking, styring og forskning REGJERINGENS OVERORDNEDE MÅL 1 2 3

9 Det er identifisert 10 hovedutfordringer innen IKT-området Utfordringene som er uthevet har arbeidsutvalget trukket frem som spesielt viktige for spesialisthelsetjenesten Tekst 1Informasjonsstrukturer og IKT-systemer understøtter ikke arbeidsflyt og helhetlig pasientforløp 2 Elektroniske pasientjournaler er ikke autorativ når det gjelder å inneholde og lagre alle pasientopplysninger som blir generert. 3Personvern og informasjonssikkerhet er ikke tilstrekkelig ivaretatt 4Det mangler en styringsmodell med høy gjennomføringsevne og som sikrer koordinert IKT-utvikling 5IKT-systemer mangler funksjonalitet for beslutningsstøtte og kvalitetsforbedring 6Det finnes få og begrensede digitale innbyggertjenester 7Informasjonsstrukturer hindrer automatisk tilgjengeliggjøring av data 8Organiseringen av IKT-funksjonene utnytter i liten grad potensialet i stordrift og muligheter for synergier 9Samhandlings- og kommunikasjonsinfrastruktur er ikke tilrettelagt for økt deling av informasjon 10 Ingen av dagens norske og nordiske leverandører tilbyr funksjonalitet på linje med de ledende systemene internasjonalt

10 Nye rammebetingelser gjør det lettere å samarbeide FortidFremtid LOVGIVNING Lovverket begrenset effektiv informasjonsutveksling Ny lovgivning forenkler tilgjengelighet til informasjon og legger til rette for økt kommunikasjon ORGANISATORISK OG POLITISK Mange aktører og mange koblinger på tvers av primærhelsetjenesten, spesialisthelsetjenesten og kommunene Mindre kompleks organisering med flere nasjonale arenaer og nasjonale løsninger Bedre samhandlings- og kommunikasjonsinfrastruktur INFRASTRUKTUR Infrastruktur har ikke vært tilrettelagt for økt deling av informasjon

11 Økt samordning skal være en viktig del av regionenes hverdag Lav grad av samordning mellom og innad i helseregionene Høy grad av nasjonal samordning Økende grad av samordning innad i helseregionene RHF-ene etableres Digitale Innbyggertjenester tidlige leveranser Nettstedet Helsenorge.no etablert Konsolidering EPJ Kurveløsning Felles datalagring Virksomhet og økonomistyring «Én innbygger – én journal» ferdig utredet og felles IKT-strategi for spesialisthelsetjenesten Oppstart Nasjonalt Meldingsløft Høy grad av samordning innad i helseregionene og økt nasjonalt samarbeid Stor grad av felles tjenester og løsninger regionalt Flere nasjonale felles prosjekter, tjenester og løsninger Nasjonal IKT HF stiftet Stor grad av felles tjenester og løsninger på tvers av helseregionene

12 Fremtidens IKT må understøtte sammenhengende pasientforløp Spesialisthelsetjenesten Primærhelsetjenesten IKT-STØTTE Hjemme SykehjemLegekontor Hjemme Sykehus

13 Bakgrunnen for den nye felles IKT-strategien Vår strategi sier hvilke mål vi jobber mot og hvordan vi skal oppnå disse. Substitutes Text New entrants Suppliers Text Politiske føringer Rammebetingelser Befolkningens behov og preferanser Forstudie «Én innbygger - én journal» Tilstandsrapporter for IKT i helse- og omsorgssektoren* Dagens strategi Ny strategi ( ) Revisjonsprosess – En felles IKT-strategi for spesialisthelsetjenesten Dagens IKT- strategier i helseregionene *IKT utfordringsbilde i helse- og omsorgssektoren, september 2014, Helsedirektoratet *Komparativ analyse av de regionale helseforetakene på IKT-området, september 2014, Helsedirektorat *Analyse av det norske leverandørmarkedet for elektronisk pasientjournal (EPJ) og pasientadministrative systemer (PAS), september 2014, Helsedirektoratet

14 Ny felles IKT-strategi for regionene skal understøtte fremtidens målbilde Én innbygger – én journal Målbilde for helse- og omsorgssektoren Fire regionale strategierKommunesektoren Nasjonal IKT sin del av det som er felles mellom regionene Nasjonal IKT sin del av samhandling med kommunesektoren Felles IKT-strategi for spesialisthelsetjenesten

15 Målsetninger i ny felles IKT-strategi for spesialisthelsetjenesten Gode digitale løsninger for pasienten Felles løsninger og tjenester som fremmer kvalitet og effektivitet IKT-støtte for helhetlige standardiserte pasientforløp Rett informasjon til rett tid og til rett mottaker

16 Nasjonal IKT HFs strategi for perioden Bedre samordning og høyere grad av standardisering innen IKT mellom de fire helseregionene OVERORDNET STRATEGI 1.Tilrettelegge for økt samordning av felles tjenester og løsninger i fremtiden 2.Koordinere IKT-porteføljer på tvers av regionene 3.Tilrettelegge for flere felles IKT-anskaffelser 4.Tilrettelegge for økt samordning og standardisering innen IKT arkitektur 5.Tilrettelegge for økt kompetansedeling og læring innen IKT mellom Nasjonal IKT HF og helseregionene 6.Etablere IKT-styringsprinsipper for helhetlig prioritering, styring og gjennomføring 7.Etablere finansieringsprinsipper som bidrar til flere felles prosjekter/tiltak STRATEGIER

17 Fremover må vi sikre rett utvelgelse av interregionale/nasjonale IKT-tiltak Utvelgelse skjer gjennom innspill fra HF/RHF, samt analyser i tilknyttede fora, før endelig seleksjon til NIKT styret

Digitale innbyggertjenester til spesialisthelsetjenesten (DIS) – helsenorge.no

Dialog og samhandling Tidslinje og forløp Helseprofil med innstillinger for dialog og personvern Helsetilstand og -kunnskap Rettigheter og økonomi Behandlere og behandlingssteder helsenorge.no Innsyn Behandler- spesifikke tjenestetilbud Redaksjonelt innhold om helse, livsstil, sykdom, helsehjelp og rettigheter Behandler- spesifikke tjenestetilbud Primærhelse, Pleie og Omsorg, … Spesialisthelse- tjenesten Aktørene kobler seg mot helsenorge.no gjennom et sett med standardiserte grensesnitt. Målbilde: Innbyggerne skal ha én helsetjeneste på nett som dekker både primær- og spesialisthelsetjenesten Nøkkelelementer fra alle aktører sammenstilles i felles visninger. Behandlerspesifikke tilbud kan tilgjengeliggjøres per behandlingssted.

20 Prehospitalt målbilde – herunder anskaffelse av felles AMK-løsning til 113

21 Vi befinner oss ved et veiskille for IKT i spesialisthelsetjenesten Fokus de siste 10 årene …. «Rydde regionalt»…. Fokus de neste 10 årene…. «Rydde og bygge nasjonalt»….

22 Takk for oppmerksomheten