Lønner det seg å forebygge mot naturskade? Presentasjon av prosjektet "Naturskader – kostnader ved forebygging vs. gjenoppbygging av kommunalt eid infrastruktur"

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Delprosjektleder for Dp 5 Håndtering av flom og vann på avveie
Advertisements

Risikovurdering av endret ekstremvær
Bruk av skadedata Erfaringer fra arbeidet med masteroppgaven - ”Water on Devious Ways- GIS Analysis” Avslutningsseminar til Pilotprosjekt om bruk av forsikringsnæringens.
Klimaendringenes utfordringer og konsekvenser for kommunal og fylkeskommunal infrastruktur. Hvordan prioritere “riktige” tiltak? Presentasjon på seminaret.
Hensikten med gruppearbeidet
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
I samarbeid med sentrale private og offentlige partnere ønsker SINTEF Byggforsk og NTNU å etablere Klima 2050 som et senter for forskningsdrevet innovasjon.
Norges vassdrags- og energidirektorat Skredfareskalaen Varslingskurs 2013/2014.
15 DESEMBER 2015 SAMFUNNSØKONOMI OG OVERVANN 1 Kostnader ved kraftig nedbør & Nyttekostnadsmetode for overvannstiltak Kongsberg 15. desember 2015 Hanne.
Holdninger til naturskader og klima TNS Gallups Klimabarometer 2 / 2010 Prosjekt: © 2011.
ROS-analyse i arealplanlegging NIFS- Dp. 3.3 Ved Jan Otto Larsen Statens vegvesen.
Alternativer til nett Enova og Statnett starter FoU-prosjekt for å få fram de beste totalløsningene Nasjonal kraftsystemmøte, Gardermoen, Jan.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
UNGDOM OG ØKONOMI - ØKONOMILAPPEN Hilde E. Johansen
Spredning av kommunale boliger En studie av politikk og resultater i Oslo kommune MASTEROPPGAVE I SAMFUNNSGEOGRAFI RAGNHILD ERTSHUS.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
En mal for arealplanleggere (du kan bruke denne PPT-filen og tilpasse den etter behov) Dato, forfatter, emne/tema osv. «Utfordringer og muligheter skapt.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Moss kommune Hva betyr forslaget for kommunenes ledelse og forvaltning? Ann-Janette Hansen Rådgiver - Moss kommune Tlf nr
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
Framtidens byer Innledning til parallelle sesjoner Wilhelm Torheim.
Foto: Bjørn Erik Olsen Dialogmøte planlegging Greta Johansen 21.April 2014.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Drømmedag – beredskapskontakter
ROS-analyse.
Statlig naturskadeerstatning - Landbruksdirektoratet
Bærekraftig samfunnsutvikling
Naturskade i kommunene Resultater fra et prosjekt for KS FoU
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Samfunnsmessige utfordringer ved økt hyppighet av naturulykker i Norge
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Gang.
En nasjonal oversikt over tilgjengelige fosterhjem?
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Kollektivtransport og kostnader
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Evaluering av publiseringssystem Stadnavn
E-handel.
Skadedata og risikoanalyser
Verdiøkning.
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Informasjon til berørte kommuner Sikkerhet - trusselbilde
Anne Gamme, fagleder myndighetskontakt KS
LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon!
Vann og avløp Øvre Sirdal
Energiavregning 2016 Og litt om 2017.
Vinmonopolet Case med vektlegging 01/01/2019 Fred Wenstøp.
Tilpasning til klimaendringer
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Den skandinaviske biogasskonferansen 2018
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Inflasjons kostnader (og fordeler)
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Statlig naturskadeerstatning - Landbruksdirektoratet
Ny IA-avtale - hva innebærer dette for oss?
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Utredningsgruppe samferdsel
Utskrift av presentasjonen:

Lønner det seg å forebygge mot naturskade? Presentasjon av prosjektet "Naturskader – kostnader ved forebygging vs. gjenoppbygging av kommunalt eid infrastruktur" finansiert av KS FoU Presentasjon på møte mellom NIFS og AREALKLIM prosjektet Oslo, Jernbaneverket, © Carlo Aall

Hva vi skal gjøre? Forespørselen fra KS FoU (vår utheving) KS ønsker tilbud på et FoU-prosjekt som skal belyse kommunenes reelle kostnader ved reparasjon av skader i forbindelse med større værrelaterte hendelser. Disse kostnadene skal settes opp mot kalkulerte merkostnader for forebyggende tiltak som kunne ha forhindret skadene (dagens værsituasjon). Hva vil merkostnaden ha vært om istandsetting av ødelagt anlegg ble dimensjonert til å tåle en framtidig mer ekstrem værsituasjon? Hvordan bør en slik ekstrem værsituasjon defineres? Viktige avgrensninger «Lite» prosjekt (budsjettramme kr) Infrastruktur: veier, bygg, havner og VA-anlegg Skal bare se på direkte skader på kommunal/fylkeskommunal infrastruktur, ikke indirekte skader (dvs kommuneøkonomi, ikke samfunnsøkonomi) Skal ikke gi en landsomfattende vurdering av «all» infrastruktur, men en grov og generell oversikt, noen dypdykk i enkelt-case, og på det grunnlag utvikle en metode for lokal/regional vurdering av reparasjon opp mot forebygging Ferdig april 2015

Analysemodell og problemstillinger Vær Naturskadehendelser Drive infrastruktur Skade Klima Etablere infrastruktur Reaktive tiltak Forsterkende tiltak Proaktive tiltak 1 Hva har det kostet å rette opp skaden til opprinnelig stand? 2 Hva ville det ha kostet kommunen å unngå skade gjennom forebygging? 3 Hva vil merkostnadene være ved å oppgradere det som er skadd til å tåle en mer ekstrem værsituasjon? 4 Hvilke kriterier skal legges til grunn for beregningene av «mer ekstrem værsituasjon»? Lokale vurderinger og forutsetninger for dette Forsikrings- og finansieringsordninger 5 I hvor stor grad gjør kommunene slike vurderinger etter slike værhendelser og hvilke faktorer påvirker kommunenes muligheter til å gjøre slike vurderinger? 6 Er dagens forsikrings- og finansieringsordninger tilstrekkelig for en mer robust forvaltning av offentlig infrastruktur? Klimaendringer

Arbeidspakker

AP1: Vurdering av naturskadesituasjonen for kommunal og fylkeskommunal infrastruktur (1) Generelt Foreligger noen vurderinger på bygg og vei (bl.a. i forbindelse med NOU om Klimatilpasning) Vi har bedt SSB lage en oversikt over KOSTRA-data for kommune-Norges samlede utgifter til forsikring og utbetalinger av erstatninger fordelt på ulike kategorier av infrastruktur (disse dataene skiller ikke på skadeårsak) Bygg KLP har startet arbeidet med å systematisere skadedata for kommunale og fylkeskommunale bygg; dvs hvordan fordeler antall skader og størrelse på skadebeløp seg på (a) ulike typer bygg, og (b) ulike typer skade (vind, skred, vann). Veg Vi gjennomgår utredninger gjort innen prosjektene InfraRisk og Statens vegvesen sitt etatsprosjekt Klima og transport, samt analyserer datagrunnlaget i Vegdatabanken og andre nasjonale databaser

AP1: Vurdering av naturskadesituasjonen for kommunal og fylkeskommunal infrastruktur (2) VA Har intervjuet VA-ansvarlig i Trondheim og Ringebu kommuner om sårbarhet i VA-infrastrukturen Direkte skader av flom og/eller stormflo er sannsynligvis et mindre problem i store byer Informant i Trondheim kommune: «Jeg har heller ikke hørt om andre byer som har problemer med det du trekker fram her». Drikkevannsbrønner og kloakkpumpestasjoner kan være sårbare Lokale sommerregn (hvor som helst, men særlig i innlandet) Snøsmelteflom i store vassdrag rammer VA-infrastruktur i lavtliggende områder Havner Her baserer vi oss på tidligere utredninger gjort for KS FoU

AP2: Avklare kriterier for definisjon av «mer ekstrem værsituasjon» Gjennomgått analyser gjort av prosjektet «Impacts of extreme weather events on infrastructure in Norway» (InfraRisk) Utviklet et eget kriteriesett basert på figur til høyre

AP2: Detaljerte kriterier for definisjon av «mer ekstrem værsituasjon» Type hendelserUtløsningsmekanismerVeiByggHavnVA SteinsprangSterkt påvirket av frost og nedbør++00 SteinskredSterkt påvirket av frost og nedbør++00 FlomskredSterkt påvirket av nedbør og temperatur (snøsmelting)++0+ JordskredSterkt påvirket av nedbør og temperatur (snøsmelting)++0+ KvikkleireskredI begrenset grad påvirket av nedbør++++ LøssnøskredSterkt påvirket av nedbør, temperatur og vind0+00 FlakskredSterkt påvirket av nedbør, temperatur og vind0+00 SørpeskredSterkt påvirket av nedbør, temperatur og vind++00 OvervannsflomSterkt påvirket av nedbør og temperatur (snøsmelting)++0+ ElveflomSterkt påvirket av nedbør og temperatur (snøsmelting)++0+ VindBare vind over en gitt terskelverdi som medfører skader0+00 StormfloPåvirket av vind og trykksituasjon, forsterket av havnivå++++ Skog/lyngbrannPåvirket av langvarig tørke, evt i kombinasjon med vind0++0 Ekstremt snøfallKombinasjon av mye snø, vind og høy temperatur0+00

AP3: Valg av case Naturskade skjedd? TiltakJaNei ReparasjonFaktiskHypotetisk ForebyggingHypotetiskFaktisk VALG AV CASE Skadecase: Enklest å finne Forebyggingscase: Vanskeligst å finne Vil studere: 3-5 vegcase (+3-5 case i NIFS-delprosjektet) 3-5 bygningscase

Eksempel på skadecase: Fv 613 ved Steindøla i bru, Stryn kommune (Sogn og Fjordane) Før Etter Vi har tall for faktiske skadekostnader Vi må sannsynliggjøre kostnader til forebygging som er av en slik karakter at skadene for den aktuelle hendelsen kunne vært unngått helt eller I stor grad

Eksempel på forebyggingscase: Nye Krogstad sykehjem, Nedre Eiker kommune (Buskerud) Kilde: Presentasjon på sluttseminar for prosjektet ««Pilotprosjekt om testing av skadedata frå forsikringsbransjen for vurdering av klimasårbarheit», Gardermoen Vi har tall for faktiske kostnader til “ekstra” forebygging Vi må sannsynliggjøre skadetype og potensielle skadekostnader man da har unngått

AP4: Caseanalysene - kostnadsvurdering Lokalisering TiltakskategoriEksisterendeNy Kassering*(ikke aktuelt) Ingen oppgradering av opprinnelig tilstand ***** Oppgradering utløst av gjeldende lovverk ***** Oppgradering til å tåle dagens klima ***** Oppgradering til å tåle morgendagens klima **** Kostnader TiltakskategoriØkonomiskPolitisk Proaktive tiltak:  Endre lokalisering 0**  Avvikle 0*** Forsterkende tiltak:  Endre drift/vedlikehold *0  Oppgradere/endre fysisk tilstand **0  Fysiske sikringstiltak i omgivelsene ***0 REPARASJONFOREBYGGING Utfordring: Hvordan sammenligne sum skadekostnad (som alltid vil ramme “noen” steder) med forebyggingskostnad (som normalt vil måtte omfatte “alle” steder)? Hvordan avveie økonomiske og politiske kostnader? Nøkkel: ROS analyse og kriterier for å avgrense “alle”

AP5 og 6: Hemmere og fremmere for forebygging Forsikringsordningene er “for god”? Forsikringstakerne får dekket skadene “uansett” Betalingsvilligheten for forsikring er “for god”? Store skader = høye premier, små skader = lave premier Institusjonelle hindringer i forsikringsnæringen Forsikringen dekker bygninger men ikke tomt  skadet infrastruktur gjenoppbygges på samme sted Institusjonelle hindringer hos forsikringstakeren Manglende kobling mellom drifts- og investeringsbudsjettet gjør at det offentlig “sparer seg til fant”; dvs vi får et stort vedlikeholdsetterslep som gjør infrastrukturen mer sårbar Svekking av regressmekanismen Eks på reglement for tilknytning til offentlig vann og avløp: “skjer på egen risiko”…

Takk for oppmerksomheten! Carlo Aall © Carlo Aall Fosshaugane Campus