Forprosjekt «Utredning av systemløsninger innen økonomiområdet, UH-sektoren» Jan Aasen Økonomi- og driftsdirektør på Høgskolen i Lillehammer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Felles anskaffelse av LMS
Advertisements

Økonomisjefssamling Drammen 23. – 24. oktober 2008
Prosjektstyringssystemer i universitets- og høgskolesektoren
Agenda 10 min. Bakteppe, Alf Hansen
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Presentasjon Agresso brukerforum 2012 Arne Lunde, KD.
DFØ-app Reiseregninger på mobilen. Hva er DFØ-app? DFØ har lansert en mobil-app som en tilleggstjeneste til selvbetjeningsportalen (der du fører reiseregninger).
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
MANDAL KOMMUNE FROKOSTMØTE Kirsti Bauer-Nilsen Mandal kommune.
Forslag til innhold og konkretisering av regional utprøving av én journal Møter med Helse Sør-Øst RHF Helse Vest RHF Helse Nord RHF.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
DFØ-app Selvbetjening på mobilen. Hva er DFØ-app? DFØ har lansert en mobil-app som en tilleggstjeneste til selvbetjeningsportalen (der du fører reiseregninger).
Februar 2013 IKT-strategi Gruppe 4 Jan Magne LangsethGro Li Sletvold Fridtjov Valde JansonAmel Konjhodzic Anne Berit SkogvangBerit Aarnes Magnus.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
Intern kontroll i regnskapsprosessene
2016 VISMA Arbeidsfordeling i praksis
Kartverkets geodatasky
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Offentlig sikkerhetsportal- status og veien videre
Integrering av Ambulanse Midt-Norge Forprosjektrapport
Prosjekt digitalt læringsmiljø
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Intelligent brukerstøtte i offentlige anskaffelser
Presentasjon for virksomhetens ledelse
UNINETT mot 2020 Forskningsnett ligger fast som basis. Forrige strategi ledet til eCampus. eCampus henter tjenester i skyen, hvordan forholde oss til skytjenester.
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Agora en Samhandlingsverktøy for UH-Sektoren
E-handel.
Internt handlingsrom (IHR)
UNINETT-avtalene Leverandøroppfølging BtB-prosjektet E-handel
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Innkjøpsforum Del 1: E-handel
Tema 6 Geointegrasjonsstandarden
Digitalt doktorgradsopptak – oktober 2018
Margaret Louise Fotland, AF Elin Stangeland, Universitetsbiblioteket
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Kraljic matrise.
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
Digital postkasse til innbyggere
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Oppfølging av kontrakt Det offentlige i Norge kjøper inn.
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Inspirasjonsbasen – smarte grep
anskaffelse av pasientvarslingsanlegg og trygghetsskapende teknologi
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Navn og dato slik: Navn Navnesen, 2. mars 2011
Utredningsgruppe samferdsel
Gevinstrealiseringsstrategi
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Utskrift av presentasjonen:

Forprosjekt «Utredning av systemløsninger innen økonomiområdet, UH-sektoren» Jan Aasen Økonomi- og driftsdirektør på Høgskolen i Lillehammer

Arbeidsgruppe oppnevnt av KD Arbeidsgruppe – Knut Gunnar Aspenes, HiVe – Solveig M Sunde, HVO – Kjetil Hellang, UiA – Erlend Kristiansen, UiS – Jan Aasen, HiL Representantene i arbeidsgruppa er valgt fra UHR sitt økonomiutvalg, Agresso prioriteringsråd og Arbeidsutvalget i Agresso brukerforum. Sekretariat: – Elin Kristine Olsen, Uninett Observatør – Joar Nybo, KD

Bakgrunn og rammebetingelser for arbeidsgruppens arbeid Ønske om å gjennomføre konkurranse av dagens avtale til økonomisystem – Anskaffelsesreglementet – Sikre optimale løsninger og leveranser Vurdere systemløsningene på økonomiområdet i en større sammenheng, og utarbeide kravspesifikasjon som grunnlag for anskaffelsen Vurdere en fremtidig løsning i forhold til arkitekturprinsippene og krav til IT-plattform De statlige funksjonskravene og andre funksjonskrav til systemløsningene Gevinstrealisering av sektorens investeringer i IKT- løsningene - stordriftsfordeler

Arbeidsgruppens anbefalinger – alternative systemløsninger Dagens løsning beste enkeltprodukt (Best of Breed) eller fullverdig ERP-system (Enterprice Resource Planning) – Standard hyllevare kontra spesialtilpasset system Arbeidsgruppens inndeling av systemer – Kjernesystem med regnskap og lønn – Forsystem – Bestillingssystem, Fakturabehandling, Prosjektstyringsverktøy, Studieadministrative system, Kurs- og konferanse, Rapporteringsverktøy – Hjelpesystem – Konkurransegjennomføring, Personalforvaltningssystemet (HR) utenom lønnsutbetalinger, Arbeidsplanverktøy, Inventarregister, Elektronisk arkiv Ikke velge en systemløsning som innebærer en kompleksitet som bidrar til at det ikke blir reell konkurranse mellom systemleverandørene

Arbeidsgruppens anbefalinger - systemløsninger Anskaffe et integrert lønns- og regnskapssystem Prosjektstyringsverktøy anskaffes som hjelpe- og forsystem, eller som integrert med lønns- og regnskapssystemet der aktuelle leverandører kan tilby dette Kurs- og konferanse med betalingsløsning eller webbutikk, rapportering og inventar bør også vurderes Bestillings- og fakturaverktøy bør avventes til dette systemet skal ut på ny konkurranse

Arbeidsgruppens anbefalinger - systemløsninger Systemløsning for personalforvaltning, enten som hjelpe- eller forsystem, eller som integrert med lønns- og regnskapssystemet der aktuelle leverandører kan tilby dette

Arbeidsgruppens anbefalinger - Tjenestesenter Etablere inntil 2 tjenestesentre knyttet til høgskoler / universiteter i sektoren. Etableres det mer enn ett må det sikres en arbeidsdeling mellom sentrene, men hvert tjenestesenter skal minst dekke lønn- og regnskap.

Arbeidsgruppens anbefalinger - Tjenestesenter Et tjenestesenter kan utføre tjenester innenfor et bredt spekter av de aktuelle tjenesteområdene: – Teknisk support – Systemkompetanse – brukerstøtte – Oppdatere felles registre – Utvikle og oppdatere felles maler og felles rapporter – Brukerstyring og etablering av roller – Lønn / reisekjøring – Registrering av bilag også på flere nivåer – Fagkompetanse – support, utredning, kurs som for eksempel innen MVA, BOA, skatt, lønn mv Hva arbeidsgruppen har vektlagt – Kundeoprientert – kundens behov – Kunderåd – Flere senter for å opprettholde konkurranse – Frivillig å tilslutte seg

Arbeidsgruppens anbefalinger - Tjenesteportal Etablere / anskaffe en tjenesteportal og integrasjonsplattform for UH-sektoren Innføres som et prosjekt og over tid (anslagsvis 5 år) for å kunne vurdere omfang, kompleksitet og kostnader (være mulig å avslutte underveis) Starte med de deler av systemene som har flest brukere, dårligst brukergrensesnitt og/ eller har uhensiktsmessige løsninger

Tjenesteportal og integrasjonsplattform

«UH-tjenesteportal» - eksempel Personal- funksjoner Reiseregni ng Søknad om permisjon Søknad om ferie Personal- mapper Egne ansatte Ny ansatt Lenke til arkivsystem Lenke til HR-system Prosjekter Egne prosjekter Nytt prosjekt Prosjekt- verktøy Bestilling og faktura BevertningBøkerMøterom Basware PM Basware BI Rapporter Regnskaps- rapport ÅrsverkSykefraværAvviklet ferie Publiserings- poeng Studiepoeng

Personal- funksjoner Reiseregning Søknad om permisjon Søknad om ferie Eksempel – Registrering av reiseregning

Registrering av reiseregning Kommer rett inn i registreringsbildet Informasjon om den ansatte hentes fra fagsystemene (lønn og regnskapssystemene)

Registrering av reiseregning Reisen registreres av den ansatte og sendes til effektuering i lønnssystemet som i dag

«UH-tjenesteportal» - eksempel Personal- funksjoner Reiseregni ng Søknad om permisjon Søknad om ferie Personal- mapper Egne ansatte Ny ansatt Lenke til arkivsystem Lenke til HR-system Prosjekter Egne prosjekter Nytt prosjekt Prosjekt- verktøy Bestilling og faktura BevertningBøkerMøterom Basware PM Basware BI Rapporter Regnskaps- rapport ÅrsverkSykefraværAvviklet ferie Publiserings- poeng Studiepoeng

Egne ansatte Ny ansatt Lenke til arkivsystem Lenke til HR- system Økonomi Anne Christine May Helen Irmina Håvard Hanne Kirsti Innkjøp Kjell Helge Drift Renholder 1 Renholder 2

Egne ansatte Ny ansatt Lenke til arkivsystem Lenke til HR- system Økonomi Anne Christine May Helen Irmina Håvard Hanne Kirsti Innkjøp Kjell Helge Drift Renholder 1 Renholder 2 Klikk her for nytt dokument

Til arkiv Personalmappe- Nytt dokument

«UH-tjenesteportal» - eksempel Personal- funksjoner Reiseregni ng Søknad om permisjon Søknad om ferie Personal- mapper Egne ansatte Ny ansatt Lenke til arkivsystem Lenke til HR-system Prosjekter Egne prosjekter Nytt prosjekt Prosjekt- verktøy Bestilling og faktura BevertningBøkerMøterom Basware PM Basware BI Rapporter Regnskaps- rapport ÅrsverkSykefraværAvviklet ferie Publiserings- poeng Studiepoeng

Bestilling og faktura BevertningMøteromBøkerBasware PMBasware BI Bevertning Rekvisisjon Utdrag av varekatalogen som den ansatte bestiller fra Data overføres til bestillingssystemet automatisk og håndteres videre der Bøker Rekvisisjon Utdrag av varekatalogen som den ansatte bestiller fra. Vil ofte være nettbutikken til leverandøren Data overføres til bestillingssystemet automatisk og håndteres videre der Møterom I bookingsystem med enkel tilgang til å bestille bevertning samtidig Faktura- håndtering Skjer i Basware BI som i dag BestillingerHåndteres i Basware PM som i dag

Gevinstrealisering Behov for bedre utnyttelse av systemene for å ta ut gevinster av IKT-investeringene i sektoren Logistikk og samordning – Mange aktører knyttet til IKT- systemene i sektoren, bør gjennomgå hvor mange aktører og hvilke rolle de ulike aktørene skal ha Forutsetninger for gevinstrealisering – Mer lik og ensartet bruk av systemene – Økt støtte til bruk av systemene – Forenklede brukergrensesnitt – Effektivisering av arbeidsprosesser – God integrasjon og samspill mellom systemene Tjenestesenter – stordriftsfordeler og kompetansedeling Tjenesteportal gir økt brukervennlighet

Kostnader og insitamenter Prisstruktur som insitament for institusjonene å velge og ta i bruk systemet Mulig å tilpasse omfanget av systemene til institusjonens behov (skalerbarhet) Løsningen må være konkurransedyktig over tid mhp løsningen, videreutvikling, service og pris. Gjennom gode løsninger og leverandører som følger opp, vil institusjonene ønske å ta i bruk løsningene (frivillighet)

Videre prosess KD sender ut både denne rapporten og SAP-gruppas rapport på høring i sektoren Koordineringsgruppe med representanter for sektoren som bistår KD i arbeidet Ulike grupper vil bli etablert i arbeidet med å utarbeide kravspesifikasjon – hvilke fagområder avhenger av hvilke systemer som vil inngå i anskaffelsen Videre arbeid med å avklare HR-løsningene for sektoren Anskaffelsesprosess i 2013 ? Piloter og utrulling i 2014 – 2016 ?