160310 Anne-Lise Mietle/wjl Sansestimulering 1 Telefonkonferanse 16. mars 2010 V/Anne-Lise Mietle ergoterapeut Alderspsykiatrisk avd. Søndre Borgen Diakonhjemmet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eller hvor gode er de til å beskrive smaken
Advertisements

4 Bruk øynene riktig.
Mentale overbelastnings- vansker Århus, Mai 2014
Fysisk mestring av MS Tromsø 12. oktober 2007
Traumebevisst omsorg Forstå hvilken del av hjernen som er aktiv, hos den rammede og hos seg selv Ha et «hele hjernen» perspektiv Kontroll til Kapteinen.
Tone Johnsen, Habiliteringsteamet for voksne
Traumebevisst praksis
Hva er Oppvarming? Treningslære Jim-Cato Johnsen 06/07
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Hvordan overleve som personale i skjermet enhet
LÆRING Grunnleggende prosesser
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Mindfulness Oppmerksomt nærvær
GODT HUMØR • Bevegelse og fysisk aktivitet gjør   deg glad og gir mer energi • Å være aktiv sammen med venner gir   trygghet og fellesskap • Nysgjerrighet.
Eldre & bevegelse Et møte med brukere av eldresentre
Rehabilitering av pasienter med ervervet hjerneskade!
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Fysisk aktivitet i institusjonen
12 Reflekterende lesing.
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Refleksbuene Kontraksjon Økt eksitasjon Redusert eksitasjon
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Sansning og persepsjon
Fysisk aktivitet på Mørkved Sykehjem.
Nettverkskurs Pinnelien barnehage Bergen, Sally Damslora
Smak og behag – det handler om å innfri forventningen
Bevissthet PSY 1000 høsten 2003 Christine Mohn
PERSEPSJON PSY 1000 høst 2003 Christine Mohn
Våren 2005 Christine Mohn Persepsjon Våren 2005 Christine Mohn
Sansning og persepsjon
Christine Mohn PSY 1000 / PSYC 1200 Våren 2008
Nervesystemet Reidun Høines.
KOGNITIV LÆRINGSPSYKOLOGI
Bevegelseskvalitet ved revmatisk sykdom
Smerte , smertekartlegging, smertelindring
Bakgrunn 1- filosofi Psykologiens tema er bevisstheten
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Sansene Gunvor Gipling Wåde Stipendiat E-post: ANATOMI OG FYSIOLOGI.
Hukommelse og glemsel. Hukommelse All den informasjon vi har med oss fra tidligere opplevelser, erfaringer og læringssituasjoner Hvordan virker hukommelsen.
Nervesystemet Spesialisert: motta informasjon tolke informasjon
Persepsjon.
Smertekartlegging når pasienten er dement Marianne Gjertsen, studieansvarlig, stipendiat 2011.
Nervecelle Sentralnervesystemet Det perifere nervesystemet Refleks
Kommunikasjon, omsorg og livskvalitet for personer med demens
November-16 Kristin Holstad
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Våren 2004 Christine Mohn Persepsjon Våren 2004 Christine Mohn
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Kapittel 3 Nervesystemet
Nerver og hormoner – kommunikasjon i kroppen
Høsten 2004 Christine Mohn Persepsjon Høsten 2004 Christine Mohn
Smak på maten!.
Presentasjon for Lokalsjukehuskonferansen
Smak på maten!.
Måltidsvenn Kurs for frivillige.
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Hva er karnevel for oss i Sommerly?
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Fra Idé til virkelighet
Utskrift av presentasjonen:

Anne-Lise Mietle/wjl Sansestimulering 1 Telefonkonferanse 16. mars 2010 V/Anne-Lise Mietle ergoterapeut Alderspsykiatrisk avd. Søndre Borgen Diakonhjemmet Sykehus

Anne-Lise Mietle/wjl Sansestimulering 2 Sanseintegrasjon Def.: Hjernens evne til å bearbeide sanseinntrykk fra kroppen så de blir brukbare for personen Sanseinntrykk er føde for hjernen. Det skal sanseinntrykk til for at en person skal holde seg våken

Anne-Lise Mietle/wjl Sansestimulering 3 Hvilken sanser har vi? Syn Hørsel Smak Lukt Taktil sans Muskel- og ledd sans Vestibulærsans

Anne-Lise Mietle/wjl Sansestimulering 4 Sansene – de tre primære Taktil sans - oppfatter berøring, temperatur og smerte Proprioseptiv sans – oppfattelsen av musklenes og leddenes spenningstilstand, stilling og bevegelse Vestibulærsansen – registrerer og påvirker balanse, fart, motvirkning av tyngdekraft og likevekt

Anne-Lise Mietle/wjl Sansestimulering 5 Taktile system A: Diskriminerende sensibilitet/taktile system B: Alarmerende taktile system De to taktile systemene kommuniserer på vei opp til hjernestammen. A virker dempende på B, og (A) er med på å bestemme hvor mye vi skal reagere på B

Anne-Lise Mietle/wjl Sansestimulering 6 Proprioseptive sans = Ledd og muskelsansen Persepsjon og tolking av bevegelser fra musker og ledd. Trykk, berøring, vibrasjon, strekk, hastighet og spenning

Anne-Lise Mietle/wjl Sansestimulering 7 Vestibulærsansen Sansen er viktig for evnen til å holde oss oppreist og gir oss informasjon om hodets stilling til enhver tid Vestibulærsansen har en samlende og modulerende effekt på integrasjonsprosessene i hjernen

Anne-Lise Mietle/wjl Sansestimulering 8 Hjerne- stammen Cortex Subcortikal Det perifere nervesystemet Hjernestammen - retikulærsubstansen SI

Anne-Lise Mietle/wjl Sansestimulering 9 SI har virkning på: Endring av våkenhetstilstand –vekke –berolige Endring av stemningsleie Øke motivasjon – gjøre apati mindre Fremme bearbeiding av sensorisk data Assosiasjoner – hukommelse Hemme stresshormoner

Anne-Lise Mietle/wjl Sansestimulering 10 Behandlingsmål -å forberede sentralnervesystemet til å filtrere, bearbeide, samordne og integrere de tilstrømmende stimuli på en hensiktsmessig måte slik at responsen blir meningsfull Mottar sensoriske impulser fra sanseorganene. Disse føres til hjernen og oppfattes (persepsjon) Sanseinntrykk gjenkjennes gjennom assosiasjon utfra tidligere opplevelser av lignende art og sammenstilles til en helhet Jo oftere en stimuli blir gjentatt, jo mer intergrert i hjernen blir den. Hjernen gjenkjenner stimulien/aktiviteten og til slutt går det automatisk (automatikk)

Anne-Lise Mietle/wjl Sansestimulering 11 Behandlingsprinsipper Øke lystfølelsen – behandling skal være morsom Øke oksygenopptaket – bedre blodgjennomstrømming, øke respirasjon Motivere til aktiviteter som utvikler / integrerer

Anne-Lise Mietle/wjl Sansestimulering 12 Stadier SI-behandling Arousal – våkenhet (hjernestammenivå) Stimulere vestibulært – proprioseptivt Kognitiv trening (corticalt) Berolige

Anne-Lise Mietle/wjl Sansestimulering 13 Arousal Arousal er en forutsetning for at cortex kan bearbeide stimuli relevant Våkenhet er avgjørende for sanseintegrasjon Man skal ikke stille kognitive spørsmål før man er våken Arousaleffekten påvirker vårt limbiske system, senteret for våre følelser

Anne-Lise Mietle/wjl Sansestimulering 14 Aktiviteter Fremmede aktiviteter øker strømmen av stimuli til hjernestammen/vekker pasienten Hemmende aktiviteter demper strømmen av stimuli til hjernestammen/roer pasienten

Anne-Lise Mietle/wjl Sansestimulering 15 Fremmende aktiviteter snurre rundt/hurtig tur i rullestol hurtige rykkvise bevegelser/skifte retning frisk luft – vind lett berøring hurtig musikk med fast rytme/marsjmusikk vibrasjon, høy frekvens/elektrisk tannbørste duft av hvitløk, eddik, kaffe, sterke smaksopplevelser store bevegelser/fallskjerm/ballong latter er innvendig jogging

Anne-Lise Mietle/wjl Sansestimulering 16 Hemmende aktiviteter hengekøye/gyngestol ensartet rytme varme/teppe å pakke om fast berøring/holde om stille musikk, men med struktur vibrasjon, lav frekvens/togkjøring/vibrasjonsmadrass tygge duft av bananolje, lavendel, parfyme ensartet gangrytme kuledyne børstebehandling

Anne-Lise Mietle/wjl Sansestimulering 17 SI i behandling av personer med demens Individuelt og i gruppe Bruke teorien i ADL-aktiviteter Unngår sensorisk deprivasjon unngå overstimulering Forebygge uro – stimulere når pasienten er orientert og i ro Gi en sanselig opplevelse La all aktivitet foregå på den dementes premisser

Anne-Lise Mietle/wjl Sansestimulering 18 Understimulering Perseptuelle forandring – forvrengt oppfattelse, hallusinasjoner Kognitive forandringen – manglende konsentrasjon, nedsatt hukommelse, uoppmerksomhet Affektive forandringer – aggresjon, apati, likegladhet Fysiologiske forandringer – hjertebank, EEG forandringer Balanseproblemer

Anne-Lise Mietle/wjl Sansestimulering 19 Kuledynen Fylt med plastikkuler – gir punktvise trykk Hjelpemiddel i psykiatrien Tyngden av kuledynen gir en dyp proprioseptiv stimulering som: –hemmer strømmen av impulser til CNS, og man oppnår at pas. føler seg mer i ro –økt kroppsbevissthet og får pas. til å føle seg mer fysisk avgrenset