En mer produktiv stat Kristin Clemet 12.10.2015. Gullalderen 2005 – 2015: + ca. 100 mrd kr.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Advertisements

Kommunen og samhandling - utfordringer
Medievaner i 2018 Medievaner i 2018 Good old days Grønt og gratis Modern times Wiki-world.
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Profil og omdømme Modul 1 Introduksjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Norge - verdens mest innovative nasjon Fiksjon eller virkelighet? av Dr. philos. Eli Moen.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
1 Å belønne de som går foran - styrkes vilkårene for forskning? Foto: Colourbox.
Norge - en økonomisk stormakt med energi og kapital
10Velstand og velferd.
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Innledende betraktninger om ECVET i norsk utdannings- og kompetansekontekst Kristine Hansen, LO og Fagforbundet.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Avslutningskonferansen Evalueringen av Kunnskapsløftet Avslutningskonferansen 31. oktober 2012 Forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle.
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Sammenheng og helhet – Difis rolle i å skape utvikling gjennom samarbeid Hans Christian Holte Direktør i Difi.
Stress, utbrenning, mobbing
Oppsummering av FOU - prosjekt
Prosjekt Torbjørnsbu Arendal Eiendom KF.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Aktørenes roller i planprosessene
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
Styre og bli styrt Hvordan praktisere god etatsstyring? Hvordan kan virksomhetene utnytte sitt handlingsrom og fullmakter i styring og ledelse? Marianne.
Storbyundersøkelse 2011 Næringslivets utfordringer.
Produktivitetskommisjonen Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Hva ønsker Regjeringen med barnevernet – hvem gjør hva for å ivareta de unge? Innlegg på dialogkonferanse med ordførere og rådmenn i Sør-Trøndelag, Selbu.
Besøksadresse: Stranden 1 B (Aker Brygge), 0250 Oslo Postadresse: Postboks 191, 1319 Bekkestua Erling Grimstad advokat & rådgiver Styreansvar.
Produktivitetskommisjonen Hva mener Ap? Marianne Marthinsen Finanspolitisk talsperson.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Et kunnskapsbasert barnevern Innlegg på regional barnevernskonferanse, Hell Kjell Erik Øie Statssekretær
Breaking the Circle: which ways out of poverty? Veien videre for styrking av norsk forskning på fattigdomsreduksjon i utviklingsland Alf Morten Jerve,
Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?
Kommunereform - hva skjer?
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Verdens beste land å vokse opp i? forpliktelse.html?id= Engelstad(2005)
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Skikkethetvurderinger og nemndsarbeid
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Finansdepartementet Norsk mal: Startside Finansdepartementet Statssekretær Paal Bjørnestad Oslo, 16. mars 2016 Bedre grunnlag for beslutninger.
En ny helsereform Samhandlingsreformen Helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen 15. oktober 2008.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Utfordringer og prioriteringer for et nytt utdanningsforskningsprogram – 2018 Hans Bonesrønning Institutt for samfunnsøkonomi, NTNU.
Norsk mal: Startside fullfarge fornye – forenkle – forbedre.
Møte i Østlandssamarbeidet Siri Halsan, KS utdanning.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Kjell Erik Øie Statssekretær
Velferdsteknologi i det kommunale planhierarkiet
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
HVA SKJER PÅ BARNEVERNSOMRÅDET
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
Den internasjonale arenaen
Oppsummering av FOU - prosjekt
Hva kan vi forvente av en ny Regjering
Reformarbeidet i offentlig sektor
Kompetanseutvalget (2017- )
Utskrift av presentasjonen:

En mer produktiv stat Kristin Clemet

Gullalderen 2005 – 2015: + ca. 100 mrd kr

Redusert produktivitetsvekst Demografien Høye forventninger til kvalitetsvekst i offentlige tjenester Stort arbeidskraftbehov i helse og omsorg Mangel på arbeidskraft Arbeider færre timer Mer syke og uføre Nye tider

Kilde: Perspektivmeldingen2013 og Civita Inndekningsbehov

Behov for nøkternhet: Mer igjen for pengene? Vi reformerer for at forvaltningen skal kunne løse oppgavene den er tildelt, på en bedre måte. Kommunereform Politireform Reform i høyere utdanning Samferdselsreform Helsereform Skattereform Arbeidslivsreform

Hva gjør reform vanskelig? For mye penger Mangel på mandat Manglende forståelse for reformbehov eller - begrunnelse Noen blir «tapere»: – «Tapere» bråker mer enn den stille majoritet – Et gode blir større når det skal fjernes Sprikende interesser blant dem som er berørt Dårlig utredet og planlagt Mangel på gjennomføringsevne

Hva gjør reform vanskelig? Kulturen = beslutningsorientert, ikke leveringsorientert Politikken = ressursorientert, ikke resultatorientert Utredningsinstruksen: For lite opptatt av implementering og for opptatt av lave kostnader «Silo-orientering» og mangel på samordning Stor organisatorisk avstand mellom beslutnings- og gjennomføringsenhet «Stiavhengighet» og mangel på rotasjon i byråkratiet Korte tidsperspektiver (ettårige budsjetter) Omfattende beslutnings- og gjennomføringsprosesser vs. to/fireårige valgperioder Svak politisk og administrativ ledelse

Strategier for å lykkes Hjelp utenfra: – «Tiden er inne» – Internasjonale krav og forpliktelser – Økonomisk krise Tydelig kommunikasjon – skaffe mandat «Pick your battles» Godt kunnskapsgrunnlag Bygge allianser – i og utenfor Stortinget Institusjoner med gjennomføringsevne Vilje og evne til å ta ut effektivitetsgevinster Kontrollerte forsøk – toleranse for feil Kvalitetsindikatorer og åpenhet Sterkt lederskap – ansvarliggjøring og konsekvens «Ta pengene og gå» Ny politisk kultur – med andre suksesskriterier enn størst mulig budsjetter

Ond sirkel?