Vågan kommune Områderegulering Osan - Kabelvåg Trafikksanering Kabelvåg-Rødlimyra? Hovedfase 1: Utarbeidelse av planprogram Hovedfase 2: Utarbeidelse av forslag til plan
Opplysningsvesenets Fonds (OVF) eiendom
Utgangspunkt Vågan kommune valgte i 1991 å gå til ekspropriasjon av grunn til Juten boligområde tilhørende Opplysningsvesenet Fond (OVF). Dette skjedde etter mer enn 10 års samtaler/forhandlinger som ikke førte til resultat. Vågan kommune har nå i flere år på nytt ført samtaler/forhandlinger med OVF med sikte på å komme fram til minnelig avtale for primært tilrettelegging for næringsutvikling men også tilrettelegging for boliger i området Osan-Kabelvåg. Resultatet av forhandlingene endte i et tilbud som kommunen fant urimelig 20. juni 2011 vedtok kommunestyret å sette i gang et planarbeid med sikte på utvikling av området mellom Kabelvåg og Svolvær. Vedtaket hadde 10 punkt som redegjorde for et opplegg for å få hånd om nødvendige utbyggingsareal. Kommunestyrets mål er primært å oppnå en minnelig løsning med OVF Eierskap til grunneiendommene som skal utvikles er en forutsetning for å oppnå statlig og fylkeskommunal medvirkning i tilrettelegging for næringsutvikling - utvikling av infrastruktur.
Overordnet mål for arbeidet Tilrettelegging for næringsutvikling –samarbeid kommune, private næringsdrivende, OVF –behov for koordinering og felles strategi –behov for helhetsplan for hele korridoren Svolvær - Kabelvåg –utvikling av infrastruktur/avklare kostnader –avklare avkjørsler fra E10 Tilrettelegging for næringsutvikling og boligbygging –avklare topografi, beliggenhet, egnethet, kostnader for fremføring av hovedanlegg/etablering av infrastruktur –avklare utbyggingsrekkefølge ut fra hva som er mulig å utløse kostnadsmessig/finansielt –avklare arealressurser i forhold til verneinteresser E10-problemstillinger –Avkjørsler, gang-/sykkelveger, trafikksanering, omlegging, tunneler –Veipakke Lofoten - tidsperspektiv for realisering –Kommunens E10-strategi
Kommunale forhold som må vektlegges ved utvikling av samarbeidsløsninger Tilrettelegging for næringsutvikling basert på samarbeid mellom offentlige og private aktører Kommunalt regnskap er basert på mva-kompensasjonsordningen. Konsekvensen er at alle prosjekt må finansieres med mva ( + 25 %) fordi fram til 2014 og ved kommunalt regnskapsunderskudd vil mva- kompensasjonen først og fremst gå med til å dekke underskuddet Konsekvensen er at det vil være sjansespill for private aktører å samarbeide med kommune om næringsutviklingsprosjekt med mindre man organiserer prosjektene slik at prosjektet kan finansieres eks. mva man oppnår fradrag for inngående mva allerede fra første faktura prosjektet skal kunne realiseres selv om kommunen opplever regnskapsmessige underskudd og/eller havner på fylkesmannens ROBEK-liste næringslivet skal kunne stole på kommune som avtalepartner og de kostnadsoppsett som ligger til grunn for avtaler partene imellom - KOMMUNENS OPPTREDEN SKAL VÆRE FORUTSIGELIG
Kommunale forhold som må vektlegges ved utvikling av samarbeidsløsninger forts. - Tilrettelegging for næringsutvikling basert på samarbeid mellom offentlige og private aktører Ved å inngå avtaler basert på to lover og to forskrifter kan kommunen organiseres seg slik at kommunen kan finansiere prosjektene eks. mva og oppnå fradragsrett for inngående mva med en gang - under forutsetning av at kommunen eier grunnen det inngås avtaler med min. 2 næringsaktører basert på at grunnen festes bort (ikke selges) innløsning kan skje etter 30 eller 40 år når kommunale lån er nedbetalt Kommunen søker fylkeskommunen om investeringstilskudd til tilrettelegging for næringsutvikling Kommunen opptar lån i offentlige banker som har fortiden 2,0-2,5 % gunstigere rente enn AS Et 100 % kommunalt eid aksjeselskap er å betrakte som et privat selskap finansieringsmessig og gir heller ikke gunstige tilskudd/lån
Påvirkningsmuligheter underveis i utviklingsprosess
Prosjektutviklingsmodell
Planområde - Prinsipp for utarbeidelse av områdereguleringsplan m/konsekvensutredning
Planområde
Dialogkonferanse 21. mars 2013 Deltakerne på dialogkonferansen er i stor grad opptatt av å utvikle planområdet i et raskt tempo. Det betyr at de i stor grad er løsningsorienterte, samarbeidsvillige og åpne for konkrete forslag. Samtidig stiller de krav til kommunen om å ta initiativ og rekke ut hånden til utbyggere, grunneiere og andre interessenter i en åpen, effektiv og demokratisk planprosess der alles interesser blir ivaretatt. Dialogkonferansen kan i så måte ha vært et godt anslag for dette. Det er en overaskende stor grad av "konsensus" blant deltakerne knyttet til deres viktigste interesser/krav. Dette gjenspeiles i oppgave 3 der det er stor grad av "konsensus" knyttet til arealbruken i planområdet. Selv om deltakerne har besvart oppgave 3 på ulik måte, er de fleste opptatt av en balansert utbygging av boliger, næring, infrastruktur og rekreasjon/friluftsliv. Dette er et viktig budskap til Vågan kommune i den videre planleggingen av området, og som kan hjelpe til å få fortgang i planprosessen. Oppsummering:
Eksempel på innspill i dialogkonferansen
Vesentlige utredningsbehov Overordnete problemstillinger: a.Utfordringer knyttet til utvikling og vekst i folkemengde og arbeidsplasser –Hva er vekstbehovet/-potensialet? –Hvordan skape vekst? b.Prioritering av arealformål c.E10-problemstillinger d.Samfunnsmessige konsekvenser
Fremdriftsplan AktivitetTidsperiode Utarbeiding av forslag til planprogramJanuar – medio april 2013 Dialogkonferanse mars 2013 Oppsummering av utfordringerUltimo mars 2013 Ferdigstille forslag til planprogramMedio april 2013 Møte i Regional Planforum17. april 2013 Utarbeidelse av saksfremlegg for politisk behandling av planprogram Medio mai 2013 Politisk behandling – NPU Utlegging til høring, varsling av planoppstart 13. mai 2013 (ekstra møte?) Offentlig høring av forslag til planprogram, min. 6 uker + ferietid Offentlig /åpent møte– orientering om planprogram Mai – medio august 2013 Primo juni 2013 MerknadsbehandlingUltimo august 2013 Politisk behandling i NPU av forslag til planprogramPrimo-medio september 2013 Planprogrammet sendes Miljøverndep. for høringMedio september 2013 Kommunestyret vedtar planprogramNovember 2013 Hovedfase I – Planprogramfasen Januar 2013 – november 2013 AktivitetTidsperiode Analyser og konsekvensutredningerNovember 2013-primo april 2014 Utarbeiding av plankonsept/planskisser, med alternativanalyser November primo april 2014 Medvirkning: - Lokalt samråd/folkemøte - Regionalt planforum? Januar/februar 2014 Januar/februar 2014? Hovedfase II - Konsekvensutredning og alternativvurderinger November 2013 – Januar/februar 2014
Forts. fremdriftsplan AktivitetTidsperiode Ferdigstille planforslag: Plankart Bestemmelser Planbeskrivelse Vedlegg til planbeskrivelsen: Temautredninger Primo april 2014 Administrativ behandling av planforslag, saksfremlegg Politisk behandling – NPU Vedtak: Utlegging av planforslaget til offentlig høring April 2014 Primo mai 2014 Høring av planforslag Offentlig/åpent møte Mai – juni 2014 Ultimo mai 2014 Merknadsbehandling og eventuell revisjon av planforslag August/primo september 2014 Politisk behandling NPUUltimo september 2014 Kommunestyret vedtar områdereguleringsplanenOktober 2014 Hovedfase III – Planforslag og vedtaksfase April 2014 – oktober 2014 AktivitetTidsperiode Administrativ behandling av planendring Politisk behandling – NPU Vedtak: Utlegging av endringsforslag til offentlig høring Ultimo september 2014 Medio oktober 2014 Høring av endringsforslag Offentlig/åpent møte Medio oktober-primo desember 2014 Merknadsbehandling og eventuell revisjon av endringsforslag Primo desember medio januar 2015 Politisk behandling NPUPrimo februar 2015 Kommunestyret vedtar områdereguleringsplanenMars 2015 Eventuelt Hovedfase IV – Planforslag og vedtaksfase – ny utlegging av planforslaget til offentlig høring på grunn av endringer etter merknadsbehandlingen som betinger reguleringsendring September 2014 – mars 2015