VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN! PROGRAM: Info fra FAU- representanten Barn som opplever vold – informasjon fra Gjesdal kommune Lesing og skriving.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Hønefoss politistasjon
Et økende problem i skolen?
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Bergen
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
Redd Barna og Sinna mann
Velkommen til foreldremøte i 1.klasse 17.september 2014
Handlingsplan mot mobbing
Lyshovden Oppveksttun!
Foreldremøte 2. trinn
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
BARNAS BARNEVERN 2020.
For å skape et positivt skolemiljø og motarbeide mobbing vektlegger vi: - overgangen barnehage/skole, bl.a. med jevnlige besøk siste år før skolestart.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Alle barn har rett til utdanning!. ”Hjelp skal ikke være gaver, men hjelp til selvhjelp mellom likeverdige, der alle bidrar etter evne ut fra en følelse.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Framgangsmåte i mobbesaker 1. 2 Ved mindre episoder: Ta affære på stedet (gjelder for alle ansatte) og marker tydelig til hver enkelt plager at dette.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Foreldremøte 2. trinn Velkommen. Agenda  Presentasjon  Praktisk informasjon  Fagene: norsk – matematikk - engelsk  Trafikk  Samling klassevis.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Velkommen til foreldremøte Program: Del 1 – FAU-representant og klassekontakter Del 2 Matematikk o ”Russisk” matematikk ved Oddvar Lomeland o Matematikk-kofferten.
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Krisesenteret i Telemark
Hvordan forebygge mobbing?
Bli med! Barn.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Velkommen til Hafrsfjord Vi kan, vi vil, vi får det til!
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Velkommen til foreldremøte
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Nye regler om skolemiljø og mobbing
Med rett til et trygt og godt skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Leseutvikling og læringsstrategier
Psykisk helse.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Trygt og godt skolemiljø
Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Foreldremøte Tau skole
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Nytt regelverk om skolemiljø «Nulltoleranse mot mobbing»
Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte om
Utskrift av presentasjonen:

VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN! PROGRAM: Info fra FAU- representanten Barn som opplever vold – informasjon fra Gjesdal kommune Lesing og skriving Lekser Mobbeplan Info fra klassekontaktene

Foreldremøte 3. trinn Skolene i Gjesdal ”For barns beste - må vi tørre å tenke det verste”

Noen barn opplever vold i hverdagen. Det gjelder også barn som bor i Gjesdal. Derfor må vi våge å snakke om vold. Som en del av kommunens forebyggene arbeid: Vold som tema på foreldremøter i barnehager og skoler. Det gis også informasjon til elever på ulike alderstrinn. VISJON: Det er godt å vokse opp i Gjesdal. Barn og unge opplever at de er verdifulle og får brukt ressursene sine.

Handlingsplan mot vold i Gjesdal Sette søkelys på: Innbyggere og ansatte i Gjesdal skal ha forståelse for at vold kan skje i nærområdet og med barn og familier de kjenner. ”Du ser det ikke før du tror det!” Mål: 1.Forebygge at barn og unge utsettes for vold. 2.Oppdage og melde fra ved mistanke om at barn utsettes for vold. 3.Ivareta og tilby behandling til barn og familier som opplever vold.

Hva er vold? «Vold er enhver handling rettet mot en annen person som gjennom at denne handlingen skader, smerter, skremmer eller krenker, får denne personen til å gjøre noe mot sin vilje eller slutter å gjøre noe den vil» (Isdal 2000). Volden har mange uttrykk. Isdal opererer med fem ulike voldstyper: fysisk, seksuell, materiell, psykisk og latent.

Barn som opplever vold.. Når vi sier at et barn opplever vold, mener vi: 1. Barnet blir selv direkte utsatt. 2. Barnet er vitne, hører, vet, opplever følgene av volden. Disse formene for vold er like skadelig for barna!

Kilde: Stine Sofie Stiftelsen Omfanget av vold i nære relasjoner er vanskelig å fastslå. Definisjonen og forståelsen av vold i nære relasjoner endrer seg over tid og mørketallene er store. Kilde: St.melding 15 ( ). ”Forebygging og bekjempelse av vold i nære relasjoner. Det handler om å leve”.

Skadevirkninger Å utsettes for vold påvirker: Utvikling av hjerne og nervesystem Tilknytning – nære relasjoner Hukommelse og læring Selvbilde og sosial fungering, fysisk og psykisk helse

Tegn og symptomer Barn og unge som opplever vold og overgrep viser ofte lite utad, og holder det for seg selv. Enten fordi det er tabu og flaut, de føler seg maktesløse eller fordi de er truet til taushet. Symptomer hos barna kan bl.a. være: Konsentrasjonsvansker, aggresjon, angst, depresjon, lav selvfølelse, skyldfølelse, manglende sosiale ferdigheter, rusproblemer og psykiske vansker.

Vær opptatt av hvordan barn du møter har det: Barn trenger voksne som viser interesse, har tid, lytter til hva barna forteller, anerkjenner deres opplevelse, inkluderer, viser interesse, forstår og setter grenser. unicef.no unicef.no Hva kan du gjøre?

Dersom du eller andre trenger å snakke med noen om vold, kan du ta kontakt med: Helsestasjonen, barneverntjenesten eller politiet Mer informasjon om vold Jegvilvite.no – informasjon til barn, unge og foresatte atv-stiftelsen.no – alternativ til vold – alarmtelefon for barn og unge Ved mistanke om vold: Kontakt barneverntjenesten eller politi Jegvilvite.no atv-stiftelsen.no Hva kan du gjøre?

For barns beste – må du tørre og tenke det verste! Se film: Far til kamerat

«Det kan være nok med Den ene som ser og forstår. Men det trengs minst én. Er det én som har vært der og sett, kan det være nok til å redde livet.» (Finn Skårderud)

LESING

Fra fonologisk til ortografisk lesing s-o-l sol = fonologisk lesing = ortografisk lesing sol

LESING – hva kan dere gjøre? Se på overskriften. Skann teksten for vanskelige ord og førles disse. La barnet få gjenfortelle leseleksa til en voksen. Samtal om leseleksa. Still spørsmål til det som barnet har lest og la barnet lage spørsmål til deg. Hvis barnet ikke spør selv - forklar begreper og finn synonym; f.eks taus kan være det samme som stille og rolig.. Veiledning på lureord (”det” leses ”de”). Øv på intonasjon. ROS viktig! Vær tilstede

SKRIVING Fokus i 3. trinn: Lage setninger. - stor bokstav i starten av setningene - punktum, eller annet tegn, på slutten av setningen - sammenhengende skrift Retting (lekser) Retter ting vi har hatt fokus på: - lureord f eks de, det - stumme lyder f eks hund, hånd, - ord med skj-, sj-, tj-, kj -, -ng - dobbel og enkel konsonant

LEKSENE På Solås skole har vi følgende målsetting med lekser: Elevene får arbeide videre, repetere, overlære og puggetrene. Foreldrene får mulighet til å følge med. Gir daglig trening i lesing og sikrer mengde med lesing.

Hva er mobbing? Negative handlinger Styrkeforskjell mellom mobber og den som blir mobbet. Ujevn maktbalanse. Må skje over tid, gjentatte ganger. »Olweus & Roland

Hva gjør skolen når mobbing oppdages? Plikt: Alle ansatte har plikt til å gripe inn. Alle ansatte har plikt til å melde fra til rektor. Sette i gang nødvendige tiltak. Tiltak: På Solås skole har vi en tiltaksplan som er delt inn i 3 faser.

FASE 1 1. Kontaktlærer/annen ansatt har samtale med den som blir mobbet. 2. Kontaktlærer/annen ansatt har samtale (informerer) med mobberen/ mobberne (alltid en og en). Kan bli aktuelt å snakke med alle mobberne etterpå. 3. Informere foresatte om saken. 4. Samtale mellom mobbeoffer og mobber/mobberne og kontaktlærer/annen ansatt. –Avtale - muntlig eller skriftlig. 5. Informere foresatte om denne samtalen (se punkt 4). 6. Oppfølgingssamtale med mobber og mobbeoffer etter 1 uke, 2 uker og en måned. Her sjekker en om avtalen holdes.

Fase 2 Foresatte til begge parter, kontaktlærer og administrasjon kalles inn til eget møte. Skriftlig referat lages fra dette møtet. Ansvar for referat har skolens administrasjon. Sterkere virkemiddel blir tatt i bruk. Det viktigste er å sette trykk på mobber/mobberene.

Fase 3 Som fase 2 + andre etater (f.eks. PPT, helsesøster, barnevern, politi)

§ 9-a (opplæringsloven) Når elev eller foreldre ber om tiltak etter § 9-a

Ny nettside FAU Klassekontaktene har ordet