Bosetting av flyktninger – det er i kommunene det skjer! Helge Eide, KS Akershus strategikonferanse 11.2.2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bosetting av enslige mindreårige
Advertisements

Deltaking, inkludering og velferd
Kurs for nye bosettings-kommuner Oslo 3. juni 2010
Bosetting Nina Gran.
Organisering av flyktningarbeidet
Boligløsninger for enslige mindreårige
Asylmottak – statlig oppgave på kommunal grunn
Samarbeid om mottak og bosetting av flyktninger Kommunekonferansen 10. februar 2009 Statsråd Dag Terje Andersen.
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
Seminar for nyansatte i flyktningetjenesten
Rask og god bosetting – kommunenes rolle Bjørn Gudbjørgsrud,
Samarbeid for doblet bosetting av flyktninger Flyktningkonferansen i Bergen den 9. juni 2008 Statsråd Bjarne Håkon Hanssen.
Bosetting av flyktninger
1 Norskopplæring Statssekretær Cathrin Bretzeg Stavanger
Konferanser 1.TILSKUDDSORDNINGEN Hvordan skal kommunene sikre fremtidig drift av voksenopplæringen etter innføring av ny tilskuddsordning. Konsekvenser.
Seminar om bosetting av flyktninger
Bosetting Eivind Holen IMDi
Kurs for nye bosettingskommuner 1. juni 2010 i Oslo
Kurs for nye bosettingskommuner 1. juni 2010 i Oslo Hvem skal bosettes? Hilde Rasmussen Nilsen, seniorrådgiver IMDi Vest.
Rammebetingelser på flyktningfeltet
Flyktningsituasjonen – utfordringer og muligheter for kommunene Audun Kvale, Spesialrådgiver KS.
Frivillighet og integrering IMDi v/Morten Tjessem Erfaringskonferanse Norsk Folkehjelp
Bosetting av flyktninger. Anmodningen IMDI har anmodet Asker kommune om følgende bosettingstall for 2016 og 2017: > Bosetting i 2016: 135 flyktninger,
Ingvild Biørn-Hansen, tlf , e-post: ØKONOMISKE YTELSER TIL ENSLIGE MINDREÅRIGE ASYLSØKERE OG.
NAV Integrering Sandefjord Anette Guldahl. Bakgrunnsinfo om NAV integrering Endringer i høst og dagens situasjon Frivillighet og integrering i Sandefjord.
2005 til 2015 Svanhild Alver ny stilling sakkyndig pålegg.
Presentasjon av flyktningetjenesten fra 2001 til i dag.
Retur og tilbakevendingsarbeidet rettet mot enslige mindreårige Susanne Utsigt, UDI RMA Fagstab Arbresha Dula, Sårbare grupper prosjektet, IOM 1.
Boligkontoret Startlån. Søknadsprosess Hvor henter vi kundene fra? –Markedsføring gjennom lokal avis Større pågang –Kommunale boliger Ved fornyelse av.
Migrasjon i vår tid Granbykonferansen 2016 Trygve G. Nordby Selbu, 5. april 2016.
Dialogmøte for økonomiansvarlige hos Fylkesmannen Onsdag 9. mars 2016 Flyktingesituasjonen.
VÅRE NYE BARN EN NY SAMARBEIDSMODELL FOR MOBILISERING AV RESSURSER I LOKALSAMFUNNET FOR BARNAS OG NORGES BESTE OSLO, NOVEMBER 2015.
Prosjektorganisering av arbeidet med enslige mindreårige i Bufetat region nord. desember 2015 – desember 2018 OSO barnevern
Barn på flukt som kommer alene til Norge – Enslige mindreårige asylsøkere under 15 år Tlf: Gaute Ingeson Fossbakk.
Enslige mindreårige IMDi Vest ved Katrine Vidme.
Økonomiske konsekvenser av å bosette flyktninger Ann-Heidi P.Orvik, rådmann.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
Uforutsigbare forutsetninger 2 Stor nedgang fr november 2015 og januar 16 november Statsbor g. Uke 44 Uke 45 Uke 46 Total Afghanistan.
Bosetting og integreringsarbeid i Drammen Fakta om Drammen Bosetting av flyktninger i Drammen Planlegging og tverrfaglig samarbeid Planer for videre utvikling.
Status på asyl- og mottaksfeltet Fylkesberedskapsrådet i Troms 15. oktober (1)1 (1)
Asylsituasjonen og veien videre Sidsel Braaten og Benjamin Strandquist.
Inntekter i 2017 Nominell vekst i frie inntekter: 2 % (gjennomsnittet for Nord-Trøndelag 1,8 %) Reell vekst i frie inntekter: -0,5 % (deflator 2,5 %)
Bosetting uten penger – Husbankens tilskuddspott må økes Runar Bålsrud, ordfører i Hurdal kommune.
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
Mot en raskere og mer stabil bosetting
Informasjonsprogram modul 11
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Handlingsplan og Budsjett 2017
Asyl- og flyktningsituasjonen
Evalueringens problemstillinger
Hvordan håndterer kommunene enslige mindreårige flyktninger?
Samfunnsmessige utfordringer ved økt hyppighet av naturulykker i Norge
Flyktningesituasjonen Økonomisk styring
INFORMASJONSPROGRAM Oppholdstillatelse.
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
Evalueringens problemstillinger
Anmodningen om bosetting 2009 Møte med Eigersund kommune
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
Data om kommunal innsats innen PSYKISK HELSEARBEID og RUS
Anne Gamme, fagleder myndighetskontakt KS
NAV Eidsvoll Finanskomite 18. april 2018
Barn som kommer alene til Norge – under 15 år
Asylprosessen
Fra 5000 – 8000 , hvordan møte utfordringen i kommune - Norge
Forsterkningstiltak fosterhjem
Norsk Folkehjelps ståsted i flyktningdebatten
Kompetanse for mangfold
Flyktningavdelingen i Skien kommune - Nav Skien
Orientering HOV 4. juni 2019.
reddbarna.no/jegerher #JegErHer
Utskrift av presentasjonen:

Bosetting av flyktninger – det er i kommunene det skjer! Helge Eide, KS Akershus strategikonferanse

Ankomster: Bildet fra november 2015 og januar 16 november Statsborg. Uke 44 Uke 45 Uke 46 Total Afghanistan Syria Irak Iran Statsløs Andre land Uke 1 Uke 2 Uke 3 7. Total Syria Afghanistan Irak Eritrea Somalia Andre land393145

Asylmottak 4. jan Mottak i 184 kommuner, 105 driftsoperatører 110 ordinære 11 transit 99 akuttmottak 10 transitt enslige mindreårige 35 ordinære enslige mindreårige _______________________ 28 enheter for ensl.mindreårige 4 forsterkede avdelinger Total: plasser beboere + Ca plasser i omsorgssentre

Asylmottak i Akershus KommuneAntall plasser Ås200 Asker176 (2 stk) Bærum530 Skedsmo182 KommuneAntall plasser Hurdal342 (2 stk) Vestby400 Eidsvold240 KommuneAntall plasser Hurdal135 Nye tildelinger ordinærMidl. akuttinnkvarteringOrdinære og transitt Kilde: UDI

Beboere i mottak 7 Kilde: UDI

Bosetningsklare i mottak – des 2014 og 2015 KategoriAntall Antall Bosetningsklare totalt Bosetningsklare EM Lengeventende totalt Lengeventende EM68256 Kilde: IMDi

flyktninger bosatt i 2015

Utfordringer -Boliger Husbankens virkemidler må fortsatt styrkes -Oppbygging av tjenesteapparat - Ansatte – tilgjengelighet på kvalifisert personell - Lokaler -Rask rekruttering til arbeidsliv -Ikke alle må inn på introduksjonsprogram KS budskap: Forutsetninger for økt antall bosatte - Bedre kvalifisering gjennom NAV - Yrkestesting og fagarbeideropplæring må styrkes.

Den største utfordringen i 2016 Mer enn 5200 enslige mindreårige søkte asyl i Norge i Hvordan bosette 4400 enslige mindreårige innenfor dagens økonomi Usikkerhet mht bosetting av enslige mindreårige Fortsatt 80% refusjon Hvilke tilbud kan kommunene gi?

Enslige mindreårige 2014 og : : 5 296

Enslige mindreårige, tall 2015 Anmodning: 741. Bosetting: 645 Vedtak: 691 Ankomster 2015: Anmodning : 4622 Vedtak 1950 Antall med opphold i asylmottak, år: 406 Antall med opphold i omsorgssenter under 15år: 149

Vedtak/anmodning: Totalt: 94 % Enslige mindreårige: 49 %

Hvorfor? «Nesodden kommune imøtekommer statens anmodning om mottak av flyktninger i 2016 og dekker merkostnader ved bruk av fond. I 2017 kan Nesodden kommune bare imøtekomme statens anmodning dersom staten gir en kompensasjon som svarer til de reelle kostnadene for kommunen.

HVEM ER DE? Gutt 17 år fra Afghanistan 2015:Afghanistan(3400), Syria(537), Etiopia(144), Somalia(144), 80% år 20% under 15, flest

HVORDAN BOR DE? Enklere tiltak som dekkes av tilskuddene Hybel med oppfølging / støttekontakt Hybel Bofellesskap Fosterhjem (de yngste) Tiltak ut over egenandelen med 80 % refusjon Forsterket fosterhjem Bofellesskap med heldøgns bemanning

Enslige mindreårige - finansiering Høsten 2013: fra 100 til 80 % refusjon av b.v utg! Ca 90 kommuner tapte 240 mill kroner i Stortinget des.2013: fortsatt 80% refusjon, men halvparten av reduksjonen (120 mill) inn i e.m tilskuddet Kommuner som tapte pr person under barnevernet fikk ekstra i tilskudd for alle. Ytterligere i særskilt stimuleringstilskudd kr

EKS: Bofellesskap med heldøgns bemanning Vanlig turnus Medlever ordningen Totale utgifter egenandel: = tidligere ref: Nåværende ref: Ekstra utgift – * = /barn/år * ekstra i em tilskudd

TILSKUDD TIL KOMMUNEN Integreringstilskudd gj.sn i 5 år: Tilskudd til enslige mindreårige t.om 20 år: Refusjon av barnevernsutgifter: 80 % refusjon (ut over egenandel på ) 2016: Motivasjonsstilskudd pr bosatt RESULTATER BEREGNINGSUTVALGET 2014: Gap mellom tilskudd og samlede utgifter i i 2014

Ulike modeller for finansiering av enslige mindreårige «5. Gjennomgå refusjonsordningen for barnevernstiltak i samråd med KS raskt, herunder se på alternative finansieringsordninger for kommunene som en stykkprismodell, og legge dette frem for Stortinget» – -integreringsforliket desember 2015; Ap, H, FrP, Sp, KrF, V

Avveininger ModellRask bosetting Forutsigbar- het for tiltak Kostnads- effektivitet Admini- strasjon Dagens refusjonsordning-00- Høy stykkprisfinansiering/ begrenset toppfinansiering --++ Mindre stykkprisfinansiering/større toppfinansiering -0+0 Stykkprisfinansering med grunntilskudd og liten toppfinansiering -0++ Refusjonsordning med kostnadstak pr tiltak ++0- Stykkprisfinansering, gradert sats over/under 15 år Refusjonsordning – 100 pst under 15 år, lavere sats over 0+--

Innstilling Det sikreste tiltaket for å oppnå rask og nødvendig økning av bosettingen av enslige mindreårige asylsøkere (EMA) i kommunene er fullfinansiering av kommunenes utgifter Kan ikke anbefale en generell omlegging til stykkprisfinansiering av bosetting av enslige mindreårige asylsøkere for alle kommuner Innenfor gjeldende bevilgning til refusjonsordningen for barnevernstiltak og det særskilte tilskuddet til bosetting av EMA bør innføres 100 pst refusjon av barnevernstiltak, med kostnadstak pr tiltak Det etableres en prøveordning fra 2016 hvor interesserte kommuner kan motta en stykkprisfinansiering av EMA til erstatning for refusjonsordning og det særskilte tilskuddet Finansieringen av EMA i barnevernets ansvar (under 15 år) bør være like god når bosetting skjer i kommunene som når BUF-etat har ansvaret for barna.

Mange utfordringer og stor usikkerhet om ankomster fremover Kommunene har vist at de kan ta utfordringen: -Bosatt over i 2015 Vedtak for 2016: (pr.8.2) Stort engasjement i folket Norge best resultater i integreringsarbeidet sammenlignet med nabolandene!! Ny undersøkelse viser at 3 av 4 enslige mindreårige er i arbeid eller utdanning. Den store innsatsen fra kommunene virker!

Endringer i utlendingsloven (Innstramminger – II) – konsekvenser for integrering Endring i rett til beskyttelse – Skille mellom «konvensjonsflyktning» og personer med subsidiær beskyttelse – Innføring midlertidig beskyttelse – Fornyet vurdering av beskyttelsesbehov for EMA ved fylte 18 år – Risiko for langvarig avhengighet av sosialhjelp – Uklare plikter for kommunene, svekket integrering – Svekket integrering, svakt faktabelegg for begrunnelse («ankerbarn») Hva?Hvorfor?

Endringer i utlendingsloven (Innstramminger – II) – konsekvenser for integrering Familiegjenforening – Utvidet underholdskrav, økt krav til tid i arbeid/utdanning (4 år) Krav til permanent oppholdstillatelse – Krav til avsluttende, bestått prøve i norsk/samfunnsfag + selvforsørgelse – Plikt til opplæring i norsk og samfunnsfag for personer år – Usikkerhet for egen familie svekker integreringsresultat – Mulig positiv insentivordning, men fare for opphopning av de som ikke klarer det? Forutsetter statlig finansiering – Forutsetter statlig finansiering Hva?Hvorfor?

Sammenligning KS - IMDI – Skille mellom «konvensjonsflyktning» og personer med subsidiær beskyttelse – Innføring midlertidig beskyttelse – Fornyet vurdering av beskyttelsesbehov for EMA ved fylte 18 år – Utvidet underholdskrav, økt krav til tid i arbeid/utdanning (4 år) – Krav til avsluttende, bestått prøve i norsk/samfunnsfag + selvforsørgelse – Plikt til opplæring i norsk og samfunnsfag for personer år -Kommuner vil si nei til bosetting av personer med ektefelle/barn i hjemlandet – Svekket integrering, svekket motivasjon i kommunene, fare for langvarige opphold i asylmottak – Sannsynlig brudd på FNs barnekonvensjon, økt risiko for psykiske helseplager, kan gi negativ effekt inn i arbeid og utdanning – «Uproposjonal negativ effekt på de mest sårbare grupper», svekkede resultater i integrering, negative økonomiske effekter for kommunene – uheldig dersom kommunale forskjeller i kvalifisering- og tjenestetilbud kan hindre enkeltindivider i å oppnå permanent oppholds-tillatelse og statsborgerskap. – Kan bidra til økt samfunnsdeltakelse og selvhjulpenhet, økte kompensasjonskrav fra kommunene

Avtale om bosetting og etablering/avvikling av asylmottak Parter: KS og Departementene Hvorfor avtale: Sikre bosetting av flyktninger som har fått opphold. Kommunal innflytelse og gode rutiner ved etablering av mottak. Forutsetning for KS `rolle: -Frivillighet for kommunene i bosettingsarbeidet -Gode rammebetingelser

Helge Eide Tlf