Forskningsdesign: tidsdesign Undersøkelser som gjennomføres over tid – longitudinelle studier: Panelundersøkelser (survey)‏ Gjentatte tverrsnittsundersøkelser.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DEOR – hva? “process of disseminating and exploiting the results of projects with a view to optimising their value, strengthening their impact, transferring.
Advertisements

Fra ide til problemstilling
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Rapport av markedsundersøkelse
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
ART: Dokumentasjon av behandlingseffekt
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Kap 5 - Prediksjonsmodeller
Star Tour Ferievaner September 2009
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Evaluering av J&Ds kommunikasjon mot målgruppa. Problemstilling Gruppen skal evaluere dagens kommunikasjon mellom Jenter og Data og mulige søkere i den.
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Kvalitativ metode i markedsforskning
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 19
Utdypende om design & statistikk Frode Svartdal UiTø April 2012.
Utdypende info, design & statistikk
ANOVA: Litt om design & statistikk
Design, evalueringsstudie 06/07
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Design evalueringsstudie ART 08/09 Frode Svartdal, Knut Gundersen Oppdatert 20. november 2008 Frode Svartdal.
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
Kvalitative og kvantitative metoder
Fra forrige gang: Pre-test – post-test design med kontrollgruppe
Diskrete stokastiske variable
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Eksperimentelle design Ikke-eksperimentelle design
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
Testing, måling og forskningsdesign.
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Forskningsopplegg og metoder
Arv og miljø Teori, metoder og funn.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Operasjonsanalytiske emner Prognosemodeller basert på Tidsserieanalyse Rasmus RasmussenBØK710 OPERASJONSANALYTISKE EMNER1 Del 23Forecasting 1 - Mønster.
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Operasjonalisering: målenivå for variabler
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Forbrukerportalen.no Tilbudsforespørsel Forbrukerpanel for Forbrukerrådet.
Utvalg og datainnsamling For å gjennomføre en test av hypoteser i kvantitativ metode trenger vi et utvalg deltakere for å gjennomføre datainnsamling –
Studiebarometeret 2013 Regresjonsanalyser HiST-avdelinger Utført av Norfakta på oppdrag fra HiST Basert på rådata stilt til disposisjon av NOKUT.
M&L2 Kap. 4 - ver.1 Markeds- undersøkelser Oslo, sept 2010.
Modell av problemstilling: Kausalitet- årsakssammenhenger I forrige del av leksjon 2 ble en modell av problemstillingen presentert som en måte å visualisere.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Utviklingen i uføretrygd per september 2016
Innleveringsoppgaver i forskningsmetode
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Kvalitative og kvantitative metoder
Forskningsdesign Utformingen av problemstillingen I et forskningsprosjekt bestemmer valg av forskningsdesign. Fire forskjellige alternativ innen forskningsdesign.
Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?
Forskningsdesign: eksperiment
Bruk av IKT i husholdningene
Grue - Kommunesammenslåing.
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø H-2006
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Innføring i datahåndtering
Vitenskapsfilosofi og utredningsmetodikk, tirsdag 15. februar 2000.
Unge deltakere i Kvalifiseringsprogrammet
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Forskningsdesign: tidsdesign Undersøkelser som gjennomføres over tid – longitudinelle studier: Panelundersøkelser (survey)‏ Gjentatte tverrsnittsundersøkelser (survey)‏ Kohort-studier (survey)‏ Tidsserier (dokumentanalyse)‏

Forskningsdesign: tidsdesign Panelundersøkelser: Deltakerne i utvalget utgjør et «panel» - og samme gruppe personer blir kontaktet med jevne mellomrom – og får ett sett med spørsmål om dagsaktuelle tema, stort sett samme operasjonalisering hvert år. Holdningsendringer måles optimalt på denne måten – dvs en kan dokumentere endringer I holdninger over tid Muliggjør hypoteser av formen: Når personer blir eldre får de en mer positiv holdning til EU

Forskningsdesign: tidsdesign Gjentatte tverrsnittsundersøkelser: Ulike utvalg forholder seg til samme problemstilling over tid – eksempler er levekårsundersøkelser, verdiundersøkelser som European Social Survey Operasjonaliseringen (utformingen av spørsmål) holdes konstant slik at en kan sammenlikne svar fra år til år. Muliggjør hypoteser av formen: Eldre personer har en mer positiv holdning til EU enn yngre personer. (men tester ikke ”når du blir eldre”... hypotesen over -

Forskningsdesign: project IDEELS Gjentatte tverrsnittsundersøkelser – et eksempel: Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) har siden 1997 deltatt i Project IDEELS med bruk av simulering / rollespill via internett, med utvalg av studenter fra hele Europa. Undersøkelsen fokuserer på studenter sin erfaring med å jobbe med studenter fra andre kulturer – med samme tverrsnittsundersøkelse fra høsten 1998 fram til 2007.

Forskningsdesign: project IDEELS Datainnsamlingen høsten 2001 ble preget av dramatiske internasjonale hendelser. Åtte uker etter 11. sept begynte vi datainnsamlingen I Steinkjer, Valencia, Bremen, Riga, München og Dubai. En ny variabel presenterte seg for forskningsprosjektet – holdninger før og etter 11. september Hvilken innvirkning hadde de dramatiske hendelsene i USA på holdningene til studentene? Nedenfor presenteres en del av resultatene fra dette forskningsprosjektet:

Forskningsdesign: project IDEELS Post-simulation Before vs after sept question/item Nov total I enjoy communicating with students in other disagree countries through the neutral simulation game agree Total (N) (151) (83) (98) (332) Chi-square=12,2 sign=0,02 Sutherland, Janet, Knut Ekker & Arnstein Eidsmo: Telematic Simulation in the Post-September 11 World. E-Learn AACE conference. ISBN )‏

Forskningsdesign: project IDEELS Project IDEELS: Intercultural Dynamics in European Education through online Simulation Benytter en variant av tverrsnittsundersøkelser med en kvasieksperimentelt pre- og post-design – dvs et spørreskjema før en hendelse – deretter et spørreskjema etter hendelsen. Hendelsen i dette tilfellet er deltakelse i et undervisningsopplegg med simulering av internasjonale forhandlinger over internett med studenter som deltakere. Den eksperimentelle variabelen er simuleringen / rollespillet med internasjonale forhandlinger. Simuleringen starter med et fiktivt kontinent – Eutropia – der flere nasjoner utvikler et samarbeid mht utdanning, infrastruktur for informasjonsteknologi, håndtering av immigrasjon osv. Studentene forhandler om løsning på disse felles problemene.

Forskningsdesign: project IDEELS

Webbasert kommunikasjonsforum i Project IDEELS mer info:

Forskningsdesign: tidsdesign Kohort studier: Et eksempel på en kohort studie er utvalg der variabelen alder defineres som aldersgrupper – f.eks kohort-gruppene 21-30; 31-40; 41-50; 51-60;61-70; 71-80;81-90; En kohort studie følger disse aldersgruppene over tid – og repeterer undersøkelsene med et bestemt antall år mellom hver undersøkelse (det samme antallet år er i hver gruppe). I eksemplet over repeteres undersøkelsen hvert 10-ende år. De som var i en alderskohort 1 første undersøkelse er i neste kohort ved andre gjennomføring osv. Utvalgene er ikke panel -dvs det er nye deltakere hver gang

Forskningsdesign: kohort-eksempel alder X X X X X X Spørreundersøkelsen blir gjentatt hvert 10. år med ulike deltakere – deltakere som var år i 1950 – er i samme kohort som gruppen år i 1970 – og er i samme kohort som gruppen år i 1990.

Forskningsdesign: kohort-eksempel alder X X X X X X Med denne kohortstrukturen gjennomføres spørreundersøkelsen hvert 5. år med ulike deltakere – så her har vi 5 års kohortgrupper.

Forskningsdesign: tidsserier Analyse av bedrifter over tid – der tidsfaktoren er repetitiv og kan være år, måneder eller dager – betegnes som tidsserier. Et eksempel kan være sykefravær: sykefravær (%)

Forskningsdesign: tidsserier I dette fiktive eksemplet (over) så vil dokumentasjon på endring i lederstil, arbeidsmiljø, produksjonsform, organisasjonsendring eller lignende i kanskje kunne forklare reduksjonen i sykefravær i bedriften. I andre sammenhenger kan det være behov for kortere tidsintervall for å få fram sesongvariasjoner I sykefravær – f.eks med kvartalsvis informasjon som I det fiktive eksemplet (under):

Forskningsdesign: tidsserier Analyse av bedrifter over tid – kvartalsvis informasjon (v v s h: vinter, vår, sommer, høst)‏ sykefravær (%) v v s h v v s h v v s h v v s h v

Forskningsdesign: tidsserier Her er et reelt eksempel på tidsserie design – sammenhengen mellom konjunktursvingninger og sykefravær: Konjunktursvingninger er operasjonalisert som sysselsettingsrate - %-andel av befolkningen som er sysselsatt (se side 8 I pdf-fila I lenken)‏

Forskningsdesign: flernivåanalyser/hierarkiske data Undersøkelser som gjennføres med datainnsamling på individnivå i bedrifter – og også samler inn data om disse bedriftene – så kan vi gjennomføre flernivåanalyser – og vi benytter hierarkiske data. La oss tenke oss at vi gjennomfører undersøkelser om holdninger til arbeidsmiljøet blant ansatte I et stort antall bedrifter. Dette er data på individnivå. I tillegg legger vi til data om bedriftene – lederstil, antall ansatte, organisasjonnsstruktur (hierarkisk eller flat) – og tar disse variablene med i analysen av individdata:

Forskningsdesign: flernivåanalyser/hierarkiske data Modell for undersøkelsen: Bedriftsnivå: lederstil antall ansatte Individnivå: utdanning holdning til arbeidsmiljø kjønn