Nasjonalt nettverk for fagprosedyrer – hvorfor? Karin Borgen Prosjektleder, Prosedyreprosjektet, Seksjon for spesialisthelsetjenesten, Kunnskapssenteret.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helse Øst RHF Geografisk ansvarsområde: Oslo Akershus Oppland Hedmark
Advertisements

Etablering av lokale pasienterfaringsmålinger i Helse Vest.
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
De regionale helseforetakenes samarbeid om kvalitetsregistre Olav Røise Leder av Styringsgruppen for nasjonale kvalitetsregistre.
Elektronisk samhandling
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Velkommen til regional kvalitetsregisterkonferanse i Helse Sør-Øst RHF 18. Juni 2010.
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til polikliniske pasientforløp? Prosjektgruppen.
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Kommuneavtalene - nok en gang Oppfølging av samarbeidsavtale om formidling av høreapparat og høretekniske hjelpemidler.
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Helsebiblioteket.no Nyttig på nett for hele befolkningen Det 73. norske bibliotekmøte Stavanger, mars 2012 Hege Underdal, konst. redaksjonssjef,
OSEAN Søk Oppslag Integrasjon Oppdatering Mappingløsning 2-nivå
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Kurs for opplæring av rådgivningsfarmasøyter er klart til bruk
Praksiskonsulentordningen i Norge
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Jan Ove Rein, Katrine Aronsen NTNU Medisinsk bibliotek Juni 2013
Nasjonalt senter for telemedisin. Vi har en visjon Gode helsetilbud til alle, uavhengig av tid og sted.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Prosjekt FUNNKe Bardu, 5 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Samhandling i smittevern et tilbud I henhold til forskrift om smittevern i helsetjenesten Liv Torvik.
Presentasjon Av Rusbehandling Midt-Norge HF Dagseminar
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
... og bedre skal det bli, og slik gjør vi det!
Edmonton Symptom Assessment System (ESAS) Innføring i Helse Sør og Akershus Januar 2005 Nina Aass og Sjur B. Hanssen, Regionalt kompetansesenter for.
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder, Harstad.
Utveksling av elektroniske helseopplysninger Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Elin Brenna, bioingeniør Blodbanken i Oslo
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Håndtering av avviksmeldinger
Telemedisinsk brukerforum/seminar Bergen 16. november 2005.
Prosjekt FUNNKe modell for støtte til arbeidet i kommunene ved innføring av elektronisk meldingsutveksling i PLO-tjenesten Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Opplæring av pasienter og pårørende Fagdirektør Jan Eirik Thoresen.
Helsebiblioteket.no – gratis kunnskapsressurser for helsepersonell
Pasientforløp alkohol
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
Hva skal til – sett fra en helseregion Christel G. Meyer Spesialrådgiver Medisinsk og helsefaglig avdeling HELSE ØST.
Sykehusenes forberedelser til å ta imot SARS-pasienter Et eksempel fra Helse Vest Stig Harthug Regionalt kompetansesenter for sykehushygiene i Helse Vest.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Prosjekt FUNNKe VK møte med Skånland, 24 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Innovasjonsarbeid i Sykehuset Østfold HF
Helsebiblioteket.no. Visjon: Heve kvaliteten på helsetjenestene ved å tilby helsepersonell fri tilgang til nyttig og pålitelig kunnskap.
Nyttig på nett for helsepersonell. Helsebiblioteket.no: Hvem, hva, hvor?  Et offentlig nettsted med informasjon beregnet på helsepersonell  Redaksjonelt.
Elektroniske epikriser fra DocuLive Runa Solheim Arntsen Prosjektleder Digital samhandling OUS Stab IKT.
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
Status fagligsamarbeidsutvalg for forskning, fagutvikling og kompetanseutvikling «Kunnskap» – 6 og 7 Oppdrag – mandat Veiledningsplikten Mottaksfunksjonene.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Posterpris og veien videre. Helseforetak / sykehus som er med! Helgelandssykehuset HF, Mosjøen Helgelandssykehuset HF, Sandnessjøen Nordlandssykehuset.
Orientering etter tilsyn - Kommunikasjon i helseforetak - kirurgiske enheter Styremøte
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
Retningslinjer for klinisk praksis
Aktivitetsplan Internrevisjonen HMN-RHF - Presentasjon for Regionalt brukerutvalg 9. mai Vedtatte aktiviteter 2016 Aktiviteter som vurderes.
Regionalt system for medikamentell kreftbehandling
Rett til spesialisthelsetjenester versjon (kan bli endret noe)
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Styremøte 20. juni 2018.
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonalt nettverk for fagprosedyrer – hvorfor? Karin Borgen Prosjektleder, Prosedyreprosjektet, Seksjon for spesialisthelsetjenesten, Kunnskapssenteret Spesialrådgiver, Stab medisin, helsefag og utvikling, Oslo universitetssykehus

Et nettsted der helseforetak, kommuner eller andre helseinstitusjoner kan samarbeide og dele faglige prosedyrer, retningslinjer og pasientinformasjon

Ny kunnskap stanger på veien frem til klinikere og pasienter

Nasjonalt nettverk for fagprosedyrer - nøkkel til delekultur av ferskvarer/ny kunnskap i helsetjenesten?

Samme helsebudsjett og behov for de samme prosedyrene i alle helseforetak

1 Ønske om en ny fagprosedyre i eget HF. Felles metodikk Kvalitets- vurdering i Kunnskapsent. Publisering på Andre HF kan tilpasse og adoptere HF fagdirektør godkjenner Produksjon og deling av fagprosedyrer HF fagdirektør godkjenner Tilpasset presentasjonsform

Mobilt, elektronisk og lett tilgjengelig NAKOS (Nasjonalt kompetansesenter for prehospital akuttmedisin) var rask med å melde seg som samarbeidspartner. Behov for lett tilgjengelige fagprosedyrer var en nødvendighet.

Historikk : Oslo universitetssykehus, Ullevål hadde arbeidet med metodikk for minstekrav for fagprosedyrer og koordinering av fagprosedyrer internt 2009 – 2013:  3-4 helseforetak ville dele faglige prosedyrer og danner et nettverk  Et regionalt helseforetak og flere enkeltforetak kom raskt til  Koordineringen startet og de samarbeidende kunne enes om en metodikk som i dag brukes for å definere minstekrav for fagprosedyrer  Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten bisto i metodestøtte, tilrettelegging av nettside ( og koordinering.

Hvor? På Helsebiblioteket med egen adresse:

Hvem?  Helse Vest (alle HF)  Alle helseforetak i Helse-Midt bortsett fra Helse Nord-Trøndelag, Rusbehandling Midt-Norge. (Midt- Norge Ambulanse deltar via Nakos)  Alle helseforetak i Helse Nord bortsett fra Helse Finnmark og Helgelandssykehuset  Alle helseforetak i Helse Sør-Øst bortsett fra Østfold og Sunnås  Sykehusapotekene i alle regioner  NAKOS, Bergen kommune deltar  Helsedirektoratet

Hva ? Status  23 helseforetak i Norge deltar. Dette inkluderer sykehusapotekene. 1 kommune og NAKOS deltar.  Alles møtes 2 ganger i året for utvikle arbeidet videre.  Bibliotekarer rundt i Norge er skolert for å gjøre søkene. Samme dokumentasjon av søk  Vi har laget 59 faglige prosedyrer eller retningslinjer. 14 med pasientinformasjon.  54 faglige prosedyrer og retningslinjer er under utarbeidelse

Nasjonalt nettverk for fagprosedyrer  Møtes 2-3 ganger pr år. Sist møte i går  Undergrupper: Publiseringsgruppe, bibliotekargruppe, metodegruppe. Vedtatt å opprette implementeringsgruppe.  Sakslisten blir laget på bakgrunn av helseforetakenes saker og ønsker om videreutvikling av prosedyrearbeidet til klinikere og pasienter beste  Mange helseforetak rydder i faglige prosedyrer og retningslinjer fortsatt  Pasientsikkerhetskampanjen og meldeordningen er samarbeidspartnere

Helseforetakets ledelse melder seg formelt til samarbeid i nettverket Skriftelig innmelding, signert sykehusledelsen Forpliktelse at alle helseforetak lager 2 fagprosedyrer pr. år (inkludert pasientinformasjon) Fasiliteringsroller i Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten (1 stilling fordelt på 2 roller: 1.Koordinering 2.Publisering 3.Fra : 1 stilling for bibliotekar

Klinikere trenger gode svar på faglige spørsmål

Klinikere vil være oppdatert

Arbeidstøy ID-kort Parkeringsplass Matpause Gode fagprosedyrer ? Autorisasjon Opplæring Lønn Godt arbeidsmiljø Faglig utvikling God leder HMS Sosiale begivenheter God pasientinformasjon? Forskning Spesialisering

Kunnskap og klinikere  Pasientene trenger oppdatert kunnskap for å kunne ta kvalifiserte valg  Klinikere trenger kontinuerlig oppdatert kunnskap til bruk i samhandling med pasientene  Klinikere får lite penger og tid til oppdatering  Klinikere vil arbeide profesjonelt og flerfaglig  Kunnskapskildene for klinikere er uorganisert og trenger fornying

Faglige prosedyrer og retningslinjer var  basert på tilfeldig metodikk  ikke laget med tilhørende pasientinformasjon  ikke satt sammen i en velkomponert helhet til lette oppslag  tilfeldig laget med tilfeldig høring, og godkjennningsordninger

Undersøkelse sommer 2009 gjennomsnittlig 2382 fagprosedyrer pr helseforetak variasjoner fra 200 til fagprosedyrer pr helseforetak 11 foretak visste ikke hvor mange fagprosedyrer de hadde 80 % sier at de ikke koordinere fagprosedyrer med andre foretak Flere HF` er koordinerer heller ikke prosedyrene internt, - de har ikke like prosedyrer på ulike avdelingen der det er relevant Fagprosedyrene ligger i 90 % av tilfellene ikke på internett

Vi oppdaget 39 retningslinjer om håndtering av SVK/CVK i et helseforetak

Klinikere skal ikke måtte behøve å vurdere forskning eller vurdere om en retningslinje er god eller dårlig når de først og fremst skal behandle pasienter.....

Redesign av nettsiden ferdigstilles 2014  Mye mer automatikk for både den som lager og den som bruker en fagprosedyre

Mange muligheter i delekultur og interaktiv samhandling

Vi kan tilby  Samarbeid  Dagskurs  Veiledning  Ta kontakt via God vår og sommer!