Nye grep og prioriteringer for LFH LFH PROSJEKT HO21.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
Advertisements

Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
Regionale forskningsfond
HelseOmsorg21 Et kunnskapssystem for bedre folkehelse Arnfinn Sundsfjord NFE-HS Oslo mars 2015.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Legeutdanning og forskning i primærhelsetjenesten – to sider av samme sak? Guri Rørtveit Instituttleder, professor dr. med.
 Hav  Klima, miljø og miljøvennlig energi  Fornyelse i offentlig sektor, bedre og mer effektive velferds-, helse- og omsorgstjenester  Muliggjørende.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Nærings- og fiskeridepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 1 Nærings- og fiskeridepartementet Seniorrådgiver Jan Henrik Skogen NHOs Anskaffelseskonferanse.
LFH Markedsgruppe Kommune 9. desember Møte med Bærum kommune Enhetsleder Heidi Rygg (tidliger NAV anskaffelser) samt Lene Sævig og Lise Høyland.
Temaplan Legetjenester Komité Helse og omsorg.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Helse- og omsorgsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 2 Helse- og omsorgsdepartementet Oppfølging av HelseOmsorg21 med fokus på kunnskaps- og.
1 Videreutvikling av administrative støtteprosesser ved DMF.
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
Resultater og mål for energiforskningen i Norge Status på Stratos, 7. September 2011 Arvid Hallén, Norges forskningsråd.
Forskning for framtiden Forskningspolitisk debatt Jan I. Haaland, styreleder UHR.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Februar 2013 IKT-strategi Gruppe 4 Jan Magne LangsethGro Li Sletvold Fridtjov Valde JansonAmel Konjhodzic Anne Berit SkogvangBerit Aarnes Magnus.
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Samhandlingsreformen – St. meld nr 47 ( )
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
Bærekraftig samfunnsutvikling
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Det integrerte universitetssykehuset
KOSTRA arbeidsgruppe rus- og psykisk helsearbeid
Status Biotek 2012-prosessen Ny bioteknologisatsing fra 2012.
Statssekretær Jens Revold
Næringslivets muligheter i Horisont 2020 – Møre og Romsdal
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Balansert omstilling for utvikling
Universitetskommune 3.0 Trondheim kommune – NTNU
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) i Statped
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Regional koordinering eHelse og velferdsteknologi i Agder
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Kommunesektorens bruk av FoU
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Margaret Louise Fotland, AF Elin Stangeland, Universitetsbiblioteket
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
«Kunnskapsløft for bedre helse og gode liv» Strategidokument for forskning, utvikling og innovasjon innen helse, omsorg og levekår Styret i Østre.
Evaluering Regionrådet
Utredningsgruppe samferdsel
Utskrift av presentasjonen:

Nye grep og prioriteringer for LFH LFH PROSJEKT HO21

LFH strategi

LFH Prosjekt HO 21 MÅL: 1.Følge opp politikere og myndigheter de forslag som fremkommer i rapporten HO21, og som LFH vil prioritere 1.Gi innspill til Nasjonal helse- og sykehusplan 2.Integrere arbeidet i LFHs markedsgrupper samt fire utvalg (permanente) ORGANISERING Prosjekt eier: Trond Egen prosjektgruppe: MG- + utvalgs-ledere + adm. ledelse Forankring i markedsgrupper og utvalg Vedtak i styret Evaluering om evt. videreføring av prosjektet etter Q AKTIVITETER Kort sammendrag av rapporten HelseOmsorg 21 til medlemmene (situasjonsanalyse og tiltak) Prioritere (max 10-15) viktige tiltak fra rapporten Konkretisering av prioriterte tiltak med aktiviteter LFH policydokument til Nasjonal helse- og sykehusplan - Tidsfrist: Q Kommunisere våre prioriterte tiltak og aktiviteter mot relevante politikere og myndigheter

Nasjonal helse- og sykehusplan (fra statsbudsjettet 2015) Regjeringen vil legge fram en nasjonal helse- og sykehusplan for Stortinget høsten Planen skal informere Stortinget om status og utfordringer i spesialisthelsetjenesten og gjøre det mulig for Stortinget å ta de viktigste beslutningene om hvordan spesialisthelsetjenesten skal utvikles. Planen vil gi oversikt over framtidige utviklings og investeringsplaner på overordnet nivå. Den vil inneholde forslag til tiltak for å sikre tilstrekkelig personell og kompetanse. Nasjonal helse- og sykehusplan vil drøfte prinsipper for sykehusstruktur og kriterier for ulike typer sykehus, slik at Stortinget kan beslutte hvilke prinsipper som skal gjelde for en nasjonal sykehusstruktur og hvilke typer sykehus vi trenger i framtiden.

Målbildet (for HelseOmsorg21) God folkehelse – for befolkningen og for den enkelte, inkludert tjenester av høy kvalitet, pasientsikkerhet, brukermedvirkning, kunnskapsbaserte tjenester, innovasjon og effektivitet, kompetent helsepersonell og god organisering og ledelse. Grensesprengende forskning – fremragende forskning av høy internasjonal kvalitet og betydning, FoU-miljøer i verdenstoppen, forskningens egenverdi – som kulturbærer og fundament for kunnskapsutvikling. Næringsutvikling og nasjonal økonomisk utvikling – lønnsomt norsk næringsliv, internasjonalt konkurransedyktig FoU og innovasjon, investeringer fra utlandet i både industri og FoU.

Strategiske satsinger HO21 1.Økt brukermedvirkning 2.Helse og omsorg som næringspolitisk satsingsområde 3.Kunnskapsløft for kommunene 4.Helsedata som nasjonalt fortrinn 5.Bedre klinisk behandling 6.Effektive og lærende tjenester 7.Møte de globale helseutfordringene 8.Høy kvalitet og sterkere internasjonalisering 9.Utvikling av de menneskelige ressursene 10.Strategisk og kunnskapsbasert styring

Innspill fra workshop 7.10 Claes: Innovasjon i offentlige anskaffelser, inkl. referanse til Forenklingsutvalget Bedre billeddiagnostikk gjennom FOU (spesielt innen kreft-området) med N som «centre of execllence» Det offentlige må bidra til øremerkede midler til MTU for forskning (frisk kapital) Håkon: 1.Økt brukermedvirkning/pasienter (mottakere av behandling) 2.HO som næringspolitisk satsingsområde 3.Bedre klinisk behandling 4.Strategisk og kunnskapsbasert styring Atle: 5.Kunnskapsløft for kommunene NB Ta med også klinkere som del av bruker- begrepet Reidar: Økt brukermedvirkning Bedre klinisk behandling HO som næringspolitisk satsingsområde Jan Ivar: Bedre klinisk behandling Økt brukermedvirkning Høy kvalitet og sterkere internasjonalisering

Konklusjon fra workshop Hovedprioriteringer: 1.HO som næringspolitisk satsingsområde 2.Kunnskapsløft for kommunene 3.Økt brukermedvirkning

1. HO som næringspolitisk satsningsområde Økt samspill mellom næringslivet og det offentlige Oppbygging og drift av infrastruktur for utprøving og testing Innovative anskaffelser må bli en foretrukken anskaffelsesmetode slik at denne type anskaffelser gradvis økes og utgjør en vesentlig andel av totalen Bedre tilrettelegging for næringsutvikling fra helse- og omsorgsforvaltningen Etablering av IKT-arkitektur med funksjonelle grensesnitt for effektivt å gjøre nye IKT-løsninger interoperatible med andre løsninger.

2. Kunnskapsløft for kommunene Etablere nye regionale samarbeidsorganer for kommunene Etablere og finansiere en bred innovasjonsarena for kommunesektoren

3. Økt brukermedvirkning Helse- og omsorgssektoren utnytter brukernes og leverandørenes kompetanse ved innovative anskaffelser Tilleggsforslag fra LFH:

Oppsummering Hovedprioriteringer 1)Økt samspill mellom næringslivet og det offentlige, samt oppbygging og drift av infrastruktur for utprøving og testing. 2)Innovative anskaffelser må bli en foretrukken anskaffelsesmetode slik at denne type anskaffelser gradvis økes og utgjør en vesentlig andel av totalen 3)Tilrettelegging for næringsutvikling fra helse- og omsorgsforvaltning 4)Etablering av IKT-arkitektur med funksjonelle grensesnitt for effektivt å gjøre nye IKT-løsninger interoperatible med andre løsninger. 5)Etablere nye regionale samarbeidsorganer for kommunene 6)Etablere og finansiere en bred innovasjonsarena for kommunesektoren 7)Helse- og omsorgssektoren utnytter brukernes og leverandørenes kompetanse ved innovative anskaffelser

Bedre klinisk behandling Infrastruktur, utprøvingsenheter og støtte-funksjoner for kliniske studier må styrkes ved universitetssykehusene Etablere et informasjonssystem for kliniske studier Skape insentiver for involvering i kliniske studier Vurdere endringer i finansieringssystemene for å gi insentiver for inkludering i kliniske studier og utprøvende behandling Øvrige prioriteringer for LFH Helsedata som nasjonalt fortrinn Igangsette en større lov- og forskriftsgjennomgang på området Gjennomgå organiseringen av helseregistrene og dataforvaltningen, og vurdere ett nasjonalt data- /registerforvaltningsorgan som kan gi tilgang til data og utføre forskertjenester. Dette kan for eksempel være i form av én nasjonal søknadsinstans.

Utvikling av menneskelige ressurser Revurdere strukturen for samarbeidsorgan for helsefaglige utdanningsspørsmål mellom utdannings- og helsesektoren UoH-sektor tilføres nødvendige ressurser for å sikre rekruttering til og kvalitet og omfang av praksisarenaen i kommunale helse- og omsorgstjenester. Innføre relevante læringsmål for innovasjonskompetanse i helsefaglige grunn-, videre- og ph.d. utdanninger Øvrige prioriteringer for LFH Høy kvalitet og sterkere internasjonalisering Etablere en ny ordning gjennom Forskningsrådet, Sentre for klinisk helseforskning (SKH), tilsvarende Forskningssentrene for miljøvennlig energi (FME). Dette skal være langsiktige bevilgninger (5+3 år) til forskning av svært høy kvalitet, som skal løse identifiserte grunnleggende problemer knyttet til klinisk behandling i samarbeid mellom forskningsinstitusjoner, helseforetak og næringsliv, og på tvers av fagområder og disipliner. Internasjonalt samarbeid skal stå sentralt og være en forutsetning

Øvrige prioriteringer for LFH Strategisk og kunnskapsbasert styring HO21 Monitor etableres fra 2015 for å gi et helhetlig bilde av innsatsene og resultatene fra forsknings- og innovasjonssystemet i helse og omsorg TITLAK FRA DELRAPPORTENE Virkemiddelapparatet sikrer etablering og utvikling av selskaper

LFH tiltak Foreløpige tiltak etter innspill fra arbeidsgruppen

Økt samspill mellom næringslivet og det offentlige Etablere dialogarenaer for innovative anskaffelser med representanter for næringslivet og det offentlige. Standardiseringsnormer Definere roller og rutiner i samspillet mellom aktørene Arrangere innovasjonstreff Legge til rette for markedsdata relevant til innovasjonsutvikling Videreutvikling HTA med mer fokus på helseøkonomi i anskaffelser

Oppbygging og drift av infrastruktur for utprøving og testing Utvikle testarenaer for nye prosedyrer og produkter (Testbeds) Nasjonale arenaer Nordisk samarbeid Skille mellom Medtech og velferdsteknologi

Innovative anskaffelser må bli en foretrukken anskaffelsesmetode slik at denne type anskaffelser gradvis økes og utgjør en vesentlig andel av totalen Videre fokus på innovasjon og anskaffelses rutiner gjennom arbeidet med «den ideelle anskaffelsen» Videre utvikling og mer ressurser til Lev. utv. prosjektet (NHO/KS) Helseøkonomisk dokumentasjon som tildelingskriterie i off. Anskaffelser Øke innkjøpskompetansen hos alle innvolverte (kunder og leverandører)

Tilrettelegging for næringsutvikling fra helse- og omsorgsforvaltning Bedre markedsinformasjon og data gjøres tilgjengelig for myndigheter og leverandører (bedre beslutningsgrunnlag) Belyse heleøkonomiske aspekter for det offentlige for synliggjøring av leverandørbransjens verdibidrag LFH etablerer en kunnskapsbase med forskning, data, publikasjoner som kan benyttes av næringslivet og det offentlige Sunn konkurranse i markedet for å oppnå innovative produkter og løsninger

Etablering av IKT-arkitektur med funksjonelle grensesnitt for effektivt å gjøre nye IKT-løsninger interoperatible med andre løsninger. LFH tar aktiv del i standardiseringsprosesser, og jobber aktivt i egen medlemsmasse for å motvirke «vendor lock-in». Videreutvikle arbeidet som er initiert via eHelse- utvalget

Etablere nye regionale samarbeidsorganer for kommunene Etablere regelmessig kontakt med KS som ser på fremtidige utfordringer og overordnet interkommunalt samspill med LFH.

Etablere og finansiere en bred innovasjonsarena for kommunesektoren Arrangere nasjonale messer med næringslivet og det offentlige som likeverdige deltakere. En B2B arena. Veldig viktig at dette blir lavterskel arena. Innovative anskaffelser, pilot/test med full fakturering synes å være enklest. Etablere dialogarenaer for innovative anskaffelser i kommunesektoren (KS, NHO, Lev. Utv. Prosjektet, Difi, m.fl.)

Helse- og omsorgssektoren utnytter brukernes og leverandørenes kompetanse ved innovative anskaffelser Etablere nasjonale rammer for kategoribaserte innkjøp i spesialisthelsetjenesten Vedta mer innovasjonsvennlige regler for off. Anskaffelser LFH etablerer kontakt med brukerorganisasjonene med fokus på innovasjon, verdiskapning

Oppsummering øvrige prioriteringer Igangsette en større lov- og forskriftsgjennomgang på området Gjennomgå organiseringen av helseregistrene og dataforvaltningen, og vurdere ett nasjonalt data- /registerforvaltningsorgan som kan gi tilgang til data og utføre forskertjenester. Dette kan for eksempel være i form av én nasjonal søknadsinstans. Infrastruktur, utprøvingsenheter og støtte-funksjoner for kliniske studier må styrkes ved universitetssykehusene Etablere et informasjonssystem for kliniske studier Skape insentiver for involvering i kliniske studier Vurdere endringer i finansieringssystemene for å gi insentiver for inkludering i kliniske studier og utprøvende behandling Etablere en ny ordning gjennom Forskningsrådet, Sentre for klinisk helseforskning (SKH), tilsvarende Forskningssentrene for miljøvennlig energi (FME). Dette skal være langsiktige bevilgninger (5+3 år) til forskning av svært høy kvalitet, som skal løse identifiserte grunnleggende problemer knyttet til klinisk behandling i samarbeid mellom forskningsinstitusjoner, helseforetak og næringsliv, og på tvers av fagområder og disipliner. Internasjonalt samarbeid skal stå sentralt og være en forutsetning Revurdere strukturen for samarbeidsorgan for helsefaglige utdanningsspørsmål mellom utdannings- og helsesektoren UoH-sektor tilføres nødvendige ressurser for å sikre rekruttering til og kvalitet og omfang av praksisarenaen i kommunale helse- og omsorgstjenester. Innføre relevante læringsmål for innovasjonskompetanse i helsefaglige grunn-, videre- og ph.d. utdanninger HO21 Monitor etableres fra 2015 for å gi et helhetlig bilde av innsatsene og resultatene fra forsknings- og innovasjonssystemet i helse og omsorg

Videre prosess Dere forbereder innspill til LFH aktiviteter/fokus under hovedprioriteringer (skriv gjerne inn under hvert punkt på oppsummeringssliden nr. 15) Send dette inn til Hartvig innen 1.november Neste møte 10.nov Gjennomgang innspill fra den enkelte og prioritering av aktiviteter/fokus 2.Kryssjekk aktiviteter/fokus mot delrapportene 3.Administrasjonens forslag til prosess for LFHs innspill til nasjonal helse- og sykehusplan