1 Marit S. Indredavik Oppsummering barnepsykiatri Mai 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verdensdagen for psykisk helse 2014: Hverdagstress og psykisk helse
Advertisements

Hva er psykisk utviklingshemming?
Mentale overbelastnings- vansker Århus, Mai 2014
Hva er det med Elin? Selvskading – et rop om hjelp eller uttrykk for… Psykolog Jostein Arntzen og psykolog Synøve Harstad.
Psykiske utfordringer ved MS
Frykt og angst Frykt har adaptiv rolle i barns oppvekst – leder til handling og beskyttelse. Fremmedangst, frykt for dyr, -mørke, -blødende sår, -høye.
trine lise bakken Cand.san / psyk.sykepleier / forsker UUS / PPU
Pårørende en ressurs Mange spor og utfordrende veivalg.
SKOLEVEGRING Veileder i skolevegringsproblematikk
Psykiatri på tre timer Nils Håvard Dahl avdelingsoverlege
HABILITERINGSTJENESTEN FOR VOKSNE (HAVO) - i spesialisthelsetjenesten
Mette Grytten, prosjektleder for BIRUS 2009 – 2012
Norasenterkonferansen, 14. – 15. februar
Et økende problem i skolen?
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
FYSISK AKTIVIETET OG SKJERMAKTIVITETER
Dette er Raskere tilbake
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Diagnostiseringskriterier i DC-LD.
ICD – 10 F00-09: Organiske psykiske lidelser F10-19: Rusmisbruk
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
Spedbarnsteamet Barne - og ungdomspsykiatrisk avdeling Drammen
Psykiatri på reisen Foredrag for FIRM
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Forekomst, årsak og forløp - personer med ROP-lidelser
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Pediatri.
-  Hvor går grensen mellom helse og uhelse?  Når er det på tide å bli bekymret for seg selv eller andre? -
Hyperkinetiske forstyrrelser
BARNAS BARNEVERN 2020.
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Aggresjon.
PUA-SEMINARET 2015 Jane M.A. Hellerud, ledende vernepleier
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
Ambulant team for barn og ungdom
Depresjon.
Skolen og BUP. BUP og skolen. Håndtering av psykiske symptomer og lidelser. Rådgiverkonferansen Geiranger Eyvind Sommerfelt Overlege BUP poliklinikken.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Introduksjon (demografi, sykdomspanorama, alderspsykiatrisk utdanning) Veka Overlege Dagfinn Green.
Egenledelse og nevropsykiatriske diagnoser
STILL ELLER VILL - angst hos barn Kirsten Flaten Dosent
HJELP MEG – DET HASTER! Klinikk psykisk helse og avhengighet, OUS.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
BUP Fjell sine framtidsvisjoner ved leder Ingeborg Moldstad Solstrand 28. oktober 2009.
Relasjonelle konsekvenser v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.
Psykologspesialist Jarle Eknes Stiftelsen SOR Psykisk helse hos mennesker med utviklingshemming.
1 Barns utvikling og psykiske symptomer Overlege Dagrun Breirem-de Beer St. Olavs Hospital / RKBU, NTNU.
1 ANGST OG DEPRESJON BLANDT ELDRE I DEN GENERELLE BEFOLKNING. Fjernundervisning alderspsykiatri Overlege Eystein Stordal.
DEPRESJON HOS ELDRE: EN UNDERSØKELSE FRA 26 SYKEHJEM MARIA LAGE BARCA DOKTORGRADSSTIPENDIAT.
Demens. Hjerneorganisk syndrom kjennetegnet ved Ervervet kognitiv svikt Svikt av emosjonell kontroll Sviktende funksjonsevne i forhold til dagliglivets.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Medikamentell behandling av angst hos personer med UH
Introduksjonsdag for nyansatte
Eiker videregående skole
Avhør av særlig sårbare personer i straffesaker
ADHD er egentlig tre diagnoser:
Flerfamiliegrupper rus- og psykisk lidelse
Bruk av kasusformulering i kartlegging av gravide i BUP Hege Syversen Smerud, Akershus Universitetssykehus, Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk,
Spiseforstyrrelser Øyvind Rø Forskningsleder/professor II
«KOMPETANSE FOR MANGFOLD» UIS 23. MAI 2018
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Trude Senneseth, psykologspesialist / FJELL KOMMUNE
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Autismespekter Barn med autisme og asperger syndrom
Utskrift av presentasjonen:

1 Marit S. Indredavik Oppsummering barnepsykiatri Mai 2015

2 Marit S. Indredavik Målsetting Istedenfor å ta utgangspunkt i tilstander:  Fra symptomer og trekk  mulige tilstander som må utredes Seminarform

3 Marit S. Indredavik Hva er det med førskolebarnet mitt?  Kontaktvansker  Vil ikke snakke  Vil ikke leke normalt  Tør ikke  Vondt i magen (uten somatisk årsak)  Urolig  Mye sint –Hva slags: Nærhet/fjernhet? Trygghet? Tilknytning? Autisme spektrum (ASD)? –Kan snakke? Hørsel? Angst? Elektiv mutisme? Utviklingsforstyrrelse; spesifikk el ASD? Mental retardasjon? –Forsinket utvikling? ASD? Angst? Trist? Tilknytningsforstyrrelse? ADHD? Atferdsforstyrrelse? –Type angst? – Separasjonsangst? Fobi? Trist? –Angst? Trist? Sekundært til annet? –ADHD? –Opposisjonell atferdsforstyrr? ADHD? ASD? Mental retardasjon?

4 Marit S. Indredavik Hva er det med førskolebarnet mitt?  Kontaktvansker  Vil ikke snakke  Vil ikke leke normalt  Tør ikke  Vondt i magen (uten somatisk årsak)  Urolig  Mye sint –Hva slags: Nærhet/fjernhet? Trygghet? Tilknytning? Autisme spektrum (ASD)? –Kan snakke? Hørsel? Angst? Elektiv mutisme? Utviklingsforstyrrelse; spesifikk el ASD? Mental retardasjon? –Forsinket utvikling? ASD? Angst? Trist? Tilknytningsforstyrrelse? ADHD? Atferdsforstyrrelse? –Type angst? – Separasjonsangst? Fobi? Trist? –Angst? Trist? Sekundært til annet? –ADHD? –Opposisjonell atferdsforstyrr? ADHD? ASD? Mental retardasjon? Omsorg ok?

5 Marit S. Indredavik Hva er det med skolebarnet mitt  Vil ikke gå på skolen  Konsentrasjonsvansker  Aggressivitet og mobbing  Søvn, magesmerter, hodepine  Endret atferd  Mye sjekking, vasking  Superbarn; snille, flinke –Angst? Depresjon? Mobbing … Overgrep PTSD? Lærevansker? ADD? Rus? –ADD? Sosial angst? Depresjon? –Atferdsforstyrrelse? –Angst? Depresjon? Overbelastning? –Mobbing? Overgrep? PTSD? Somatisk? Rus? (Prodromal psykose – avh. av type/grad) –Tvangslidelse? –OK eller tar for mye ansvar?

6 Marit S. Indredavik Hva er det med ungdommen min?  Bare krangler  Trekker ut av hjemmet  Bryter regler  Følelser, relasjoner, selvskade  Mat/slanking – kropp – trening  Gidder ikke  For mye dataspill  Isolerer seg  Unngår visse situasjoner  Vil ikke leve –Normalt? Depresjon? Atf.forstyrr? ADHD? –Rus? Depresjon? Overgrep/PTSD? –Atf.forstyrr? Rus? –Ustabil? Personlighetsforstyrrelse? –Spiseforstyrr? Tvang? Vrangforestill? –Depresjon? Rus? PTSD? –Avhengighet? Tilbaketrekning? –Depresjon? ASD? Prodromal psykose? –Fobi? Sosial angstlidelse? PTSD? –Psykisk lidelse? + risikofaktorer

7 Marit S. Indredavik Barn versus voksne  Noen spesifikke barne-diagnoser – ex: Separasjonsangst i barndommen  Noen skal ikke brukes på barn – ex: Personlighetsforstyrrelser  Noen diagnoser er like – ex: PTSD, men symptomer uttrykkes ulikt i ulike aldre  Noen debuterer tidlig, men varer inn i voksen alder – ex: Nevro-psykiatri: Autisme spektrum (gj.gripende utviklingsforstyrrelser), tics/Tourette, delvis ADHD  Noen er sjeldne hos barn, hyppigere hos voksne – ex: bipolar lidelse, schizofreni

8 Marit S. Indredavik Hvordan vil dere møte bup-lidelser?  Noen er bekymret for et barn – NB! Førskolelærere!  Første møte: Skape kontakt og allianse – snakke med barnet selv  Klinisk undersøkelse – husk både psyke og soma !  Anamnese – utvikling (psykisk, fysisk, kognitivt) + familiefungering  Bruke instrumenter (ASEBA, SDQ, MFQ, SCARED, BDI, Livskvalitet, etc.) Se  Henvis når nødvendig (monosymptomatisk vs. symptomer i komplekst bilde)  Husk lovverket (særlig LPH & Lov om barnevern)

9 Marit S. Indredavik Biopsykososial modell