Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Overordnede føringer – arealplan Innspill fra næringslivet i Sarpsborg • Sunn vekst Nærings- og arbeidsplassutvikling må være fokus og drivkraft også i.
Dialogtorg i Kristiansand
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
KDP E18-korridoren i Asker
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Regionalt perspektiv på jernbane og knutepunktutvikling Regionrådet
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
12K-STYRET FRA REGIONALE NÆRINGSOMRÅDER TIL BÆREKRAFTIG AREALPOLITIKK
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Eksempel 4: Smart transport
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
Byråd for byutvikling Bård Folke Fredriksen
Foto: Helén Eliassen Hva er de strategisk viktigste forskningstemaene fremover? Helge Garåsen, 10.januar 2012.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Overordnet mål og sluttprodukt
Storbyundersøkelse 2011 Næringslivets utfordringer.
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Oddmund Sylta | 21. juni Bybanereisen – en god opplevelse for brukeren Direktør Oddmund Sylta, Skyss 21. juni 2010.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
Kollektivtransport Hallgeir H. Langeland LO Kommune Rogaland 18. oktober 2009.
Samferdselsutvalet 21/ Ordførar Oddvar Grøthe Rv 52 Hemsedalsfjellet.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Velkommen til dialogkonferanse Hvordan styrke de mellomstore byene på Østlandet som motor for regional vekst og næringsutvikling? Roger Ryberg Fylkesordfører.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Kommunemøter RPBA - om RTP
Trysil- Utfordringer og muligheter.
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Høyhastighetstog i Norge- Realitet eller utopi?
Kamp eller samarbeid?.
Prosjektutløsende behov
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Oppsummering 02.september 2016
Jernbane i Trøndelag
Kommunemøter RPBA - om RTP
Vurderinger av boligtallet
Hønefoss Ole Einar Gulbrandsen
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Ny Nærings- og utviklingsplan Kva kan de? Kva vil de? Kor skal de?
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Mulighetsstudie Grenland / Skien
”Leieboligenes plass i arbeidet mot bostedsløshet i Norge”
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Utskrift av presentasjonen:

Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket

Hvorfor bygger vi Jernbane? Jernbane kan bygges for å løse et transportbehov …….eller den kan bygges for å skape en utvikling Jernbanen er en permanent struktur. Den er forutsigbar og blir ikke borte Den er til å stole på Hindres ikke av annen trafikk Den har kapasitet Det er allikevel ikke slik at svaret er jernbane – hva var spørsmålet. Man må velge den smarteste løsningen Vi skal skape tilgjengelighet

Bybanen former byen Bybanen er vår tids bybrann

Der Bybanen bygges, dannes den nye byen Bybanen er ryggraden i det nye kollektivsystemet og en svært viktig premissleverandør for byutviklingen. Halvparten av alle nye boliger i Bergen skal bygges som fortetting av tidligere utbygde områder. De fleste av disse vil ligge langs framtidens bybanetrase – dette betyr tusenvis av nye boliger i gangavstand fra bybanestoppene. Områdene rundt bybanestoppene skal utvikles til bydels- og lokalsentra med gode stedskvaliteter. Bybanen signaliserer ambisjoner og kvalitet. Mange planleggere definerer Bybanen som det mest vellykkede grepet i Bergens byutvikling i nyere tid. Interessen for boliger med nærhet til bybanestopp er økende. Der hvor folk ferdes, følger næringslivet etter.

5 Banens rolle i transportsystemet mil 17 mil

Jærbanen som planstrategisk instrument

Banen som arealpolitisk driver siden 1878

Tenke transportsystemer – ikke jernbane Behovet for en omforent strategi for utvikling av kollektivnettverket Rogaland Fylkeskommune og Jernbaneverket gjennomførte et strategiprosjekt sammen for å se på mulige løsninger Togets styrke og bussens rolle må rendyrkes RFK, kommunene og Jernbaneverket jobber videre med denne strategien Transportkjeden som system må sees i sammenheng Matestrategier

Jåttåvågen – her var planen

Jåttåvågen -starten

Jåttåvågen – snart ferdig

Jåttåvågen – her var planen Det ligner veldig

Bryne sentrum

Næringsbygg Boliger Transformansjons- områder

Øksnevad – bybånd sør

Planer må til – Bybånd sør

Stasjon på Sundvollen En ny by vil vokse frem

Hva er samfunnsøkonomisk lønnsomt? Mill kr Netto nåverdi i Vistas beregning for vei og bane Mernytte vei og bane (agglomerasjonseffekter ) Økt trafikantnytte jernbane og veg (større befolkningsvekst) Pålitelighetsgevinst vei og bane Ny netto nåverdi

Nytt dobbeltspor Voss – Bergen Har det konsekvenser?

Kommunene tar ansvar Langs traseen planlegger kommunene for bosetting av over nye innbyggere i de nye stasjonsbyene. Det som en gang var en avkrok i Bergensregionen, blir en ny viktig vekst korridor og en ny bydel til Bergen (Sjekk bt.no)

Oppsummert Skinner er en sterk vekstimpuls Men det må legges til rette for det. ̶ Kommunale planer for god senterstruktur og knutepunktutvikling ̶ Tenk arbeidskraftintensive næringer ̶ Tenk boliger ̶ Tenk helhetlig transportsystemer – Få med fylkeskommunen Prioriter frekvens (kapasitet på sporet) fremfor kjøretid