Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket
Hvorfor bygger vi Jernbane? Jernbane kan bygges for å løse et transportbehov …….eller den kan bygges for å skape en utvikling Jernbanen er en permanent struktur. Den er forutsigbar og blir ikke borte Den er til å stole på Hindres ikke av annen trafikk Den har kapasitet Det er allikevel ikke slik at svaret er jernbane – hva var spørsmålet. Man må velge den smarteste løsningen Vi skal skape tilgjengelighet
Bybanen former byen Bybanen er vår tids bybrann
Der Bybanen bygges, dannes den nye byen Bybanen er ryggraden i det nye kollektivsystemet og en svært viktig premissleverandør for byutviklingen. Halvparten av alle nye boliger i Bergen skal bygges som fortetting av tidligere utbygde områder. De fleste av disse vil ligge langs framtidens bybanetrase – dette betyr tusenvis av nye boliger i gangavstand fra bybanestoppene. Områdene rundt bybanestoppene skal utvikles til bydels- og lokalsentra med gode stedskvaliteter. Bybanen signaliserer ambisjoner og kvalitet. Mange planleggere definerer Bybanen som det mest vellykkede grepet i Bergens byutvikling i nyere tid. Interessen for boliger med nærhet til bybanestopp er økende. Der hvor folk ferdes, følger næringslivet etter.
5 Banens rolle i transportsystemet mil 17 mil
Jærbanen som planstrategisk instrument
Banen som arealpolitisk driver siden 1878
Tenke transportsystemer – ikke jernbane Behovet for en omforent strategi for utvikling av kollektivnettverket Rogaland Fylkeskommune og Jernbaneverket gjennomførte et strategiprosjekt sammen for å se på mulige løsninger Togets styrke og bussens rolle må rendyrkes RFK, kommunene og Jernbaneverket jobber videre med denne strategien Transportkjeden som system må sees i sammenheng Matestrategier
Jåttåvågen – her var planen
Jåttåvågen -starten
Jåttåvågen – snart ferdig
Jåttåvågen – her var planen Det ligner veldig
Bryne sentrum
Næringsbygg Boliger Transformansjons- områder
Øksnevad – bybånd sør
Planer må til – Bybånd sør
Stasjon på Sundvollen En ny by vil vokse frem
Hva er samfunnsøkonomisk lønnsomt? Mill kr Netto nåverdi i Vistas beregning for vei og bane Mernytte vei og bane (agglomerasjonseffekter ) Økt trafikantnytte jernbane og veg (større befolkningsvekst) Pålitelighetsgevinst vei og bane Ny netto nåverdi
Nytt dobbeltspor Voss – Bergen Har det konsekvenser?
Kommunene tar ansvar Langs traseen planlegger kommunene for bosetting av over nye innbyggere i de nye stasjonsbyene. Det som en gang var en avkrok i Bergensregionen, blir en ny viktig vekst korridor og en ny bydel til Bergen (Sjekk bt.no)
Oppsummert Skinner er en sterk vekstimpuls Men det må legges til rette for det. ̶ Kommunale planer for god senterstruktur og knutepunktutvikling ̶ Tenk arbeidskraftintensive næringer ̶ Tenk boliger ̶ Tenk helhetlig transportsystemer – Få med fylkeskommunen Prioriter frekvens (kapasitet på sporet) fremfor kjøretid