Kvantitativ forskning Bjørn T. Bakken Forsvarets høgskole.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksperimentet Frode Svartdal UiTø © Frode Svartdal – H2005.
Advertisements

Fra ide til problemstilling
Forholdet mellom variabler: Kausalitet og korrelasjon
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Hvordan samle inn/produsere de data jeg trenger
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Enhalet og tohalet hypotesetest
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Kvantitativ forskning
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Kvalitativ metode i markedsforskning
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Analyse og tolkning av datamaterialet
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
DATAKVALITET, RELIABILITET OG VALIDITET
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Metode.
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Aggression Replacement Training
Kvalitative og kvantitative metoder
Fire problemer Operasjonaliseringsproblemet (måling/begrepsvaliditet)
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Eksperimentell metode - I
Eksperimentelle design Ikke-eksperimentelle design
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Testing, måling og forskningsdesign.
Masterskolen 2015: Introduksjon
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Tolkning av statistiske resultater
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Forskningsopplegg og metoder
Validitet i kvalitativ forskning Forelesning 13. november 2008
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Om metoder Skolevurderingsprosessen Om metode «Før jeg ved, hvad jeg skal undersøge, kan jeg ikke vide, hvordan jeg skal gjøre det» (Jette Fog, 1979)
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Metodetriangulering i forvaltningsrevisjon.
Kartlegging/Observasjon/ Vurdering /Tester
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Kvalitative og kvantitative metoder
Forskningsdesign Utformingen av problemstillingen I et forskningsprosjekt bestemmer valg av forskningsdesign. Fire forskjellige alternativ innen forskningsdesign.
Identifisere behov – og etablere krav
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Brukbarhetstesting og feltstudier
Forskningsdesign: eksperiment
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Korrelasjonelle metoder
Fra idé til publikasjon
Forskningsmetoder Validitet Frode Svartdal Universitetet i Tromsø
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Utskrift av presentasjonen:

Kvantitativ forskning Bjørn T. Bakken Forsvarets høgskole

Forskningsprosessen IdéProblemstillingerStrategi og design DatainnsamlingDataanalyseRapportering

Problemstillinger Forskningsspørsmål – Åpne spørsmål om fenomener og sammenhenger – F eks: ”Er det noen sammenhengen mellom kognitivt evnenivå og prestasjoner under befals- utdanningen?” Hypoteser – Påstander som kan testes og bekreftes/avkreftes – F eks: ”H1: Det er en positiv lineær sammenheng mellom evnenivå og prestasjoner”

Enheter og variabler Analyseenheter: det (mennesker, dyr, ting, …) som studeres / forskes på Variabler: – forskjellige kjennetegn som beskriver enhetene – f eks: alder, kjønn, evnenivå, personlighetstrekk, lederstil, karakterer, lønn, …

Kvalitativ vs. kvantitativ tilnærming KvalitativKvantitativ Tverrsnitt (ett tidspunkt)Eksperimentell Langsgående (flere tidspunkt) Tverrsnitt (ett tidspunkt) Casestudie, én caseLangsgående (flere tidspunkt) Komparativ, flere caseKomparativ (flere case) Figur 1.3 i Ringholm (2007:23)

Datainnsamlingsteknikker SpørreundersøkelseIntervju (samtale)Observasjon SelvutfyllingsskjemaBesøksintervjuFeltobservasjon Telefonintervju Laboratorieobservasjon Besøksintervju

Dataanalyse og rapportering

Eksempel fra Forvarets FoU Metodekompendium (red B Bakken 2012) – Seleksjon til befalsskolen: Kjenstadbakk – Militær profesjonsidentitet: Johansen – Sikkerhetskultur i Sjøførsvaret: Stikholmen – Militær 360 v/Martinsen og Venemyr (u/arb)

Seleksjon til befalsskolen En evaluering av seleksjonssystemets prediktive validitet (Utdrag fra Trond Joar Kjenstadbakk 2012)

Problemstilling Formålet med studien er å undersøke den prediktive validiteten til enkelte sentrale prediktorer som anvendes ved seleksjonen til befalsskolen. Dette gjøres ved å undersøke om det er noen sammenheng mellom de prognosene som settes ved Felles Opptak og Seleksjon BS (FOS BS) og det faktiske resultatet etter endt skoleår ved Hærens Befalskole (HBS). Tilsvarende vil den prediktive validiteten til skolepoeng fra videregående skole og alminnelig evnenivå (AE) målt med ulike tester på sesjon bli undersøkt.

Skoleprognosen Skoleprognose Alminnelig Evnenivå (AE) Fysiske testerIntervju Samlet vurdering av intervjuoffiser Skoleresultat

Lederprognose Relevant erfaring Intervju Samlet vurdering av intervjuoffiser

Opptak til elev Opptak Skole- og leder prognose Fysiske tester Offisers- vurdering Samlet vurdering av opptaksråd Ca 40% Ca 10%Ca 50%

Frekvens og fordeling på variabler - prediktorer

Korrelasjonsanalyse

Forskningsstrategier Kvalitativ metodeKvantitativ metode En sosialt konstruert verdenEn objektiv sosial verden Oppdage begrep, lage teori (induktiv)Teoristyrt, starter med begrep (deduktiv) FormålsforklaringerÅrsaksforklaringer Små utvalg av case (intensivt studert)Store representative utvalg Nærhet til analyseenheteneAvstand til analyseenhetene Naturlige omgivelserKunstige omgivelser FleksibelStrukturert TekstdataTalldata Uformelle analyseteknikkerStatistiske analyseteknikker Tabell 5.1 i Ringholm (2007:92)

Kombinerte design Kvalitativ forundersøkelse til kvantitativ hovedundersøkelse – Observasjoner og intervjuer, etterfulgt av spørreskjemaundersøkelse – Funnene i den kvalitative delen danner grunnlag for utvikling av spørreskjema Eller omvendt – Analyse av spørreskjema data indikerer behov for å gå grundigere inn på sammenhenger gjennom dybdeintervju

Teknikker for datainnsamling Primærdata: samles inn av forskeren selv – Observasjon (varierende grad av åpenhet) – Intervju (varierende grad av struktur) – Spørreskjema (egenutviklede og etablerte) Sekundærdata: samlet inn av andre – Offentlige dokumenter og databaser/registre – Bøker, blader, brev, epost, websider, …

Eksperimentelle design Eksperimentelle betingelser gir grunnlag for å bekrefte eller avkrefte årsakssammenhenger, f eks effekten av en (ny) medisin på pasienter Kriterier for årsakssammenhenger – Ekte og kvasi-eksperimenter – Randomisering; eksperiment- og kontrollgruppe – Laboratorie- og felteksperiment – Naturlige eksperimenter – Indre og ytre validitet – Trusler mot eksperimenters validitet

Diskusjonsoppgaver Hva slags forskningsstrategi ligger bak Forsvarets medarbeiderundersøkelser? – Hvilke design/metoder benyttes? – Hvilke analyserteknikker kan benyttes? Brukes eksperimenter i Forsvaret? – Hvis ”ja”, hva slags, og under hvilke (kontroll-) betingelser?

Eventuelt

Bruk av statistisk programvare SPSS Oppstart Innlegging av data – Variabeltyper og koding – Håndtering av manglende data – Import fra andre programmer Enklere analyser – Karakteristika (gjennomsnitt, standardavvik, grafisk fordeling, …) – Korrelasjoner og signifikansnivåer – Enkel og multippel regresjon