Hva er eForvaltning? En oppsummering fra Teknologirådets prosjekt om offentlige tjenester på internett Christine Hafskjold eForvaltningskonferansen 2007,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVA ER ?.
Advertisements

Personvernspørsmål ved innføringen av biometri i norske pass
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Orientering om automatisk tilgangsstyring
Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004 Kommunale nettsider – hva bør brukerne få på nettet?...og hvorfor har utviklingen av kommunale.
Avdelings ingeniør ved HiB (AHS)
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Fyrtårnprosjekt Individuell Plan Kongsvinger og Eidskog Kommune i samarbeid med Sykehuset Innlandet HF Kongsvinger.
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Helsemyndighetenes arbeid med folkehelse. Myndighetene har det overordede ansvaret for folkehelsa Dette ansvaret skjer på en rekke områder: –Lover knyttet.
Registrering i Digipost steg for steg. Kort om Digipost  Digipost ble lansert i2011  Digipost er utviklet av Posten Norge som et sikkert digitalt alternativ.
Storting og regjering Vedtar lover og regler Setter i verk lover og gjennomfører politikken (departementene) Vedtar budsjetter og fordeler økonomiske ressurser.
BRUKERUNDERSØKELSENE 2015 Det er viktig å minne om at resultatene fra brukerundersøkelsene ikke gir oss den fulle og hele sannheten om kvaliteten på tjenestene.
Fem viktigste tips Som hjelper deg med å vinne i online Bingo Innsendt av :
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Kapittel 19 Operative tiltak.
Lær å logge inn til offentlige tjenester med MinID
Informasjonsmøte november 2016
Velg digital postkasse på Norge.no
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Gang.
Trym Nordstrand Jacobsen
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
Styring av IKT - eksempelet personvern
En nasjonal oversikt over tilgjengelige fosterhjem?
Erfaringer med bruk av NS 8435
Intelligent brukerstøtte i offentlige anskaffelser
Produksjonssetting i Cerebrum
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Personvern på vikende front?
Årshjul for kommunikasjon
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Vel digital postkasse på Noreg.no
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
Kapittel 14 – Valg av valutakursregime
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Lær å oppdatere kontaktinformasjonen din i kontaktregisteret
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID
Europeisk mobilitetsuke og Bilfri dag 2015
Enkel brukerveiledning
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Serious Privacy Game Workshop
Elektroniske dørlåser
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Dag Wiese Schartum, AFIN
Ny IA-avtale - hva innebærer dette for oss?
Nettverk for kommunikasjon v/ Kristin
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

Hva er eForvaltning? En oppsummering fra Teknologirådets prosjekt om offentlige tjenester på internett Christine Hafskjold eForvaltningskonferansen 2007, 19. mars 2007

The Norwegian Board of Technology. 2 av 23 Hva jobber vi med nå? Biometri i hverdagen Biodrivstoff Personvern for skolen (Samarbeidsprosjekt med Datatilsynet og Utdanningsdirektoratet) Grenseløs gambling Hva er en miljøvennlig bilpark? Offentlige tjenester på nett PRISE – Privacy and Security in Europe. Samarbeidsprosjekt med Østerrike, Danmark og Tyskland Nanoteknologi Klinikk i stua Sporing og merking av matvarer

The Norwegian Board of Technology. 3 av 23 Rådet Sekretariatet Eksperter Lekfolk Andre organisasjoner

The Norwegian Board of Technology. 4 av 23 Hva har vi sett på? Hvordan få folk på nett? Er nettbaserte løsninger forenlig med god forvaltningsskikk? Sikkerhet og tillit Personvern og samordning av data Er selvbetjeningssamfunnet for alle? Demokrati og deltakelse på nett

The Norwegian Board of Technology. 5 av 23 ” For eksempel når du kommer hjem fra sykehus. Så bør det stå på Min Side: Gratulerer med nytt barn! Her kan du få mer info om barnetrygd, barnehageplass, osv. ” (Deltaker i familiepanelet)

The Norwegian Board of Technology. 6 av 23 Hvordan få folk på nett? Hvordan skal brukerne finne frem? Alle relevante statlige og kommunale tjenester og virksomheter må med! Hvordan få med alle? Krav og incentiver må på plass Informasjon og tjenester må være tilrettelagt Gjenkjennelig brukergrensesnitt Sentrale krev og retningslinjer

The Norwegian Board of Technology. 7 av 23

The Norwegian Board of Technology. 8 av 23

The Norwegian Board of Technology. 9 av 23 ”Brukergrensesnittet må være helt banalt. Dersom man trenger penger: Skal man vite at man må gå til Aetat, eller skal man trykke på den store ”Jeg trenger penger”-knappen?” (Deltaker i familiepanelet)

The Norwegian Board of Technology av 23 Hva ønsker brukerne av eForvaltning? Først og fremst et enklere liv: Timebestilling hos lege/saksbehandler/lærer Økt tilgjengelighet i forhold til dagens situasjon Påminnelser Chat og e-post til kontaktpersoner i det offentlige Elektronisk medisinsk journal Slipper å fortelle samme historien om og om igjen Individuelt tilpasset informasjon Hva man har krav på i en gitt livssituasjon – når situasjonen inntreffer Sjekklister for hva man skal gjøre i ulike situasjoner Kronisk sykt barn, skal bygge på huset, ønsker å adoptere etc.

The Norwegian Board of Technology av 23 Forventninger til offentlig saksbehandling Elektronisk kommunikasjon er: Umiddelbar Alltid tilgjengelig Uformell Uavhengig av geografi Offentlig saksbehandling har: Lang behandlingstid Begrensede åpningstider Krav til formalitet Knytning til bosted, kontor, saksbehandler el.l

The Norwegian Board of Technology av 23 ”Hos en del sosialkontorer går det sport i å utbetale så lite som mulig. Det blir bedre og mer rettferdig når det blir mer maskinelt og likt overalt. Mange kontorer vil få en kvalitets- heving som følge av at man kan hente ut regler og få oversikt over sine rettigheter. Det blir likere overalt.” (Deltaker i økonomipanelet)

The Norwegian Board of Technology av 23 Sikkerhet og tillit Balansert sikkerhet er viktig Nye utfordringer: Sikkerhet på hjemme-PC: Hvor slutter det offentliges ansvar for sikkerheten, og hvor begynner brukerens? Utfordringer med e-post og lynmeldinger Hvilket ansvar skal myndighetene ha når noe går galt?

The Norwegian Board of Technology av 23 Personvern Samordning krever samtykke Gjensidig gjennomsiktighet bedrer balansen mellom bruker og myndigheter Det bør være obligatorisk å logge opplag på sensitive data i offentlige systemer. Det bør også være løpende analyser av slike logger for å avsløre misbruk Bruker bør ha tilgang til egne logger: Hvem har opprettet informasjonen? Hvem har endret den? Hvem har gjort oppslag på den?

The Norwegian Board of Technology av 23 "Når det gjelder helseopplysninger skal de aktivt be om samtykke og de skal begrunne hvorfor de vil ha det." (Deltaker i Helsepanelet) "Når du mottar penger fra det offentlige så skal de kunne hente inn opplysninger uten samtykke - jeg synes ikke det er så sensibelt som helse” (Deltaker i Helsepanelet) ”Det burde fins et system som for kredittvurdering. At for hver gang noen er inne og sjekker ut dine personalia, det være seg helse eller trygd eller sosial så ønsker vi en tilbakemelding om at den aktøren har vært inne og sjekket disse opplysningene. [...] For det er jo et system vi har tillit til.” (Deltaker i Familiepanelet)

The Norwegian Board of Technology av 23 Personvern Samordning krever samtykke Gjensidig gjennomsiktighet bedrer balansen mellom bruker og myndigheter Det bør være obligatorisk å logge opplag på sensitive data i offentlige systemer. Det bør også være løpende analyser av slike logger for å avsløre misbruk Bruker bør ha tilgang til egne logger: Hvem har opprettet informasjonen? Hvem har endret den? Hvem har gjort oppslag på den? Obligatorisk vurdering av personvernkonsekvenser Det bør være obligatorisk med vurdering av personvernkonsekvenser (Privacy impact assessment – PIA) ved innkjøp eller utvikling av offentlige systemer som håndterer persondata

The Norwegian Board of Technology av 23

The Norwegian Board of Technology av 23 Er selvbetjeningssamfunnet for alle? De fleste vil oppleve bedret tilgjengelighet Alle som bruker nettet aktivt i dag Enkelte funksjonshemmede (bevegelse, hørsel) får det bedre De som har noen de stoler på som kan hjelpe dem (men hva får det å si for autentiseringsløsningen?) Det skal være mulig å få tilgang til informasjon uansett hvilket operativsystem eller kontorstøtteprogram man bruker Åpne standarder

The Norwegian Board of Technology av 23

The Norwegian Board of Technology av 23

The Norwegian Board of Technology av 23 Er selvbetjeningssamfunnet for alle? De fleste vil oppleve bedret tilgjengelighet Alle som bruker nettet aktivt i dag Enkelte funksjonshemmede (bevegelse, hørsel) får det bedre De som har noen de stoler på som kan hjelpe dem (men hva får det å si for autentiseringsløsningen?) Det skal være mulig å få tilgang til informasjon uansett hvilket operativsystem eller kontorstøtteprogram man bruker Åpne standarder Enkelte ferdigheter blir viktigere: Lese- og skriveferdigheter Språk Systemkompetanse Nettvett/kildekritikk

The Norwegian Board of Technology av 23 ”Jeg er nok litt ukritisk, men det er så deilig når det er enkelt.” (Kvinne, helsepanelet)

The Norwegian Board of Technology av 23 Alle våre rapporter kan lastes ned eller bestilles gratis på:

The Norwegian Board of Technology av 23 Ekspertgruppa Stig Frode Mjølsnes – Institutt for telematikk, NTNU Lars Risan – Senter for Teknologi, Innovasjon og Kultur (TIK), UiO Per Selle – Rokkansenteret og Institutt for sammenlignende politikk, UiB Karin Stoltenberg – Statens seniorråd Hans Henrik Thune – Invida, prosjektleder for eServicetorget Numedal Kristin Veierød – Teknologirådet og Advokatfirmaet Hjort Ann-Helen Aarø – Likestillings- og diskrimineringsombudet

The Norwegian Board of Technology av 23 Får noen det verre når andre får det bedre? Nettbruk vil innebære fordeler fremfor skranketjenester: Bedre tilgjengelighet Kortere saksbehandlingstid Bedre tilgang på oppdatert informasjon Men går det på bekostning av noen? Hvor lenge skal tilbudet av fysiske tjenester opprettholdes på samme nivå som i dag? Hvor raskt skal tjenestetilbudet på internett bygges ut og med hvilke tjenester?

The Norwegian Board of Technology av 23 Hvorfor teknologivurdering? Sikre en robust teknologi- og samfunnsutvikling Bidra til at man gjør riktige og bevisste valg fra tidlig i prosessene => Bra for både brukere og industri Peke på de politiske valgene som må tas Skal man gå inn med incentiver Skal man gå inn med lover/forskrifter/reguleringer Skape bevissthet blant brukere