Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek Elevane skal ha tilgang til skolebibliotek (Opplæringslova §9.2) Skolen skal ha skolebibliotek.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn
Utvikling av samiske bibliotektjenester I lys av bibliotekmeldinga.
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
"Gi rom for lesing!" ”Regjeringens tiltaksplan for leselyst og leseferdighet”
SkolebibliotekLøftet
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Noen utfordringer for skolene
Skole – hjem samarbeid.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Samarbeid folke- og skolebibliotek v/ biblioteksjef Guri Sivertsen Haugan, Levanger bibliotek Skal si litt om hva vi har gjort i Levanger, og hva vi.
SkolebibliotekLøftet
Skolebibliotekets muligheter
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Kompetansekartlegging
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Skolebiblioteket – en verden i miniatyr
Veiledet lesing Mørkved skole
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Bibliotekprosjekt – Mortensrud skole
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Folkebibliotekene vil: - være omstillingsdyktige - gi bedre tjenester til alle innbyggerne - demokrati -sosial utjevning.
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Felles læreplan i norsk og aksjonsforskning Lise Iversen Kulbrandstad.
Kombinasjonsbibliotek i Berg To like bibliotek i to ulike bygder Tunnelen fra Senjahopen til Ersfjorden gjorde forbindelsen mellom bygdene.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Didaktiske analysekategorier
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Skolebibliotekets rolle i utviklingsarbeidet i Karmøy.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
INFORMASJONSMØTE 19. APRIL
Hvorfor er skolebibliotek viktig?
Kampanjeråd Norsk Bibliotekforening Bibliotekarforbundet Biblioteksentralen Skolebibliotekarforeningen i Norge Utdanningsforbundet Elevorganisasjonen.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
TEKSTEN I BRUK-PROSJEKTENE
Bibliotekprosjekt Spjelkavik barneskole
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Ungdomstrinn i utvikling
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Grunnskolebibliotek i Nordland ABM-statistikk –bokstamme –tilvekst av bøker –utlån –bemanning.
Digitale tjenester Improvisert. Digidel Digital agenda for Norge — IKT for en enklere hverdag og økt produktivitet Digital agenda for Norge, Meld. St.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
 Unge & Rus eies og driftes av KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge  Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom −KoRus-Nord −Høgskolen i Bergen.
Bibliotekene som motor i Leseåret 2010 Eva Haga Rogneflåten ABM-utvikling Fauske,
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Rektors rolle i Den kulturelle skolesekken Mosjøen 4. juni 2008.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Lånesamarbeid = ressursdeling Nina Karlstrøm Seniorrådgiver ABM-utvikling Bodø.
Kompetanse for mangfold
Ny ordning for Utviklingssentrene
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
Fra kunnskap til handling
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Lovdata Pro som studie- og eksamensverktøy
SØLVBERGET MAKERSPACE
Utskrift av presentasjonen:

Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek Elevane skal ha tilgang til skolebibliotek (Opplæringslova §9.2) Skolen skal ha skolebibliotek med mindre tilgangen til skolebibliotek er sikra gjennom samarbeid med andre bibliotek. Bibliotek som ikkje ligg i skolen sine lokale, skal vere tilgjengeleg for elevane i skoletida, slik at biblioteket kan brukast aktivt i opplæringa på skolen. Biblioteket skal vere særskilt tilrettelagt for skolen (Forskrift til opplæringslova)

Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek Skolebiblioteket formidler informasjon og tanker som er avgjørende for å kunne fungere i dagens informasjons- og kunnskapsbaserte samfunn. Skolebiblioteket gir elevene de ferdigheter som er nødvendig for livslang læring og utvikling av fantasien, og gjør dem i stand til å ta sitt ansvar som medborgere. (Unescos skolebibliotek-MANIFEST)

Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek Hvis skolebiblioteket deler lokaler og/eller ressurser med andre bibliotek, for eksempel et folkebibliotek, må de spesielle behovene som skolebiblioteket har, anerkjennes og imøtekommes. (Unesco’s skolebibliotek-MANIFEST)

Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek Det skal være et organisert samarbeid mellom folkebiblioteket og de kommunale skolebibliotekene. (Bibliotekloven § 6) Kommunestyret har overordnet ansvar for igangsetting av samarbeidet. Kontaktutvalg for bibliotekspørsmål for barn og unge bør opprettes i kommuner der forholdene ligger til rette for det. (Veiledende retningslinjer for samarbeidet mellom folke- og skolebibliotek i kommunen)

Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek Skolebiblioteket gir hjelp til å søke etter informasjon og tilbyr bøker og ressurser som gjør det mulig for hele skolesamfunnet å utvikle kritisk tenkemåte og effektivt benytte all slags informasjon i ulike medier. … er viktig for utviklingen av lese- og skriveferdighet, ferdigheter i informasjonsinnhenting, undervisning, utdanning og kultur. (Fra Unescos skolebibliotekmanifest)

Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek Skolebiblioteket skal ledes av lærer med tilleggsutdanning i skolebibliotekkunnskap eller bibliotekar med tilleggsutdanning i pedagogikk. (Forslag til nasjonal standard for skolebibliotek i grunnskolen)

Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek Anbefalt areal for skolebiblioteket er fra 120 m 2 (for skoler med 7 klasser) til 210 m 2 (for skoler med 21 klasser). Det må være datamaskiner i eller i tilknytning til skolebiblioteket. Skolebiblioteket må utstyres slik at elevgrupper og klasser kan arbeide i lokalene. Det må også være møblert for stille lesing. Skolebibliotekaren må ha egen kontoravdeling. (Forslag til nasjonal standard for bibliotek i grunnskolen)

Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek Skolebiblioteket skal disponere et budsjett som tilsvarer innkjøp av minimum en ny bok pr elev pr år. Antall bøker bør tilsvare 10 til 15 bøker pr elev Grunnstamme på minimum 2500 bøker (Forslag til nasjonal standard for skolebibliotek i grunnskolen) Samlingen bør omfatte 10 bøker pr elev. De minste skolene bør ha minimum 2500 aktuelle og relevante titler. (IFLA/Unescos retningslinjer for skolebibliotek) (Fra forslaget til nasjonal standard)

Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek Fire sentrale faktorer: Tilbud (mediebestand, utstyr, IT) Tilgjengelighet (lokaler, beliggenhet, åpningstid) Formidling (brukeropplæring og hjelp til å dra nytte av tilgjengelige tilbud) Bemanning

Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek Medier: Nåværende mediesamling i skole- biblioteket bør vurderes, og det som er aktuelt og brukbart bør registreres i katalogen. Bøker og medier i et skolebibliotek må ha aktualitet, og samlingen må fornyes kontinuerlig.

Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek Tilgjengelighet: Skolebiblioteket må være tilgjengelig for elevene hele skoledagen. Formidling: Elevene må ha tilgang til hjelp av bibliotekar eller lærer når de bruker skolebiblioteket.

Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek Hvis skolebiblioteket skal fungere godt, må både bibliotekfaglige og pedagogiske oppgaver ivaretas på tilfredsstillende måte. Et godt samarbeid mellom skolens ledelse, lærere, elever og bibliotekar er en forutsetning.

Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek Planlegging: En aktiv og bevisst vurdering og planlegging vil gi skolebiblioteket en klart definert og sentral plass i opplæringen og skolesamfunnet. Skolebiblioteket bør integreres i skolens pedagogiske planarbeid, og det bør legges en økonomisk langtidsplan med konkrete tiltak som tid- og kostnadsfestes.

Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek Skolebiblioteket må være tilrettelagt for alle brukergrupper. Tilrettelegging synliggjøres gjennom bokvalg, innredning og fordeling av funksjoner. Bemanning og gode søkemuligheter i katalogen er også en del av tilretteleggingen. ( Fra Handlingsplan for skolebibliotek i Troms)

Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek I flg L97 skal skolebiblioteket ha en sentral plass i opplæringen. Det skal være skolens informasjonssenter, et sted der elevene aktivt skal lære å søke informasjon gjennom ulike kilder. Det skal også være et senter for kultur der stimulering av leselyst står i fokus.

Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek Skolebiblioteket er nødvendig ressurs også for implementering av Kunnskapsløftet, men det forutsetter satsing på økt kompetanse hos lærere i å bruke dette. Og det forutsetter at skoleeier ser på skolebiblioteket som reell innholds- og metodisk ressurs i læringsarbeidet og handler deretter.

Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek Gi rom for lesing -satsingen skal også bidra til å styrke lærernes kompetanse i leseopplæring, litteraturformidling og bruk av skolebibliotek. Konkret har dette medført at flere høgskoler har studietilbud. Nettverk for kompetanseutvikling for skolebibliotek er etablert. ( Gi rom for lesing! Status april 2006)

Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek Høgskolen i Agder tilbyr 3 moduler á 30 studiepoeng: Skolebibliotekkunnskap 1: Breddestudium med skb som læringsarena Skolebibliotekkunnskap 2: Fordypningsstudium i barne- og ungdomslitteratur Skolebibliotekkunnskap 3: Fordypningsstudium i informasjonskompetanse

Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek Studiet ”Leseutvikling, litteraturformidling og skolebibliotek”, 15 studiepoeng, er gjennomført ved flere høgskoler. ”Biblioteket som læringsarena”, 15 studiepoeng, er integrert i Bachelorstudiet ved Høgskolen i Oslo, Bibliotek- og informasjonsstudiene.

Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek 3 kursdager om skolebibliotek i RKK Ofoten: 1.Om oppgaver, innhold, praktisk ordning, elevenes og lærernes bruk, samarbeid 2.Om bøker og bokvalg, bokprat, fylkesbibliotekets tilbud via fjernlån 3.Om litteraturformidling generelt, Den kulturelle skolesekken, leseaksjoner, lesestimulerende tiltak og tips (Forelesere fra Narvik bibliotek og Nordland fylkesbibliotek)

Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek Skolebibliotek er nå på dagsorden: - Bibliotekutredningens delrapport Rom for lek... - Kartleggingen som Møreforsk utfører på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet -NBFs Skolebibliotekkampanje lanseres i januar 2007 Vil gi bedre rammebetingelser og bidra til at skolebibliotekene integreres i skolenes pedagogiske virksomhet?

Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek Anbefalinger fra Rom for lek og læring: -inngå nært og forpliktende samarbeid med folkebiblioteket ved å inngå samarbeidsavtaler og å opprette koordinatorstilling -drøfte skolebibliotekets plassering og funksjoner i forhold til skolens mål og pedagogiske arbeidsformer -integrere skolebiblioteket og skolebibliotekaren i arbeidet med å nå læringsmålene når det gjelder elevenes beherskelse av digitale verktøy

Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek Samlet utlån til barn i folke- og skolebibliotekene i 2004: Norge: 14,8 Nordland: 11,4 (laveste: 1,8 høyeste: 56,0 kommunenivå )

Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek Personalressurser i grunnskolebibliotek 2004: Landsgjennomsnitt: 2,2 t/u Akershus: 7,2 t/u Oslo : 5,5 t/u Vestfold: 4,7 t/u Nordland: 0,5 t/u

Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek - fjernl å nsvirksomhet - kursvirksomhet (holder selv og bestiller andre f.eks. IBBYs barnebokorienteringer) - litteraturseminar i VU (med hovedvekt p å lokal litteratur) - dokumentasjonssenteret / nettstedet litteraturnett nord-norge

Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek - Skrivebua - bokprat - r å dgiver p å litteratur til DKS - egne forfatterturneer - tegner innredningsforslag - skrive- og dramaleir, LUB-leir - f ø lger opp nasjonale lese- og bibliotekaksjoner (Aksjon txt, teddybj ø rndag etc)