Rådgiversamling 02.12.15 OLA, OLK og Alternativt Vg3 i skole Sigurd Vabekk Hjelle Solveig Ljødal.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

Inntak og søknad om spesialundervisning
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Startkurs for nye rådgivere 2010
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Samling Opplæringskontor 12. Desember 2012
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Skoletilbudet i Telemark Startkurs for rådgivere 19.sept 2012.
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
OPPLÆRING I BEDRIFT- FORMIDLING AV LÆRLINGER, LÆREKANDIDATER OG PRAKSISBREVKANDIDATER status formidling 2012 Liv Marit Meyer Petersen Rådgiver/formidlingsansvarlig.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Formidlingsfasen Søknadsfrist til læreplass/opplæringsplass 1. mars. Søkning på nettsiden I tillegg må alle sendes personlig søknad.
Fagopplæring -yrkesfag
Lærekandidatordningen
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Rådgiversamlingen høsten 2009
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Rogaland Fylkeskommune
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
RÅDGIVERSAMLING 2013 Træleborg konferansesenter 4. desember 2013.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
Inntak Inntakskalender 2015
v/Avdelingssjef Turid Borud.
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Per Kristian Storstad AVGO
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Mulig revisjon av forskrift til opplæringslova kapittel 3 VII om «Særskilde føresegner for fag-/sveineprøva og kompetanseprøva»
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
Rådgiversamling i Vrådal nov
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Videregående opplæring i Follo
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Lærekandidatordningen
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Fortrinn, individuell behandling og minoritetsspråklige
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Læreplass Torbjørn Håmsø
Formidling til læreplass 2018
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Formidlingsansvarlig Torbjørn Håmsø
Statistikk om voksne i videregående opplæring
Utdanningsvalg 10. trinn -valg av videregående opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Rådgiversamling OLA, OLK og Alternativt Vg3 i skole Sigurd Vabekk Hjelle Solveig Ljødal

2 år i lære 2 år i skole I opplæringsavtale(OLA) = Grunnkompetanse Videregående opplæring LærlingLærekandidat Påbygg4, Fagskole, Y-veien til Høgskole Videregående skole Lære Krav: 5 års praksis + Tverrfaglig eksamen, vg3 nivå Dokumentasj onsordning - Privatist Praksiskandidat- ordningen: 2 år i skole i Praksisbrev = Grunnkompetanse Praksisbrevprøve 2 år LK, i OLK 2 år i skole Skoleelev og lærekandidat Kompetansebevis =grunnkompetanse Alt. Vg3 i skole 2 år lærekandidat (LK), i opplæringskontrakt (OLK) 2 år i lære

Vi har laget en egen håndbok om OLA/OLK og Alternativt Vg3. Erfaringene viser at det er behov for en opprydning. Dette skyldes bl.a.: OLA er spesialundervisning og krever egen sakkyndig vurdering. Vigo sin struktur baserer seg på at man må være registrert på riktige koder for å kunne søke seg videre. Mange elever som går i liten/egen gruppe (hverdagslivstrening) vil ikke kunne søke OLK og skal dermed heller ikke ha OLA. Det er opplæring på alternativ opplæringsarena. OLA skal være en forløper for OLK. Det skal være sammenheng mellom programområde, OLA og OLK. De som går alternativt VG3 i skole, må henvises PP-tjenesten hvis de endrer mål fra fag/svennebrev til grunnkompetanse. NB: Dette er ikke et forsøk på innsparing!!! Her kommer en gjennomgang av hele systemet: OLA, OLK og Alternativt Vg3 i skole

Opplæring på alternativ opplæringsarena er et innarbeidet begrep i både lovverk og retningslinjer fra Utdanningsdirektoratet. Opplæringsavtaler (OLA) er derimot en egen ordning som er innført i videregående opplæring i Hedmark. Retningslinjene beskrevet i håndboken er ment å avklare hva som ligger i de to ulike begrepene og hvilke rutiner som skal følges. De to ordningene innføres fra skoleåret 2016/ Opplæringsavtale (OLA) versus opplæring på alternativ opplæringsarena.

En avtale mellom bedrift, skole og elev er ikke en juridisk bindende avtale etter opplæringsloven, men skal avklare de økonomiske og formelle forhold mellom partene jf. Udir-3–2010 om opplæring på alternativ opplæringsarena. Målgruppen for OLA er i hovedsak elever som er usikre på om full yrkeskompetanse/fagbrev er et realistisk mål. OLA kan være et godt alternativ både når eleven begynner i den videregående opplæringen eller underveis i opplæringsløpet. OLA skal være forløper til en fremtidig opplæringskontrakt og sikre elevene tidlig kontakt med næringslivet. Utgangspunktet for OLA, er at eleven følger normert tid i en 2+2 modell. OLA har en egen tilskuddsordning fra fylkeskommunen. Tilskuddet varierer etter antall dager elev er i bedrift. Maksimal tildeling for OLA er Dersom bedriften setter andre økonomiske betingelser, kan skolen avslå avtalen Opplæringsavtale (OLA)

Skolen søker fylkeskommunen om tilskudd for OLA gjennom eget søknadsskjema. Søknaden skal være vedlagt kopi av enkeltvedtak og opplæringsavtale. Fylkeskommunen trenger ikke forhåndsvarsel om at skole, elev og bedrift forbereder en OLA, og det er heller ikke nødvendig å søke om forhåndsavtale om stimuleringstilskudd. Når søknad er godkjent, vil skolen motta hele tilskuddet og fordeler dette mellom seg ( 1/3) og bedriften (2/3) Dersom eleven i en OLA har avvik fra fag- og timefordelingen i Kunnskapsløftet, skal tiltaket defineres som spesialundervisning. Det innebærer at før slik avtale inngås, må eleven henvises til PP-tjenesten på samme måte som ved annen vurdering av spesialundervisning. PP- tjenesten må tilrå at eleven får spesialundervisning i form av et slikt tiltak. Tiltaket kan enten tas inn i skolens tidligere enkeltvedtak om spesialundervisning eller skolen fatter et nytt enkeltvedtak. Enkeltvedtak kan endres eller fattes gjennom hele skoleåret. forts

Elevene som er aktuelle for OLA er i hovedsak registrert i følgende grupper/opplæringsløp i Vigo: Elever på Vg1/Vg2 med grunnkompetanse (GRKO) som mål. Dette er elever som følger normert tid og som søker OLK etter modellen. Elever som eventuelt er registrert på ordinære yrkesfaglige tilbud, men som har reduserte læreplanmål. Også andre elever kan unntaksvis inngå OLA. Det er to forutsetninger for å inngå OLA: Det forventes at eleven kan gi en framtidig lærebedrift verdiskaping. Det er et krav om at hele opplæringen er knyttet til mål innen samme utdanningsprogram/programområde. Det skal være en sammenheng mellom opplæringen i skole og opplæring i bedrift. Forts.

Målgruppen er elever som har nytte av utplassering i bedrift, men som ikke har mulighet for å følge en modell. For disse elevene skal det gjøres avtale om opplæring på alternativ læringsarena, som en del av spesialundervisningen. Disse elevene er i hovedsak registrert i følgende grupper/ opplæringsløp i Vigo: Spesialundervisning liten gruppe, hverdagslivstrening. Dette er tilbud som kun er på Vg1-nivå, og elevene går ikke videre til Vg2 og Vg3. Spesialundervisning egen gruppe. Disse elevene går heller ikke videre til Vg2 nivå. For disse elevene vil verken Opplæringsavtale (OLA) eller opplæringskontrakt (OLK) være aktuelt. Midler til opplæring på alternativ læringsarena foretas gjennom rammetildelingen til spesialundervisning Opplæring på alternativ læringsarena

Et lite tips:

Flere søkere og flere er formidlet Flere som velger grunnkompetanse? Økt fokus på OLK? Samtidig har noen: Mangelfull bakgrunn fra vgs (kun gått Vg1) Feil lærefag ift bakgrunn fra vgs For svake for å være i bedrift har ikke vært ute i løpet av vgs. Søkere og formidlet 2012 til 2015:

To års opplæring i skole Ett år opplæring i bedrift. Når bedriftsopplæringen kombineres med verdiskaping strekker den seg over to år. Dette refereres til som «2 + 2 modellen» Vg2-elev er arbeidssøker og blir ved inngåelse av OLK midlertidig ansatt i bedrift i 2 år. Hva er verdiskaping? Fagopplæring er 3 år, jf. opplæringsloven § 3-3

Begreper: Opplæringsavtale (OLA): opprettes i Vg1 og/eller Vg2. Opplæringskontrakt (OLK) opprettes etter Vg2.

Overgang Vg2 – til lære, fra Opplæringsavtale (OLA) til Opplæringskontrakt (OLK):

Skolen har en viktig rolle i overgangen: Skolen hjelper elev i å søke OLK. Frist 1.februar: – Søke OLK i VIGO: Utfordringer.. – Riktig kode? – Riktig nivå? – Rett lærefag? – Ordinær elev? Bestått i alle fag? – Får ikke søkt i VIGO? Søk OLK med søknadskjema i papir./Ordinær søknad.

Systemet VIGO legger føringer for hva som er mulig å søke videre, eksempel:

Skolen hjelper elev i å søke OLK. Frist 1.februar: Sende inn søknad: Elektronisk eller i papir Sende inn vedleggsskjema Sende inn nødvendig dokumentasjon, f.eks. PPT-uttalelse

Hovedmodellen er Da skal alle ha ungdomsrett? Overgangsperiode - Noen elever uten ungdomsrett. Kan for eksempel være elever som har gått Vg1 over to år. Står med «Ikke rett» i VIGO. Da må PPT kontaktes.

PPT skriver sakkyndig uttalelse. Søkere med Ikke rett, med PPT uttalelse som anbefaler utvidet rett, får brev fra HFK: – eleven får utvidet rett ved enten å inngå OLK eller takke ja til Alt Vg3 i skole. Søkere til OLK setter i realiteten Alt Vg3 opp som 2-valg. OBS: Først når fagopplæringa mottar signert OLK endres status til «ungdomsrett» i systemet.

Skolens ansvar, etter 1.februar: Arrangere overgangsmøte med deltakerne rundt eleven: – lærer, elev, bedrift, fagansvarlig fra VGO, PPT, NAV. I overgangsmøtet avklares og tydeliggjøres hva som vil skje videre, og ansvar fordeles: – Kan OLA-bedrift ta i mot elev i OLK? – Kan elev arbeide i bedrift som Alernativ Vg3-elev? – Nødvendig med bistand fra NAV? – Nødvendig med bistand fra PPT?

Søknad om fritak fra krav til fag- og svennebrev etter § 3-67 i forskrift til Opplæringsloven (Fritak i fellesfag) I spesielle tilfeller kan fag- og svennebrev utstedes med ikke bestått i inntil to fellesfag. Man kan søke om fritak dersom: – har vært fritatt for vurdering med karakter i faget på grunnskolen – fritak fra vurdering med karakter i faget kroppsøving i videregående skole – har spesifikke lærevansker, f.eks. store lese- og skrivevansker eller store matematikkvansker. For å søke fritak må man ha karakteren 1 i faget og ha fått læreplass i en lærebedrift.

Tilskudd til bedrifter med OLK: Sentrale tilskudd, Utdanningsdirektoratet: – Basistilskudd 1 for 2015: kr. i 24 mnd. – Tilskudd til opplæring av lærlinger/lærekandidater med særskilte behov Kan få inntil 6 t. per uke i 47 uker. (- 5 uker ferie) 2015 – Veiledende sats kr. 370,- per klokketime. Søknad sendes Hedmark fylkeskommune, frist Kun søke om et år av gangen. Hedmarkstilskudd: – ekstra til bedrifter med OLK. – ekstra til bedrifter med signert kontrakt før 15.juli hvert år.

Takk for oss – og lykke til