Interkommunalt samarbeid om planstrategier? Status, behov og muligheter Plankonferanse i Mosjøen 30.mars 2011 Av Geir Vinsand.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samordning av statlige innsigelser – forsøk 12
Advertisements

Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Ny plan- og bygningslov og nye muligheter for uu-arbeidet
Kommunal planstrategi.
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Status for interkommunalt samarbeid og kritiske veivalg Høstkonferanse KS-Østfold Sarpsborg 20.oktober 2009 Av Geir Vinsand.
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
Pressekonferanse 24. august Lokalpolitikerne er tilliten verdig.
Samspill mellom de nye plantypene
Fylkeskommunal boligpolitikk?
Kort om forsøk om samordning av innsigelser - FOSIN -Nordland Plankonferansen 11. desember 2013.
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Innherred samkommune 1 Dialogseminar Åre 15. og 16. februar 2006 Innherred samkommune Status Administrasjonssjef Rudolf Holmvik.
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Bruk av ulike plantyper og utredninger
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Gruppeoppgave Uu-pilotfylkeordningen fra 2009 Oppgave 1: Uu-pilotfylkeordningen 1.Gi innspill til forventninger, kriterier, mv. for et uu-pilotfylke.
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Repparfjord. Nei til dumping i sjø !! Natur og Ungdom.
Beredskapsprofil for kommunene på Helgeland Utarbeidet på oppdrag fra DSB og Fylkesmannen i Nordland Presentasjon for Helgeland Regionråd 15. Juni 2006.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Aktørenes roller i planprosessene
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
1 Temadag kommunedelplan Tromsdalen Enhetsleder Øivind Holand.
Interkommunalt samarbeid i Sør-Trøndelag – status, utfordringer og veivalg KS høstkonferanse Røros 5.november 2009 Av Geir Vinsand.
Oppgavemeldingen Kommunal- og forvaltningskomitéen 14. april 2015 Gunn Marit Helgesen, styreleder KS Tore O. Sandvik, leder fylkesordførerkollegiet.
Regional planstrategi
Foto: Bjørn Erik Olsen Regionale utfordringer og regionale planer Greta Johansen Plankonferansen Foto: Thor-Wiggo Skille.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
NY PLANDEL I PLAN- OG BYGNINGSLOVEN Generell del, Nasjonal del, Regional del Erik Sveistrup, seniorrådgiver Avdeling for regional planlegging, MD PBL-konferanse,
Kommuneplanlegging Lokale utfordringer sett fra regionalt ståsted Dato 11.juni 2012 Foto: Peter Hamlin.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Jakten på tidstyvene i forvaltningen Miljøseminaret i Florø 2016 Solveig Skjei Knudtsen, prosjektleder Fylkeskommunenes Akvakultursamarbeid.
Gosia Taszarek Michał Giełda Den dømm- ende makt : Det norske rettsvesenet.
Kommunal planstrategi Temadag Regionalt planforum 12. april 2016.
Foto: Bjørn Erik Olsen Kommunal planstrategi Tim Chr. Tomkins-Moseng Dato Plannettverk Salten.
Arealplanlegging Kommunestyret Fagområde - Plan Medarbeidere: Wenche Hagestuen Dale, kommuneplanlegger Gunhild Haugum, arealplanlegger - 2.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Den norske tannlegeforening Etter lønnsoppgjøret 2008 Et kort tilbakeblikk på fjorårets oppgjør og lønnsstatistikk.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Fylkestinget, Hammerfest, juni-17 Øystein Ruud, fylkesrådmann
Kommunal planstrategi
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Kommunal planlegging.
Velkommen til folkemøte
Samhandling for effektive planprosesser
Presentasjon for intern gruppe i KS 20.november 2007 Av Geir Vinsand
Effektiv kommunal planlegging Oversiktlig plansystem med klar arbeidsdeling mellom plannivåene og plantypene Rådmannen må se kommunal planstrategi.
Effektiv og god planprosess for IC-utbyggingen
Tips, råd og verktøy til kommunenes planstrategier
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Pådriver og partner i endringsprosessen Janne Johnsen fylkesordfører
Delprosjekt 2 – Rapport – Planprosess
Seniorrådgiver Terje Kaldager
Utskrift av presentasjonen:

Interkommunalt samarbeid om planstrategier? Status, behov og muligheter Plankonferanse i Mosjøen 30.mars 2011 Av Geir Vinsand

Temaer Prinsipielt utgangspunkt Status for interkommunalt samarbeid Veivalg for kommunene Muligheter for plansamarbeid Nye planinitiativ i Nordland?

Generalistkommuner Demokrati gjennom direkte valg Bredt oppgaveansvar Enhetlig oppgavefordeling Enhetlig finansieringssystem Likebehandling gjennom statlig styring

Altså Ikke spesialkommunesystem Ikke differensiert kommunesystem Ikke ukontrollert hybridvekst

Utfordringer ved GK Rammebetingelsene undergraver grunnstrukturene Ulikheter i kompetanse og kapasitet medfører systematiske forskjeller i kommunale tilbud Oppgavene planlegges og løses av andre Baktung og topptung forvaltningsutvikling Spillsituasjon med store skjulte kostnader

Nordland

Polarisering i befolkningsutvikling

To-delt formål med grunnstrukturen Kommuneinndelingen skulle være funksjonell for kommuner og lokal statsforvaltning Fylkesinndelingen skulle være funksjonell for fylkeskommunen og regional statsforvaltning

Siste vesentlige endring i fylkesinndelingen 1.Østfold Akershus Oslo Hedmark Oppland Buskerud Vestfold Telemark Aust-Agder Vest-Agder Rogaland Hordaland S&Fj M&R Sør-Trøndelag Nord-Trøndelag Nordland Troms Finnmark 1866

Frislipp i regional stat 27 politidistrikter 20 sivilforsvarsdistrikter 18 heimeverndistrikter fylkeskontor: Fylkesmannen, NAV, Forbrukerrådet 12 fylkesvise nemnder for sosial saker og fylkeskartkontor 11 bispedømmer 10 statsadvokatembeter 8 regioner: Sjøtrafikk, Statsarkivet, Mattilsynet 7 regioner: Arbeidstilsynet, Statens lånekasse 6 regioner: Integrering- og mangfold, statlig økonomistyring, toll og avgift, lagdømmer, kriminalomsorg, utlendingsforvaltning, Husbanken, reindriftskontor, sjøfartsinspektører 5 regioner: Statens vegvesen, BUF-etat, Statsbygg, Fiskeridirektoratet, Skatteetaten, Kystverket, DSB elsikkerhet, jordskiftedømmer, justerkammer, NVE 4 regioner: Regionale helseforetak, Forsvarsbygg, sjøfartsdistrikter 3 regioner: Værvarsling, Jernbaneverket, administrasjonsenheter for sosiale saker 2 regioner: Hovedredningssentraler, Siviltjenester

Meget ambisiøst plansystem! Kommuneplanlegging –Planstrategi, planprogram, kommuneplan, reguleringsplan, sektorplaner, ROS, konsekvensutredning, innsigelse ….. Fylkeskommunal planlegging –Regional planstrategi, planprogram, regionale planer og planbestemmelser, sektorplaner, konsekvensutredning, innsigelse…. Statlig planlegging –Sektorplaner, nasjonale forventninger, planretningslinjer, planbestemmelser, statlig arealplan, godkjenning, innsigelse…. Felles planlegging –Mellom kommuner –Mellom kommuner og fylkeskommune –Mellom kommunesektoren og staten

Strukturelle kjennetegn

Fylkesoversikt formelle ordninger

Antall formelle ordninger pr kommune

Antall ordninger pr region

Spesielt komplisert på Helgeland kommuner: Reiselivsportal, driftsassistansen To-deling: SHMIL, HAF, IUA, ktr.utv.sekretatiat Tredeling: Regionrådene, regionale partnerskap, revisjon, destinasjonsselskaper Firedeling: PPT, RKK Flere vippekommuner (Bindal, Rødøy…) Subregioner (HALD) Bilaterale ordninger på kryss og tvers

Evenes/Tjeldsund ny nasjonal referanse

Konklusjoner om dagens samarbeid Omfattende samarbeid om regional utvikling gjennom regionrådene Generelt lite samarbeid om lovpålagte velferdstjenester, administrative støttetjenester, tekniske oppgaver og planlegging Mange enkeltordninger, ofte med ulik organisering og forskjellig geografisk nedslagsfelt Fortsatt minst 95 prosent enhetskommunalt Evenes og Tjeldsund skiller seg ut med et meget omfattende samarbeid Mye lokal konkurranse og svak nyetableringstakt

Ved et forvaltningsskille Kartlegginger og erfaringer tyder på store muligheter for høyere kompetanse, bedre tjenester og bedre ressursbruk ved utvidet og mer forpliktende samarbeid mellom kommunene Voksende reformtrykk tilsier samarbeid på kommunale kjerneområder som helse, sosial, skole, plan, miljø, teknisk Ytterligere desentralisering og gjennomføring av nasjonale reformer krever mer forpliktende samarbeid mellom kommunene

Det viktigste veivalget for kommunene Kvitte seg med ansvar og oppgaver Beholde ansvar og oppgaver, og samarbeide mer (selektive fusjoner) Beholde ansvar og oppgaver, og slå sammen kommunene (generell fusjon)

Interkommunalt veivalg

Samlet styringsgrep nødvendig Felles styringsstruktur for kjerneoppgaver Faste partnere Regionalt nivå Felles systemer

Oppgavene avgjør modellvalg Lovpålagte => Liten organisasjonsfrihet –Helsetjenester, kommuneoverlege, legevakt etc. –Sosialtjenester, barnevern –Skole og oppvekst, PPT, Kulturskole –Planlegging og byggesak, kart og oppmåling –Miljøvern og landbruk –Tekniske tjenester, brannvern Ikke lovpålagte => Stor organisasjonsfrihet –Kompetansesamarbeid, fagnettverk –Drift av anlegg og institusjoner –IKT og adm støttetjenester –Næringsutvikling

To hovedformer for regional planlegging Interkommunal planlegging med kommunene som ledende planmyndighet Regional planlegging med fylkeskommunen som ledende planmyndighet => Planstrategiene bør avklare hva som skal planlegges enhetskommunalt, interkommunalt og regionalt

Store muligheter for interkommunalt plansamarbeid Uformelt samarbeid –Kompetanseutvikling –Fagnettverk –Råd og veiledning –Samordning mot private Formalisert samarbeid –Felles plan- og byggesakskompetanse –Felles støttetjenester, IKT, kart, oppmåling, eiend.forvaltning etc –Felles planstrategi, planprogram, kommuneplanens samfunnsdel og arealdel, sektorplaner og reguleringsplaner

Prinsipper i PBL Kommunene skal ha tilgang til nødvendig planfaglig kompetanse Kommunene bør samarbeide om grenseoverskridende utfordringer Samarbeidet kan omfatte alle kommunale plantyper Formalisert plansamarbeid skal normalt ledes av et styre med samme antall representanter fra kommunene Kommunene kan overføre alle oppgaver og all nødvendig myndighet knyttet til planprosessen til styret Samme krav til planinnhold og planprosess Kommunestyret må selv vedta planstrategi og aktuelle planer for sitt område (ikke overkommunal plan) Fylkeskommunen kan anmode og staten pålegge interkommunalt plansamarbeid Et flertall av kommunene kan anmode fylkeskommunen om å overta planarbeidet som regional plan

Forutsetninger for god planlegging 1.Tilpasning til differensierte planbehov 2.Funksjonelle territorier 3.Kompetanse og kapasitet 4.Demokratisk deltakelse og styring 5.Samordning av berørte interesser 6.Effektiv ressursbruk

Grøfter Topptungt sektorisert plansystem Regional planlegging uten forankring Kommuneplanlegging uten kompetanse Framvekst av prosesskrevende og lite demokratiske hybridplaner

Tid for kursendring? Mer fokus på Laveste Effektive Planleggingsnivå (LEP) Hva er LEP på Helgeland? Utvikle forpliktende samarbeid i faste samarbeidsregioner Investere i plankompetanse og større plankapasitet Færre prosjekter, selektive programmer og løse partnerskap