Strategiplan for IKT ORKidé 2014-2017 Under utarbeidelse!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forutsetninger: Alle deltagere skal ha kompetanse tilsvarende modul 1
Advertisements

Teknisk løsning for kvalitetsregistre Regional kvalitetsregisterkonferanse 18. juni 2010 Knut Hellwege Spesialrådgiver IKT Helse Sør-Øst RHF
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Norm for informasjonssikkerhet Modul 1 – Normen – en oversikt
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Prosjekt KomUt Kommunal utbredelse av meldinger
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
Semantisk interoperabilitet i det offentlige
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
Ungdomstrinn i utvikling
Anne Marie Dalen Øverhaug Kvalitetsregisterkonferansen
Agenda 10 min. Bakteppe, Alf Hansen
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Normen i SiO - forpliktelser og lederforankring
Meldingsutveksling og kommunal utbredelse
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
Informasjonssikkerhet
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
EKommune strategi Lars Tveit, KS.
Strategi for elektronisk samhandling i kommunene
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Strategi for digital kompetanse
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
| 1 Instruktørkurs for kommuner Normen (30min)
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Tale Teisberg, Helse- og omsorgsdepartementet
Nasjonalt meldingsløft Seniorrådgiver Ellen Strålberg.
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Strategiplan for IKT ORKidé Under utarbeidelse!
Aure, Averøy, Eide, Fræna, Gjemnes, Halsa, Kristiansund, Nesset, Rindal, Smøla, Sunndal, Surnadal, Tingvoll Bredbånd IT-infrastruktur (datarom etc.) Kontor.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Instruktørkurs for kommuner Normen (30min)
RIS-metoden for prosessforbedring
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Sammen om digitalisering - kort om KS’ satsing
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
DRI Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Difis tverrgående digitaliseringsstrategi
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
utfordringer i en ny region
25. desember 2018.
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
Status i digitaliseringsarbeidet
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Hva betyr det at fremtiden er digital i Lier kommune
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Hva er elektronisk samhandling?
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Innovasjonsseminaret 2018 Status IKT Orkide
Utskrift av presentasjonen:

Strategiplan for IKT ORKidé Under utarbeidelse!

Utgangspunkt for IKT ORKidé Aure, Averøy, Eide, Fræna, Gjemnes, Halsa, Kristiansund, Nesset, Rindal, Smøla, Sunndal, Surnadal, Tingvoll Bredbånd IT-infrastruktur (datarom etc.) Kontor & administrasjon Integrerte e-tjenester; økt tilgjengelighet og bedre tjenester for innbyggere, næringsliv Teknisk Helse omsorg Oppvekst Felles internett/intranett og skjemaverktøy Økonomi Ca innbyggere Et av landets største kommunesamarbeidene

Strategiprosess – bakgrunn Gjeldende strategiplan gjelder for perioden IKT ORKidé startet prosess med ny strategiplan i desember 2012, med mål om at plan for kan vedtas av kommunene innen 1 kvartal Arbeidsgruppe ble oppnevnt med leder (Per Ove Dahl) nestleder (Kirsten S. Skaget) samt daglig leder (Steinar Holm). Arbeidet har omfattet evaluering av nåværende plan (Strategiplan ) samt evaluering av målsettinger og måloppnåelse.

Muligheter og utfordringer – og hvordan møter vi disse? Krav/forventninger fra myndigheter Forventninger fra innbyggere og næringsliv Teknologiutvikling og trusselbilde Sosiale medier, skytjenester, cyberterror, big data, personvern.. KS, FAD, diverse reformer. Tilgjengelighet og kvalitet Kommuner i IKT ORKidé IKT ORKidés visjon er: Felles utfordringer – felles løsninger. Analyse av styrker og svakheter viser at IKT ORKidé har oppnådd gode resultater. MEN! Både mulighetsrom og trusselbilde endres raskt. Strategiprosessen må gi svar på hvilke satsingsområder som skal prioriteres, hvordan utviklingsarbeidet best organiseres og hvor stor utviklingsinnsatsen skal være. (I tillegg til ivaretakelse av «løpende drift») IKT ORKidé

Visjon og målsetting IKT ORKidé visjon:  Samordnet digital leveranse av digitale tjenester som gir innbyggere og næringsliv et reelt digital førstevalg IKT ORKidé målsetting (forslag):  IKT ORKidé skal sørge for at kommunene oppnår sine målsettinger om samordnet leveranse av digitale tjenester gjennom koordinering av behov, gjennomføring av fellesprosjekter, fagsamarbeid og felles drift. TIL VURDERING

Digitaliseringsstrategi Tverrfaglige områder: Digital dialog Strategisk ledelse og IKT Kompetanse Arkiv og dokumenthåndtering Personvern, taushetsplikt og informasjonssikkerhet Arkitektur og standardisering Helse og velferd Oppvekst og utdannelse Plan, bygg og geodata Sektorielle områder:

Strategisk ledelse og IKT (diskuteres i styret for IKT ORKidé) Overordnede teknologiske utfordringer Sikkerhet – hvordan opprettholdes tilfredsstillende sikkerhet og robusthet med en miks av lokale løsninger i hver kommune, fellesløsninger og skyløsninger? Eventuell realisering av driftsgevinster gjennom utvikling av nye tjenestesamarbeid –Eksempler LØP III Alternativ IKT Driftsorganisering –Ønsker kommunene mer tjenestesamarbeid? I så fall; hvem skal ta initiativene, når skal prosessene startes, hvordan bør løpene organisering og hvordan skal omstillingsprosessene gjennomføres?

Mulig revidert virksomhetsplan? Fagsamarbeid -Standardisering av arbeidsprosesser, rutiner og systembruk -Kompetanseutvikling og felles opplæringstiltak -Behov og innspill til IKT ORKidé Utvikling -Sikre optimal bruk av IT-løsninger i hver enkelt kommune IKT ORKidé Drift IT drift, sikkerhet, vedlikehold, support og styring driftsleverandører FAGGRUPPER IKT ORKidé Utvikling -Strategi, utviklingsprosjekt -Utarbeidelse, iverksettelse og oppfølging av gevinstrealiseringsplaner -Anskaffelser og prosjektledelse Ansvar for håndtering av overordnede problemstillinger av stor betydning for videreutvikling av IKT ORKidé må plasseres Fagsamarbeidet har vært og vil fortsatt være en nøkkel til videre suksess for IKT ORKidé. Behov for bedre struktur, sterkere styring og mer standardisering for opprettholdelse av driftskvalitet

Digitaliseringsstrategi struktur Tverrfaglige områder: Digital dialog Strategisk ledelse og IKT Kompetanse Arkiv og dokumenthåndtering Personvern, taushetsplikt og informasjonssikkerhet Arkitektur og standardisering Helse og velferd Oppvekst og utdannelse Plan, bygg og GEO data Sektorielle områder: IKT Orkidés faggrupper: Helse og familie OmsorgIKTPortal Økonomi Oppvekst Kommunal teknisk Arkiv og sak

Strategi for fagområder Oppvekst og utdannelse Tiltak fra KS Digitaliseringsstrategi Elevene får et undervisningstilbud som oppfyller kravene til bruk av IKT i gjeldende læreplaner 2. Lærerne bruker digitale læremidler og verktøy i den daglige undervisningen 3. Skolene utnytter mulighetene IKT gir for å gi tilpasset og differensiert opplæring til hver enkelt elev ( tilrettelegge for bruk av egne digitale enheter/program og bruk av internettbaserte løsninger) 4. Lærerne og barnehageansatte er gode klasseledere i teknologirike omgivelser 5. Skolene tar i bruk løsninger for digital vurdering (vurdere elevenes digitale kompetanse) 6. Skolene har tatt i bruk innloggingsløsningene og ressursene i Feide 7. Kommuner tilbyr stabil drift av IKT-tjenester for barnehagen og skolen, som ivaretar krav til kapasitet, fleksibilitet, personvern og sikkerhet

Strategi for fagområder - Omsorg og helse/familie Tiltak fra KS Digitaliseringsstrategi Kommuner og fylkeskommuner har tatt i bruk Helsenett for elektronisk samhandling 2. Kommuner har lagt til rette for deling av helseinformasjon mellom samhandlende aktører og sørget for at planleggingen og innføringen er koordinert med alle aktørene. 3. Kommuner har løsninger som sikrer rask tilgang til og sikker lagring av dokumentasjon i pasientadministrative prosesser og styringssystemer. 4. Kommuner har tatt i bruk hensiktsmessige verktøy slik at helsepersonell kan registrere og få tilgang til helseopplysninger når de er hos pasienter 5.Kommuner har lagt Norm for informasjonssikkerhet til grunn for alt arbeid med personvern og sikker informasjonsbehandling i helse og omsorgssektoren 6. Kommuner har tatt i bruk nasjonal kjernejournal i den akuttmedisinske kjeden når løsningen er på plass 7. Kommuner har valgt løsninger for velferdsteknologi som baseres på standarder og som understøtter de gjeldende IKT-arkitekturprinsippene

Strategi for fagområder - Plan, bygg og geodata Tiltak fra KS digitaliseringsstrategi Kommuner har en digital plan- og byggesaksprosess både internt i organisasjonen, i samhandling med resten av forvaltningen og i dialog med innbyggerne og næringsliv 2. Kommuner har planer og rutiner for etablering, forvaltning, viderebruk og deling av geografisk informasjon og kommunaltekniske fagdata. 3. Kommuner har løsninger for digitale arealplaner, digitale planregister, matrikkelen, det offentlige kartgrunnlaget og kommunaltekniske fagdata som støtter gjeldende standarder og nasjonale krav. 4. Kommuner har tilgang til nasjonale løsninger for bruk innenfor teknisk sektor

Tverrgående satsinger og støttefunksjoner Portal – ref. Svein IKT Lønn/økonomi/personal -> LØP III ?

Digital dialog (Svein)

Tverrgående strategier Arkiv og dokumenthåndtering Bakgrunn: Arkiv og dokumentbehandling skal sikre gode tjenester for innbyggerne og næringsliv, støtte effektiv saksbehandling og ivareta lovpålagt oppgaver, juridiske rettigheter og forpliktelser i samtid og ettertid. Mål: Arkivene være innrettet slik at dokumentene er enkle å lokalisere og sikre som informasjonskilder. Tiltak: 1. Oppdatere arkivsystemet og hente ut relevante opplysninger fra arkivet til egne ansatte, parter, publikum og omkringliggende datasystem 2. Sørge for forsvarlig dokumenthåndtering innenfor alle fagområder og sikre at arkivperspektivet inngår i alle planer, kravspesifikasjoner og anskaffelser 3. Sikre rutiner/prosesser ved implementering av nye digitale løsninger og tjenester på alle områder og for alle typer system 4. Sikre rutiner/prosesser for langtidsbevaring og at dokumenter blir slettet i henhold til lover og forskrifter

Strategiske innsatsområder fra KS Digitaliseringsstrategi Kommuner har tilgang på relevante digitale styringsdata (business intelligence) Kommuner har kartlagt IKT-systemer og tilhørende arbeidsprosesser og besluttet hvilke system som må skiftes ut og arbeidsprosesser som må legges om Kommuner har realisert gevinster ved å bruke IKT effektivt til å jobbe på nye måter Kommuner har strategi for informasjonssikkerhet Kommuner har databehandleravtaler med brukere, leverandører, samarbeidspartnere som har tilgang til systemer som inneholder personopplysninger/sensitiv informasjon Kommuner har løsninger som tilfredsstiller kravene til sikkerhetsarkitektur Kommuner som tar i bruk skytjenester, har gjennomført grundige risiko- og sårbarhetsanalyser og inngått en databehandleravtale. Strategi for fagområder - IKT -1

Strategiske innsatsområder fra KS Digitaliseringsstrategi Kommuner har utarbeidet IKT-arkitektur basert på felleskomponenter og standarder. Kommuner har tatt i bruk løsninger basert på nasjonale standarder og felleskomponenter. Kommuner har kravspesifikasjoner basert på nasjonale og felleskommunale standarder ved nyanskaffelser og endringer i eksisterende systemer. Kommuner har bredbånd med tilstrekkelig kapasitet i hele organisasjonen Kommuner har bredbåndsinfrastruktur lokalt og regionalt som gir alle innbyggere og næringsliv tilstrekkelig kapasitet Kommuner har skytjenester som et alternativ ved anskaffelse for IKT-drift, der det er relevant. Strategi for fagområder - IKT -2

Hva skal til for å gjennomføre tiltakene? - personell, organisering og systemer Kompetansehevingstiltak? Ressurser og organisering i kommunene Ressurser og organisering av faggrupper Gevinstrealisering Nye systemer, utfasing, nye fellesløsninger for neste periode