Om metoder Skolevurderingsprosessen Om metode «Før jeg ved, hvad jeg skal undersøge, kan jeg ikke vide, hvordan jeg skal gjøre det» (Jette Fog, 1979)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

OBSERVASJON.
Pedagogisk analyse.
UTSPØRRING AV RESPONDENTER
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Vitenskapelige arbeidsmåter En innføring
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Forstå bruk og datainnsamling
Kvantitativ forskning
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Kvalitativ metode i markedsforskning
Corporate Finance Planlegging og kontroll. Investeringsprosessen Vi har hittil bare behandlet en snever del av investeringsprosessen, kun regneteknikker.
RELASJONER, NETTVERK OG STRUKTURER
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
INNHOLDSANALYSE AV DOKUMENTER
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 19
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
OBSERVASJON AV AKTØRER
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Identifisere behov – og etablere krav
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Testing, måling og forskningsdesign.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Rettskildestudier Dag Wiese Schartum, AFIN. Annen rettskildeforskning Empirisk orientert forskning på rettskildene Klart relevante innen forvaltningsinformatikk.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Oppsummerende kommentarer til Masterskolen Dag Wiese Schartum.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Forskningsopplegg og metoder
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Metodetriangulering i forvaltningsrevisjon.
Skolebasert vurdering og erfaring.  Erfaring handler om å kunne se.  Det er ut fra vår egen erfaring vi ser, forstår og – analyserer andre. ”De virksomheter.
En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg Hva spør lærere om?
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kvalitative og kvantitative metoder
Identifisere behov – og etablere krav
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Dag Wiese Schartum, AFIN
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Forstå bruk og datainnsamling
Undersøke bruk Kapittel 7
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Undersøke bruk Kapittel 7
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Om metoder

Skolevurderingsprosessen

Om metode «Før jeg ved, hvad jeg skal undersøge, kan jeg ikke vide, hvordan jeg skal gjøre det» (Jette Fog, 1979) - Dette indikerer at metodene velges som en følge av, og i forhold til det fenomenet en vil undersøke. «Den som bare har en hammer ser alle problem som spiker» (G. Morgan, 1988) Den norske samf. viteren Johan P. Olsen sier at organisasjoner er gamle løsninger på søking etter nye problemer (å løse).

Skolevurdering og metode - Skolevurdering blir også et spørsmål om metode. - Vi står altså overfor et valg av metode i forhold til hva vi vil undersøke. T. Ålvik argumenterer for en samfunnsvitenskapelig tilnærming. Samfunnsvitenskapene har mange og jamstilte metodiske tilnærminger. Metodene er et hjelpemiddel, og vi må ikke dogmatisk forsvare den ene eller den andre metoden.

Hva vil vi? Noen avgjørende faktorer for metodevalg. Ønske om helhetsforståelse Ønske om nyansering av tolkninger, forståelse, meningsrammer. Ønske om forståelse av sosiale prosesser Ønske om et tverrsnittsbilde av fenomenet, gjøre sammenligninger Ønske om å si noe om styrken i sammenhengene, og omfanget av fenomenet.

Alle metodene har sine sterke og svake sider. Binder en seg på forhånd til en metode, vil dette innsnevre frihet og valg av problemstilling. Vanligvis skiller en mellom kvalitativ- og kvantitativ metode. Dette skillet er ikke absolutt, og disse metodene kan oftest utfylle hverandre. Kvantitativ: forklaring Tallfesting frekvens/hyppighet Bredde, deler Kvalitativ: Forståelse tolkning dybde helhet Skolevurdering og metode

Noen praktiske eksempler Dagbok/feltnotat FordelerUlemper Enkel å gjennomføre. Ingen hjelp eller ekstra utstyr. Detaljer og spesifikk info. Faller ut Gir god kontinuitet og oversiktSamtaler og enkelte utsagn vanskelig å fange opp. Informasjonen kan studeres og analyseres når tid Fungerer bra i små grupper, vanskelig i store grupper Fungerer som hjelp for hukommelsen Nyttig når læreren skal lage en case eller annen beskriv. Kan være subjektiv (normativ). VÆR BESKRIVENDE

FordelerUlemper Tar ”nøytralt” opp all aktivitet i ”søkeren” Stille akt. Og akt. Utenfor søkeren faller utenfor. Samler inn ”masse” materialeTidkrevende bearbeiding og tolking Fleksibel. Kan overlates til/i ei gruppe Mye irrelevant informasjon Kan registrere utviklingEnkelte kan bli forstyrret av opptaksutsyr Lyd-/videoopptak Noen praktiske eksempler

FordelerUlemper Etablerte relasjoner mellom lærer og elev Tidkrevende Gir presis informasjon. Lite irrelevant info. Opptaksutstyr kan forstyrre samtalen Kan gjennomføres i skoletiden i eller utenfor klassen Fortolkning av samtaler med mindre barn. Kan følge opp problemer når de oppstår. Intervju

FordelerUlemper Lett å administrere. Lett å fylle utTidkrevende analyser Lett å følge oppKrevende utarbeidelse av relevante spørsmål Forutsetter direkte sammenligning av individer eller grupper Vanskelig å få spørsmål som går i dybden Dataene er kvantifiserbareAvhenger mye av leaseferdighet hos barna. Barn vil ofte gi ”riktige svar” Spørreskjema Noen praktiske eksempler

Om metoder Kvantitative metoder a) Presisjon: forskeren streber mot maksimalt god avspeiling av den kvantitative variasjonen. b)Få opplysninger om mange undersøkelses- enheter. Går i bredden. c)Systematiske og strukturerte observasjoner, spørreskjema med faste svaralternativ. Kvalitative metoder a)Følsomhet: forskeren streber mot best mulig gjengiving av den kvalitative variasjonen. b) Mange opplysninger om få undersøkelsesenheter. Går i dybden. c)Mer usystematiske og ustrukturerte observasjoner, intensive intervju, intervjugide uten faste oppsatte spørsmål og svaralt. Dagbok.

Kvantitative metoder d)Interesse for det felles, det gjennomsnittlige det representative e)Livsfjærnhet: Datainnsamlingen skjer under betingelser som er forskjelligge fra den virkeligheten en ønsker å undersøke. f) Interesse for adskilte variable. Kvalitative metoder d)Interesse for det som er særegent, unikt og event. avvikende. e)Livsnærhet: Datainnsamlingen skjer under betingelser som ligger nær opp til den virkeligheten en ønsker å undersøke. f)Interesse for sammenhenger, strukturer Om metoder

Kvantitative metoder g)Framstilling og forklaring h)tilskuer eller manipulator: Forskeren ser fenomenet utenfra og streber mot roller som den nøytrale observatør. Variasjon på visse variabler kan eventuelt manipuleres fram. i) Jeg-det forhold mellom forskeren og undersøkelses-personen. Kvalitative metoder g) Framstilling og forståelse h) Deltaker eller aktør: Forskeren ser fenomenet innenfra. Han vedgår at han påvirker resultatene gjennom det at han er til stede både som tilskuer og deltaker. i) Jeg-du forhold mellom forskeren og undersøkelses-personen. Om metoder