Barnehagenorsk: Velkommen til 2. samling! 2.-3 november Ingvild Alfheim Kari Bratland 19. SEPTEMBER.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Flyktninghelsetjenesten Febr. 2012
Advertisements

Råd om syke barn og barnehager
Hygienekurs – barnehageansatte
SYKDOM HAGEN BARNEHAGE.
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Er barnet allvorligt sykt?
Sykdommer i brystet.
Råd til barn og foreldre
Fokusperiode – Frisk i barnehagen
Tuberkulose Tuberkulose er en sykdom som oftest angriper lungene. Sykdommen kan også gi infeksjon i hjernehinner, ledd og nyrer.
Informasjon om Cisplatin (2 dager)
Japansk encefalitt og Chikungunya En aktuell trussel for den reisende?
Informasjon om Paclitaxel
SARS: Viruset og Status for virologisk diagnostikk Olav Hungnes Avdeling for infeksjoner som smitter via luftveiene, Folkehelseinstituttet
Øyebetennelse og ørebetennelse
Pneumoni Hyppig årsak til infeksjon hos eldre grunnet:
Skolehelsetjenesten. Samarbeid bestående av:
Fest, rus og lite søvn eller en tid for å skape gode minner ?
Isolasjons regimer Tone Ovesen Sykepleier / Tuberkulosekoordinator
Ny influensa A(H1N1) – status og fremtidsutsikter Preben Aavitsland Avdeling for infeksjonsovervåking Smitteverndagene
Kliniske forhold, utredning og behandling ved SARS
Innføring av HPV-vaksine i barnevaksinasjonsprogrammet
Fungerer varslingsplikten? Øistein Løvoll Avdeling for infeksjonsovervåking Divisjon for smittevern Smitteverndagene 2007.
Primær ciliær dyskinesi
Ulf Wike Ljungblad Overlege Barnesenteret SiV, Tønsberg
Ulf Wike Ljungblad Barnelege
Ulf Wike Ljungblad Barnelege
Eksklusjonskriterier
Prikker og barnesykdommer
Sykdommer og tilstander hos barn
Dengue feber og Japansk encefalitt
Forkjølelse Lege Rolf Møller
Faktorer som påvirker forekomsten av infeksjonssykdommer
Flyktninghelsetjenesten Febr. 2012
Flyktninghelsetjenesten Feb 2012
Skolehelsetjenesten. Samarbeid bestående av:
SMITTE OG SMITTESPREDNING.
Kliniske forhold, utredning og behandling ved sars
HIV/AIDS Merk: Flere svar kan være riktige - En quiz om hiv og aids
Pediatri.
Legionella – ny forskrift
Sykdommer knyttet til livsstil
Infeksjonssykdommer. Mål fra LK06 Forklare hvordan kroppen beskytter seg mot sykdom. Beskrive hvordan man kan forebygge og behandle infeksjonssykdommer.
Håndhygiene. Hvorfor håndhygiene? Hindrer spredning av sykdomsframkallende mikroorganismer og reduserer risikoen for at pasienten får en infeksjon.
Infeksjoner i lungene - lungebetennelse. Lungebetennelse Infeksjon Bakterier, virus, sopp Oppstått utenfor sykehus Oppstått i sykehus Immunsupprimerte.
Smittefare og sykdom i barnehagen Litt om behandling og karantenetid.
Velkommen til nytt barnehageår på Pytten og Dinglebein! I år har vi hilst velkommen til hele 12 nye barn og 2 nye voksne. Det har vært en del tårer, men.
Infeksjonssykdommer - av Emil Nygårdgård. Infeksjonssykdommer Mikroorganismer Bakterier, virus og sopp Overalt Ca 10 ganger flere bakterieceller i kroppen.
Her kommer litt om det vi har gjort på i august, og hva vi skal gjøre i september.
Håndhygiene. Hvorfor håndhygiene? Hindrer spredning av sykdomsframkallende mikroorganismer og reduserer risikoen for at pasienten får en infeksjon.
Nasjonalt Legevaktsnummer Nasjonalt Legevaktsnummer
Ulcus ventriculi og ulcus duodeni
Alta.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ KLØVER- OG LYNGHUMLENE
Tilbud om gratis HPV-vaksine
Skolehelsetjenesten i Haugesund kommune
Velkommen til foreldremøte på SFO
Akutt infeksjonssjukdom basal strategi
Barnehagenorsk Samling 14
Barnehagenorsk Samling 13 Ingvild Alfheim.
Velkommen til Oppstartsamtale
SPYDEBERG HELSESTASJON
INFOMØTE LYNGMARKA BARNEHAGE
SPYDEBERG HELSESTASJON
BARNEHAGEÅRET 2019/2020  SEPTEMBER HUSK: MERKEDAGER:
Utskrift av presentasjonen:

Barnehagenorsk: Velkommen til 2. samling! 2.-3 november Ingvild Alfheim Kari Bratland 19. SEPTEMBER 2016

Tirsdag 1.Sykdom 2.Gjennomgang av neste gangs oppgaver 3.Sangstund

Kapittel 5: Sykt barn –Vi leser teksten på side 26 i tekstboken. Hvilke sykdommer opplever dere ofte i barnehagen? PRESENTASJONEN S TITTEL

Noen vanlige barnehagesykdommer: –Omgangssyke –Symptomer: diaré og/eller oppkast, slapphet –Skyldes oftest virusinfeksjon –Smitter både ved kontakt- og dråpesmitte –Behandling: hvile og tilstrekkelig væske –Vannkopper: –Symptomer: kløende, røde utslett –Virussykdom –Smitter oftest ved dråpesmitte –Inkubasjonstid: ca dager –Behandling: tid, og eventuelt kløedempende midler

Noen vanlige barnehagesykdommer: –Øyekatarr: –Symptomer: puss, rødhet og/eller svie i øynene –Kan skyldes bakterier eller virus –Smitter oftest ved direkte eller indirekte kontakt –Behandling: øyedråper –Ørebetennelse: –Symptomer: smerter i ett øre eller begge ørene, ofte feber –Kan skyldes både virus og bakterier –Opptrer hyppigst i vintermånedene –Behandling: tid, hvile, eventuelt smertestillende og/eller antibiotika PRESENTASJONEN S TITTEL

Noen vanlige barnehagesykdommer: –Influensa: –Symptomer: slapphet, feber, hoste, sår hals, feber, tette luftveier, og/eller hodepine og muskel-/leddsmerter –Skyldes et influensavirus –Smitter oftest ved dråpesmitte –Behandling: hvile, tilstrekkelig væske, eventuelt febernedsettende/smertestillende –Forkjølelse(de fleste blir forkjølet et par ganger i året) : –Symptomer: tette luftveier, hoste, som oftest ikke feber. –Skyldes en virusinfeksjon –Smitter ved dråpesmitte –Behandling: å ta tiden til hjelp! PRESENTASJONEN S TITTEL

Noen vanlige barnehagesykdommer: –Lus!! –Rutiner for luseutbrudd der dere jobber? –Behandling? PRESENTASJONEN S TITTEL

Sykdommer som de fleste barn i Norge blir vaksinert mot: –Kikhoste –Poliomyelitt –Meslinger, kusma, røde hunder (MMR-vaksinen) –Tuberkolose (BCG-vaksinen, oftest i skolealder) PRESENTASJONEN S TITTEL

Akutt sykdom/andre akuttilfeller: –Allergiske reaksjoner –Hjernerystelse –Bruddskader –Sårskader –Andre? Symptomer? Hva bør man gjøre? Behandling? PRESENTASJONEN S TITTEL

KOMMUNIKASJONSØVELSE: Telefon til foreldre om sykt barn Et av barna i barnehagen kaster opp, og du mistenker at barnet har omgangssyke. –Gå sammen tre og tre og lag dialoger som er telefonsamtaler mellom en av de ansatte i barnehagen og en av barnets foreldre, med forespørsel om å komme og hente barnet. Den som ikke «snakker i telefonen», observerer de andre og legger merke til hvordan kommunikasjonen går. –Kommentarer fra lærerne: –Hvorfor ringer du? –Beskriver hva som har skjedd: –Hva er symptomene? Hvor alvorlig er dette? –Si tydelig at du vil at barnet blir hentet. –Jeg ber om at barnet hentes. (litt formelt) –Har du mulighet til å komme og hente barnet? –Kanskje det er lurt at du kommer og henter barnet. –Det er best at du kommer og henter barnet. –Kan du være så snill og komme og hente barnet så fort som mulig? –Spør når de kan komme? PRESENTASJONEN S TITTEL