Klassifisering av sykehusareal FSTL høstkonferanse 2015 Marte Lauvsnes (Sykehusbygg) Anne Kathrine Larssen (Multiconsult)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
Advertisements

Teknisk løsning for kvalitetsregistre Regional kvalitetsregisterkonferanse 18. juni 2010 Knut Hellwege Spesialrådgiver IKT Helse Sør-Øst RHF
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
De regionale helseforetakenes samarbeid om kvalitetsregistre Olav Røise Leder av Styringsgruppen for nasjonale kvalitetsregistre.
Teknisk brukerstøtte system For Noroff Instituttet Avdeling Bergen Oppgave 49E av Gisle Johannessen, HiST V2007.
Innovative offentlige anskaffelser
Høreapparatformidlingen – hvor står vi Fagnettverksmøte 17. september 2009.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Mulighetsanalyse oppgradering/utvidelse av Drammen sykehus
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Human Factors i boring og brønn
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
Saksliste Brukerforum Status for SSP 2006, Vigdis Heimly, KITH (15 min) IHE og forholdet til Standardiseringsarbeidet, Aslak Aslaksen, Helse.
FAQ Epikrise og Henvisning Thomas T Rosenlund,
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Standardisering og kvalitetssikring av prosesser i SSB
Brukerundersøkelsen Om brukerne spm. 1,2,3,6,7 Om bruk av dbh spm. 4,5,12,11 Om datakvalitet spm. 8,9 Om brukertilfreds. spm. 13 Forslag og kommentar spm.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Det integrerte universitetssykehuset i Trondheim
ASP-basert Helpdesk for Veterinærinstituttet ASP-based Helpdesk-system for Norvegian Veterinary Institute.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Eksternt finansiert virksomhet TDI-modellen EFV-V prosjektet september 2013.
ROS-analyse.
Utviklingsprosjekter i Sykehusbygg Bjørn Remen Marte Lauvsnes.
| Behov for ny statistikk i KOSTRA ved oppbygging av lokalmedisinske sentre Michael Kaurin Helsedirektoratet.
Brukerutvalget April 2016 Stig Slørdahl Administrerende direktør Helse Midt-Norge RHF.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
STYRING OG SAMORDNING – NASJONALT SYKEHUSBYGG HF Bjørn Remen, prosjektleder Sykehusbygg.
Agdersamling 13 sept kommunal responssentertjeneste og felles anskaffelse av trygghets- og varslingsteknologi Agdersamling 13. september 2016 Prosjektleder.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Fokus på koordinerende enhet
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
RIS-metoden for prosessforbedring
Presentasjon 14. juni 2017 Rådgiver Magnar Simensen
<arbeidsgruppenavn>
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
Brukermedvirkning i helseforskning
Sett inn bilde av produktet her
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
Sett inn bilde av produktet her
AIM – reduksjon av uønsket variasjon - Kontormøte
HMN Orientering om HMN LAB
Aktivitetsplan Internrevisjonen HMN-RHF - Presentasjon for Regionalt brukerutvalg 9. mai Vedtatte aktiviteter 2016 Aktiviteter som vurderes.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Gjennomgang av forslag til
KS FoU - Vedlikeholdsetterslep for kommunale veger, oppdatering av rapport for ASSS v/Bendik Drevvatne, Oslo kommune ASSS – Samferdsel
StiNe – Studieinformasjon på nett
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Reduksjon av uønsket variasjon
Utskrift av presentasjonen:

Klassifisering av sykehusareal FSTL høstkonferanse 2015 Marte Lauvsnes (Sykehusbygg) Anne Kathrine Larssen (Multiconsult)

2 Agenda Historikk Om klassifikasjonssystemet – formål og oppbygging Hva kan det brukes til – noen eksempler? Status Klassifikasjonssystemet pr 2015 Veien videre

3 Historikk 2006 – utviklet av Helsedirektoratets Kompetansenettverk for sykehusplanlegging, Sintef sentral rolle 2011 – Multiconsult fikk oppdraget (rammeavtale) med å etablere en Nasjonal Database, bistå med implementering av klassifikasjonssystemet i helseforetakene, samt på drift og forvaltning av databasen – ansvar for drift og vedlikehold av klassifikasjonssystemet med veileder lagt til Sykehusbygg HF. Krav fra eier om at alle HF skal registrere sine bygninger iht. Klassifikasjonssystemet (ref. tidligere foretaksprotokoller) Foretaksprotokollen av mars 2015 mellom Helse- og omsorgsdepartementet og Sykehusbygg HF er det tatt inn en forutsetning om at Klassifikasjonssystemet skal innføres og være tatt i bruk i alle helseforetak i løpet av 2015.

4 Historikk Ny nasjonal databasen (ND) for klassifikasjonssystemet, klar for bruk 2.september All informasjon om klassifikasjonssystemet for helsebygg finnes på nettstedet

Historikk: Versjoner klassifikasjonssystemet Direktoratet ved Kompetansenettverket for sykehusplanlegging har utarbeidet følgende revisjoner: Endringstabeller – Endring 1.0 til – Romnavnendring – Endring 2.0 til – Romnavnendring – Romnavnendring Nasjonal Database

Hvorfor klassifikasjon av arealer og rom ? Rosa = sengerom En fløy med god nærhet mellom rom To fløyer med lav kapasitet, høy arealfaktor og utfordrende bemannings- situasjon og drift 6 Verktøy for kravsepsifikasjon og romprogrammering

7 Hvorfor klassifikasjon av arealer og rom ? Fra veilederen: – Klassifikasjonssystemet skal bidra til en god og aktiv forvaltning av sykehusbyggene ved at informasjon kan innhentes om arealbruk og kapasitetsutnyttelse for de ulike funksjoner og rom, og som gir grunnlag for å analysere hvordan ressursene kan videreutvikles. – Informasjonen fra Klassifikasjonssystemet vil dermed være viktig både for daglig styring og drift, men også som beslutningsgrunnlag for dimensjonering av prosjekter, strategisk planlegging og nasjonale oversikter.

Hva er klassifikasjonssystemet? To deler: Et nomenklatur: felles benevning av funksjoner og rom i sykehus - for sammenliknbarhet mellom sykehus, institusjoner og enheter En struktur: som knytter sammen rom og funksjoner 8

Oppbygging 4 nivå, 12 hovedfunksjoner Hovedfunksjon, delfunksjon og rom er unike begreper (generelle) og som det kan søkes på. Romspesifikasjon gir en nærmere beskrivelse, og det er mulig å legge til nye spesifikasjoner der romlisten ikke dekker behovet For kapasitetsbærende rom skal det alltid også angis kapasitet (f.eks. antall senger, antall kontorplasser, antall observasjonsplasser m.m. Kapasitetsbærende rom spesielt viktig ifht. til vurdering av kapasitets- og arealutnyttelse: entydig benevnelse og bruk av romspesifikasjon 9

Oppbygging - egenskaper

Mer info – se nettsiden

12 Hva kan det brukes til? Eksempler

Klassifikasjonssystemet gir blant annet informasjon om hovedfunksjoner, delfunksjoner, rom, arealer og kapasiteter i sykehus knyttet til organisatoriske og geografiske nivåer og områder. Klassifiserte arealdata koblet mot andre datakilder kan altså gi viktig styrings- og planleggingsinformasjon innen en rekke viktige områder. Eksempler på bruksområder er blant annet: Analysere kapasitets- og arealutnyttelse Beregne kapasitets- og arealbehov for spesifikke funksjoner Sammenligne med den faktiske kapasitetsutnyttelsen og arealbruken Prising av arealer og innkreving av husleie Effektivisering av virksomheten Eksempler på bruk av klassifiserte data finnes på Eksempler på bruksområder 13 Verktøy for kravsepsifikasjon og romprogrammering

Eksempler på bruk aktivitet – kapasitet - areal Antall plasser er 14 flere enn beregnet kapasitetsbehov Eksisterende arealstandard er 48 m2 pr plass som er langt over de 30 m2 som er standard i nye sykehusprosjekter  Grunnlag for strategisk utvikling, organisering av klinisk virksomhet og drift Klassifisert areal 14 Verktøy for kravsepsifikasjon og romprogrammering

Eksempler på bruk 15 Verktøy for kravsepsifikasjon og romprogrammering

Eksempler på bruk Beregnet kapasitet 2006, faktisk kapasitet og behov Basert på fremskriving av aktivitetsdata for Verktøy for kravsepsifikasjon og romprogrammering

Eksempler på bruk Arealbalanse: Kapasitet pr 2006 opp mot beregnet behov for

18 Status Klassifikasjonssystemet

Innledning - Driftsmodell nasjonal database: Teknisk drift (MC) Teknisk drift (MC) Faglig support Multiconsult og (Sintef - juni 2015) Sykehusbygg Faglig support Multiconsult og (Sintef - juni 2015) Sykehusbygg Teknisk Support (MC) Nasjonal Database -Brukerveiledning ND -Veileder klassifikasjons systemet Tabeller -FAQ Import Importmaler Rapporter Sp.m og svar, én kanal Bruker Mottak av henvendelser, via eller direkte Sørge for svar

20 Dagens versjon inneholder to typer rapporter: – Egendefinerte – her kan du velge selv de parameterne du ønsker å ha med – Standard rapporter Rapporter Alle rapporter kan skrive ut til excel!

21 Registert i Nasjonal Database pr okt 2015 Totalt 21 HF: – 11 HF har registrert i ND – helt eller delvis – 10 HF har ikke registrert noe i ND NB! Noen har registrert i egne FDV-systemer og ikke overført til ND RHFAnt HF Areal (NTA)KapasitetOrganisasjons -nivå HSØ10888 HN4111 HMN3000 HV4222

Veien videre Sykehusbygg har definert utviklingsprosjektet «Ny driftsmodell for klassifikasjonssystemet» Målet er å sikre at systemet implementeres og tas i bruk på en slik måte at det blir et – grunnlag for styring og planlegging i helseforetakene – effektivt verktøy for gjennomføring av tidligfaseplanlegging i sykehusprosjekter Det er også et mål å få etablert en driftsmodell som sørger for kontinuerlig oppdatering og videreutvikling.

Prosjekt «Ny driftsmodell for klassifikasjonssystemet» Fremdrift: – Fase 1: fullføre implementeringen i alle HF - des 2015 – Fase 2: utarbeide en strategi for ny driftsmodell - juli 2016, ferdig rapport – Fase 3: planlegging av implementering av ny driftsmodell, overgang til daglig drift aug Konkret utviklingsbehov av ND – kort sikt – Tilrettelegge for rapporter med historiske data (spore utvikling over tid) – Tilrettelegge for overføring fra FDV-systemer til Nasjonal Database (web- services) – Forbedre og utvikle rapporter (inkl. kobling mot NPR – data) Neste revisjon klassifikasjonssystemet må ses i sammenheng med ny Norsk Standard for klassifisering av rom som er under utarbeidelse.

10 årsjubileum i 2016 Fra kartlegging til aktiv bruk av data !