Utvikling togtilbudet 2012 og videre perspektiv Østlandssamarbeidet 23. oktober 2009 Johan Selmer, Ass. plandirektør NSB Persontog.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EUs styrking av konkurranseevnen til gods på bane TEMPO 31. august 2012 Sunniva Meyer.
Advertisements

Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Foto: RuneFossum,Jernbanefoto.no
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Øyfergesambandet i Oslo Dialogkonferanse 7. januar 2013 Rolf Michael Odland Leder for Innovasjon & HMSK Boreal Transport Norge 1.
Høyhastighetsutredningen
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Jernbaneverket Utbygging Regionale Prosjekter Vest (URV)
Status dobbeltsporet Skøyen - Asker
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
Mulighetsanalyse oppgradering/utvidelse av Drammen sykehus
Trondheim - Steinkjer Trønderbanens utvikling Fra 0,55 mill reisende til 1,1 mill fra 1992 – 2002 Innsats på stasjoner og holdeplasser: Lerkendal, Røstad,
Vi baner veg for deg !.
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
en jernbane for fremtiden
Strategi for utvikling av Gjøvikbanen
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Ruteplanarbeidet Punktlighetsseminar november 2014 JBV, Trafikk og markedsdivisjonen Jan Harald Dammen.
Punktlighetsseminar 2014 Jorunn Halkjær, seksjon punktlighet, JBV
Utforming av stasjoner
Ski - et attraktivt knutepunkt Peder Vold, Jernbaneverket
Rånåsfoss – Mulig samordning med Auli
Gevingåsen tunnel1 Susanne Bratli Leder Jernbaneforum Midt-Norge.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Høyhastighetsutredningen ble levert
Elbanen STS Trøndelagsrådet 19.april 2012 Milian Myraunet daglig leder.
2012 Mer på skinner!. Samferdsels- departementet Avinor AS Statens vegvesenKystverket Togselskapene GodstransportørerReisende Statens jernbanetilsyn Storting.
NTP Plangrunnlag fra Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen 1.
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Helge Kolstad, COINCO styringsgruppe, Oslo – Gøteborg på 2:10 Østfolds utlegning av COINCO Norths jernbanepolitikk.
Område Nord – Statsbudsjett 2016 Jernbaneforum Nord Bodø 4. Desember 2015 Thor Brækkan Områdedirektør Nord Jernbaneverket.
Prosjekt Gjennomføringsplan InterCity - viktige premisser og opplegg for planarbeidet Lars Erik Nybø Jernbaneverket.
InterCity Drammen - Kobbervikdalen
Velkommen til Punktlighetsseminar 2014
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Kommunemøter RPBA - om RTP
Kamp eller samarbeid?.
Kommunedelplan Dovrebanen gjennom Hamar
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
På sporet av den tapte tid
Nasjonal signalplan – «milepælsbasert»
Dekning Mobilt internett i tog
Oppsummering 02.september 2016
Jernbane i Trøndelag
Akershus fylkeskommune
Utredning av jernbanen Oslo – Göteborg
Tema Utfordringer i tillatelsesprosessen Tillatelser til å ta i bruk
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Jernbanetiltak i Brynsbakken (strekningen mellom Oslo S og Bryn)
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Handlingsprogram Jernbaneforum Nord.
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Utskrift av presentasjonen:

Utvikling togtilbudet 2012 og videre perspektiv Østlandssamarbeidet 23. oktober 2009 Johan Selmer, Ass. plandirektør NSB Persontog

2 NSB Powerpointmal mal Ny ruteplan for Østlandet Mål for nytt togtilbud på Østlandet Sterk vekst i befolkning og reisebehov stiller krav til høyere transportkapasitet Milliardinvesteringer i nye dobbeltspor og øvrige infrastrukturtiltak må følges opp med et forbedret togtilbud for å kunne ta ut samfunnsnytten Kundene har krav på et bedre tilbud, kapasitetsmessig og kvalitetsmessig Et miljøvennlig alternativ til økt bruk av privatbil Jernbanen skal være et kapasitetssterkt alternativ for sentrumsrettet trafikk når et veisystem etter hvert nærmer seg kapasitetsgrensene Økt tilgjengelighet gjennom universell utforming av stasjoner, salgsløsninger, nye tog og ved oppgradering av eksisterende togmateriell Gjeldende systemrutemodell er fra 1999 og er optimalisert i forhold til den gangs infrastruktur og materiell.

NB! Fordelingen mellom togselskapene av kapasiteten Oslo S – Lysaker er ikke avgjort NSB’s forslag til ny systemrutemodell med 24 tog i timen i hver retning i Oslotunnelen

4 NSB Powerpointmal mal Ny ruteplan for Østlandet Forutsetninger for realisering av nytt rutetilbud Ruteplanen forutsetter flere togsett. NSB har i bestilling 50 nye togsett med levering i , som skal dekke økt kapasitetsbehov Ferdigstillelse av nytt dobbeltspor mellom Sandvika og Lysaker. Etablering av vendeanlegg vest for Lysaker for å betjene Lysaker med tog fra øst og sør. Utbygging av hensettingskapasitet for nye tog når disse ikke er i drift. Stasjons- og holdeplasstiltak med plattformforlengelser for å kunne betjene lengre tog og kjøring med doble togsett Bygging/forlengelse av enkelte kryssingsspor på enkeltsporet linje for å ha tilstrekkelig sporkapasitet for både persontog og godstog Økt offentlig kjøp som konsekvens av en vesentlig produksjonsøkning

5 NSB Powerpointmal mal Ny ruteplan for Østlandet Jernbaneverket og NSB har etablert en felles plan for å realisere R Mål og hensikt 2.Milepæler og samarbeid 3.Infrastrukturtiltak med tilhørende plan 4.Produksjonsplanlegging 5.Innfasing av nytt rutetilbud 6.Ekstern involvering og kommunikasjon En felles overordnet plan for arbeidet ble vedtatt av konsernsjef og NSB og Jernbanedirektøren 9. september

Felles aktivitetsplan, NSB og JBV - løpende dialog er en suksessfaktor Aktiviteter kv4. kv1. kv2. kv3. kv4. kv1. kv2. kv3. kv4. kv1. kv2. kv3. kv4. kv Foreta kapasitetsanalyser for å kvalitetssikre versjon 0 av ny systemrutemodell Avklare stoppmønster på diverse linjer Fordele ruteleier på strekning Oslo S – Lysaker for ny systemrutemodell Utarbeide versjon 1 av ny systemrutemodell Utarbeide ruteplaner for 2012 (termin 161) Utarbeide ruteplaner for (termin 162 – 163) Kvalitetssikre at infrastrukturen er tilpasset den oppdatert versjon av systemrutemodell Bestemme nivå på offentlig kjøp Detaljere materiell- og personellplaner Motta og teste nytt togmateriell Gjennomføre infrastrukturtiltak JBVNSBSamferdselsdepartementetNSB/JBV

Kapasiteten på strekningen Oslo S - Lysaker er ikke tilstrekkelig til å kunne ivareta togoperatørenes samlete ønsker Kapasitet og behov Med optimaliseringstiltak i infrastrukturen, innspilte endringer av driftskonseptet (mindre bruk av Skøyen/Bestun) og med minimalisert bruk av Filipstad på dagtid, kan praktisk kapasitet økes til 24 tog pr. time pr. retning Samlede ønsker om frekvens (pr. time pr. retning) er 29 Kapasiteten kan fordeles slik (”slots” pr. time pr. retning): 20 slots til lokal- mellomdistanse- og flytog (normaltime) (23 i rush) ½ -1 slot til langdistanse persontog (normaltime)(1 i rush) 1-1½ slot til godstog (normaltime)(0 i rush) Samferdselsdepartementet har bedt Urbanet om bistand til å fremskaffe bedre data- underlag som skal gi føringer for fordelingen av kapasiteten på denne strekningen.

Faser i tilbudsutviklingen 8 NSB Powerpointmal mal

9 Produksjonsplan 2012

Desember 2012: Ny systemrutemodell 10 NSB Powerpointmal mal

2015/16: Kapasitetsøkning og reisetidsforbedringer i rush på Vestfoldbanen og Dovrebanen 11 NSB Powerpointmal mal

: Kapasitets- og reisetidsforbedringer på Østfoldbanen 12 NSB Powerpointmal mal

Reisetidsforbedringer forutsetter infrastrukturtiltak TiltakBesparelseÅrReisetid Vestfoldbanen til Tønsberg20091:21 Dob.spor Lysaker – Asker (16,6 km)3 min20121:18 Dob.spor Barkåker – Tønsberg (7,7 km)5 min20121:13 Dob.spor Holm – Nykirke (15,8 km)5 min20151:08/1:03 Dovrebanen til Hamar20091:28 Dob.spor Eidsvoll – Dokknes (3 km)0 min20141:28 Dob.spor Langset – Kleverud (19 km)5 min20151:23 Dob.spor Kleverud – Steinsrud (14,5 km)5 min20181:18 13 NSB Powerpointmal mal Ytterligere reisetidsforbedringer betinger hastighetsøkende tiltak på eksisterende anlegg

Reisetidsforbedringer forutsetter infrastrukturtiltak TiltakBesparelseÅrReisetid Østfoldbanen til Fredrikstad20091:09 Dob.spor Sandbukta-Moss-Kleberget (4,5 km)2 min20171:07 Follobanen Oslo - Ski11 min20180:56 Dob.spor Kleberget – Såstad (6 km)2 min20190:52 14 NSB Powerpointmal mal Ytterligere reisetidsforbedringer betinger hastighetsøkende tiltak på eksisterende anlegg

15 NSB Powerpointmal mal Hovedutfordringer 2014 – 2023 Dobbeltsporutbygging i IC-området må ferdigstilles langt tidligere enn Stamnettutredningens ambisjon  Vesentlig regionforstørrende effekt gjennom reduserte reisetider:  Hamar, Fredrikstad og Tønsberg på under én time  Økt kapasitet på sporet gir høyere frekvens, enkel rutetabell med avgang på faste intervaller  Konkurranseforhold til bil på reisetid bedres 10 – 30 % i rush

Hovedutfordring 2014 – 2023 vil være økt sporkapasitet og høyere hastigheter En infrastruktur fortsatt preget av flaskehalser Gjenstående enkeltsporstrekninger gir fortsatt betydelige utfordringer for reisetider og tilbudsutviklingen Kapasitetsøkende tiltak signal og kryssingsspor Overgang til nytt signalsystem ERTMS Utvikle integrert rutemodell for persontog/gods for vinn/vinn Mål for planperioden: Halvtimesfrekvens til Sandfjord, Hamar, Fredrikstad og Hønefoss Reisetider Sandefjord 1:15, Hamar 1:00, Fredrikstad 0:50 og Hønefoss 0:30 Reisetider Skien 1:55, Lillehammer 1:35 og Halden 1:20 16 NSB Powerpointmal mal

Realistisk utvikling av transporttilbudet mot 2040 Avklare løsninger for sporkapasitet gjennom Oslo –Nytenkning mht struktur på togtilbudet (mellomlang sikt?) Og/eller –Ny tunnel, flere spor Lyntog? –Kan infrastrukturen finansieres? –Separat eller integrert infrastruktur (HHT, lokaltog, regiontog, godstog) –Hvordan bygge ut Østlandsområdet med tanke på fremtidige behov –Høyhastighet eller høy hastighet (250 km/t godt nok?) Overordnet jernbanestrategi –Hvilket transporttilbud vil vi ha i fremtiden (reisetider og frekvens)? –Hvordan ser en rutemodell ut som tilgodeser både gods og persontrafikk? –Hvordan kan infrastrukturen utvikles fasevis for å nå målene for transporttilbudet? 17 NSB Powerpointmal mal Som hovedprinsipp bør infrastrukturutvikling foregå fra et sentrum og utover for å oppnå sammenhengende løsninger.

18 NSB Powerpointmal mal Høyhastighet et spennende konsept - forutsetter et moderne jernbanenett rundt byene først  NSB ser på kapasiteten inn og ut av de største byene som den største utfordring på kort og mellomlang sikt  Første trinn i en høyhastighetssatsing er modernisering og videre utbygging av Intercity- strekningene på Østlandet til høyere hastighet og med kapasitet for flere tog