| Innføring av Nøkkelhullet Kommunikasjonsstrategi.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VELKOMMEN TIL KURS | |.
Advertisements

Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Konkurranseutsetting drift Elveplassen overnatting 2016.
M&L2 Kap. 10 Kamanjeplan Oslo, februar Hva er en aktivitetsplan? 1. Aktivitetsplaner kan lages for nær sagt alle typer aktiviteter 2. Aktivitetsplaner.
Virksomhetsplan Prosessgrunnlag veiledere. Hvorfor virksomhetsplan?
Hva tenkte interessenter og brukere i 2011 Oppsummering av interessenters og brukeres behov - fra «verkstedet» på Innhavet i januar 2011 vedr E6 Mørsvikbotn.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
Hva er Fairtrade og hva er etisk handel? Helle Mjøs, Fairtrade Max Havelaar Magne Paulsrud, Initiativ for etisk handel Torsdag 28. august 2008.
Helsemyndighetenes arbeid med folkehelse. Myndighetene har det overordede ansvaret for folkehelsa Dette ansvaret skjer på en rekke områder: –Lover knyttet.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010.
Utredning av innføring av et Opplevelseskort i Asker Hvordan samskape med innbyggerne om deltagelse og aktivitet på tvers av funksjonsevne, kulturelle.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Foto: Scanpix P for plass. Foto: Scanpix I markedsføringsfaget er plass det samme som distribusjon. Distribusjon omfatter beslutninger om hvilket strøk.
Universell utforming Asker kommunes arbeid med universell utforming i kommunikasjon med innbyggerne.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Orkla Matbarometer - en nordisk kostholdsundersøkelse
Holdninger til helseforsikring
Veileder for gevinstrapportering
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Ansvar og sikkerhetsmessige konsekvenser av ulykker
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Veilederen er utarbeidet av SINTEF Byggforsk, på vegne av KS, 2006.
Eilert Sundt videregående skole
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Klart språk i Asker kommune
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Foreldrehverdag.no – et universelt foreldrestøttende tiltak
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
En nasjonal oversikt over tilgjengelige fosterhjem?
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
Valgfag innsats for andre
Veilederen er utarbeidet av SINTEF Byggforsk, på vegne av KS, 2006.
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Evaluering av UiOs studiekatalog
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Matematikk på ungdomstrinnet
Velkommen – presentasjon av deg selv
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Europeisk mobilitetsuke og Bilfri dag 2015
Klubbutvikling oppfølging
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Posisjonering og differensiering
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
EUROPEISKMOBILITETSUKE
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

| Innføring av Nøkkelhullet Kommunikasjonsstrategi

| Oppdrag/bakgrunn Hva er oppdraget? Implementere Nøkkelhullet Hva skal det føre til? At det blir enklere for forbrukere å velge sunne matvarer i butikken Hva skal Helsedirektoratet i samarbeid med Mattilsynet gjøre? Utarbeide og iverksette en kommunikasjonsplan til støtte for implementeringen av Nøkkelhullet

| Hva er Nøkkelhullet? Nøkkelhullet er et merke som settes på pakningen for å gjøre det lettere for forbrukeren å gjøre sunnere valg når de handler i butikken. Det må være nordisk enighet om hva merket står for. Denne formuleringen er ikke endelig.

| Symbolmerke Nøkkelhullet er et symbolmerke. Fordelen ved å bruke et symbolmerke er at det er lett å forstå også for dem som har språklige utfordringer, eller som normalt ikke søker eller leser ”sunnhetsinformasjon”. Forutsetningen for at merket blir forstått er at innholdet blir enkelt forklart og at målgruppen assosierer merket med noe positivt. En ønsket assosiasjonsrekke er: ”Velger jeg matvarer med Nøkkelhull kan jeg være trygg på at jeg gjør et sunnere valg.”

| Sosial ulikhet Merkets enkelhet skal bidra til stor gjennomslagskraft i alle lag av befolkningen. Det er et mål at kommunikasjonen er tilgjengelig for de med språklige utfordringer og lesevansker. Mat med mye fett og sukker er ofte billigere enn sunnere alternativer. Det er en utfordring å få industrien til å satse på sunne og billige produkter. Pris og tilgjengelighet spiller en viktig rolle i forhold til sosial ulikhet.

| Hovedutfordringer 1. Å få produsenter til å bruke merket – riktig i Norge, Sverige og Danmark 2. Å gjøre det nye Nøkkelhullet kjent for målgruppene 3. Å sikre tilstrekkelig og riktig kunnskap om hva Nøkkelhullet er og hvilke varer som får det 4. Å få folk til å handle varer med Nøkkelhull 5. Å sikre Nøkkelhullet tillit over tid 6. Å nå alle 7. Å sikre at bransjen bruker Nøkkelhullet i sin markedskommunikasjon 8. For lite penger til å drive merkevarebygging 9. Usikker implementeringsdato.

| Hva kan kommunikasjon særlig bidra til å løse? I stor grad: 1) Å få produsenter til å bruke merket riktig i Norge, Sverige og Danmark 2) Å gjøre det nye Nøkkelhullet kjent for målgruppene 3) Å sikre tilstrekkelig og riktig kunnskap om hva Nøkkelhullet er og hvilke varer som får det –i disse landene I noen grad: 4) Å få folk til å handle varer med Nøkkelhull 5) Å sikre Nøkkelhullet tillit over tid 6) Å nå alle 7) Å sikre at bransjen bruker merket i sin markedskommunikasjon Ikke: 8) For lite penger til å drive merkevarebygging 9) Usikker implementeringsdato.

| Overordnet mål: Merkeordningen Nøkkelhullet skal bidra til et sunnere kosthold i befolkningen Hovedmål: Merkeordningen Nøkkelhullet skal gjøre det enklere for forbruker å gjøre sunnere valg i butikken Bidra til produktutvikling

| Delmål 1. Sikre at matvarebransjen bruker merket - og bruker det riktig i Norden 2. Gjøre Nøkkelhullet kjent i målgruppene 3. Gi publikum kunnskap om nøkkelhullsmerket (Hva betyr det at en matvare har nøkkelhullsmerket?) Kommunikasjon som virkemiddel er best egnet til å bidra til å øke kunnskap og kjennskap i målgruppen. For å endre handleadferd er det andre strukturelle virkemidler som har stor effekt (eksempelvis pris, tilgjengelighet og markedsføring) * Målene skal operasjonaliseres etter nullpunktsmåling

| Hovedmålgruppe 1 Forbrukere som handler mat i butikk Undersøkelser viser at hovedvekten av de som handler matvarer er kvinner Innenfor hovedmålgruppe 1 må det tas spesielle hensyn til ikke-vestlige innvandrere og lavere sosioøkonomiske grupper

| Hovedmålgruppe 2 Matvareindustrien For å nå ut til forbrukerne med kommunikasjon om Nøkkelhullet er det avgjørende å ha et godt samarbeid med matvareindustrien. Matvareindustrien er både målgruppe, videreformidler, alliert og utfordrer i kommunikasjonsarbeidet. Innefor matvareindustrien er det noen særlig viktige aktører: Gruppe A: De fire store matvarekjedene Norgesgruppen (med Meny, Kiwi, Spar og Ultra) Reitan-gruppen (Rema 1000) Coop (med Coop Prix, Coop Mega, Coop Obs!) ICA Norge (med ICA, Rimi, Maxi) NHO Mat og drikke Dagligvareleverandørenes forening (DLF) HSH (Handelens og servicenæringens hovedorganisasjon)

| Gruppe B: Norske Sjømatbedrifers Landsforening (NSL) Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening (FHL) Norsk Landbrukssamvirke Kjøttbransjens Landsforbund (KLF) NCF (Norges Colonialgrossisters Forbund) DMF (dagligvarehandelens miljø- og emballasjeforum) (se vedlegg for utdypende informasjon) I et nordisk samarbeid er det nødvendig å inkludere nordiske aktører og multinasjonale selskaper med produkter i Norden.

| Allianser og utfordrere Allianser/medspillere Nasjonalt råd for ernæring Matvarebransjen Opplysningskontorene i landbruket Eksportutvalget for fisk Forbrukerrådet Frivillige organisasjoner (Kreftforeningen, LHL m.m) Kostforum Ernæringsfysiologer (KEFF) Lærere, utdanningsinstitusjoner Ernæringsfysiologer i industrien Interesseorganisasjoner for store minoritetsgrupper Ansatte i helsetjenesten SIFO Kommersielle aktører Fagpresse Utfordrere Matvarebransjen Sukkerindustrien Alternative kostholdseksperter Produsenter økologisk/naturlig mat

| Videreformidlere Matvarebransjen Utdanningssektoren Kosthold- og helseundervisning Helsetjenesten Helsestasjonene Fastlegene Behandlingstilbud til overvektige Frivillige organisasjoner Media Kommersielle aktører Treningssentre, kostholdsveiledere og ulike behandlingstilbud for overvektige

| Kommunikasjonskart Formelle rammesettere Helse- og omsorgsdepartementet Helsedirektoratet Mattilsynet Livsmedelsverket? Sunnhetsstyrelsen? De som har faglig kunnskap Nasjonalt råd for ernæring Ern æ ringsfysiologer (KEFF SIFO Videreformidlere: Matvarebransjen Skoleverket Kosthold- og helseundervisning Helsevesenet Helsestasjonene Fastlegene Behandlingstilbud til overvektige? Frivillige organisasjoner Media (spesielt rettet mot m å lgruppen) Interesseorganisasjoner for store minoritetsgrupper Øvrige avdelinger i Helsedirektoratet og Mattilsynet Avdeling ernæring Avdeling Kommunikasjon og dokumentasjon Seksjon Forbrukerhensyn, RA, MT Stab Kommunikasjon (MT) Seksjon omsetning til forbruker, TA, MT Kommersielle interessenter Matvareindustrien Sukkerindustrien Produsenter av usunn mat Alternative kostholdseksperter Andre etater med tilgrensende eller samme saksområde Andre potensielle interessenter Frivillige organisasjoner Forbrukerr å det Frivillige organisasjoner (Kreftforeningen, LHL m.m) Kostforum Norgesgruppen (med Meny, Kiwi, Spar og Ultra), Reitan- gruppen (Rema 1000) Coop, Hakon-gruppen, NHO Mat og drikke, DLF, HSH, NSL, FHL, Norsk Landbrukssamvirke, KLF Sluttbrukere, de som saken eller virksomheten er til for: Forbrukere Utfordrere og medspillere Formelt involverte De som leverer faglig kunnskap Nasjonalt råd for ernæring Nøkkelhullet

| Tiltak delmål 1 Sikre at matvarebransjen bruker merket - og bruker det riktig 1. Definere hvilke leverandører/produsenter/grossister som er viktigst. Også nordiske og multinasjonale selskaper 2. Bygge/videreutvikle allianser 3. Utarbeide veileder 4. Utvikle felles-nordisk profilprogram med kriterier for bruk for å unngå misbruk av merket. Det må gjøres i tråd med krav om universell utforming. 5. Utvikle butikkmateriell. Tilgjengelig for print gjennom nettside. 6. Reise på ”turné” til de viktigste aktørene 7. Kurse aktuelle personer i bransjen slik at de kan bruke merket riktig

| Samarbeid med industrien For å sikre et ryddig samarbeid med industrien, samt god kontroll med bruken av nøkkelhullsmerket, er det tilrådelig at myndighetene selv står for hele budsjettet til utvikling av materiell til bruk på pakninger og ellers i butikkene. Materiellet må tilgjengeliggjøres i form av nedlastbare maler på nettsiden. Industrien må selv stå for kostnader til produksjon og distribusjon. Det bør etableres et fast kontaktforum med matvarebransjen der rolleavklaringer, kommunikasjonsutfordringer og utfordringer med merkeordningen diskuteres.

| Tiltak delmål 2/3 Gi publikum kjennskap til og kunnskap om nøkkelhullsmerket (Hva betyr det at en matvare har nøkkelhullsmerket?). ”Spørre den det gjelder”: Bruke eksisterende undersøkelser eller gjøre nye om hva målgruppene vet om det eksisterende Nøkkelhullet finne ut hva de ønsker å vite om det nye Nøkkelhullet og hvordan de foretrekker å få informasjonen. ”nullpunktsmåling” som utgangspunkt for å måle kjennskap og kunnskap og siden effekt av tiltak Med utgangspunkt i dette bør det utvikles et generelt felles-nordisk kortfattet budskap om hva nøkkelhullet er, og informere forbrukere om ordningen gjennom en informasjonspakke bestående av : butikkmateriell (plakater, folder) annonser i aktuelle medier (hvis penger) egen felles nordisk nettside Utvikle informasjonsopplegg for å nå store minoritetsgrupper/ikke-vestlige innvandrere redaksjonell omtale i aktuelle medier Utvikle skolepakke for skoleverket og helsetjenesten Og andre tiltak, som for eksempel info. på handlevogner, kassalapper m.m.

| Myndighetsbudskap Til matvarebransjen: - Bruk Nøkkelhullet og vær med og ta samfunnsansvar! - Hjelp forbrukerne til å gjøre sunne valg! Til forbrukere: - Velger du matvarer med Nøkkelhull kan du være trygg på at du gjør et sunnere valg.

| Etterlatt inntrykk: Matvarebransjen: - Myndighetene tilrettelegger for bruk av Nøkkelhullet slik at vi kan ta samfunnsansvar - Myndighetene vil føre tilsyn med at merket ikke misbrukes Forbrukere: - Endelig får vi enkel hjelp til å velge sunnere matvarer!

| Tilgjengelighet Språk: Materiellet bør som et minimum være tilgjengelig på nynorsk og bokmål, engelsk, urdu og samisk. Universell utforming: I profilprogrammet som utvikles må det tas hensyn til at alt materiell skal være universelt utformet og tilgjengelig for alle

| Evaluering Kommunikasjonsarbeidet knyttet til implementeringen av Nøkkelhullet bør evalueres. Det bør gjøres en ”nullpunktsundersøkelse” (se tiltak delmål 2/3) når arbeidet starter. Denne må følges opp med nye undersøkelser som viser om man oppnår målene om kjennskap til og kunnskap om Nøkkelhullet. Indikatorer: Å øke forbruket av matvarer som er nøkkelhullsmerket En økning i forbruket av nøkkelhullsmerkede matvarer er en indikator på om man lykkes med målene. Denne indikatoren avhenger i stor grad av andre faktorer enn kommunikasjon. Både pris og tilgjengelighet vil ha en sterk innvirkning på forbruket. Øke antall produkter med nøkkelhullsmerke Indikatoren sier noe om industriens tro på merkeordningen og interesse for å utvikle sunnere alternativer.