Science for Society - Innovasjon i ph.d.-utdanningen STUA 13. april 2016 Else Marie Lingaas.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
COINCO North Presentasjon for Den Skandinaviska Arenaen 20 mars 2009 Knut Halvorsen Daglig leder, Oslo Teknopol osloteknopol North.
Advertisements

1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Gründerfrokost Kongstanken : Innovasjon og entreprenørskap 12 observasjoner fra ny forskning Foreleser: Høyskolelektor Kjell Haukeland BI Drammen.
Alfhild - leder Østlandet
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
1 VRI Trøndelag Opplevelsesnæringer Et historisk og teknologisk midtpunkt, men samtidig en kreativ og nyskapende region! Hvordan kan vi formidle,
SINTEF Teknologi og samfunn
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Presentasjon av mulige problemstillinger og mulige metoder
Samhandlingsarena Aker Styringsgruppe Oslo kommune.
Hvordan kan Utenriksdepartementet støtte norsk næringsliv ?
Norsk senter for prosjektledelse Et forskningsbasert samarbeid med norsk næringsliv og forvaltning.
Et forskningsbasert samarbeid mellom akademia, næringsliv og forvaltning Norsk senter for prosjektledelse Et forskningsbasert samarbeid.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Innovasjon fra forskningsbasert utdanning - en undervurdert mulighet! Morten Dæhlen Dekan, UiO.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
2010 Velkommen til Gründerskolens forkurs! (ENT4000, ENT4000i og Sosialt entreprenørskap)
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
PRESENTASJON UT AV TÅKA 2015 NASJONALT CANNABISNETTVERK NORGE (NCNN)
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
Interreg og Jørn Haabeth, Næringsrådgiver Østfold fylkeskommune 1.
Et forskningsbasert samarbeid mellom akademia, næringsliv og forvaltning Etikk og samfunnsansvar Invitasjon til forskningssamarbeid.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Hvordan vi jobber med innovasjon ved MN Gunnar Dick.
Anna K. Buverud og Anja Gil Spilling Avdeling for fagstøtte.
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Et forskningsbasert samarbeid mellom akademia, næringsliv og forvaltning Åpent seminar eLæring og Virtuelle prosjektorganisasjoner.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Kvalifikasjonsrammeverket
Senter for læring og utdanning
Kommersialisering av forskningsresultater
Et kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning
Felles europapolitisk arbeid gjennom
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Oppdatering om status av initiativet: Felles Master program SFE-TIK
Innovasjon, viktig del av samfunnsoppdraget til NTNU – møter globale utfordringer og skaper kommersielle muligheter. «Nytt utdanningstilbud i innovasjon»?
Seksjonsmøte SKS 6. april
Gjennomføring av tilsynet
Overordnet strategi SV-fakultetet
Hovedstadsregionens rolle for nasjonal og regional utvikling
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Innovasjon og nyskaping
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Innovasjon og nyskaping
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Utskrift av presentasjonen:

Science for Society - Innovasjon i ph.d.-utdanningen STUA 13. april 2016 Else Marie Lingaas

Hvorfor innovasjon? Kvalifikasjonsrammeverket - nivå 8: Ph.d. (3. syklus): –Kunnskap: Kandidaten kan bidra til utvikling av ny kunnskap, nye teorier, metoder, fortolkninger og dokumentasjonsformer innenfor fagområdet –Ferdigheter: Kandidaten kan håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap og praksis på fagområdet –Generell kompetanse: Kandidaten kan vurdere behovet for, ta initiativet til og drive innovasjon UiOs innovasjonsløft – «den nye oljen» Flere karrieremuligheter for ph.d.-kandidater UiOs samfunnsoppdrag – vår fjerde oppgave

Ikke utnyttet Forskningsbasert kunnskap Blir kommersialisert Moden Mål: Mer av den forskningsbaserte kunnskapen vi forvalter skal lede til innovasjon og verdiskapning

«Science for Society» EU-programmet Interreg for ØKS-området - støtte til skandinaviske fellesprosjekter som utvikler samfunnet innen innovasjon, grønn økonomi, transport og sysselsetting Deltagere: –Oslotech (initiativtager) –Universitetet i Oslo v/MN –Lunds universitet –Aarhus universitet –Aalborg universitet –Region Midtjylland (administrasjon)

Hva har UiO (MN) å bidra med? Hvorfor delta? –synliggjøre at vår doktorgradsutdanning har flere bruksområder enn Akademia –synliggjøre at ph.d.-forskningen innebærer et stort og uutnyttet potensial for verdiskapning i vår region –finne frem til «best practice» i skandinavisk sammenheng –tilgang til et større nettverk innen arbeids- og næringslivet i ØKS Hvilken kompetanse? –3000 ph.d.-kandidater, i underkant av 2000 av disse innen medisin, teknologi og realfag. –Senter for entreprenørskap (SFE) og Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) –Gründerskolen –Inven2 – Nordens største TTO Unike omgivelser? –Oslo-regionen: uvanlig høy konsentrasjon av kunnskapsintensive virksomheter –Humankapital: områdets fremste «business asset» –Aktuelle samarbeidspartnere: OUS, SINTEF, Statoil, Telenor, Oslo Medtech og Oslo Cancer Cluster

WP 1: Bevisstgjørende aktiviteter Målgruppe: Alle ph.d.-kandidater Aktiviteter: Forelesninger, workshops, nettverksaktiviteter, møter med rollemodeller og næringslivet Mål: –Skape bevissthet om verdiskapning og overførbare kunnskaper fra forskningen –Øke forståelsen av egen entreprenøriell kompetanse –Vise at innovasjon kan være alternativ karrierevei og tenne «gnisten»

WP 2: Utdanning i entreprenørskap Målgruppe: ph.d.-kandidater med interesse og nysgjerrighet på entreprenørskap Aktiviteter: ECTS-emner og kortere kurs i praktisk entreprenørskap Mål: –Praktisk trening i entreprenørskap og innovasjonsprosessen –Anvendelse av egen kunnskap på nye måter –Trening i entreprenøriell atferd rettet mot jobb- og startup-markedet

WP 3: Take off Målgruppe: Ph.d.-kandidater med forretningsideer/startup-planer Aktiviteter: Workshops, mentormøter og næringslivssamarbeid i ØKS- området Mål: –Hjelp i oppstartsfasen gjennom tilgang til nettverk, mentorordning og skreddersydde tiltak –Jobbskapning og flere forskningsbaserte startups –Tettere samarbeid mellom universitetene og næringslivet

WP 4: Nettverk (Community) Målgruppe: Verdiskapingsorienterte ph.d.-studenter, uavhengig av nivå i sin entreprenørskapskunnskap. Aktiviteter: Møteplasser på tvers av deltagerlandene, som årlige PhD- konferanser og presentasjon av gode forskningscaser. Møteplassene skal også tiltrekke seg næringsliv, virkemiddelapparat og relevante entreprenører.

WP 5: Læringsarena Målgruppe: Deltagerinstistusjonene og ph.d.-studentene som deltar i prosjektet og dets aktiviteter Aktiviteter: Kontinuerlig kvalitetssikring og tilrettelegging av projektets aktiviteter + måling og analysering av prosjektets resultater. Mål: Deling av kunnskap, verktøy og metoder mellom partnerne og kobling mot internasjonal kunnskap og -samarbeid fra relevante nettverk, organisasjoner og virksomheter utenfor Skandinavia.

WP 1 Drop-in morning meeting (Aarhus) Open innovation and entrepreneurship (Lund) Pitch your PhD ( Oslo-tech, Aalborg) What is entrepreneurship?(Oslo- tech, Aarhus) Karriereveiledning (Aalborg) Value creation camp (Oslotech) Temadag innovasjon og entreprenørskap (UiO) Veilederseminar (UiO) WP 1 Drop-in morning meeting (Aarhus) Open innovation and entrepreneurship (Lund) Pitch your PhD ( Oslo-tech, Aalborg) What is entrepreneurship?(Oslo- tech, Aarhus) Karriereveiledning (Aalborg) Value creation camp (Oslotech) Temadag innovasjon og entreprenørskap (UiO) Veilederseminar (UiO) WP 3 Commercialize your research (Lund) Patent and IPR (Lund) Virksomhetskontakt (Aalborg) Spinin (Aarhus) Lean Launchpad (Aarhus) Venture Arena (Aarhus) WP 3 Commercialize your research (Lund) Patent and IPR (Lund) Virksomhetskontakt (Aalborg) Spinin (Aarhus) Lean Launchpad (Aarhus) Venture Arena (Aarhus) WP 4 Årlig ph.d.-konferanse WP 2 Ph.d.-emne i innovasjon (5sp) (UiO + Lund) Patent and IPR (Lund) WP 2 Ph.d.-emne i innovasjon (5sp) (UiO + Lund) Patent and IPR (Lund)

Aktiviteter fremover Interesseundersøkelse –hva ph.d.-kandidatene våre tenker om innovasjon og entreprenørskap som mulig karrierevei –hva slags kurs og seminarer de kan tenke seg innen dette feltet –utgangspunkt for underveis- og sluttevalueringer av prosjektet. –Utarbeidet av og analyseres av Aalborg universitet Value Creation Camp (Oslotech) –To-dagers workshop i verdiskapning fra egen forskning –3.-4. mai

Science for Society – Konferencer i 2016 (DK), 2017 (NO) og 2018 (SE) Konferencen på Aalborg Universitet i 2016 Praktiske rammer: Tid og sted – slut nov. - start dec kl. ca og kl på Aalborg Universitet Måltal for antal deltagere: 100 PhD-studerende (heraf 25 fra Norge og 25 fra Sverige) Indhold af konference: Både fælles oplæg og parallelle workshops, hvor deltagerne kan vælge ud fra egne præferencer/interesse Konferencen skal være relevant for så bred en målgruppe af PhD-studerende som muligt. Derfor skal oplægsholdere fra erhvervslivet være fra forskellige brancher/sektorer Oplægsholdere kan desuden være PhD’ere som selv har gjort karriere i det private erhvervsliv eller er blevet iværksætter Keynote speaker: evt. forsker indenfor Entreprenørskab og iværksætteri med oplæg om, hvorledes forskning kan skabe vækst i ØKS- regionen. Forslag hertil modtages gerne Markedsføring: Partnerne markedsfører konferencerne via deres egne PhD-skoler, PhD-netværk og markedsføringskanaler Budget: Der serveres 2x frokost, morgenmad, eftermiddagskaffe mv. i forbindelse med konferencen Deltagerne betaler selv for fælles festmiddag og eventuel overnatning Rejseudgifter: mulighed for subsidiering på op til 1000 DKR pr. pers./25 pers. pr. land.