Ue.no Jobbskygging 8. trinn En dag i arbeidslivet 8. trinn jobbskygging FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jobbsøking.
Advertisements

Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Hvordan intervjue en forsker?
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Veiledning av elever / lærlinger
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Tirsdag 6 november kl Onsdag 7. november kl Torsdag 8. november kl Onsdag 7. november kl der foreldre.
Videregående opplæring Forberedelse til utdanningsmessa
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Foreldremøte 9. trinn 01. April 2014.
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
har vi gleden av å invitere til
har vi gleden av å invitere til
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Karriereveiledning for 8. klasse på Holtan ungdomsskole aase
Karriereveiledning for 9. klasse på Holtan ungdomsskole aase
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
Informasjon om søknad til videregående opplæring Torsdag 13.september 2012 Nina Hågensen Venås rådgiver Mail: Informasjon.
JOBBSKYGGING.
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Ue.no Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 1.
Det vanskelege valet Ei orientering om muligheiter.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i uke 3, (13. til 17.januar) PRYO Sverresborg skole.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn. Hvem er jeg - hvor vil jeg – hvilket valg skal jeg ta?
Videregående skole? Gjeldende per Side 1.
FORELDREMØTE 10. TRINN Rådgiver Marianne Stray Aas.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i løpet av 9.skoleår. PRYO Sverresborg skole.
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Rådgiver orienterer… 10. trinn høsten Hva er min jobb som rådgiver på 10. trinn?  Administrere og følge opp elevene i forbindelse med uke 43. 
Informasjon fra rådgiver 10. trinn SEPTEMBER 2016.
V IDEREGÅENDE OPPLÆRING F ORBEREDELSE TIL UTDANNINGSMESSA Felles for skolene i Tromsø, Balsfjord og Karlsøy kommune Skoleåret 2015/2016.
Informasjon fra rådgiver 9. trinn
Informasjon fra rådgiver 10. trinn
Informasjon fra rådgiver 8. trinn
Framtid - Samspill - Skaperglede
Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier
Norsk skole.
Verktøy for å kartlegge holdninger
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Foreldremøtet 9. trinn 6. sept
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Roller og forventninger
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Rådgiver Marianne Stray Aas
NY STRUKTUR.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Tips og triks Slide slettes!
Fysisk og psykisk helse
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Tips og triks Slide slettes!
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

ue.no Jobbskygging 8. trinn En dag i arbeidslivet 8. trinn jobbskygging FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 1

ue.no Hva skal du bli? Mange spør, og du sliter kanskje med å svare. Det er forståelig – du har jo ennå ikke kunnskap og oversikt over hvilke muligheter som finnes. Du er kanskje også usikker på hva du er flink til, og hva dine interesser egentlig er? Et valg tatt ut ifra kunnskap og innsikt er realistisk og kjennes trygt. I løpet av åttende, niende og tiende trinn skal du løse oppgaver og øvelser som vil hjelpe deg å bli bedre kjent med deg selv. Målet er at du i tiende bevisst skal kunne velge en videregående opplæring som passer og er riktig for deg. Lykke til med skoleåret og arbeidet for å finne riktig utdanning og yrke. Du er framtidas verdiskaper og vil bli en viktig bidragsyter til samfunnet. Hilsen Ungt Entreprenørskap FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 2

ue.no Kunnskap er viktig! HVORDAN FÅ UT POTENSIALET DITT? Du har sikkert fått høre hjemme: «Så lenge jeg vet at du har gjort ditt beste, er det OK at du ikke får toppscore.» LÆR Å LÆRE! Hvordan lærer du best? Hvordan arbeider du med leksene? Hvordan forbereder du deg til en prøve? Hvilke læringsstrategier bruker du? FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 3

ue.no Valgets kvaler? FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 4 Skal jeg velge en videregående opplæring som fører til en akademisk yrkeskarriere? Og hva innebærer det egentlig? Eller skal jeg velge yrkesfaglig opplæring? Hva er forskjellen på disse to? ETTER KARRIEREVEILEDNING I 8., 9. OG 10. TRINN VET DU HVA DET INNEBÆRER.

ue.no Et døgn har 24 timer; uendelig med tid! HVORDAN BRUKER JEG TIDEN MIN? Skoledagen er på ca. 5,5 timer, en vanlig arbeidsdag er på 7,5 timer. For å forberede meg på arbeidslivet, kanskje jeg skal sette av to timer til lekser hver dag? LAG ET SEKTORDIAGRAM SOM VISER DØGNOVERSIKTEN DIN (24 TIMER) Hva gjør du, og hvor mye tid bruker du på det? (Søvn, skole, lekser, tv, data, å være sosial, andre aktiviteter...) Sitt i grupper og vis hverandre. Felles oppsummering på tavla. Trenger du hjelp til å strukturere hverdagen? Hvem kan du søke råd hos? FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 5

ue.no Få ut potensialet mitt! 1) FOR LAVE KRAV TIL DEG SELV: Dersom du er helt ærlig: Kan du bruke tiden din bedre slik at du ikke blir en underyter? Det er lurt å stå på nå og komme dit du vil. Tenk å måtte jobbe knallhardt senere i en jobb som du ikke trives i, fordi du var lat da det gjaldt! 2) FOR HØYE KRAV TIL DEG SELV: Hvis du har det veldig travelt og er stresset, stiller du kanskje for høye krav til deg selv. Du skal gå mange år på skole; det er viktig at du har tid til å slappe av og kose deg også. Kanskje du iblant må være streng med deg selv og tenke «Det er bra nok», selv om du føler at du ikke kan alt! Prøver kommer og går, finn en balanse der du kjenner at du har det bra. FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 6

ue.no FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 7 STOLTHET er en god følelse å kjenne på. Å være FORNØYD med seg selv er viktig. Gode rutiner + God struktur + Realistiske delmål + Innsats = God følelse når du har gjort ditt beste. Framgang og resultater vil komme!

ue.no RIKTIG KARRIEREVALG = kunnskap om sin egen identitet + kunnskap om utdanningsmuligheter IDENTITET = ferdigheter + interesser + holdninger FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 8

ue.no Visste du at elever som utforsker flere karrieremuligheter, velger yrke mer i tråd med sine egne personlighetsbehov enn elever som ikke utforsker valgene i så stor grad. (Jane Kroger, 2007) Du er heldig som får oppleve Jobbskygging. Gjennom programmet får du oppgaver, øvelser og erfaring med arbeidslivet. Bruk det du opplever til å reflektere og bli skikkelig godt kjent med deg selv.... DET ER OPP TIL DEG! FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 9

ue.no Nå er dere ferdig med introduksjonen FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 10 ARBEIDSARK 1 skal dere jobbe med hjemme til neste time.

ue.no Hvem er jeg? FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 11 GODT Å VITE Identiteten vår er et resultat av vår individuelle frihet og påvirkning fra miljøet vi ferdes i. En persons identitet er ikke statisk, den endres og forandrer seg. I ungdomsårene er identitetskrise ganske normalt, mange strever med å finne seg selv og er rolleforvirret. (Erik Erikson, psykolog)

ue.no Hvem er jeg? FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 12 ARBEIDSARK 1 Hvorfor er holdninger og verdier viktige for et menneske?

ue.no Hva er drømmejobben? HVA ER DET GODE ARBEIDSLIVET FOR DEG? Beskriv: arbeidssted: kontor/verksted/stasjonært/variert arbeidstid: fast/fleksibel/turnus arbeidsoppgaver: omsorg/system/variasjon/praktisk/gründer lønn: ikke så viktig, fritid viktigst / cash is king arbeidsmiljø: trives med å ha mennesker rundt meg / trenger ro rundt meg Her er det bare å brette opp ermene! Ta fatt på arbeidet og bli det som passer for deg FØRSTE STEG PÅ VEIEN: Interessetester vilbli.no jobbkompasset.no (en nettside det er lurt å bli kjent med) FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 13

ue.no Hva er nettverk, og hva brukes det til? Arbeidsark 2 Nettverk = Døråpner Eksempel: Familie, venner, kolleger, forretningsforbindelser... Personer som kan hjelpe deg til å få kunnskap og finne løsninger Nettverk må pleies. Det handler om å ha gjensidig nytte og glede av hverandre. FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 14

ue.no Ønsker du deg en jobb på fritiden? Hvordan skaffer du den når du er under 16 år? Diskuter i klassen fordeler og ulemper med å ha jobb ved siden av skolen. FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 15

ue.no Interessetester Hvordan var det å ta testene? FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 16

ue.no Hva er kompetanse? Latinsk ord som betyr dyktighet. Å ha kompetanse betyr altså å være flink til noe. Definisjon: Formell: Dokumentert kvalifikasjon, f.eks. vitnemål, sertifikat, fagbrev, beskyttet tittel Uformell (Realkompetanse): Faktiske kunnskaper innenfor teori og praksis Ting en kan være flink til selv om en ikke har gått på skole eller tatt kurser for å lære. Kan være selvlært. FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 17

ue.no Hva betyr begrepene stilling og ansvarsområde/-oppgave? FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 18 STILLING Innhold og tittel i arbeid Eksempler: 1) Lærer 2) Regnskapsfører 3) Markedsansvarlig 4) Rørlegger ANSVARSOMRÅDE Beskrivelse av jobbansvar/-innhold/ -område Eksempler: 1) Undervise elever 2) Føre/kontrollere regnskap 3) Kommunisere for bedriften til kunder/medier 4) Installere/kontrollere vann/kloakk i offentlige/private bygninger

ue.no Hva passer best for meg? Vi er alle forskjellige og vil komme til å trives med ulike ting. For å finne ut hva du vil trives med, kan det være lurt å ta en ekstra kikk på hvilke valg dine nærmeste har gjort, hvordan de har trivdes med det og – kanskje aller mest spennende – høre hva de ville ha gjort annerledes hvis de fikk velge på nytt. Du skal bruke sjangeren intervju for å innhente informasjon og til å bestemme deg for hvem du vil skygge gjennom en arbeidsdag. Den personen du skal være med, er fra familien din eller en annen du kjenner godt. FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 19

ue.no Skygge en person i yrkeslivet FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 20

ue.no Forberedelse til jobbskyggingsdagen Teoritimer på skolen Intervju tre personer Bestem deg for hvem du vil skygge Skriv arbeidskontrakt Forbered spørsmål du skal stille den du skygger Det er lurt å notere ned intervjutipsene du får fra læreren. FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 21

ue.no Gjennomføring Jobbskygging 8. trinn Forberedelse – PowerPoint for 8. trinn (4 skoletimer + hjemmearbeid) Gjennomføring – Dag 1: Skygge en person fra familien / en bekjent gjennom en arbeidsdag Besøke en arbeidsplass – Dag 2:Skolen/Hjemme Skrive reportasje/rapport (norsk skriftlig vurdering) Forberede presentasjon til klassen Skrive takkebrev – Dag 3: Muntlig presentasjon i klassen (norsk muntlig vurdering) Vise bilder Fortelle om bedriften Fortelle om hvilken videregående opplæring og ev. øvrig utdanning som kreves, pluss om arbeidsoppgavene til personen som ble skygget. FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 22

ue.no Etterarbeid Noe for deg? FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 23

ue.no Gruppearbeid etter Jobbskygging LAG VEGGAVIS (alle elevene tar med et bilde av det yrket de har skygget) Del yrkene inn i to: 1) De som krever studiespesialiserende opplæring etter grunnskolen 2) De som krever yrkesfaglig opplæring etter grunnskolen. Yrkesfaglig må igjen deles inn i: Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse- og oppvekstfag Medier og kommunikasjon Naturbruk Restaurant- og matfag Service og samferdsel Teknikk og industriell produksjon FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 24