1 Kan styret bidra til å øke virksomhetens verdi? Å jobbe med de rette sakene – på rett måte Victor Jensen og Ole Petter Haavik ADI Management Consultants.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Prosesstyring som styringsverktøy
Hvordan berede grunnen for de gode………
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Internkontroll i kommuner
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Elementer i en forretningsplan
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
Strategiarbeid i praksis
Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
8 Mål og strategier Påstandene:
Annen styringsinformasjon
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Balansert målstyring i Levanger Oddbjørn Vassli
Viktige prestasjonsmål for produksjonen
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
USIT 3.0 etter LUP. Ledersamling 25. og 26. november Avslutning av LUP –Opprettholde/videreutvikle kunnskap og ny kompetanse fra LUP Bruke kunnskap fra.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Bonus systemer/ prestasjonsbasert lønn. Litt om meg selv  Siviløkonom  48 år  Siste 10 år ledet mellomstore handelsselskaper ► Erfaring med ulike bonussystemer,
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Hvordan styrke bestillerkompetansen
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Visjon, virksomhetside og verdier
RIS-metoden for prosessforbedring
Mandat og mål Prosjektet har vurdert to modeller for innsatsstyrt finansiering (ISF) av kommunale tjenester. Modellene er utviklet og tatt i bruk i Kristiansand.
12. mai 2016 Allmøte USIT.
[Firmanavn] Forretningsplan.
[Firmanavn] Forretningsplan.
Asker - mulighetenes kommune
(Selskapsnavn) Forretningsplan
En visjon om å utvikle vanlige folkekirkemenigheter.
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Bakgrunnen for balansert målstyring (BM)
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Standardisering av IT-virksomheten
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Utskrift av presentasjonen:

1 Kan styret bidra til å øke virksomhetens verdi? Å jobbe med de rette sakene – på rett måte Victor Jensen og Ole Petter Haavik ADI Management Consultants AS

2 Målsettingen med foredraget: Utdype hvordan:  styret kan arbeide med de mest verdiskapende sakene, på rett måte og med gode verktøy og hjelpemidler  du som eier, styreformann eller styremedlem kan manøvrere sikrere i farefullt farvann

3 Noen grunnleggende påstander 80% av resultatene oppnås gjennom 20% av oppgavene Mulighetene og truslene og styrkene og svakhetene er ofte likelig fordelt - hva får man øye på? Det hjelper ikke med perfekt struktur – så lenge en ikke får fatt i rett person Den perfekte person finnes ikke – jakten er nytteløs Raske, ”smale” beslutningsprosesser anvendt på komplekse problemstillinger gir som oftest dårlige resultater

4 Dagens produkter og produksjon Nye produkter og produksjonsmåter Dagens kunder og distribusjon Nye kunder og distribusjonsformer Morgendagens styrings -, administrasjons- og ledelsesformer Virkeligheten er kontinuerlig utvikling

5 Innhold i foredraget 1. Noen grunnleggende begreper og sammenhenger 2. Å få til samling om en felles strategi – foreta riktige veivalg 3. Å bidra til å videreutvikle forretningsmodell og organisering 4. Å være pådriver og støtte i forhold til daglig leder og administrasjon 5. Å få på plass et velfungerende styringssystem 6. Å utvikle virksomhetens ressurser og funksjonsmåte generelt og styrets spesielt

6 Noen grunnleggende begreper og sammenhenger Begge disse to elementene inngår i det vi kaller styringssystemet

7 Samling om en felles strategi – foreta riktige veivalg Strategi handler først og fremst om virksomhetens forhold til omgivelsene (virksomheten ”i verden”) En strategiprosess vil tydeliggjøre hva styret bør ha fokus på og jobbe med (20%-regelen) En årlig strategiprosess medfører ofte skrittvis endring av virksomhetens formål/vedtekter/”plattform”:  Forretningsidé og profil  Visjon  Grunnleggende verdier  Overordende mål  Basisregler og prosedyrer Plattformen er kjernen i virksomhetens samlede ”styringssystem” Strategi- prosessen

8 Mal for strategiprosess og plan 1. Eksterne forhold – trusler og muligheter i omgivelsene 2. Strategiske mål – hvor en ønsker å være ved periodens slutt 3. Ståsted og utvikling – sterke og svake sider 4. Mål og tiltak (strategier) pr. område: 1. Profil og profilering 2. Produkt/tjenesteutvikling 3. Betjenings-/distribusjonsutvikling 4. Organisasjonsutvikling og styringssystem 5. Strategiske satsningsområder – strategiske prosjekter 6. Langtidsbudsjett og finansiering av de satsninger som gjøres Hvem bør delta i et strategisamling? Minimum styret og daglig leder – helst hele ledelsen og uvalgt nøkkelpersonell som representerer full bredde i perspektiv. Opplegg: 1,5 dager – bred involvering/gruppearbeid

9 Strategieksempler Strategiske mål (utdrag): Oppnå en omsetning på 50% gamle kunder - 50% nye kunder Utvikle produktområdene …….. og ……. (privatmarkedet) av samlet omsetning er 25% knyttet til produkter introdusert i de siste 3 år antall medarbeidere uendret fra 2005, men med bedre aldersfordeling Mål og tiltak pr. område (utdrag): Profilering/merkevarebygging Vurdere navn  Få på plass Logo og profilhåndbok  Kommuniserbar pay off for kunde (”vakkert og trygt siden 1855”?) knyttet til visjon  Tidslinje og hender?  Kommunikasjonsstrategi (må være generell og målrettet)  Helsides profilannonsering og ”visste-du-at:” rubrikkannonsering  Internmarkedsføring (”ny tid, nye muligheter”) Strategiske satsninger (utdrag):  Produktutviklingsprosjekt 1  Produktutviklingsprosjekt 2  Soneprosjekt (eksternt)

10 Eksempel på strategisk rapportering 1 (utdrag)

11 Eksempel på strategisk rapportering 2

12 Å bidra til å videreutvikle forretningsmodell og organisering Med forretningsmodell mener vi gjeldende kunde-, produkt- og organisasjonsinndeling (basisstruktur) En hensiktmessig struktur og organisering gjør det mulig å plassere ansvar for:  den operative ytelse innen hvert fagområde  løpende oppdatering av gjeldende fagpolicy og faglig praksis  systematisk forbedring av virksomhetens hovedprosesser Hovedprossene binder virksomheten sammen både vertikalt og horisontalt

13 Struktur / organisering - ny organisering med eksempel på ansvarsplassering produktutviklings- prosjekt a og b (produktutvikling) Andel nye produkter 3 siste år (markedsføring og produksjonsplanlegging) Andel nye produkter 3 siste år (løpende salg, produksjon og service)

14 Å være pådriver og støtte i forhold til daglig leder og administrasjon Styret skal sikre lojalitet i forhold til gjeldende plattform og strategi Styret bør derfor være støtte og pådriver for daglig leder når det gjelder å:  korrigere avvik i forhold til gjeldende plattform  komme med innspill til tilpasning og endring av plattform  konkretisere strategien i en taktisk årsplan og et budsjett for kommende år  iverksette strategien i praksis Gode informasjons- og beslutningsprosesser og riktig involvering av medarbeiderne av avgjørende for å lykkes

15 produktutviklings- prosjekt a og b (produktutvikling) Andel nye produkter 3 siste år (markedsføring og produksjonsplanlegging) Andel nye produkter 3 siste år (løpende salg, produksjon og service)

16 Å få på plass et velfungerende styringssystem Styringssystemet skal understøtte virksomhetens beslutnings- oppfølgings- og evalueringsprosesser samlet sett skal styringssystemet synliggjøre selskapets evne til å skape verdier på kort og lang sikt:  Kundekapital  Medarbeiderkapital  Finansiell kapital  Strukturkapital

17 Kunder og kundetilfredshet Medarbeidere og medarbeider- tilfredshet Lønnsomhet og vekst Prosess- forbedring og utvikling MedarbeiderkapitalKundekapital Finansiell kapitalStrukturell kapital

18 Utvikling i finansiell kapital – rapportering Lønnsomhet og vekst TotalmålBudsjettmållProduksjonsmål strategi taktikk opera- sjon TotalmålBudsjettmållProduksjonsmål strategi taktikk opera- sjon kunder medarbeidere samfunn eiere: -egenkapitalutvikling -inntekter -kostnader -”resultat” – fordelt på enheter og funksjoner (salg, produksjon, etc.) -håndtert mengde -levert mengde -kvalitet i utførelse -marginer -kostnad pr. enhet TotalmålBudsjettmålProduksjonsmål strategi taktikk opera- sjon

19 Utvikling i finansiell kapital – budsjettoppbygging

20 Å utvikle virksomhetens ressurser og funksjonsmåte Tro på egne krefter er helt grunnleggende (selvtillit) Et ønske om å bli bedre er like helt grunnleggende (ydmykhet) Styringssystemet gir innsikt i ståsted og utvikling – slik at en kan forbedre og utvikle gjeldende praksis nedfelt i:  Selskapsplattformen (styret)  Hovedprosessene (selskapsledelsen)  Arbeidsprosessene (fagsjefer/fagansvarlige) Det er i arbeidsprosessene (med tilhørende teknikk og teknologibruk) at konkurransekraft skapes

21 Hva så med styrets egne ressurser og funksjonsmåte? Diskusjoner om hva styret skal jobbe med? (1) Diskusjoner om hvordan styret skal jobbe? (2) Diskusjoner om virksomhetens styringssystem(3) Evaluering av styrets sammensetning og praksis? Hva med å benytte ADIs styre- undersøkelse med tanke på egen-evaluering? Styrets egenpraksis? 1 2 3

22 Eksempel skjermbilde - styreundersøkelse