Flipped Classroom – Omvendt klasserom 2013 Seksjon for digital kompetanse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Advertisements

Forside/oversikt Fag / tema Samfunnsfag, Norsk, Engelsk Trinn 5. trinn
Teknologi i klasserommet
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Undervisningsvideoer. + Sette læreren på pause Gå frem i eget tempo Få det forklart så mange ganger som nødvendig Hoppe tilbake til det som trenger repetisjon.
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Den autentiske læringsdialogen
Muntlige presentasjoner
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Kirsti L. Engelien - faglig pedagogisk dag 2011 Interaktive tavler – noe for deg?
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
Podcasting på odontologi. Kort om hva podcasting er. Mer om hvorfor vi podcaster. Deretter hvordan vi podcaster. Til slutt: Funker det???
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
EN ARENA FOR DIGITAL UTVIKLING
Lync-møter Bli med i Lync-møte Planlegge et Lync-møte
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Eksamen med begrenset Internett-tilgang Råd og tips til sentralgitt eksamen våren 2015.
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
Sosiale medier - Hvordan forberede de unge og oss selv til en verden på nettet?
Mobilapper. Nett bank apper Reise og navigasjon.
1. Unibok: En ny generasjon digitale lærebøker Kjente lærebøker fra forlagene i et nytt format, tilpasset din skjerm Boka har søkemuligheter og notatfunksjon.
KARTLEGGING MED FELTPAD Peter Horvath Geo-økologisk forskningsgruppe NHM UiO – GEco Seminar.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Omvendt undervisning Foredrag på Impulskonferansen i Molde, 21. oktober Roar Edland-Hansen, NDLA.
Velkommen til foreldremøte på 6.trinn torsdag 24. september 2015.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Videobasert materiale Atle Nes Quality Hotel Oppdal Fredag 13. mars 2009 Kunnskapen du glemmer.
-Ein tydeleg medspelar Fronter APP Erfaringer fra Atlanten videregående skole.
NY VRI Nina og Ingvild.
Hvordan skrive egne dilemma
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Lær å opprette den elektroniske ID-en MinID
Oppsummering Litt om våre læremidler Litt om klasserom.net
Bruk av video i undervisning
Lov, regelbrudd, lovbrudd?
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Digital startpakke kurs 3
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Ulike undervisningsformer - digitalisering av undervisning
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Kilder og kildebruk.
«Bare bok gjør ingen klok»
Video i undervisningen
Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE
Lekser.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
SMART kapp iQ er den eneste Ultra HD-skjermen på markedet som også fungerer som et digitalt og interaktivt whiteboard. Med kapp iQ kan man samarbeide,
Svaksynt student i en digital hverdag
Tokerud skole Tokerud skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Elevoppgaver Kom godt i gang med Unibok.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
i Word 5 nye måter å jobbe på
1 Last ned powerpoint fila fra Its´learning
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Flipped Classroom – Omvendt klasserom 2013 Seksjon for digital kompetanse

Omvendt undervisning — Flipped Classroom/inverted classroom - Omvendt undervisning* — Learn before lesson. Elevene forbereder seg til timene hjemme gjennom instruksjoner og korte forelesninger digitalt, samt at de gjør noen enkle innlæringsoppgaver — Skoletiden brukes til å jobbe med mer kompliserte oppgaver. — I klasserommet driver ikke læreren tradisjonelle tavle undervisning lenger, men jobber med praktisk arbeid hvor de hjelper og veileder studentene. — «undervisning hjemme - lekse på skolen». — Eksempel på programvaren — Screencast-o-matic Screencast-o-matic — Movie Maker *Gyldendal norsk forlag

Tradisjonell tavleundervisning vs. omvendt undervisning

Fordeler — Differensiering — Fleksibelt; elevene kan høre undervisningen hvor som helst og når som helst — Elevene kan stoppe og «spole tilbake» og høre på forklaringen/undervisning flere ganger — Gir læreren mer tid til veiledet praksis i klasserommet — Skole-hjem samarbeid

Utfordringer — Undervisningen må planlegges — Undervisningsmål må være klare — Læreren må snakke tydelig — Elevene må ha tilgang til Internett — Andre ting? — Lagre filmen i forskjellige formater som elevene kan laste ned på sine mobiler eller lagre på en dvd

Prosessen — Planlegg undervisningsøkten — Hva er undervisningsmålet — Ta opp filmen — Fordel å skrive manus – i det minste stikkord — Ikke for lang — Evt. redigere video — Fjerne feil som forstyrrer osv — Legg ut filmen — Filmen kan legges ut på Fronter eller på YouTube (du må huske å sjekke om du har brukt bilder/musikk som du ikke kan legge ut videre på nett)

Hvordan lage gode videoer Bergmann og Sams har i sin bok 9 punker for hvordan lage videoer studentene vil elske. Her er min oversatte kortversjon av den listen : — Lag korte videoer Det er viktig å ikke lagge for lange videoer, men heller lage flere korte. På den måten er det lettere å holde på oppmerksomheten til elevene og det er lettere for elevene å finne tilbake til bestemte deler av videoen. — Varier stemmen Unngå å bli for monoton i stemmen. I forelesningsvideoer er ofte stemmen det eneste du har for å engasjere elevene — Lag videoene sammen med en annen lærer — Bruk humor — Ikke sløs med elevenes tid, Hold deg til tema

Hvordan lage gode videoer fortsetter. — Bruk penn — Legg til «callouts» «Callouts» er en fin måte å fremheve en del av det som vises på skjermen — Zoom inn og ut Zoom egner seg godt til å fokusere på en utvalgt bit av bilde — Følg åndsverksloven Kilde: Min oversettelse og forenkling. (Bergmann, J. & Sams, A. (2012). Flip your classroom : reach every student in every classroom every day)

— — — c&list=UUagvFOT0oXZTXTv_hvgWzew&index=29 c&list=UUagvFOT0oXZTXTv_hvgWzew&index=29 — r2012.html r2012.html

Et eksempel fra fjorårets studenter

Ideer — Grammatikk — Tekstanalyse — Begrepsforklaringer — Diskusjon av nyheter — …

Screencast

Lagre filen som *.avi

123 ta opp