Pedagogisk rehabilitering i Trondheim april 2011 Tone Minsaas, elevarbeid.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Fra introduksjonsbedrift til språkpraksis
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Leir-genial trosopplæring
FOLKEHELSE OG YRKET MITT Bok: Om helse Kap: 2 side 48-71
Flersidet øyepeketavle
Månedsevaluering november 2011
1. En øvelse i kjærlighet Harald Kaasa Hammer Knattholmen
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Skaperen, ordneren og danseren
- roller og forventinger
Språk, Tekst og Kommunikasjon
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Arbeidsmåter i KRL Alf Rolin.
GODT HUMØR • Bevegelse og fysisk aktivitet gjør   deg glad og gir mer energi • Å være aktiv sammen med venner gir   trygghet og fellesskap • Nysgjerrighet.
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Side 162 Sett inn riktig preposisjon eller adverb
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
3 Les bedre.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
"God bagasje på livets reise."
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Å snakke med seg selv, fali det?
Fritid med Bistand.
Dikt.
UKEPLAN 7.KLASSE Uke 16: MÅL:
Bevegelseskvalitet ved revmatisk sykdom
Livsstilsending - uke 5 -
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
LitteraturNøkkelordRim og reglerSanger Skinnvotten Enkel versjon av juleevangeliet til adventsamlingene Mus Rev Villsvin/gris Hare Frosk Bjørn Ride, ride.
Motivasjon Uke 11. Indre motivasjon Indre drivkraft Ytre motivasjon Avhengig av respons og belønning utenifra.
Tiden som gikk: I april har vi vært mye ute og kjent på været. Vi har hatt dager hvor vårsolen har varmet godt, men også dager hvor vi har hatt typisk.
BIOGRAFIBIOGRAFI Leseboka s Arbeidsboka s
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Fra ord til liv februar 2011 "Alle som drives av Guds Ånd, de er Guds barn" (Rom 8,14).
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Tiden som gikk: I april har vi vært mye ute og kjent på været. Vi har hatt dager hvor vårsolen har varmet godt, men også dager hvor vi har hatt typisk.
Lekseplan for 7.trinn uke – 11.september 2015.
Månedsplan for september Temaet for denne måneden: Meg selv Målet for denne perioden er å gi barna kjennskap kroppen 1 Gruppe 1: tema inne Gruppe 2 og.
Uke 17 og – Norsk: Jeg kan finne verb og bøye dem i infinitiv, presens(nåtid) og preteritum(fortid). Jeg kan fortelle eventyr. Matte: Jeg.
Velkommen til foreldremøte for lynghumlene høsten 2016.
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Post 1 Sett deg ned ved et bord i kantina. Velg deg ut en tilfeldig person som sitter i kantina. Skriv noen setninger med personal synsvinkel, tredjepersonsforteller.
3 STRESSMESTRINGSTIPS FOR LEDERE
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Døgnbasert spesialisert rehabilitering
Månedens pedagogiske tips: Lag dere en god november!
Kapittel 7 oppgave b b. Sett inn riktig form av substantivene og adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Workshop for sommerskolen 2008 v/ Vibeke Holtskog
Norsk Grammatikk .
Målrettet opplæring i grunnleggende norsk
Oppgave: Leke med rimkortene
Hva er karnevel for oss i Sommerly?
Kapittel 16 På fotballtrening.
Modernismens poetiske provokasjon
EVALUERING OG OPPSUMMERING AV APRIL
PERIODEPLAN FOR FEBRUAR 2019
LEK d EVALUERING OG OPPSUMMERING AV APRIL Grønn hverdag:
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Utskrift av presentasjonen:

Pedagogisk rehabilitering i Trondheim april 2011 Tone Minsaas, elevarbeid

HVA OG HVORDAN Et tilrettelagt norskkurs Deltakere meldes internt ved skolen, fra kontakt med NAV, fra Flyktningehelseteam m.m. Via spes.ped. koordinator Prøveperiode avtales individuelt Mvh Tone Minsaas

FINANSIERING Deltakere i Introduksjonsprogrammet (IMDI) finansieres gjennom ordinære og ekstra tilskuddsmidler. Det arbeides med en pris for deltakere fra NAV uten rett til norskkurs. Mvh Tone Minsaas

Deltakere PR september 2010 – april 2011: 18 I gruppe pr april: 12 I arbeidsmarkedsprogram: 1 I arbeid: 1 Til ordinært norskkurs for kvalifiserende norskprøve: 2 Permisjon fra gruppe: 2 Forbereder oppstart: 2 Tilbake til NAV: 1 Mvh Tone Minsaas

TirsdagOnsdagTorsdag Fredag – God dag /skifte – KroppGrammatikkKroppTema gruppe – PAUSE TemaSpråkoppgaverStemmeNorsk – PAUSE – NorskNorsk temaNorsk Logg – Logg / skifte Ukesevaluering* / skifte – Medarbeider Audun: 10–12 Liv: 9.30–13.30 Tone: 9.30–13.30 Audun: 10–12 Kari: 9.30–13.30 Krist.: 13–14.00 Liv: 9.30–13.30 Tone: 9.30–14.00 Mvh Tone Minsaas

TEMA Mitt liv, min familie, mitt ståsted, min stemme, min bevegelighet, jeg og de andre, de andre og jeg, kultur i meg og omkring meg, tid i og omkring meg, grensene mine, naturens grenser, dagliglivets kunnskap og ferdigheter, nære og fjerne minner, fysisk og psykisk helse, sanser og det å sanse, elementer i og omkring meg, mann og kvinne, følelser og deres manifestasjoner, familie, leve i Norge, drømmer-ønsker-mål- interesser, rom for deg og meg, vi og verden, følelser i språk og uttrykk, gi og ta-ja og nei, fri seg fra det som ikke vil slippe, tankens grenser og muligheter, se og gripe muligheter, emosjoner som binder eller setter fri, menneskerettigheter, tradisjoner, hvordan åpne dører, male tre, rydde i skap, musikk, bilder og bildetolkning, symboler og symbolbruk, menneskets kvaliteter, søvn, litteratur, gruppe, nyheter, individ og gruppe, høytider, adopsjon og fosterhjem, m.m.m. Mvh Tone Minsaas

KROPP Bevegelighet, kosthold, vekke kroppen, kroppsbevissthet, hjerne og kropp, generell helsekunnskap, pust, pust og sittestilling, inn- og utpust, kroppsmeditasjon, kontaktøvelser, lydens resonans i kroppen, kroppens resonans på stemme, balanse og selvforsvar, krefter/jording/røtter, rytme, søvn og innsovning, taktilsansen, huden, kroppens grenser – individets grenser, tilstedeværelse, avspenning, indre balanse, pust-lyd- stemme, kropp-stemme-tanke, balanse og vektoverføring, krefter i pust, meditativ trening, kjenne følelser i/med kroppen, kroppens uttrykk for følelse, lese andres følelser gjennom kroppen, føre med den gode følelse i den vanskelige, lade batterier, fysisk/psykisk smerte, pusten som kroppens anker, m.m.m. Mvh Tone Minsaas

NORSK kun til å sanse … Sanger og ferdige tekster: Epler og pærer, Kjenn så godt, God morgen, Du har to øyne, Se nå snør det, Hanen er død, Hode skulder kne og tå, Per sjuspring, Trollmors voggesang, jeg gikk en tur på stien, Langt ut i skogen, Fader Jakob (dur og moll), Tornerose sov i 100 år, Sol ute sol inne, Hai de Zumba, Alle fugler, Nidelven stille; Livsdikt, God natt Albert Åberg, Tornerose, Det er den drømmen, Lykke, De store trærne i skogen; tekstbøker, arbeidsbøker, grammatikk arbeidsbok, husbibliotek Arbeidsformer: Kryssord, ”hva har trærne sett”, EKKO, bildetekster, tekster kunnskap dagligliv, land- og lokalgeografi, stemme pust uttale, presentasjon/framlegg, oppgaver og tekst, biografiarbeid, skrive postkort, diktat, språkvask, testtrening, eksempeltester, oppskrifter, naturfagemner, intervju m.m.m. Grammatikkelementer: substantiv og kjønn, substantivets egenskaper, sj-lyd, kj-lyd, stumme lyder, adjektivets egenskaper, preposisjoner, norskprøve 1, kontoid-vokoid- stemme-uttale, konsonantkombinasjoner, verb og verbklassifikasjon, fre verb til substantiv, adjektiv og adverb, modalverb, svo, vso, personlige pronomen, refleksivt pronomen, setningsstruktur og analyse, spørsmålsstrukturer, tidsuttrykk, betydninger abstrakt og konkret, m.m. Mvh Tone Minsaas

FASTE RAMMER God morgen, (gir)skifte, pauser, loggbok, dagsevalueringer, ukesevalueringer, individuelle mål og evaluering av mål (3 måneders); ansvarsgrupper, oppfølging Mvh Tone Minsaas

UTFORDRINGER Øvelser, individ og grupperelasjoner Den femte ukedagen Det tverretatlige samarbeidet? Manglende ansvarsgrupper… De evindelige skoleferier! Mvh Tone Minsaas

elevarbeid

Takk fra Trondheim til Synergaia for all inspirasjon til den pedagogiske kombinasjons kunst!