Verbal kommunikasjon Nina Bell Rui Aadna, 11.03.2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Advertisements

VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
Moderne undervisning i Nord-norsk dialekt Grammatikk.
Norsk talemål i dag Talemålsvariasjon.
Lingvistikk på biblioteksfag
Velkommen, språkeksperter!
Velkommen, språkeksperter!
Språksystem og språkbruk
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Å lære språksystemet Tidligere mente man at barn lærte språket gjennom imitasjon og forsterking (herming, prøving, feiling, forsterking gjennom positiv.
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Forskjeller på tale og skrift
Språket som system.
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Språk og samfunn Saussures ”parole” - hva folk faktisk sier.
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
Dysleksi og spesifikke språkvansker – samme vanske eller forskjellige vansker Utdrag og notater fra Bishop og Snowling 2004(Psychological Bulletin, 130,
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
SEVU-PPT Kirsten M. Bjerkan
Tiltak og tilrettelegging
som lingvistisk disciplin
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
om tospråklig utvikling når norsk er andrespråket
Talespråkets kjennetegn
SÆRTREKK VED NORSK OG ANDRE SPRÅK
Norsk som andrespråk Fellesforelesning,
Sammenligning av morsmål, målspråk og mellomspråk
Norsk som andrespråk LUB
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Bourdieus kapitalbegrep
Morfologi A1A.
S TILLER TØFFERE KRAV TIL SKOLEELEVENE Side
Språk og kultur. Flerspråklighet Typisk for vår tid: Økt kontakt mellom mennesker fra ulike deler av kloden. Økt innvandring til Norge. Konsekvens: Større.
Ingvild Aas Grove 1 Helhetlig språklæring v/ Ingvild Aas Grove innhold form bruk.
Språklig variasjon LUT 2 HØST Oversikt over emnet  Språklig variasjon – hva er det?  Språk og dialekt  Språk og identitet  Språklig variasjon.
Introduksjon til kognisjonsvitenskaper 5. forelesning
| Mitt og ditt språk. Språket vårt blir påvirket av mange forhold geografi sosial status alder venner utdannelse kjønn.
Panorama Vg1 Kapittel 9 Norrønt og moderne norsk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter og forskjeller.
Språkhistorie 1800-tallet Kilde: Tekst i tid og rom.
Panorama Vg1 Kapittel 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -forklare grammatiske særtrekk.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
NY VRI Nina og Ingvild.
Kurs for frivillige norsktrenere
Dysleksi og spesifikke språkvansker
Talemål.
Verbal og ikke-verbal kommunikasjon
Kommunikasjon og kultur
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Emilios jobb som assistent
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Kapittel 5: Språket før og no Grammatiske særtrekk ved norsk språk
Utskrift av presentasjonen:

Verbal kommunikasjon Nina Bell Rui Aadna,

Språkinnlæring Menneskene har en dypstruktur i språkene felles, hevder språkforskeren Noan Chomsky. Finnes det en universalgrammatikk uavhengig av kulturforskjeller? (Chomsky) Barn lærer sitt morsmål omtrent ved samme alder, og med lik progresjon i alle språk. Barn lærer gjerne flere språk i ung alder.

Å lære språk Førstespråk (morsmål), andrespråk – beslektning en fordel. Hvorfor det? Learning by doing (J.Dewey). På godt norsk: Øvelse gjør mester.

Grammatisk og kommunikativ kompetanse 1. språksystem (langue) 2. språkbruk (language) 1. Lingvistikkens 4 disipliner: fonetikk (lydlære),morfologi (ord-/bøyningslære), syntaks (setningsbygning) og semantikk (betydning ord/setning)

System = grammatisk kompetanse For å ytre en setning velger du ord fra ditt leksikon, setter de sammen til en ytring, bøyer ordene og uttaler dem på den måten du har lært. Dvs. du mestrer systemet. Eks: bønder fire spiser bønner Morfologi: ord- og bøyningslære Fonologi: uttale (studiet av) Syntaks: rekkefølge av ord Semantikk: betydning i ord og setninger Nina Bell Rui Aadna,

Øvelse grammatisk kompetanse Fonologi: Hva skiller ordene: hat/hatt,bønder/bønner Morfologi: Hva er regelen for bøying av substantiv? Syntaks: Kan ”Suddenly she understood what he meant” (Dahl) oversettes til norsk ord for ord? Hva skjer?

Øvelse grammatisk kompetanse Semantikk: Lær deg begrepene konnotasjon og denotasjon. Vurder konnotasjon og denotasjon i ordet ”kvinne” ”mann”

Å kommunisere En som kommuniserer godt, evner å bruke hele kommunikasjonssystemet, både grammatikk og tilpasse innhold til kontekst vha: språkfunksjoner (bruke patos, logos, for eksempel.) Kroppsspråk Politiske ledere må kjenne til koder for non-verbal kommunikasjonKroppsspråk kulturelle aspekt – kulturfilter?

Kommunikativ kompetanse ”Kelner, jeg bare må ha et glass vann!” (Dahl) Du viser din kommunikative kompetanse gjennom hvilke ord du velger (forbanna/alterert?), men også på hvilken måte du velger å uttrykke deg på i bestemte situasjoner Når legger du om språket ditt for å oppnå det du ønsker? Har du eksempel?

Pragmatikk Det som skjer mellom språk og kontekst er fokuset for pragmatikken Vi lærer når vi kan si hva, og når vi skal tie stille, når vi bør ta ordet, når vi kan la andre snakke Vi vurderer vår og andres språkstil, tonestyrke, stemmebruk

Øvelse Hva sier du om morgenen til: vennene dine? (hei! Hallo! Hallå! Etc.) til lærerene dine? til foreldrene? til bussjåføren?

Vanskelige lyder? Vi gjenkjenner språk. Harald Eide Steen: Har ulike samfunnslag ulike lyder? Trond Viggo: UzwRQ&feature=relatedhttp:// UzwRQ&feature=related Nordmenn som skal snakke fransk Engelskmann som skal lære norsk Amerikaner som skal lære norsk

Ulik setningsbygning og grammatikk i språk På norsk er ordstillingen S-V-O, hvilke andre språk har slik ordstilling? Kasus Substantivbøyning, verb, kjønn ”Hvor mange setninger får du av setningen: ”Jeg spiser ikke sjokolade hver dag.”?(Dahl)

Dialekter, sjargong, sosiolekter, lokale variasjoner (”koe”) Dialekter: åssen, kossen, korleis, koss, hvordan, hvorledes? Sosiolekter: språk tilknyttet sosiale lag i samfunnet Sjargong: brukes av en mindre sosial gruppe: purk, brekk, tæsja, Tabuord: ofte knyttet til kjønn eller religion Nina Bell Rui Aadna,

Kebabnorsk Avorberbiskstikke,dra Baosjarabiskpoliti Chicaspanskjente Wallaharab/urduved Gud! KibbeMidtøstenskjulested Kjenner du til andre eksempel? Bruker du kebabnorsk? Nina Bell Rui Aadna,

Husker du? Repetisjon Hva er grammatisk og kommunikativ kompetanse? Hva er lingvistikk? Hva er lingvistikkens fire disipliner? Hva er pragmatikk? Hva er en fordel når du skal lære et annet språk?

Oppgaver til gruppene ”Det semantiske differansialen” Øvelsesoppgave i gruppe. Bruk teori, legg frem for klassen: 1. Undersøk hvilke problemer nykommere har når de skal lære norsk. 2. Du skal kartlegge vanlig ungdomsspråk i de ungdomsgjengene du kjenner. 3. Undersøk hvordan morsmålet påvirker måten vi lærer andre språk på. Nina Bell Rui Aadna,

Kilder PowerPoint Øyvind Dahl, KK-rom TFK Lærebok ”Kontakt” Wiki, Porsgrunn vgsWiki Nina Bell Rui Aadna,