Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kurs for frivillige norsktrenere

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kurs for frivillige norsktrenere"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kurs for frivillige norsktrenere

2 Kompetanse Norge Bidra til økt deltakelse i arbeids- og samfunnsliv
Integreringsfeltet: Ansvar for den faglige og pedagogiske utviklingen av opplæringen i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere Ansvar for Læreplan i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere Ansvar for avsluttende prøver i norsk og i samfunnskunnskap Etter- og videreutdanning av lærere Godkjenning av private tilbydere Norsktrening – kurs og ressurser

3 Agenda for dagen 1. Velkommen og presentasjon
2. Nettsiden om norsktrening 3. Introduksjon til norsktrening 4. Praktiske øvelser 5. Materiell 6. Læringsressurser på nett 7. Noen tips om uttale 8. Erfaringsutveksling 9. Oppsummering Presentasjonen ligger her:

4 Introduksjon til norsktrening
Du er ikke norsklærer Du skal ikke drive norskkurs Du er samtalepartner Du gir bort de norske ordene som deltakerne vil ha

5 Toril Sjo: Din tur Språkinnlæring skjer gjennom å lytte og snakke
Øret må vennes til språkets lyder Du kan ikke lytte deg til språkferdighet Språkferdighet bygges opp med mengdetrening Ingen blir som Andsnes av å lytte til pianomusikk Et nytt ord bør brukes i minst ti ulike kontekster og gjentas mange ganger for å sitte Sjo, Toril Kristin: Din tur! Metodebok for aktiv norskopplæring, Fagbokforlaget

6 Introduksjon til norsktrening
Hvem er du? Bakgrunn Erfaring Norsktrener/ frivillig Skal starte

7 Introduksjon til norsktrening
Hvilke deltakere har du? Asylsøkere/flyktninger/arbeidsinnvandrere Nyankomne/lang botid Nybegynner i norsk/har lært en del Store/små grupper Språkbakgrunn og skolebakgrunn har stor betydning

8 Introduksjon til norsktrening
Progresjon og tempo Gå sakte fram Repeter mange ganger – flere ganger enn du tror! Begrens mengden ord, lær bort ordene deltakerne trenger, unngå synonymer

9 Bilde er hentet fra: Hauge, A. , Meglitsch, S. , Haanes, K
Bilde er hentet fra: Hauge, A., Meglitsch, S., Haanes, K.: Flerkulturell undervisning - tipskatalog, Skolesjefen i Oslo - Pedagogisk senter

10

11

12

13 Forståelse og relevans
Bruk alle tilgjengelige språk: - tilstedeværende personer, digitale hjelpemidler, kroppsspråk Google translate Morsmålshjelpere Gi deltakerne tid til å forstå Spør om hvilke ord de trenger «DET ER LETTERE Å LÆRE NÅR JEG FORSTÅR»

14 Mobiltelefonen er et (nesten) komplett språklæringsverktøy

15 ORDBANK Hvilke ord velger du? Hva er behovet i starten? (summing)

16 Hei Takk Unnskyld Jeg forstår ikke Jeg vet ikke Jeg husker ikke Jeg heter … Jeg kommer fra …. Bra Hvordan går det? Jeg er syk Kan du hjelpe meg? Jeg har vondt i… Jeg trenger hjelp til... Jeg er sulten. Jeg er trøtt. Jeg er redd Hva koster …

17 Hvor er toalettet? Jeg vil gjerne… Jeg tåler ikke/ er allergisk mot… Kan du vise meg veien til…? Hvor kan jeg kjøpe… bleier, medisiner etc.? Hvor kan jeg finne….apotek, butikk, varer? Barnet mitt trenger… bleier, mat…. Hvor er nærmeste kirke, moske etc.? Hvor kan jeg lade mobiltelefonen? Kan jeg få snakke med min advokat, tolk?

18 Slik starter du - presentasjon av nye ord
Videoer som viser hvordan norsktrenere kan presentere et tema og så arbeide sammen med deltakerne for at de skal kunne huske og bruke ordene selv. Temaet «været» er brukt som et eksempel, men metoden kan brukes på andre temaer. Været 1 Været 2 samfunnskunnskap/norsktrening/norsktrening-med-temaer/

19 Praktiske øvelser Målet er muntlig aktivitet
Vær tålmodig - ikke gi deg Konsentrer deg om noen øvelser Repeter og gjenta ord/setninger med ulike øvelser samfunnskunnskap/norsktrening

20 Materiell på nett samfunnskunnskap/norsktrening samfunnskunnskap/laremidler/ - Læremidler i norsk på ulike nivåer

21 Den norske setningsmelodien
«Dere nordmenn høres ut som om dere synger når dere snakker!» Fallende, stigende og nøytral intonasjon (kan variere med dialektene) Han kommer med toget i kveld. (Fortellende setning:fallende) Kommer Ola i kveld? (spørsmål uten spørreord: stigende) Hvem kommer i kveld? (spørsmål med spørreord: nøytral)

22 Trykksterke og trykksvake stavelser
Ofte substantiv og verb som får hovedtrykk, og ellers ord vi vil fremheve i setningen. Han kommer med toget i kveld. (nøytralt fortellende) Han kommer med toget i kveld. (ikke med fly) Han kommer med toget i kveld. (ikke i morgen) Han kommer med toget i kveld. (ikke hun)

23 Lang og kort vokal Alle vokallydene har en lang og en kort variant.
tak – takk fele - felle lit – litt søl – sølv hyle – hylle

24 Talekor En er en, og to er to - vi hopper i vann, vi triller i sand. Sikk, sakk, vi drypper på tak, tikk, takk, det regner i dag. Regn, regn, regn, regn, øsende regn, pøsende regn, regn, regn, regn, regn, deilig og vått, deilig og rått! En er en, og to er to - vi hopper i vann, vi triller i sand. Sikk, sakk, vi drypper på tak, tikk, takk, det regner i dag. (Av Sigbjørn Obstfelder) Tittel • Forfatter (endre tekst i topp-/bunntekst)

25 Sang Fader Jakob Sover du? Hører du ei klokken? Ding, dang, dong

26 Tips til uttale Øv på den norske setningsmelodien
Talekor, rim og rytme Gjør et utvalg – de som skiller på betydning «Bønder – bønner» eller «far – var», «du – do» Vokaler Se på hvilke du bør øve sammen, f.eks. i – y – u Konsonanter Par med og uten luft: p – b, f – v Rulle-r (øv på t-d-t-d-t-d)


Laste ned ppt "Kurs for frivillige norsktrenere"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google