Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Saf – konferansen 2011. Petter 6 år. og Klasse 9A. Petter: Vansker med konsentrasjon. Reaktiv aggresjon. Blir utestengt. Mangel på mestring. Klasse 9A.:

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Saf – konferansen 2011. Petter 6 år. og Klasse 9A. Petter: Vansker med konsentrasjon. Reaktiv aggresjon. Blir utestengt. Mangel på mestring. Klasse 9A.:"— Utskrift av presentasjonen:

1 Saf – konferansen 2011

2 Petter 6 år. og Klasse 9A. Petter: Vansker med konsentrasjon. Reaktiv aggresjon. Blir utestengt. Mangel på mestring. Klasse 9A.: Utfordrende på atferd. Uro, klikkdannelser og mobbing. En sterk negativ leder preger klassemiljøet. Hvilken kvalitet treffer disse i skolen?

3 Systematisk arbeid Peker mot kontinuerlig endringsarbeid. Kollektiv kompetansebygging – læring (Stoll mfl., 2006). Vanskelig å få til over tid. Self efficacy individuelt og kollektivt (Leithwood & Beatty 2008)

4 Personlig mestring Mentale modeller Læring i team Delt visjon System- tenking Avdekke de felles bildene av framtida som fremmer ekte innsatsvilje og deltagelse. Omsette individuell visjon til felles visjon Lærende organisasjon kan kun bli en realitet dersom enkeltindivider virkelig vil og kan lære Bringe mentale modeller for hvordan organisasjonen fungerer fram og gjøre dem til gjenstand for felles refleksjon Medlemmene kan lære av og fra hverandre Kompleks sammenheng mellom enheter i et system Organisasjons læring - Senge (2006)

5 Fullans (2007) faktorer relatert til implementering Need Clarity Complexity Quality/ Practicality

6 Implementeringskvalitet (Greenberg mfl., 2005) Diskrepansen mellom det planlagte og det faktisk gjennomførte i en endring. Program eller andre typer endringer Støttesystemet for endringen

7 Kapasitet i organisasjonen (Flashpohler mfl., 2008) Generell kapasitet Innovasjonsspesifikk kapasitet

8 Bateson, 1972 Informasjon (læring) er en forskjell som utgjør en forskjell.

9 Tremblay, Tidlig intervensjon. Aggresjon må om - og avlæres tidlig. Stortingsmelding 16 og 18.

10 Paradokset De skoler som har et behov for en gjennomgripende endring (f eks. et program) mangler kapasiteten som skal til for å gjennomføre.


Laste ned ppt "Saf – konferansen 2011. Petter 6 år. og Klasse 9A. Petter: Vansker med konsentrasjon. Reaktiv aggresjon. Blir utestengt. Mangel på mestring. Klasse 9A.:"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google