Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Systematisk arbeid for et godt læringsmiljø
Saf – konferansen 2011
2
Petter 6 år. og Klasse 9A. Petter: Vansker med konsentrasjon. Reaktiv aggresjon. Blir utestengt. Mangel på mestring. Klasse 9A.: Utfordrende på atferd. Uro, klikkdannelser og mobbing. En sterk negativ leder preger klassemiljøet. Hvilken kvalitet treffer disse i skolen?
3
Systematisk arbeid Peker mot kontinuerlig endringsarbeid.
Kollektiv kompetansebygging – læring (Stoll mfl., 2006). Vanskelig å få til over tid. Self efficacy individuelt og kollektivt (Leithwood & Beatty 2008)
4
Organisasjons læring - Senge (2006)
Lærende organisasjon kan kun bli en realitet dersom enkeltindivider virkelig vil og kan lære Personlig mestring Mentale modeller Læring i team Delt visjon System- tenking Avdekke de felles bildene av framtida som fremmer ekte innsatsvilje og deltagelse. Omsette individuell visjon til felles visjon Kompleks sammenheng mellom enheter i et system Medlemmene kan lære av og fra hverandre Bringe mentale modeller for hvordan organisasjonen fungerer fram og gjøre dem til gjenstand for felles refleksjon
5
Fullans (2007) faktorer relatert til implementering
Need Clarity Complexity Quality/ Practicality
6
Implementeringskvalitet (Greenberg mfl., 2005)
Diskrepansen mellom det planlagte og det faktisk gjennomførte i en endring. Program eller andre typer endringer Støttesystemet for endringen
7
Kapasitet i organisasjonen (Flashpohler mfl., 2008)
Generell kapasitet Innovasjonsspesifikk kapasitet
8
Informasjon (læring) er en forskjell som utgjør en forskjell.
Bateson, 1972 Informasjon (læring) er en forskjell som utgjør en forskjell.
9
Tremblay, 2010. Tidlig intervensjon.
Aggresjon må om - og avlæres tidlig. Stortingsmelding 16 og 18.
10
Paradokset De skoler som har et behov for en gjennomgripende endring (f eks. et program) mangler kapasiteten som skal til for å gjennomføre.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.