Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kommersielle utfordringer i et marked som endrer seg

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kommersielle utfordringer i et marked som endrer seg"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kommersielle utfordringer i et marked som endrer seg
1.Divisjon kvinner 2009 Kommersielle utfordringer i et marked som endrer seg

2 NFF’s kommersielle virksomhet
NFF som konsern omfatter 4 kommersielle enheter: Norges Fotballforbund Ullevaal Stadion Næring AS ( m2 næringsarealer) Ullevaal Stadion Idrett AS (idrettsanlegget) Ullevaal Business Class AS (VIP/kurs og konferanse) Samlet omsetning for konsernet i 2007 : ca. NOK 700 mill.

3 Norges Fotballforbunds visjon er:
Fotballglede, muligheter og utfordringer for alle! Folketall pr (SSB): Antall fotballklubber pr : 1.839 Antall lag i seriesystemet (i 2007): 26.573 Antall kamper pr. år (ca.) Antall utøvere totalt (Idrettsregistreringen 2006): Antall kvinnelige utøvere (Idrettsregistreringen 2006): Antall autoriserte dommere totalt (2007): 2.283 Antall tillitsvalgte (ca.): Antall deltakere kurs i NFF-regi (i 2007): 54.608

4 NFF største partnere POSTBANKEN BANKTJENESTER (GENERALSPONSOR)
NORSK TIPPING SPILL / TIPPING (LIGA/SERIESPONSOR + Generalsponsor Fair Play) UMBRO (Scan Trade) SPORTSKLÆR/UTSTYR (UTSTYRSSPONSOR) BAMA-GRUPPEN FRUKT OG GRØNNSAKER (A-LANDSLAG,HERR. + BENDIT CUP) STATOILHYDRO PETROLEUMSPROD. (A-LANDSLAG, KV. + SPILLERUTVIKLING) TINE NORSKE MEIERIER MEIERIPRODUKTER (FOTBALLSKOLER) ADECCO VIKAR-/REKR.TJENESTER (SPONSOR 1.DIV. HERRER- Adeccoligaen) SAS FLYTRANSPORTTJENESTER (JENTELØFTET-FLYREISER) THON HOTELS HOTELLTJENESTER (TOPPSERIEN KVINNER) TELENOR TELECOM (KOMM.PARTNER + TELENOR CUP) KRAFT FOODS SNACKS, SJOKOLADE (ARENASALG) COCA-COLA NORGE MINERALVANN/SPORTSDR. (ARENASALG) ISS SERVICENÆRING (DIV. ANLEGGSFUNKSJONER/DRIFT) FRISK FORSIKRING FORSIKRING (CUPEN MENN/KVINNER + JENTELØFTET) JOH.JOHANSSON KAFFE (ARENASALG) CANON KOPI (+foto) (KOPIPARTNER NFF/UBC/ULLEVAAL STAD.) GILDE KJØTTPROD. (ARENASALG) HAFSLUND ENERGI (JENTELØFTET + HAFSLUND CUP) KJEDEHUSET MOBIL TEKN. TELEKIOSKEN FUTSAL LIGA

5 Strukturendringer de siste10-15 årene
Økende sentralisering Både av midler og beslutningsmyndighet Færre og større aktører i hver bransje (kjededannelser) Men, også: Større fokus hos næringslivet på å: Ta samfunnsansvar- også lokalt Være miljøbevisste ”Good citizenship” Fra mye penger lokalt, via ingen penger lokalt, til litt penger lokalt

6 Suksesskriterier -enten man jobber nasjonalt eller lokalt
Vær tydelig på hva som er klubbens visjoner og målsettinger Profilèr klubben som en viktig samfunnsfaktor i nærmiljøet Fokus på barn/ungdom/oppvekstvilkår Integrering – ingen er bedre på det en fotballen! Klubben viktig for å holde folk boende i nærområdet Engasjer dere i saker som er viktige i nærområdet Sett fokus på +saker i alle sammenhenger: Fair Play, Nei til mobbing, Nei til rasisme, Sunt kosthold, Hold bygda ren osv osv Prioritèr anlegg Sørg for at anlegget er en hyggelig møteplass i hverdagen og at det generer inntekter Kjenn ditt marked Sørg for å ha gode relasjoner til næringsliv, kommuneadm., politikere osv Hvem er påvirkere, hvem er besluttere Hold kontakten selv om man ikke har noen avtale – tenk langsiktig Kjenn din egen klubb Hvem er foreldre/foresatt osv? Og hva kan de bidra med i enkeltsaker. Skap engasjement Ikke minimaliser noe som like godt kan være stort og flott (Stabæk/Ingebrigt) Sørg for at folk synes det er vanvittig hyggelig å være en del av klubben (frivillige, sponsorer, tilskuere osv.)

7 Suksesskriterier -enten man jobber nasjonalt eller lokalt
Jobb strukturert fordel ansvar på flere, mange som gjør litt er bedre enn få som gjør mye (ref. at det skal være vanvittig hyggelig å være en del av klubben!) Bygg konsepter/profilområder knyttet til klubbens aktivitet Fotballskoler Turneringer Fotballakademi (SFO) Spillerutviklingsprosjekter Trener-/lederutvikling Salg (kiosk + andre produkter) Kosthold Fair Play Integrering Sørg for omfattende innhold i alle avtaler, gjerne skreddersydd etter den enkelte partners behov. Evt.også elementer utenfor klubben: Landskamper, Tippeliga-kamper, andre eventer Bruk alle tilgjengelige flater (lokalmedia, egne web-sider, kampprogram osv) til å fortelle hva klubben og deres partnere betyr for nærmiljøet. Og gjør det hele tiden!

8 Prioritering av gode breddeanlegg
Det ble i 2007 realisert 92 elleverbaner og 38 sjuerbaner. Det er en klar økning i antall bygde sjuerbaner i 2007 fra 2006, mens nye elleverbaner er på samme nivå. Det var pr elleverbaner og 119 sjuerbaner med kunstgress i Norge. Pr. 1/ er det 746 kunstrgressbaner i Norge. Det er i 2008 bygget ca. 300 nye ballbinger, hvilket stemmer med målsettingene i NFFs handlingsplan. Det var pr ballbinger i Norge.

9 Tilrettelegg ditt anlegg i forhold til klubbens ambisjoner
Anlegget sier noe om klubbens ambisjoner Når man når sine sportslige ambisjoner, er det dumt at anlegget har begrensninger – både i forhold til publikum, media, samarbeidspartnere og evt. lisenskrav Mange klubber er nå i en situasjon hvor de må spille på en annen bane hvis de rykker opp – allikevel er opprykk ambisjonen Se på kravene som en spennende utfordring som må løses Se på anlegget, og utviklingen av det, som en inntektsdriver De fleste toppklubber innrømmer i dag at standhaftigheten NFF har hatt vedr. anleggskravene er en av de viktigste årsakene til at norske toppklubber og Tippeligaen har den posisjonen den har i dag – i verdenstoppen når det gjelder tilskuere ift. populasjon.


Laste ned ppt "Kommersielle utfordringer i et marked som endrer seg"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google