Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kommersielle utfordringer i et marked som endrer seg 1.Divisjon kvinner 2009.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kommersielle utfordringer i et marked som endrer seg 1.Divisjon kvinner 2009."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kommersielle utfordringer i et marked som endrer seg 1.Divisjon kvinner 2009

2 NFF’s kommersielle virksomhet NFF som konsern omfatter 4 kommersielle enheter: 1.Norges Fotballforbund 2.Ullevaal Stadion Næring AS ( m2 næringsarealer) 3.Ullevaal Stadion Idrett AS (idrettsanlegget) 4.Ullevaal Business Class AS (VIP/kurs og konferanse) Samlet omsetning for konsernet i 2007 : ca. NOK 700 mill.

3 Norges Fotballforbunds visjon er: Fotballglede, muligheter og utfordringer for alle! Folketall pr (SSB): Antall fotballklubber pr :1.839 Antall lag i seriesystemet (i 2007): Antall kamper pr. år (ca.) Antall utøvere totalt (Idrettsregistreringen 2006): Antall kvinnelige utøvere (Idrettsregistreringen 2006): Antall autoriserte dommere totalt (2007):2.283 Antall tillitsvalgte (ca.): Antall deltakere kurs i NFF-regi (i 2007):54.608

4 NFF største partnere POSTBANKEN BANKTJENESTER(GENERALSPONSOR) NORSK TIPPINGSPILL / TIPPING (LIGA/SERIESPONSOR + Generalsponsor Fair Play) UMBRO (Scan Trade)SPORTSKLÆR/UTSTYR(UTSTYRSSPONSOR) BAMA-GRUPPENFRUKT OG GRØNNSAKER(A-LANDSLAG,HERR. + BENDIT CUP) STATOILHYDROPETROLEUMSPROD.(A-LANDSLAG, KV. + SPILLERUTVIKLING) TINE NORSKE MEIERIERMEIERIPRODUKTER(FOTBALLSKOLER) ADECCO VIKAR-/REKR.TJENESTER(SPONSOR 1.DIV. HERRER- Adeccoligaen) SAS FLYTRANSPORTTJENESTER(JENTELØFTET-FLYREISER) THON HOTELSHOTELLTJENESTER(TOPPSERIEN KVINNER) TELENORTELECOM(KOMM.PARTNER + TELENOR CUP) KRAFT FOODSSNACKS, SJOKOLADE(ARENASALG) COCA-COLA NORGEMINERALVANN/SPORTSDR.(ARENASALG) ISSSERVICENÆRING(DIV. ANLEGGSFUNKSJONER/DRIFT) FRISK FORSIKRINGFORSIKRING(CUPEN MENN/KVINNER + JENTELØFTET) JOH.JOHANSSONKAFFE(ARENASALG) CANONKOPI (+foto)(KOPIPARTNER NFF/UBC/ULLEVAAL STAD.) GILDEKJØTTPROD.(ARENASALG) HAFSLUNDENERGI(JENTELØFTET + HAFSLUND CUP) KJEDEHUSETMOBIL TEKN.TELEKIOSKEN FUTSAL LIGA

5 Strukturendringer de siste10-15 årene Økende sentralisering –Både av midler og beslutningsmyndighet Færre og større aktører i hver bransje (kjededannelser) Men, også: Større fokus hos næringslivet på å: Ta samfunnsansvar- også lokalt Være miljøbevisste ”Good citizenship” Fra mye penger lokalt, via ingen penger lokalt, til litt penger lokalt

6 Suksesskriterier -enten man jobber nasjonalt eller lokalt Vær tydelig på hva som er klubbens visjoner og målsettinger Profilèr klubben som en viktig samfunnsfaktor i nærmiljøet –Fokus på barn/ungdom/oppvekstvilkår –Integrering – ingen er bedre på det en fotballen! –Klubben viktig for å holde folk boende i nærområdet –Engasjer dere i saker som er viktige i nærområdet –Sett fokus på +saker i alle sammenhenger: Fair Play, Nei til mobbing, Nei til rasisme, Sunt kosthold, Hold bygda ren osv osv Prioritèr anlegg –Sørg for at anlegget er en hyggelig møteplass i hverdagen og at det generer inntekter Kjenn ditt marked –Sørg for å ha gode relasjoner til næringsliv, kommuneadm., politikere osv –Hvem er påvirkere, hvem er besluttere –Hold kontakten selv om man ikke har noen avtale – tenk langsiktig Kjenn din egen klubb –Hvem er foreldre/foresatt osv? Og hva kan de bidra med i enkeltsaker. Skap engasjement –Ikke minimaliser noe som like godt kan være stort og flott (Stabæk/Ingebrigt) –Sørg for at folk synes det er vanvittig hyggelig å være en del av klubben (frivillige, sponsorer, tilskuere osv.)

7 Suksesskriterier -enten man jobber nasjonalt eller lokalt Jobb strukturert –fordel ansvar på flere, mange som gjør litt er bedre enn få som gjør mye (ref. at det skal være vanvittig hyggelig å være en del av klubben!) Bygg konsepter/profilområder knyttet til klubbens aktivitet –Fotballskoler –Turneringer –Fotballakademi (SFO) –Spillerutviklingsprosjekter –Trener-/lederutvikling –Salg (kiosk + andre produkter) –Kosthold –Fair Play –Integrering Sørg for omfattende innhold i alle avtaler, gjerne skreddersydd etter den enkelte partners behov. –Evt.også elementer utenfor klubben: Landskamper, Tippeliga-kamper, andre eventer Bruk alle tilgjengelige flater (lokalmedia, egne web-sider, kampprogram osv) til å fortelle hva klubben og deres partnere betyr for nærmiljøet. Og gjør det hele tiden!

8 Prioritering av gode breddeanlegg Det ble i 2007 realisert 92 elleverbaner og 38 sjuerbaner. Det er en klar økning i antall bygde sjuerbaner i 2007 fra 2006, mens nye elleverbaner er på samme nivå. Det var pr elleverbaner og 119 sjuerbaner med kunstgress i Norge. Pr. 1/ er det 746 kunstrgressbaner i Norge. Det er i 2008 bygget ca. 300 nye ballbinger, hvilket stemmer med målsettingene i NFFs handlingsplan. Det var pr ballbinger i Norge.

9 Tilrettelegg ditt anlegg i forhold til klubbens ambisjoner Anlegget sier noe om klubbens ambisjoner Når man når sine sportslige ambisjoner, er det dumt at anlegget har begrensninger – både i forhold til publikum, media, samarbeidspartnere og evt. lisenskrav Mange klubber er nå i en situasjon hvor de må spille på en annen bane hvis de rykker opp – allikevel er opprykk ambisjonen Se på kravene som en spennende utfordring som må løses Se på anlegget, og utviklingen av det, som en inntektsdriver De fleste toppklubber innrømmer i dag at standhaftigheten NFF har hatt vedr. anleggskravene er en av de viktigste årsakene til at norske toppklubber og Tippeligaen har den posisjonen den har i dag – i verdenstoppen når det gjelder tilskuere ift. populasjon.


Laste ned ppt "Kommersielle utfordringer i et marked som endrer seg 1.Divisjon kvinner 2009."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google