Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Spillteknologi som læringsarena Jarl Schjerverud – Prosjektleder Fag- og kompetanseavdelingen, SØ HF.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Spillteknologi som læringsarena Jarl Schjerverud – Prosjektleder Fag- og kompetanseavdelingen, SØ HF."— Utskrift av presentasjonen:

1 Spillteknologi som læringsarena Jarl Schjerverud – Prosjektleder Fag- og kompetanseavdelingen, SØ HF

2 Bakgrunn Sykehuset Østfold flytter inn i nytt, moderne, sykehus i løpet av Ca medarbeidere flytter fra fire SØ HF lokasjoner til det nye sykehuset, lokalisert på Kalnes.

3 Stor, kompleks, bygningsmasse ( kvm). Nye arbeidsrutiner og endringer i organisasjon. Kontinuerlig drift. Stort behov for trening og opplæring før innflytting.

4 Kan spillteknologi og spillmetodikk hjelpe oss å flytte inn i nytt sykehus?

5 Hva kjennetegner spill? Høy grad av tilgjengelighet. Lav terskel for bruk (intuitivt). Visuelt – kan ligne på virkeligheten (simulering/realisme). Kontinuerlig tilbakemelding/ motiverer ved bruk.

6 Kan dette kombineres med læring slik at: Vi når ut til mange? Gjør det enkelt i bruk? Hjelper deg å kjenne deg igjen i virkeligheten? Gjør at du får lyst til å lære/trene?

7 Innovasjon, Spill + Læring + Sykehus Utvikle en rekke verktøy som benytter spillteknologi, spillmetodikk og simulering som grunnlag for læring og trening for alle ansatte ved SØ. Verktøyene må være klare til bruk, slik at vi kan lære/trene i god tid før vi flytter til nytt sykehus. Dette er unikt i verdensammenheng!

8 Fem produkter i utvikling Produktene har fokus på: Sengetun – ny organisering og arbeidsrutiner ved sengeposter. Gjøre de ansatte kjent med den nye bygningsmassen. Akuttmottak – nye arbeidsrutiner og samhandling ved nye Sykehuset Østfolds akuttmottak.

9 ”Sengetun sim” Et læringsverktøy for de som skal jobbe på sengetun. Trening på nye rutiner og prosesser ved sengetun (f.eks. legemiddelsløyfe). Også trening på ”gamle ting” – Hygiene og Pasientservice Trening på samhandling (eget produkt, ultimo 2014). Utviklerversjon skal demonstreres i dag. Klar til bruk, Juni 2014.

10 ”Bli kjent med det nye sykehuset” Et læringsverktøy for alle som jobber i SØ Bli kjent med bygningsmassen Felles rutiner og prosesser (f.eks. brann) Klar til bruk, Oktober 2014

11 ”Akuttmottak sim” Et læringsverktøy for alle som jobber ved akuttmottak Trening på ny rutiner og arbeidsoppgaver Trening på samhandling (eget produkt, primo 2015) Klar til bruk Desember 2014

12 Overordnet mål Lette overgangen til nytt sykehus og nytt arbeidsmiljø. Høy grad av tilgjengelighet – enkel nedlastning og installasjon. Enkel og selvforklarende i bruk. Korte sesjoner (20 min.) – repetisjon med variasjon = høy læringseffekt og motivasjon for læring. Umiddelbar tilbakemelding på handlinger.

13 Utvikling Utvikler: Attensi AS (Oslo) Motor: Unity 3D All geometri basert på BIM-data fra arkitekt Finansiering: OFU prosjekt + innkjøp

14 Forskning Høyskolen i Østfold UiO Høyskolen i Oslo og Akershus

15 Individuell læring – på kontoret eller hjemme Læring i gruppe – rom med tilpassede maskiner – flerspiller I sum Senke terskelen ved overgang til nytt sykehus ved hjelp av nye teknologiske læringsverktøy. Gjøre de ansatte bedre i jobben sin = bedre pasientbehandling

16 Kort demonstrasjon av utviklerversjon av ”Sengetun sim”


Laste ned ppt "Spillteknologi som læringsarena Jarl Schjerverud – Prosjektleder Fag- og kompetanseavdelingen, SØ HF."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google