Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

- Hovedrolle eller birolle

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "- Hovedrolle eller birolle"— Utskrift av presentasjonen:

1 - Hovedrolle eller birolle
Trenerrollen - Hovedrolle eller birolle

2 Hva tenker dere på når begrepet O-trener blir nevnt?

3 O-treneren blir ofte forbundet med en som:
Lager økter og skaffer kart Setter ut og tar inn poster Spør hvor du bommet (oftest etter å ha løpt selv) Arrangerer fellestreninger med løping + styrke i gymsalen på vinteren Kjører og ordner med mat på reiser til løp

4 Treneren forventes å være:
En som sier hva som skal til Treneren forventes å være: Organisator Tilrettelegger Positiv I godt humør Systematisk Kompetent Erfaren Et forbilde Engasjert Veileder Pedagogisk Motiverende

5 Hvor finner vi Supermannen?
Sorry! Too busy.

6 Hvor finner vi O-treneren?
Eller kanskje litt lenger der borte på NIH Her

7 Er jeg motivert? Skal – Skal ikke? ”Det viktigste av det viktige 1”
Hvor og hvem kan lære meg mer? Har jeg noe å bidra med? Har jeg noe tro på løperne? ”Det viktigste av det viktige 1” Er jeg motivert? Blir jeg alene om jobben? Hvor mye tid har jeg? Hvordan få dette organisert? Får jeg noe igjen for det? Hvilket syn har jeg på trening? Er jeg villig til å stå over noen løp?

8 Bli kjent med utøverne Tidligere trening
Resultater og kart fra utvalgte konkurranser Tidligere trenere Treningsmuligheter i nærområdet Belastning og interesser utenom (skole, jobb, hobby, annen idrett) Sykdom og skader Spørsmål i oppstarten: Hva er du god på? Hvordan tenker du når du løper rett i postene? Når var du i form? Hvilken trening har gjort deg bedre? Hva må du endre på? (Her er ofte svaret ALT) Få en felles forståelse av hvorfor det er lurt å trene på deres måte

9 Avklar forventningene
Forventninger til trener: Forventninger til utøver: Tidsbruk (Hvor ofte har man samtaler, observasjoner, tilbakemeldinger, fellestrening, konkurranser, samlinger..) Kommunikasjon (Sier det man mener. Taushetsplikt. Kommunikasjonsform..) Treninger og Samlinger (Kvalitet på økter, utstyr, kart, bruke andre kompetente personer) Prioritering (Tid til trening, annen idrett, deltakelse/oppmøte..) Rapportering (Planer, skader, endringer, utført trening) Praktisk (Holde avtaler og frister, Komme på tida) Kommunikasjon (Fornøyd/misfornøyd, Er ærlig..)

10 Start med det positive (En pedagogisk selvfølgelighet……. som virker)
Hvor gikk det lett? Gjør en prioritering av hva som er det viktigste å ta tak i av ting som gikk galt? (Ikke glem målsettingen) Hvilke poster satt? ”Det viktigste av det viktige 2” Vis gjennom ord og handling at du har tro på utøveren Hva sa du til deg selv når du hadde flyten? Det går fremover. Mindre tidstap, flere gode strekktider, bedre fysisk form?

11 Hvordan påvirke resultatet?
Gjennom hele sesongen Få utøverne til å trene Evaluering – Endring – Tiltak – Gjennomføring ”Det viktigste av det viktige 3” Utøvere som har gjort det dårlig trenger deg mest På konkurranser Prioriter start- foran målområdet Rett før løpet er ikke tida for å lære noe nytt. Få utøverne til å tenke på noe annet. Bruk positivt og offensivt ladde ord Gjør utøveren klar over sine streke sider Kort repetisjon av konkrete fokusområder

12 Setninger å ha i bakhodet
Vær ærlig på at du ikke kan alt Vær villig til å lære, av utøverne, trenere og andre idretter Vær varsom med å fortelle hvor bra alt var tidligere Vær bevisst på å variere eksempelbruken Vær ikke redd for å gjøre det enkelt Vær tydelig og ha tro på det du driver med Vær forberedt ”Det viktigste av det viktige 4” Treneren er der for utøverne – ikke omvendt - også på at ting ikke går helt etter planen

13 Erfaringsutveksling:
Hva er den viktigste jobben/egenskapen til en o-trener? Hvordan kan vi legge forholdene til rette for o-treneren?


Laste ned ppt "- Hovedrolle eller birolle"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google