Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Stiftelsen Den Røykfri Generasjon Hva er formålet Hvorfor er dette viktig For hvem er det viktig Hva ønsker vi å gjøre.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Stiftelsen Den Røykfri Generasjon Hva er formålet Hvorfor er dette viktig For hvem er det viktig Hva ønsker vi å gjøre."— Utskrift av presentasjonen:

1 Stiftelsen Den Røykfri Generasjon Hva er formålet Hvorfor er dette viktig For hvem er det viktig Hva ønsker vi å gjøre

2 Formål: Hindre at ungdom begynner å røyke Motivere til røykfri livsstil Motivere til røykeslutt Verktøy er: Miss Norway og modeller som rollemodeller for en røykfri livsstil Bruke idrettsstjener og andre positive forbilder i arbeidet for røykfrie generasjoner Bekjempe passiv røyking i private sammenheng

3 Hvorfor er røykfri livsstil viktig? Individuelle og samfunnsmessige gevinster med en røykfri livsstil Bedre helse til hver enkelt Redusert sykefravær Bedre prestasjoner i skolen, jobb og fritid Tidstyv

4 For hvem er dette spesielt viktig Ungdom mellom 8-17 år Det kan gjøres mer og målrettet motivasjonsinnsats for å fremme en røykfri livsstil blant barn og unge

5 Bakgrunn for arbeidet Vi har lett etter dokumentasjon av virkningen av tiltak i skole og lokalsamfunn som prøver å påvirke barn og ungdoms røykevaner. Mange av de vurderte tiltakene kan vise at barn og unge påvirkes, men det er vanskelig å vise til tiltak som har dokumentert langvarig effekt. Informasjon og kunnskapsformidling alene om negative virkninger av tobakksbruk påvirker ikke røykeatferden hos barn og unge. På kort sikt kan skoleprogrammer som bygger på teorier om sosial innflytelse redusere røyking og forebygge røykestart. Barn påvirkes av tobakksindustriens markedsføring. De som utsettes for markedsføring (som reklame og film) når de er mellom 8 og 17 år, er mer tilbøyelige til å begynne å røyke. Kilde:

6 Bakgrunn II Bruk av skoleelever/jevnaldrende rollemodeller/”peers” i skoleprogrammer kan antakelig påvirke røykeatferden. Sammensatte tiltak (massemedia, røyleforbud, kontrolltiltak, pris, tiltak rettet mot foreldre) vil i noen grad påvirke røykeatferden. Det er antakelig slik at massemediekampanjer rettet mot å forebygge røyking kan redusere røyking, under forutsetning av at de er intense og gjentas over flere år. Kontroll av at tobakksforhandlere overholder aldersgrenser kan redusere salg til mindreårige på kort sikt. Det er antakelig sammenheng mellom pris og tobakksbruk for ungdom, men her mangler vi norske studier. Kilde:

7 Bruk av rollemodeller Sverige reduserte røyking blant unge med 40% ved bruk av positive rollemodeller Det viktig at rollemodellene er personer ungdom selv identifiserer seg med (ikke en saksbehandler eller lege med fem års universitetsutdanning) Det er viktig å være tydlig på at røykfri livsstil er enkelt og beviselig best, ved at rollemodeller selv forteller om fordellene med et røykfritt liv Ungdommen kan vanskelig trekke forbildene i tvil, da disse kun viser til topp resultater

8 Plan Planen er å reise rundt på skoler og steder der ungdom treffes for å fremme en røykfri livsstil Vi ønsker å bruke nettbaserte motivasjonsprogrammer for å fremme en røykfri livsstil Medlemsbedrifter kan bidra med økonomisk støtte til motivasjonsarbeid. Resie til skoler, arrangementer osv. Motivason for å skaffe samarbeidspartnere og sponsorer for gaver til motivasjonsprogrammet

9 Forberedelser Søk i hvilke metoder som er prøvd og virker i motivasjonsarbeide for en røykfri livsstil Lære av svensk suksess i å fremme en røykfri livsstil – og gjenta den på norsk måte i Norge Rekruttere ungdom som kan være rollemodeller for en røykfri livsstil. Dette er ungdom som allerede har resultater å vise til som rollemodeller Undersøke hvilke interesse det er i næringslivet og blant helseorganisasjoner for å støtte arbeidet Bygge opp medlemsdatabase

10 5-10 røykfrie arrangement i 2010 Miss Norway på nett Miss Norway lokalfinaler Miss Norway Norgesfinale Vi motiverer andre organisasjoner til å lage sine arrangementer røykfri

11 Hvem snakker vi med? Sports-relaterte leverandører Treningssentere Selskap som selger livsstilsprodukter Røykfri livsstil kan være positivt tillegg til sponsorer av Miss Norway Helsemyndigheter

12 Motivasjon for samarbeidspartnere Mange organisasjoner og firmaer ønsker å fremme en røykfri livsstil for medlemmer, ansatte og kunder. Dette er ikke bare økonomisk motivert, men også helsemessige fordeler og mer positivt renomé Vi må starte tidlig fordi barn er mest påvirkelig mellom 8-17 år

13 Nøkkel: Helse og livsstil Selger Miss Norway som livsstilsprodukt og forbilde for unge Motivasjon og HMS (støtter Røykfri Generasjon)


Laste ned ppt "Stiftelsen Den Røykfri Generasjon Hva er formålet Hvorfor er dette viktig For hvem er det viktig Hva ønsker vi å gjøre."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google