Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Stressmestring & Mindfulness i skolen Prosjekt 2010-2013 Anne Grethe Brandtzæg og Anne Sælebakke Støttet av Extrastiftelsen gjennom Mental Helse.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Stressmestring & Mindfulness i skolen Prosjekt 2010-2013 Anne Grethe Brandtzæg og Anne Sælebakke Støttet av Extrastiftelsen gjennom Mental Helse."— Utskrift av presentasjonen:

1 Stressmestring & Mindfulness i skolen Prosjekt Anne Grethe Brandtzæg og Anne Sælebakke Støttet av Extrastiftelsen gjennom Mental Helse

2 Hva er mindfulness? Ta en pause

3 Hva er mindfulness? 1. H er og nå Girskift eller pause Tilstede i øyeblikket 2. E n vennlig innstilling til virkeligheten som den er 3. I ndre forankring - i kropp, pust eller hjerte © Anne Sælebakke

4 I BALANSE? GjøreVære AktivitetHvile YtreIndre Hurtig Langsom BreddeDybde De andre Meg PÅ knapp AV knapp © Anne Sælebakke

5 Å GJØRE Å VÆRE

6  Beskytter meg  Trøster meg  Viser godhet for meg  Organiserer følelsene mine TRYGGHETSSIRKELEN ® Foreldre med fokus på barnets behov © Cooper, Hoffman, Marvin, & Powell, 1999 © Cooper, Hoffman, Marvin, & Powell, 1999 Jeg trenger at du Støtter min utforsking Tar i mot meg når jeg søker deg Jeg trenger at du  Passer på meg  Fryder deg over meg  Hjelper meg når jeg trenger det  Har det gøy med meg Jeg trenger at du Jeg trenger at du

7 Mindfulness og trygghetssirkelen © Anne Sælebakke

8 Prosjekt Prøve ut stressmestring og mindfulness for elever og lærere i ungdoms- og videregående skole Anne Grethe Brandtzæg 2014

9 Lærere Teori, øvelser, refleksjon, erfaringsdeling. 2 timer x 8 eller 3,5 time x 5 Effekter  Redusert stress  Stressmestring  Selvfølelse  Selvregulering  Oppdager pauser  Rollemodell – økt innsikt om egen påvirkning  Arbeidsmiljø Anne Grethe Brandtzæg 2014

10 Forskning  Stor mengde forskning viser effekter hos voksne  Dokumentert stress blant lærere, men lite forskning på løsninger  Kan forbedre klasseledelse, lærer-elevrelasjon og undervisningsstrategier  Forskning på nybegynnerstadiet Anne Grethe Brandtzæg 2014

11  Faglige ferdigheter  Sosiale ferdigheter  Emosjonsregulering  Selvfølelse  Sinntilstand/humør  Angst, stress og utmattelse  Depresjon og velvære Kilde: Integrating Mindfulness Training into K-12 Education: Fostering the Resilience of Teachers and Students, 2012 Anne Grethe Brandtzæg 2014 Effekter hos elever - forskning

12  Skolen ideell arena. Mindfulness en effektiv måte  Den indirekte måten er en nøkkel: Lærerne integrerer holdninger og adferd som påvirker deres nærvær og interaksjon med elever  Som pedagogisk metode i klassen  Som stressmestringstiltak for elevgrupper med frivillig deltakelse Kilde: Integrating Mindfulness Training into K-12 Education: Fostering the Resilience of Teachers and Students, 2012 Anne Grethe Brandtzæg 2014 Konklusjon

13 Oppmerksomt nærvær i samvær med barn og unge - et utviklingsprosjekt Hvordan forebygge lettere psykiske lidelser? Hvordan skape et godt lærings- og utviklingsmiljø? Norsk forening for oppmerksomt nærvær i helse, utdanning og forskning (NFON) Oppmerksomtnærvær for barn og unge Stressmestring og selvregulering Emosjonell og sosial utvikling


Laste ned ppt "Stressmestring & Mindfulness i skolen Prosjekt 2010-2013 Anne Grethe Brandtzæg og Anne Sælebakke Støttet av Extrastiftelsen gjennom Mental Helse."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google